eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
123 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 انقلاب اسلامی می‌تواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند. ✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی: 🌀 «باورِ این‌که آلمان‌ها قوم برترند، صنعت آن‌ها را آن‌قدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند! اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید می‌داد" را نظام‌مند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد! من آرمان‌گراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمان‌گرایی آلمان می‌دانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قوی‌تر می‌دانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بی‌شک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قوی‌تر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آن‌ها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمی‌گردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) است. اگر شدتِ این‌ها پشت‌سرِ تولید، نظام‌مند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور می‌شود.» 🌀 «همان‌گونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار می‌دهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از‌ آن‌ها پیشرفته‌تر خواهیم شد. شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از‌ آن‌ها بالاتر باشد.» (۱۳‌۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 جوان نمی‌تواند ازدواج کند، به نظام فحش می‌دهد و مطالبهٔ «آزادی» می‌کند. این «آزادی‌خواهی» ناشی از «دموکراسی‌خواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایه‌داری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده. پس از اینکه «سرمایه‌‌داری» با یال و کوپالش استقرار پیداکرده است، هویت انقلابیِ جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آن‌ها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آن‌ها می‌گویند «این‌ها خودشان برای پولدارها ‌همه‌چیز درست می‌کنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همه‌چیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر می‌تواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا می‌گویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!» 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۷۸ ☑️ @AndisheMonir
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد. 🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش بشری» و نحوه تعامل آنها می پردازد. 📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! 🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن می‌داند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد... 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۷۸ ☑️ @AndisheMonir
💢 عزت کفار را القاء نکنید! از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را سرد كند. اگر دل مسلمين از کارآمدی قدرت سياسی، فرهنگی و اقتصادی تضعيف شود، معنايش اين است كه عزت كفار در خانه مسلمين آورده شود. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۷۳‌/۳/‌۱۹ ☑️ @AndisheMonir
أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَك* «سر خود را به خداوند بسپار» نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۱ «در دستگاه پرورشی اسلام، اصل برای رزمنده اعتلای کلمه توحید است، نه اینکه اصل برای او حفظ جان باشد...» مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۲ *از سخنان امیرالمؤمنین علیه‌السلام است وقتى كه در نبرد جمل، پرچم را به دست فرزندش محمّد حنفيه داد. ☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به یاران شهیدش پیوست. فرهنگستان علوم اسلامی قم @foeq_ir
🔆 در مبارزه، مرز ما مرز اعتقادات است. در زمان جنگ، هنگامی كه لشگر ايران از مرز عبور كرده و وارد سرزمين عراق شده بود، بعضی از اين مقدس‌نماهای پينه‌درپيشانی می‌گفتند که اگر كسی در زمين عراق بجنگد و كشته شود، شهيد محسوب نمی‌‌شود و بايد او را غسل داد!... ⚜ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔆 به مناسبات شخصی‌مان حسّاس هستیم، اما به مناسبات حکومتی، خیر! اگر به يك مجلس وارد شویم و ما را كمی تحويل نگيرند و يا به ما جا ندهند، به ما برمی‌خورد؛ ولی اگر در آن مجلس از مرام ديگری صحبت كنند و اسمی از جمهوری اسلامی و فرمايشات مقام معظم رهبری نياورند، به ما برنمی‌خورد و می‌گوييم خبری نشده و كسی به ما اهانت نكرده! به عبارت ديگر، در يك راه، انسان نسبت به مناسبات شخصی‌اش بسيار حساس و تيزفهم است و معانی را با يك اشاره به‌سرعت درك می‌كند و اگر كلمه دوپَهلويی ذكر شود، می‌تواند هر دو پهلو را درك كند؛ اما اگر از مجلسی بيرون بيايد و به او بگويند صحبتی كه آن آقا كرد به مخالفت با نظام برمی‌گردد، می‌گويد خير! متوجه نشدم تا از انقلاب دفاع كنم! 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۷۳/۳/۱۹ ☑️ @AndisheMonir
✅ عنوان کتاب: «علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی 📚 ▪️موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» بررسی و موشکافی گسل‌ها، شکاف‌ها و دوقطبی‌های اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است. ➖این دوقطبی‌ها کدام‌اند؟ ➖چگونه به وجود آمده‌اند ؟ ➖چه پیامدهایی دارند؟ ➖و راه برون‌رفت از آن‌ها چیست؟ 📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ می‌دهد. ▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر می‌گذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزش‌ها و گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبی‌های اجتماعی می‌گردد. ▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حس‌گرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزش‌گرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاری‌ها و بحران‌ها و تنش‌های اجتماعی در ایران است که آشفتگی‌ها و نابسامانی‌هایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است. 🛍 تهیه کتاب 📄 فهرست کتاب نشر تمدن نوین اسلامی وبگاه | ایتا