eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
123 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله‌ای_از_مرحوم_استاد_سيد_منيرالدّين.pdf
306K
📝 مقاله‌ای از سید منیرالدین حسینیِ هاشمی دربارهٔ «انقلاب اسلامی و فلسفهٔ شدن» 🔍 شکست فلسفهٔ شدن مادی در تحقق عدالت/ نیاز به فلسفهٔ شدن جدید برای تحقق عدالت/ فلسفهٔ شدن و نظام استنباط ☑️ @moniroddin
سخنرانی_درباره_فلسفه_شدن،_استاد.mp3
17.39M
🎧 سخنرانی استاد میرباقری درباره جایگاه فلسفهٔ چگونگی (فلسفهٔ شُدَن)، ۹‌۰/۱۰‌/‌۲۰ 🔍 جایگاه فلسفه و دین/ فلسفه چگونگی و علم دینی 🌐 http://urly.ir/G37d ☑️ @moniroddin
مصاحبه_درباره_فلسفه_شدن،_۱۳‌۷۹،.mp3
12.68M
🎧 مصاحبه مجله «پگاه حوزه» با استاد میرباقری درباره جایگاه فلسفه چگونگی (فلسفهٔ شُدَن)، ۸‌۰/۹‌/۱۰ 🔍 فلسفهٔ چگونگی در خدمتِ جریانِ دین در تمدن‌سازی 🌐 http://urly.ir/rrBB ☑️ @moniroddin
🔅 مهم‌ترین هنرِ فلسفهٔ شدن، هنر سازندگی آن است/ فلسفهٔ شدن دارای روش تحقیق و روش تحقُّق است. ✔️ سيّد منيرالدّين حسينیِ هاشمی: «مهم‌ترين هنرِ فلسفهٔ شدن، هنر سازندگی آن است. اين فلسفه، بيم و اميد بشر را سازمان می‌دهد؛ يعنی گذشته و آينده و تغييرات محیطی را مرتباً تحليل می‌كند. لذا در سازندگی حتماً بايد روش تَحقيقَش و روش تَحَقُّقَش كار بكند. اگر روش تحقيق داشته باشيم و روش تحقّق اصلاً نداشته باشيم، قدرت ارتباط برقرار كردن با فرهنگ جامعه را نخواهيم داشت». (منبع: دوره پژوهشی «روش تنظيم برنامه تحقيقات كتابخانه‌ای»، جلسه اول، ۱۳‌۷۸) ☑️ @moniroddin
🔅 ثمرۀ «فلسفهٔ شُدَن» در حوزه، دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، حكمتِ حكومتی و فقهِ حكومتی» است. ✔️ سيد منيرالدين حسينیِ هاشمی: «فلسفهٔ شدن اسلامی، پايگاه همدلی، همفكری و همكاری اجتماعی است. اين پايگاه عقلیِ دين‌محور، بستر وحدتِ انديشه مسلمين بر محور سرسپردن به دين است. 👈 ثمرۀ اين فلسفه در حوزه، دستيابی به «حكمت حكومتی، فقه حكومتی و اخلاق حكومتی» است و در دانشگاه، قادر به «پيش‌بينی، هدايت و كنترل» تغييرات بر مبنای معادلاتی است كه نيازمندی‌های نظام اسلامی در جريان توسعۀ نياز و ارضاء را رفع می‌کند و در نظام اجرايی هم، به ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سياسی، فرهنگی و اقتصادیِ داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام می‌پردازد». ۷۹/۶/۱۶ ☑️ @moniroddin
🔹 «فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی» گفت‌وگو با دکتر سید سعید زاهد زاهدانی www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html
✔️ سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی: «ائمه طاهرين (ع) يك دسته نوكر عقلی داشته‌اند كه در بحث «چرایی» مطلب را تمام كردند؛ يك دسته ديگر هم آمدند بحث «چيستی» را تمام كردند؛ حالا يك دسته نوکر ديگر بايد باشند که بحث «چگونگی» را تمام بكنند». ۷۷/۷‌/۲۸ ☑️ @moniroddin
🔅 اگر منطقتان «منطق عمل» نباشد، در عمل دچار «منطق‌های عملِ» دیگران می‌شويد. ✔️ سيد منيرالدين حسينیِ هاشمی: «شما اگر منطقتان "منطق عمل" نباشد، در عمل دچار منطق‌های عمل می‌شويد. اگر خوف داريد از اينکه در عمل، "منطق نظرِ" شما نقض شود، تکليف منطقِ عملتان را روشن کنيد. نمی‌شود که «عمل» بر يک پايه و «نظر» بر پايه ديگری استوار شود، و همديگر را نقض کنند؛ لذا ما مجبوريم که تکيه‌گاه سخن خود را بر امر جامع بين اين‌ها قرار دهيم». (دورهٔ «طرز تنظيم امور اقتصادی در اسلام»/کد پژوهشی ۴۲، سال ۱۳‌۶۱) ☑️ @moniroddin
🔆 عقل را به تمام معنا باید در نوكری دين به كار بگيريم، نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين. ✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی: «ما مكلف به اين هستيم كه در طاعت، كمال‌الانقياد را داشته باشيم؛ در فهم دين، بذل جهد نهايی كنيم؛ عقل را به تمام معنا در نوكری دين به كار بگيريم نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين. بين تأويل عقلی و به‌كارگيری عقل در خدمت شرع فرق است. تأويل عقلی اين است كه عقل موضوعات را موضوعاً تحليلی داشته باشد؛ چيزی بگويد و بعد، آن را در فهم دين اصل قرار دهد! [اما عقل متعبد] می‌آيد خودش را تحليل می‌كند: در اينكه "چگونه می‌توانم خادم باشم" مورد تحليل قرار می‌دهد، نه موضوعات را. ... می‌گويد من "چگونه می‌توانم خادم باشم و خودم را كنترل و منضبط كنم"... . مرتباً در "چگونه تسليم كردنِ خودش" دقت می‌كند؛ چگونه خودم را لجام بزنم و لجامش را به دست شرع بسپارم؟». ۱۳‌۷۹ ☑️ @moniroddin
