eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
123 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حمايت از حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) است. ایشان نماينده حضرت بقيةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند. ◀️ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی: «حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم (ص) است. ايشان نماينده اسلام، نماينده رسول خدا (ص) و نماينده حضرت بقيت‌االله (عج) هستند. و معدودی كه با وی مخالف می‌کنند، می‌خواهند بگويند حكومت دينی نباشد و حكومت هوای نفس باشد! اگر كسی معرفت به ايشان دارد و به خاطر ايشان راهپيمايی می‌كند، بايد بداند كه طرف‌داری از چه كسی می‌كند؟ بعضی از مواقع انسان برای تنوع و تفريح حركت می‌كند و يک‌وقت هم انسان به‌خاطر خدا و برای حمايت از اسلام حركت می‌كند». ۷۸/‌۴/۱۹ ☑️ @AndisheMonir
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴‌۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه‌ای قرائت فرمایید. ☑️ @AndisheMonir
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت 🗓 تاریخ: ۱۳‌۷۹/‌۶/‌۱‌۵ ⏳‌ مدت: ۳۳ دقیقه ⚡️ فلسفه نظام ولایت در عام‌ترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه می‌كند: ۱. سرپرستی تکوینی؛ ۲. سرپرستی تاریخی؛ ۳. سرپرستی اجتماعی. ⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیل‌شدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگ‌سازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت. ⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیش‌بینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندی‌های نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید می‌کند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است. (توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشته‌های خودشان را قرائت می‌کنند و توضیح می‌دهند.) ☑️ @AndisheMonir
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی 🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان به‌تبع پیشروی‌های انقلاب اسلامی» 📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵ 🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب به‌خاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسين‏هاى آن نظام‌ها نمى‏توانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند. 🌀 نه‌تنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مى‏كند بلكه دامنه آن، تئوری‌هاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند. 🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمى‏‌گنجد. 🌀 شما شکست‌های رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دست‌کم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایه‌داری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... . این اتفاقات را جدی بگیرید. ☑️ @AndisheMonir
💥 «نگاه تجلیل‌آمیز به کارخانه متمرکز»، حرام‌تر است از «نگاه به زن نامحرم». چرا؟ چون کارخانه در این الگو، نظام طبقاتی ایجاد می‌کند و ابزار پیدایش محرومیت اقتصادی، محرومیت سیاسی و محرومیت فرهنگی و ابزار اقامۀ ظلم اجتماعی است. 🔵 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: «ما یک کارهایی را به‌راحتی جزو گناهان می‏شماریم، امّا یک گناه‌هایی را اصلاً گناه نمی‏دانیم. چرا؟ برای‏ اینکه حساسیت ما در آنجا اصلاً بیدار نشده است. ما نگاه به یک زن نامحرم و بی‌حجاب را بسیار زشت می‏دانیم، ولی نگاه تجلیل‏آمیز به یک کارخانه [با تعریف نظام سرمایه‌داری،] و عظیم دانستن آن را هرگز بد نمی‌دانیم! تولید در این کارخانه، «متمرکز» است و ابزار انگیزش‏ مادی می‏شود و تمرکز را به نفع یک عدّه و بر علیه یک عدّۀ دیگر درست می‏کند و دل‌های جمع زیادی را به‏ طرف دنیا متوجّه می‏کند. در نگاه به نامحرم، گناهی که واقع می‌شود، گناه فردی است، اما در اینجا، شما با آن تعظیم و آن نگاهِ تجلیل‌آمیز، یک سیستم اقتصادیِ مادی [و لوازم آن] را تأیید می‏کنید. در مواجهه با نامحرم، چشمتان را می‏بندید و رویتان را بر می‏گردانید و ثواب کسب می‌کنید، اما در اینجا چگونه می‌توانید چشم را ببندید و بگویید ما باید تردید کنیم در اینکه «صرفه‏جویی در مقیاس‏ تولید در اینجا چگونه به کار رفته است»؟ اصلاً فرض کنید کارخانه، به این عظیمی نباشد و آن را کوچک درست کنند، اما با این حال، نظام‏ِ شبکه‏ای که می‌خواهد آن را اداره کند، چه نحوه انگیزشی را در جامعه اصل قرار می‌دهد؟ و چه نرم‏افزاری‏ دارد؟ می‌گوییم همین «تردید کردن» [در اینجا،] مثل چشم فروبستن [در آنجا] است و اجازه دادن به خود و دیگران برای فکر کردن است. ممکن است‏ کسی مظالم را جدای از آنچه که در تمدن موجود است ملاحظه کند و بگوید ظلم‏ها بد است و کم‏کم برطرف می‏شود! اما باید به او بگوییم این نوع کارخانه، کارخانۀ تولید ظلم است و تولید محرومیتِ اقتصادی، محرومیتِ سیاسی و محرومیتِ فرهنگی می‏کند و جریان توسعۀ نیازمندی‌ها با این ماشینی که دارد، یک‌ عده را تحت فشار قرار می‌دهد؛ می‌توانیم بگوییم این ماشین، اقامۀ فساد می‌کند، نه اینکه مثل نگاه به زن‏ نامحرم [ صرفاً یک ارتکاب گناه فردی باشد.] هر کاری که براساس یک معیاری، آن را «فاسد» فرض می‏کنیم، می‌توانیم بگوییم «ارتکابِ» آن کار، بد است، اما «ترویج و اشاعۀ» آن بدتر است و «اقامۀ ناهنجاری و به پا داشتن فساد»، به‌مراتب از دو سطح قبلی بدتر است. حال، اگر ما فقر، جهل، سلبِ‌اختیار را ناهنجار با فطرت بشر بدانیم، باید بگوییم این ماشین (یعنی کارخانه با تولید متمرکز) اینها را در مقیاس‌های بسیار بزرگ به وجود می‏آورد، اقامه فساد می‏کند، اخلاق جامعه را مادی می‏کند، بستر پرورشی را عوض می‏کند و استغنای از دین را [تدریجاً] به پذیرش اجتماعی‏ می‏رساند... . [اساساً باید دید] اقامۀ کفر در عالَم چگونه انجام می‏گیرد و بستر پرورشی جامعه چگونه با جهان‏بینی، ناهنجار می‏شود. ☑️ @AndisheMonir
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياست‌های ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد. 💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند. 💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربه‌راهی است كه احياناً آمريكا هم می‌تواند به‌وسيله او بار ببرد. (منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳‌۷۳‌/۴‌/۴) ☑️ @AndisheMonir
بهائیت یا نسبیت؟.mp3
13.56M
🎧 قطعۀ صوتی از استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳‌۷۵) 📜 در مقابل اسلام، خدا شاهد است که بهائیت قرار ندارد! قادیانی قرار ندارد! یک‌سری عقائد ضعیف در این طرف و آن طرف، در مقابل اسلام قرار ندارند! آنها پهلوان میدان نیستند! چه کسی پهلوان میدان است؟ آن كسی پهلوان میدان است كه «نظامات اجتماعی» را می‌سازد؛ آن كسی است كه تخصیصِ «قدرت و اطلاع و ثروت» را به دست می‌گیرد. شما اگر توانستید متاع خودتان را به اهل دنیا ارائه دهید، این جریان‌های اعتقادیِ ضعیف را باد می‌برد! اگر شما مدعی متاعی هستید كه سعادت بشر را می‌تواند تأمین كند، جایی برای وجود آنها باقی نمی‌ماند. اگر شما توانستید انقلاب در ایجاد نظامات اجتماعی و انقلاب در معرفت بشر ایجاد بكنید، جایی برای آنها باقی نمی‌ماند. با وجود برخورداری از موهبت حکومت، چرا به صورت انفعالی و تعمیری برخورد می‌كنید؟! شما در تحقیقات میدانی یا كتابخانه‌ای اگر بخواهید وارد بشوید، محدودیت‌های سابق را ندارید؛ نمی‌توانید بگویید این کارها با محدودیت‌های شدیدی كه ما داریم محقق نمی‌شود! سلف صالح می‌توانند چنین حرفی را بزنند، می‌توانند بگویند «ما اگر نیامدیم ادارۀ عینیت را به دست بگیریم، به این دلیل بوده كه مقدوراتی در اختیار نبوده». اما شما كه نمی‌توانید این حرف را بزنید! ☑️ @AndisheMonir
3576_1_1.mp3
20.23M
🎧 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی | اهمیت ظهور شبکه‌های اطلاعاتی، در میدان درگیری‌های فرهنگی در جهان (۱۳‌۷۳) ⚡️ نقش توسعۀ ارتباطات و تکنولوژی‌های جدید، در مقابله با دین ⚡️ ایجاد شبهات نوین فرهنگی، متناسب با توسعۀ ارتباطات ⚡️ تحقیقات جدید در جهان برای هوشمندسازی کامپیوتر ⚡️ امروز با روشِ شاه‌سلطان‌حسینی نمی‌توانید جلوی دستگاه کفار بایستید. ⚡️ اگر به‌زودی به سراغ شبکه نروید، شبکه به سراغ شما خواهد آمد! ☑️ @AndisheMonir
