♦️قرآن و نظریه تکامل
از مجموع آنچه [که] گفته شد [اینطور] استفاده میکنیم که میان اصول کلی تکامل در مورد جهان و انسان با اصول ادیان الاهی و تعالیم آنها و آنچه در قرآن در زمینۀ پیدایش انسان و آدم آمده، کمترین ناسازگاری[ای] وجود ندارد، ضمن آنکه قاطعیت علمی اصول تکامل هم در گرو تحقیقات بیشتری است، خاصه در قالب «اصول داروینیسم» که دستخوش انتقاد و تردید فراوانی قرار گرفتهاست.
📚انسان از منظر قرآن، ص ۴۰
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ درباره مجموعه آثار موضوعی اندیشه بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️قانون اساسی و مردم
قانون اساسی بر پایه رأی قاطع مردم که نوع حکومت ایران، جمهوری اسلامی است تهیه شده. همه مطالب هم در همین دو کلمه جمهوری اسلامی است. جمهوری است یعنی این قانون در جهت تأمین منافع و مصالح جمهور، یعنی توده مردم. بنا بر این، این قانون، قانونی است که می خواهد مصلحت همه مردم مسلمان ما را مورد نظر قرار دهد به صورت جمعی؛ و بنا بر این به مصالح و منافع هر گروهی در رابطه با منافع و مصالح گروههای دیگر توجه کرده تا واقعأ قانونی باشد برای جمهوری. به این ترتیب، می بینید که قانون اساسی کلیاتی دارد که این کلیات خطوط کلی قانون ما را مشخص می کند و می بینید که درباره حقوق فرد، آزادی های فردی در حد اعلا، آزادی های اجتماعی و سیاسی، آزادی بیان قلم و گفتار، آزادی عقیده، آزادی مسکن، آزادی مسافرت، و همه نوع آزادی های فردی، و در رابطه افراد با یکدیگر در این چهار چوب با حفظ حقوق فردی و حقوق اجتماعی، موادی مفصل دارد در کلیات.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص 38
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️حاکمیت قانون اساسی
وقتی جامعهای انقلاب کرد و پیروز شد، باید بکوشیم همه این ابعاد آزادی را با هم تأمین کنیم. اگر از یکی غفلت کردیم، ضربه می خوریم. آزادی های اخلاقی و معنوی و فضیلتی و تقوایی باید تامین باشد. آزادی های اجتماعی باید تأمین باشد. یعنی نباید هیچ کس به کسی زور بگوید. آزادی های اقتصادی و آزادی از بند استثمار هم باید تأمین شود. اما نه این که انسانی را از استثمار فردی آزاد کنند و بسپارندش به استثمار دولتی؛ آنچنان که در رژیم های سوسیالیستی هست و بعدها در بحث هایمان خواهیم گفت. نه! واقعا باید او را آزادش کنیم. همان طور که ما در راه حل های بسیار مؤثر اقصادی مان پیشنهاد کردیم. بنابراین، ما معتقدیم پس از پیروزی انقلاب، آزادی باید در این ابعاد حفظ شود. به نظر ما راه حفظ این آزادی ها حاکمیت قانون است. باید قانون اساسی حاکم باشد. همه در مرزهایی که قانون اساسی معین کرده است حرکت کنند. در خود قانون اساسی، در بسیاری جاها، گفته شده و در آنجا هم که گفته نشده این معنا هست که تفصیل، یعنی راه اجرا واصول، را قانون معین می کند. اما کدام قانون؟ قانون مصوب شورای اسلامی که شورای نگهبان هم انطباق و عدم مخالفت آن را موازین اسلامی و قانون اساسی تأیید کرده است. پس اول باید مجا چه سریع تر قوانین لازم برای تحقق بخشیدن به اصول قانون اساسی تهیه کند. و جامعه از خرد و کلان باید برای اجرای این قانون تلاش کند.
📚آزادی،هرج و مرج ،زورمداری ص 175
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️انسانِ اسلام؛ موجود انتخابگر
نظرات انسانشناختی شهید آیتالله بهشتی را در کتاب انسان از منظر قرآن بخوانید!
مولف آیتالله بهشتی
گردآورنده محمدمهدی رفیعی
۱۵۶ صفحه
مخاطب عمومی
دفتر نشر معارف
سفارش کتاب با ۲۰٪ تخفیف از طریق لینک زیر:
B2n.ir/k38139
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️انسان؛ حاکمِ زمین
خدا انسان را در روی زمین «خلیفه» قرار داد ، یعنی حاکمیت و سلطۀ زمین برای اوست که بر آن حکم براند و در آن تصرف کند و این نهتنها در زمین، که در آسمان نیز [چنین است]. مواهب سماوی که قابل مهار کردن و تصرف انسانهاست در چنبر تسخیر آنان قرار داده شدهاست. خدا را از افزایش سلطۀ انسانها بر طبیعت واهمهای نیست، بلکه او را بر این تشویق میکند و از او میخواهد تا زمین را آباد کند و از نیروهای نهفتۀ کوهها و دشتها بهره بگیرد. از لوازم کرامت انسانْ حاکمیت، قدرت تصرف و تسلط بر خشکی و دریا است.
📚انسان از منظر قرآن، ص۶۷
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
کتاب تشکیلات بهشتی، مجموعهای از نظرات تشکیلاتی شهید بهشتی در جهت رسیدن به اهداف و کارآمد شدن تشکیلات است.
این ادعای گزافی نیست، اگر گفته شود شهید آیتالله دکتر بهشتی، در فهم اهمیت، جایگاه و نقش تشکیلات در حرکت به سمت جامعهای که آرمانهای مردم در آن تبلور پیدا میکند، گوی سبقت را از دیگران ربوده است.
شهید بهشتی طی سال های 1349-1344 در شکلگیری و ارتقای کمی و کیفی «اتحادیۀ انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا» تاثیرات شگرفی داشته است. این تشکل به رساترین صدای نهضت اسلامی ایران در خارج از کشور تبدیل شد. نوع رابطۀ دکتر بهشتی با این تشکل، نقطه نظرهای او در زمینۀ تشکیلات و سازماندهی، ایدههای مطرح شده در جهت پویایی و استقلال سازمان نامبرده و دهها نکتۀ دیگر، شخصیت بی بدیل ایشان را در زمینۀ نظریات تشکیلاتی نشان میدهد.
این کتاب به کوشش محسن ذوالفقاری گردآوری شده و توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️آزادی؛ بزرگترین امتیاز انسان
یکی از بزرگترین امتیازات انسان این است که میتواند معصیت کند. آدم توانست نافرمانی کند خداوندگارش را؛ بله، این بزرگترین امتیاز انسان است که میتواند نافرمان باشد تا فرمانبرداریاش ارزشی دیگر پیدا کند. فرمانبرداری اجباری [یعنی] اگر کسی را مجبور کردند، از یک راهی برود؛ این چندان ارزشی ندارد. آن چیزی که ارزش دارد فرمانبرداری و انتخاب است. بهترین تعریف برای انسان این است که انسان جانداری است آگاه و انتخابگر. با انتخابش چهکار میکند؟ انسان با این انتخابش، آینده و سرنوشت خود را میسازد؛ سرنوشت انسان بهدست انتخاب آگاهانۀ او ساخته میشود. بدین جهت است که اسلام هیچچیز را بر کسی تحمیل نمیکند، حتی دین را؛ میگوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ».
📚انسان از منظر قرآن، ص ۹۹
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