eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.5هزار دنبال‌کننده
140 عکس
6 ویدیو
6 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
اصل ماجرای هواپیماربایی .mp3
زمان: حجم: 10.33M
🔈 گزارش سید منیرالدین حسینیِ هاشمی از اصل ماجرای هواپیماربایی توسط منافقین 🔆 من در این ماجرا بحمدلله اصلاً مضطرب و دلواپس نشدم و هویت خودم را هم کتمان نکردم و در بازجویی هم به صراحت گفتم که بنده عضو جامعه مدرسین هستم و در مرکزی به نام فرهنگستان کار می‌کنم. چون کتمان کردن را نوعی عقب‌نشینی از موضعِ خودم در دفاع از نظام اسلامی می‌دانستم... . ☑️ @moniroddin
برخورد علمی با منافقین در هواپیما .mp3
زمان: حجم: 3.75M
🔈 گزارش سیر منیرالدین حسینیِ هاشمی از گفت‌وگوی علمی با منافقینِ هواپیماربا، در هواپیما 🔆 سید منیرالدین حسینی در این هواپیماربایی، در داخل هواپیما با یکی دو نفر از منافقین وارد بحث می‌شوند و ضعف مبانی فکری و ضعف روش مبارزه آن‌ها را متذکر می‌شوند... ☑️ @moniroddin
برخورد علمی با نماینده فرانسه .mp3
زمان: حجم: 11.12M
🔈 گزارش علامه حسینی از گفت‌وگوی علمی با نماینده پلیس فرانسه 🔆 ایشان گزارش می‌دهند که در پاریس، وقتی می‌خواستند ما را رها کنند، نماینده پلیس فرانسه (که از مسافران سؤالاتی می‌پرسید)، گفت «حرفی برای گفتن داری؟» گفتم «اگر حوصله‌اش را داری، بله که دارم!» و شروع کردم به نقد مدیریت جهانی و این‌که همه این مشکلات، ثمرهٔ مدیریتِ فاسدِ جهانی و کشورهای خودِ شماست، و نکاتی از این قبیل. نماینده پلیس فرانسه هم جواب‌هایی داده بود، ولی درمجموع، عاجز شده بود! ☑️ @moniroddin
🔆 نقش شعارهای انقلابیِ مسافران، در فراری دادنِ منافقین 🔆 همين «يا الله»، «يا رب» و هر شعار و دعايي که نسبت به رهبر انقلاب می‌کنی و شعائري که احيا مي‌‌کني و تعظيم مي‌‌کني، آثار عظيمی دارد. 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در ماجرای هواپيماربايی¹ چيزي که آنجا ما با چشم ملاحظه کرديم، اين بود که همين که از هواپيما ما آمديم و شروع به نماز کرديم و شروع کرديم به شعار، اين شعار، آنها را فراری داد. با اينکه در مقدماتش بسيار کوشيده بودند که برای اين مطلب در خود رسانه‌هاي بين‌المللي در سطح جهان ـ نه فقط در اخبار فارسي براي ايراني‌ها ـ مسئله بتراشند. مصاحبه‌‌ مستقيم گذاشته بودند! آن نادانِ ابله [رجوی] اعلام کرده بودند که براي استقبال می‌آید، ولي بالمرّه قدم نگذاشتند! نه فقط او نيامد، خبرنگارها هم نيامدند. نه فقط خبرنگارها نيامدند، ترسيدند که وارد شهر هم بشوند. قبلاً سعي مي‌‌کردند که هتلی در وسط شهر گرفته بشود، ولي همين که شعارها را دیدند، خوف بَرِشان داشت! ديدند تمام آن بافته‌هايشان که مي‌‌گويند «مردم، ناراضي از حکومت‌اند»، اين مردم دارند شعار براي رهبر عظيم الشان انقلاب، حضرت نائب الامام امام خميني (ره) مي‌‌دهند؛ شعار براي جنگ مي‌‌دهند؛ شعار عليه منافقين مي‌‌دهند. لذا جرأت آن‌ها بريده شد! اجازه تماس با خبرنگار‌ها را هم بالمرّه ندادند بلکه از راه دور _ شايد فاصله سيصد چهارصد متري يا بيشتر _ داشتند با دوربين عکس برمي‌داشتند و نزديک نمی‌آمدند! اينها از برکت اسلام است. ربط به بندهٔ طلبه ندارد. اين، ربطِ به منطق اسلام دارد، ربطِ به شعار اسلام دارد، ربطِ به نماز دارد. شما این مطلب را کم نگيريد! هرچه امر نماز را زياد بگيريد، بالاتر از آن مقداري است که در اين عالم متوجه مي‌‌شويم. همين «يا الله»، «يا رب» و هر شعار و دعايي که نسبت به رهبر انقلاب