🔰 «عُجبِ به موضوع»، از ریشه‌های سلب توفیق است. ◀️ استاد سیّد مُنیرالدّین حسینیِ الهاشمی: "اینکه بگوییم «کار ما موضوعاً شق‌ّالقمر است! عالَم، بستگی به موضوع کار ما دارد!» چه معنایی دارد؟! این نکته را می‌خواهم عرض کنم که اکثر عدم توفیق‌های ما، گاهی به «عُجْب به نفس» برمی‌گردد و گاهی به «عُجْب به موضوع (بدین معنا که انسان یک نحوه استعلایی نسبت به موضوع کار خود داشته باشد). اگر از خود شما سؤال کنند که یک ماشینی داریم که شامل موتور، سیلندر، دینام، دلکو، جعبه فرمان، گیربکس می‌شود، خود شما می‌گویید: تمام این اجزاء برای ماشین لازم است و هر قطعه‌ای که نباشد، انتقال نیرو به جاذبه انجام نمی‌گیرد و در نتیجه ماشین حرکت نمی‌کند. ولی به موضوع کار خودمان که می‌رسد، یک مرتبه در قلبمان پیدا می‌شود که بگوییم: کار ما در بحث اصول فقه، شق‌ّالقمر است و همه چیز حول این اصول می‌چرخد! حالا اگر فردا از بحث اصول خارج شده و یک کار عینی شروع کردیم، می‌گوییم: حالا این کار، شق‌ّالقمر است! چون این کار از عینیت می‌خواهد شق‌ّالقمر کند، ولی کار قبلی از استنباط بود! این همان استعلاء است؛ چیز دیگری نیست! اگر ما در محیط کار، کار دیگران را سبک شمردیم و گفتیم که کار آن‌ها به طفیل سر ما می‌چرخند و ما علمدار هستیم، این، صدمه می‌زند و موفق به آن کارِ خیر نمی‌شویم. اگر هم این کارها منشأ رشد باشد، در دستگاه غیرالهی منشأ رشد است! در دستگاه مادی به‌وسیله تشویق‌هایی که گاهی با کف‌زدن همراه است، مراتب عُجب را رشد می‌دهند، اما در دستگاه امام زمان(عج) این‌گونه نیست. نباید با تمام توان خود سعی کنید که شاخ و بال و کبّاده و عَلَم و کُتَل درست کنید، بلکه کارتان را خوب انجام دهید. البته این را یقین داشته باشید که شکر نعمتِ حضرت حق را هر کسی انجام دهد، زیاده‌ای که لازم باشد به او عطا می‌شود و زیاده‌ای هم که برای او مضر باشد به او، رحمةً من الله تبارک و تعالی، داده نمی‌شود. «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم». اگر کفر به آن اضافه شد، خذلان و مصداق «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» خواهد بود. لذا اولین تقاضا این است که نگویید: موضوع کار ما موضوع اصلی است و باید تمامی نیروهای مجموعه به این کار بپردازند؛ این صحبت‌ها قابل قبول نیست! در رفتارها و صحبت‌هایی که در محیط کارتان طرح می‌شود این‌گونه نباشد که معنای شاخ و شانه کشیدن و اینکه ما امروز یک سر و گردن از شما بالاتر هستیم را داشته باشد. این‌ها بسیار مُضرّ است. در ته قلبتان این‌گونه باشد که واقعاً احساس کنید که نسبت به آحاد افرادِ دیگر، دست‌بوس هستید؛ یعنی در ذهنتان این‌گونه باشد که ممکن است دیگری یک اخلاصی داشته باشد که من فاقد آن باشم و من یک اطلاعی داشته باشم که بیشتر از او مکلّف باشم، بنابراین، من به عذاب نزدیک‌تر باشم و او به رحمت حق، نزدیک‌تر. خدای متعال هرچه را به هر کس در این عالَم داده است، برای امتحان است." (تیرماه ۱۳‌۷۷) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: پاسخگویی به حتماً يك وظيفه است، اما در شرایطی كه شما قدرت نداشته باشيد! ولی آنگاه که صاحب قدرت بودید بايد باشيد؛ يعنی بايستی بتوانيد «نظامات تكامل» اجتماعی را بر اساس مقاصد الهی تأسيس كنيد. تأسيس اين مطلب و هماهنگی آن حتما به يك نيازمند است. ☑️ @AndisheMonir
💢 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: چادر يك است كه ارزش سياسی بسيار بالایی دارد. غرب بی‌دليل با چادر مقابله و مبارزه نمی‌كند؛ بلكه علت آن اين است كه غرب به اين وسيله با يك اخلاق که همان «اخلاق اسلامی» است در جدال است. غرب می‌داند كه اگر نظام ارزشی مردم جهان تغيير كند، آنگاه ابزارهای مديريت او بی‌تأثير می‌شود و ديگر نمی‌تواند به استكبار خود ادامه دهد. به عبارت ديگر، اگر وجدان عمومی بشر ارتقاء يابد و بر پايگاه ديگری مستقر شود، چگونه غرب می‌تواند مديريت و استكبار خود را ادامه دهد؟ ☑️ @AndisheMonir
◾️عزای سیدالشهدا، منشأ تهذیب جامعه هيئت، دسته سينه‌زنی و مجالس سوگواری، منشأ تهذيب اجتماعی هستند. تهذيب اجتماعی يعنی چه؟ يعنی استمرار این عزاداری‌ها در جامعه جلوی اشاعه فحشا را می‌گيرد؛ به این صورت که نظام ارزشی جامعه را همرنگ با نظام ارزشیِ عرضه‌شده از طرف معصومين (علیهم‌السلام) می‌كند؛ يعنی عزای حسين (علیه‌السلام) كل جامعه را سرپرستی می‌كند. هر قدر استمرار این عزاداری‌ها بيشتر و تجليل و تعظيم از این شعائر، رساتر باشد، تقوای قلوب بیشتر خواهد بود. نكند يك وقتی بگوئيد اينهايی كه اهل هيئت و عزاداری هستند، از همان کسانی هستند كه اوقاتی هم لاابالی‌ هستند... . اين‌طور نيست. اگر بخواهيد جامعه اصلاح بشود، بايد اين شعائر در بين مردم تجليل بشود‌؛ [در این صورت،] تدریجاً اصلاح می‌شوند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (نقش عاشورا در تهذيب فردی، اجتماعی و تاريخی ٫ بهار ۱۳۷۵) ☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: زمانى كه اطلاعات، سرعت جريان پيدا می‌کند، كفر نمی‌تواند از عهدۀ هماهنگ‌سازى آن برآيد؛ لذا كنترل هماهنگ‌سازى را از دست می‌دهد. شما تصور نكنيد كه با بالا رفتن توسعۀ رسانه‏‌هاى جمعى، كفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان، همپاى این توسعه اقدام كند. اصولاً كلمه كفر داراى ظرفيت مشخصى است، لذا زمانى كه در چنين شرايطى واقع می‌شود با همان ابزارى كه ساختۀ نظام اوست شكست خواهد خورد. به بيان بهتر، ناهماهنگى عملى او نيز همچون ناهماهنگى نظری‌اش ظهور پيدا می‌كند و وقتى كه چنين شد آن نظام صورت می‌گيرد. (آسیب‌شناسی مطبوعات٫ شهریور ۱۳‌۷۹) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ابتدا بگویید فرهنگ چيست تا بگويیم مذهب نسبت به فرهنگ چه نظری دارد. خطرناكترين كار اين است كه قبل از شناخت موضوع سراغ دين برويد؛ يعنی با يك ادراك ضعيف از فرهنگ بگوييد اين مسئله در دين چگونه است؛ اين يك اشكال خيلی بزرگ است؛ يعنی يك نارسائی در استفاده از مذهب محسوب می‌شود. ۲۵ بهمن ۱۳‌۷۲ ☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: باید این واقعیت را روشن کنید که در دست کارشناسان است. اگر می‌بینید که نقائصی در کار تصمیم‌گیران نظام وجود دارد از باب این است که تصمیمِ نظام، یعنی همان‌هایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و بر اساس مبانی غیر الهی به ارائه طرح‌های کارشناسی مبادرت می‌کنند، بر سبیل صواب نیست! لذا اگر امروز شاهد بروز معضلات جدی در امر اداره‌ جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر اداره منسوب کرد. ۳ مهرماه ۱۳‌۷۵ ☑️ @AndisheMonir
🔰 نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند. ◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من شخصاً معتقدم آقای جوادی آملی به نبی اكرم (صلی الله علیه وآله) وابستگی بيشتری دارند تا وابستگی به اصطلاحات عرفانی‌شان. اگر ببينند كه چسبيدن به يك اصطلاح، موجب می‌شود که دشمنان ائمه (علیهم‌السلام) بتوانند ضربه بزنند، اصطلاح را رها می‌کنند. به عبارت ديگر، اصطلاح را برای خدمتگذاری و تبيين كلام معصومين (علیهم‌السلام) می‌خواهند. اصطلاح را نمی‌خواهند برای اين كه بگويند: تو يكی! من هم يكی! نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند، بلكه می‌گويند: من می‌خواهم به آستان شما خدمت كنم.  اين‌ها اگر ببينند يك دستگاهی توانست برای توسعه اسلام خدمت بكند، اينگونه نيست كه با آن مقابله بكنند؛ اين‌ها قلبشان و روحشان نيت پيدا می‌كند كه اين حرف چه چيزی است كه می‌تواند خدمت بكند. ۱۴ مهرماه ۱۳۷۳ ☑️ @AndisheMonir
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند؛ بنده این را یک چیز کوچک نمی‌بینم. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است. 💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی: اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمی‌رسد این را بنده یک چیز کوچک نمی‌بینم. اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز اسرائیل نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده. این جسارت روحی که حزب الله می‌تواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمی‌توانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده. این را من قطعی می‌دانم که انقلاب شکست نمی‌خورد و دلیلش همین وجدان عمومی است. تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است. مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمی‌توانند این شکست های مدیریت را حل کند. نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آن‌ها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی. به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد. این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم. ۱۳‌۷۵ 🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