می‌کنی و شعائري که احيا مي‌‌کني و تعظيم مي‌‌کني، آثار عظيمی دارد! در آن ماجرا هم، اثرِ آن‌همه پول‌هايي که اينها خرج کرده بودند و مصاحبه مستقيمي که گذاشته بودند، خنثي کرد. درواقع، باطل‌السحرِ آنها است. الان هم که شما شعار مي‌‌دهيد، در داخل هم عيناً همين‌طور است. شما با اين شعارها، با اين نمازها، با اين توجهات، توانستيد آنها را خُرد کنيد. اين جبهه‌ها و شهادت‌ها، برخاسته از همين شعارها است، برخاسته از همين نمازها است، برخاسته از همين توسلات است. توجه‌تان به اسلام، توجه‌تان به جنگ با کفر، ان شاء الله هر لحظه محکم‌تر باشد و ذره‌‌اي سستي در بين شما راه پيدا نکند. آن‌ها مي‌‌خواهند که با همه وسوسه‌ها، شما يک لحظه در طرف‌داري از اسلام، در توجه‌تان به نماز، در توجه‌تان به تکبير، و در توجه‌تان به شعائرتان تردید کنید. اگر آن‌جا همين تکبيرها نبود، عظمت اسلام نبود، و قطعاً آنها وقت بهره‌برداري‌شان بود که خبر را از خبر پنجم، به خبر درجه يک بين‌المللي برسانند.» (۱۳۶۲) 1. https://eitaa.com/moniroddin/194 ☑️ @moniroddin
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 پياده شدنِ مدل سرمايه‌داري در ایران، بستر شکل‌گیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميت‌های اقتصادی و فر
🔆 این‌گونه نیست که جوان‌ها بلد نباشند ازدواج کنند یا مانعشان فقط پدر و مادر باشد، بلکه «محیطِ جامعه» تحقیرشان می‌کند! 🔆 علتِ اساسیِ محرومیتِ جنسی جوانان، به وجود ناهنجاری در وضعیت اقتصادی و سیاسی بازگشت می‌کند. من مانع ازدواج را این دو می‌دانم. 🔆 وقتی [مدل سرمایه‌داری] در اقتصاد حاکم است، توصیه به ساده‌زیستی و ازدواج ساده، یک تعارف است! 🔆 وقتی شما هر روز تبلیغات مصرفی ارائه می‌دهید و آبرو و آبرومندی را «مادی» تعریف می‌کنید، توصیه به «ازدواج ساده» چه معنایی می‌دهد؟! آیا می‌خواهید با «ازدواج ساده»، همه به یک جوان به چشمِ تحقیر نگاه کنند؟! 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «شما باید مسئله ازدواج را، که به‌عنوان یکی از مسائل مهم است، خوب بشکافید. وقتی اشتغال را برای بین سن ۲۵ تا ۳۰ سال قرار می‌دهید و تعریف فقر و درآمد را‌ هم به‌گونه‌ای قرار می‌دهید که زن و مرد نتوانند قبل از اشتغال ازدواج کنند، چگونه می‌خواهید به نیاز جامعه پاسخ دهید؟ این‌که می‌گویید بیاییم ازدواج‌ها را ساده بگیریم، آیا می‌خواهید تعریف فقر را به‌هم بزنید؟ در این موضوع، شما باید شدیداً به الگوی توزیعِ ثروت و الگویِ برنامه حمله کنید! وقتی شما هر روز تبلیغات مصرفی ارائه می‌دهید و آبرو و آبرومندی را «مادی» تعریف می‌کنید، توصیه به «ازدواج ساده» چه معنایی می‌دهد؟! شما خودتان تعریف فقر را عوض می‌کنید و [حالا] می‌خواهید با «ازدواج ساده»، همه به یک جوان به چشمِ تحقیر نگاه کنند؟! امکان ارضاء باید با چه رنج‌ها و تحمیل‌ها و تحقیرهایی همراه باشد؟ این شعار باید به‌خوبی شکافته شود که علت اساسیِ محرومیتِ جنسی، به وجود ناهنجاری در نظام اقتصادی و اجتماعی بازگشت می‌کند. توصیه به ساده‌زیستی و ازدواج ساده، یک تعارف است و مثل این است که مثلاً بگویند «اگر یک عده‌ای گوشت و برنج بخورند و بقیه که گیرشان نمی‌آید نان و پیاز و سبزی و ترشی میل کنند، خیلی برای مزاج خوب است!» شما به چه کسی و در چه جامعه‌ای، این الگو را ارائه می‌دهید؟! آیا در جامعه‌ای که نه درآمد و نه هزینه و نه شرایط سیاسیِ آن با قبل یکسان نیست، این الگو را ارائه می‌دهید؟ امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که پسر و دختری که در خانۀ پدرشوهر یا پدرزن زندگی کنند، احساس ذلت می‌کنند و آبرومند نیستند. شما هویت‌ آن‌ها را این‌گونه تعریف کرده‌اید و گفته‌اید در مسکن استقلال داشته باشند. حتی اگر مسکنْ کوچک باشد هم تحقیرشان می‌کنید! درموردِ ازدواجِ جوانان باید عوامل مختلف دقیقاً تحلیل شود. باید شما بتوانید از زبانِ جوان حرف بزنید. 👈 این‌گونه نیست که جوان‌ها بلد نباشند ازدواج کنند یا مانعشان فقط پدر و مادر باشد، بلکه «محیط جامعه» تحقیرشان می‌کند! دقیقاً ناهنجاری در شرایط اقتصادی و سیاسی، موانع ازدواج است. من موانع را این دو می‌دانم؛ زیرا ازنظرِ فرهنگی و اسلامی برای ازدواج در سن شانزده سالگی به بالا مانعی نیست؛‌ امّا امروزه نمی‌تواند آبرومندانه ازدواج کند و معنای آبرو هم مادی تعریف‌ شده است. این رنج‌ها را که می‌گوییم، برای این است که [ریشۀ] پرخاش‌ها معلوم شود.» ۱۳۷۸ ☑️ @AndisheMonir
🔆 زن متدین کسی است که «تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و تعیینِ موضع کند. 🔹 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه می‌کنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند «روبه‌رو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبت‌به این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند. [او باید بتواند] متناسب با کاری که شوهرش نسبت‌به وظایف مردانه دربینِ مردها انجام می‌دهد او نیز در بینِ زن‌ها، نسبت‌به وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام حزب‌الله باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را می‌فهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آن‌ها چیست.» (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! 🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن می‌داند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «گاهی به زن مرتباً نق می‌زنند. چه کسانی نق می‌زنند؟ محیط اجتماعی، مادرشوهر، شوهر، خواهرشوهر. کم‌کم فرسایش شروع می‌شود؛ تحقیر را دیگران می‌کند و او هم فرسایشِ هویت پیدا می‌کند. در آن صورت، این عفتْ انتخابی نیست، ازرویِ آگاهی نیست، عفتِ آگاهانه نیست؛ بلکه عفت انفعالی است. عفت انفعالی یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! ترس از شوهرْ ملکه شده است، لذا انضباط به چادر به‌‌خاطرِ آگاهی نیست، به‌خاطرِ این نیست که می‌داند حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. وقتی عفتْ آگاهانه نبود، احساس حقارت و پستی می‌کند و خودش را دربرابرِ قدرتِ مرد، پست می‌شناسد. لذا فتنه‌گری و رذالت [شروع] می‌شود؛ اگر یک جایی قدرت پیدا کند، کلّ‌ِ آن تحقیرها را یک‌جا تلافی می‌کند! کم‌کم سن او بالا می‌رود و از بیست سال به سی سال و از سی سال به چهل سال می‌رسد و کم‌کم بچه‌هایی پیدا می‌کند و شوهر نمی‌تواند طلاقش دهد و خودش یک رُکن می‌شود، و کم‌کم مادرشوهرْ پیرزنِ ضعیفی می‌شود؛ حالا، هم فتنه‌گری و هم رذالت و پستی می‌کند؛ یعنی انتقام‌جوییِ ناخودآگاه می‌کند». (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 دیدگاه «علامه سید منیرالدینِ حسینیِ هاشمی» دربارهٔ نظریهٔ «برخورد تمدن‌ها» و «گفت‌گوی تمدن‌ها» 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «جهانی ‌شدن بر سه محور ممکن است: 🌀 نظریه اول (برخورد تمدن‌ها) این است که بگوییم در عینیت‌، به‌وسیلۀ زبانِ کارآمدی، با تمدن دیگر درگیر می‌شویم که درنهایت، با برخورد تمدن‌ها، یک تمدن غالب می‌شود؛ یعنی کارآمدیِ خود را اثبات می‌کند و بسترِ هماهنگ شدنِ سایر تمدن‌ها می‌شود. در این محور، «موضع‌گیری» اساسِ تفاهم است و منطق کارآمدتر و پیروز بستر هماهنگی قرار می‌گیرد و دیگران با آن همراه می‌شوند. 