💢 «ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: 🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافله‌اى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس می‌برد، مسلمين بر سر راه می‌رفتند و قافله را می‌گرفتند و اصلاً اولين جنگ نبی‌اكرم‏ (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد. 🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار می‌برند اين است كه می‌گويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمی‌توانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمی‌گذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار می‌گذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه می‌كنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود! 🔺 پس اين امر به‌معناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً می‌فرمود: من فقط تبليغ می‌كنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو می‌برد...!! 🔺 مثل اينكه فردى می‌گفت «چهره اسلام را در عرف بين‌الملل در نزد بعضی قدرت‌ها خشن نشان داده‏‌اند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور می‌دهد كه «» دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳‌۷۰/۱‌۰/‌۲۱) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: تا زمانی که در جمیع شئون محقق نشود، نمی‌توان از پذیرش پیام خود در افکار عمومی مردم دنیا مطمئن بود؛ چراکه ادعای انقلاب ما همواره ارائه تمدنی نوین است که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد و اگر قرار باشد همواره از ، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوییم آیا اولاً‌، می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً،‌ بر فرض بناگذاری، ‌آیا می‌توان ادعا کرد که چنین تمدنی از آنِ ماست؛ درحالی که و دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! ۱۳‌۷۵/۷‌/۳ ☑️ @AndisheMonir
🔰 مقدسین نهروان آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۵٫۵٫۳۰ ☑️ @AndisheMonir
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توجه نكرده است. بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! ☑️ @AndisheMonir
⚜ زن فرعونیت جمال دارد و مرد فرعونیت جلال. يعنی هر دو، نفس أماره‌شان دعوت می‌كنند به اين‌كه خودشان را معبود قرار بدهند و ديگران را پرستنده و عابد خودشان. 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۷٫۶٫۲۱ ☑️ @AndisheMonir
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی (ره) 🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📖درباره کتاب 🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزه‌‌های وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» می‌باشد. در تحلیل برگزیده از «صورت‌ بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزش‌های اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف می‌کند و اعم از کلام، فقه، اخلاق می‌باشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر می‌گیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد. 🔸دانش الهیات در صورتی‌ که روش‌مند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روش‌های تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» می‌گردد. سطح تفقه دینی حاصل‌ شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئله‌های تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاین‌رو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد. سال نشر: ۱۴٠٠ تعداد صفحه: ۹۱۲ ◀️ تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 شهید بهشتی از بنده سؤال کردند: شما برای حفظ حرکت انقلابی، چه چیزی را لازم می‌بینید؟ عرض کردم: جهان‌بینی، فلسفهٔ تاریخ، جامعه‌شناسی. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ضرورتِ ، مبتنی بر ضرورتِ است؛ اگر دين‌محوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و می‌توان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت. اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست. ۱۳۷۸٫۷٫۱۱ ☑️ @AndisheMonir