🌀 نظریه دوم (‌گفت‌وگوی تمدن‌ها) این است که بر محورِ بهره‌وری از دنیا به تفاهم برسیم. در این فرض، نیازی به موضع‌گیریِ عینی و کارآمدیِ رزمی نیست؛ به‌جای برخورد، تمدن‌ها ‌گفت‌وگو می‌کنند. ‌این گفت‌وگو پیرامون بهره‌وری از دنیا انجام می‌گیرد؛‌ به‌گونه‌ای که هماهنگی در سطح جهانی براساسِ مابه‌الاشتراک‌ها انجام می‌شود و سطوح هماهنگی و استقلال به «مابه‌الاشتراک و مابه‌الاختلاف» تعریف می‌شود. ▫️مابه‌الاشتراکِ جهانی، میدان و سطح موضوعاتی را تحویل می‌دهد که باید در مقیاس جهانی هماهنگ شود. ▫️در سطح پایین‌تر نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاصِ منطقه‌ای است که در آن نیز مابه‌الاشتراکِ منطقه‌ای وجود دارد. باید استقلالِ مابه‌الاشتراک‌های منطقه‌ای حفظ شود؛ باید مابه‌الاشتراک هر منطقه هماهنگ شود و به وحدت برسد و ادبیات خاص خود را پیدا کند تا درنتیجه، تفاهم در مقیاس منطقه‌ای برای به حداکثر رساندنِ بهره‌وری حاصل گردد. ▫️دربینِ یک ملّت (که پایین‌تر از سطح یک منطقه است) نیز مابه‌الاشتراک‌هایی وجود دارد که با ملل دیگر در یک منطقه تفاوت دارد. مابه‌الاشتراک‌های ملّی اساسِ وحدتِ ملی قرار می‌گیرد. این وحدت هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند تا این‌که به یک شخصیت منتهی می‌شود. با این توضیح، کلاً مابه‌الاشتراک‌ها طبقه‌ها و مراتبِ موضوعات را معین می‌کند، و تعیین می‌شود که وحدت و تفاهم تا چه سطحی لازم است و تا چه سطحی نیز باید استقلال حفظ شود، نه این‌که درگیری باشد. بنابراین فرض «استقلال» و «تفاهم»، هردو حفظ می‌شود. 🌀 نظریه سوم (درگیری با «تمدن کفر» و ‌گفت‌وگو با «تمدن‌های متأله») این است که اصل در تفاهم برای بشر، نیازهای مادی و بهره‌وری از آن نیست، بلکه اصلْ جهتِ تکامل است. جهتِ تکاملِ یک انسان، کلیۀ نظامِ تعاریفِ ارزشی او را تنظیم می‌کند که می‌تواند با جهتِ تعاریفِ فردِ دیگر مختلف باشد. [لکن] وحدتِ جهت، علّت تفاهم است؛ «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ». ما قدرتِ هم‌جهت و هم‌سو شدن با خداپرستان را داریم. تفاهم بر روی مابه‌الاشتراک صحیح است؛ «مابه‌الاشتراکِ در جهت»، قابل‌تفاهم است. اگر مابه‌الاختلافِ در جهت به محورِ وحدت ـ آن‌هم با حفظ استقلال ـ برسد، امکان تفاهم دارید و اگر به وحدت نرسد و مثلاً هم «سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ» باشد و هم بت‌پرستی باشد، در این صورت، درگیری ‌به‌وجود می‌آید. پس، ما با «تمدن کفر» درگیری داریم و با «تمدن‌های متأله» ‌گفت‌وگو می‌کنیم. برای وحدت با متألهین، ‌گفت‌وگو می کنیم و در برخورد و موضع‌گیری نسبت‌به کسی که در جهتِ مقابل باشد، درگیری داریم.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin
🔆 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در بالاترین افق، "دستگاه جدید ریاضی" تولید کرده‌ایم.» ↙️ https://eitaa.com/moniroddin/106 https://eitaa.com/moniroddin/108 https://eitaa.com/moniroddin/110 https://eitaa.com/moniroddin/111 🔗 کتابِ «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» می‌تواند شما را با جنسِ نظریهٔ ایشان آشنا کند. معرفی کتاب: https://eitaa.com/moniroddin/208