🔅 اگر یک نظامِ فکریِ برتر را در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس نکنید، جوانان جذب نظام‌های فکری باطل خواهند شد. 🔅 نظام فکری، رابطه اعتقادات شیعی را با عینیت مشخص می‌کند. 🔅 در فرهنگستان علوم اسلامی، پایه‌های تخصصیِ یک «نظام فکری» بنا گذاشته می‌شود. ✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی: "دستگاه باطل یک نظام فكری ساخته است. تو نيز يك نظام فكری برتر بساز كه نظام فكری آنها را بشكند؛ يعنی رابطه بين «اعتقاد تا عمل اسلامی» را به نحو «منطقی» بيان كند. «نظام فكری» يك بروشور و خلاصه‌ای از فرهنگ «اعتقاد تا عمل»، برای استفاده عموم است، كه پايه‌های بخش تخصصی آن بايد در اينجا پی‌ريزی شود. به نظر می‌رسد ارائه، تعليم و تعميم يك بروشور و معرفی‌نامهٔ خلاصه و ساده‌ای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی»، در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، ضروری است، تا جوانان در فرهنگ مشتت جامعه، رها نشده و جذب نظام‌های فكری باطل نشوند. ما نيازمند آن هستيم كه دستگاهی بتواند رابطه بين اعتقاد و عمل را به‌صورت مقنن مشخص كند، نظام فكری ايجاد نمايد و بنيانش تكامل‌پذير باشد. يعنی چه؟ يعنی شيعه در اصول اعتقادات، تكامل‌پذير بودن را اعلام می‌كند؛ يعنی گمانه‌های جديد و جمع‌بندی‌های جديد را می‌پذيرد. علاوه بر آن، در امور اعتقادات، حجيت را تكامل ‌می‌دهد." ۷۵/۱۱/۳۰ ☑️ @moniroddin
🔅حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم(ص) است. ✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيت الله خامنه‌ای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم (ص) است. ايشان نماينده اسلام، نماينده رسول خدا (ص) و نماينده حضرت بقيت‌االله (عج) هستند. و معدودی كه با وی مخالف می‌کنند، می‌خواهند بگويند حكومت دينی نباشد و حكومت هوای نفس باشد! اگر كسی معرفت به ايشان دارد و به خاطر ايشان راهپيمايی می‌كند، بايد بداند كه طرف‌داری از چه كسی می‌كند؟ بعضی از مواقع انسان براي تنوع و تفريح حركت می‌كند و يك وقت هم انسان به خاطر خدا و برای حمايت از اسلام حركت می‌كند». ۷۸/‌۴/۱۹ ☑️ @moniroddin
🔺 آیت‌الله حائری شیرازی(ره): سید منیرالدین حسینی، پیش از انقلاب اسلامی برای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه طرح داشت.
🔺سردار حسین نجات: سید منیرالدین حسینی(ره) منظومهٔ فکری‌اش را با رهبری انقلاب تنظیم می‌کرد.
🔺دکتر محمدباقر ذوالقدر: سید منیرالدین حسینی(ره) برای تصویب اصل ولایت فقیه روز و شب نداشت.
🔅فلسفه‌ای در خدمت سياست‌های رهبری ✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «ما در اين وضعی كه الان هستيم تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، «ابزاری» در اختيار سياست‌های مقام معظم رهبری براي ايجاد «شرايط فرهنگی جامعه» قرار بگيرد.» ۷۳/‌۴/۴ ☑️ @moniroddin
🔅گناهان اجتماعی، نسبت به مقام ولايت است. ✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «گناهان اجتماعی، نسبت به مقام ولايت است. گناهی كه امروز برای بخشی از جامعه در كمك نكردن به نظام اسلامی پيش می‌آيد خيلی بزرگ است. اين گناه، مسامحه در امر كلمه توحيد و از بدترين گناهان است». ۷۲/۱/۲۵ ☑️ @moniroddin
✔️ سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی: «افرادی كه عليه حكومت دینی نِق می‌زنند، آب به آسياب دشمن می‌ريزند. ما هم، با كوتاهی‌هايِمان، همان كار را می‌كنيم.» ۱۳‌۷۸ ☑️ @moniroddin
🔅 درس ولایت فقیهِ حضرت امام(ره) در نجف، افقِ دید و اندیشه من را ارتقا داد. ✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «بنده در نجف در درس حكومت اسلامیِ حضرت امام(ره) حضور داشتم که تأثير عميقی بر من گذاشت؛ حتي تغييراتی در افقِ ديد و انديشه من رخ داد و ذهنيتم به هم ريخت و آنجا من به اين نتيجه رسيدم كه نيازی نيست روحانيت دست به كارهای فنی بزند، بلكه بايد تأسيس نظام كند. لذا روی روابط اجتماعی و تنظيم امور مسلمين فكر می‌كردم». (منبع: کتاب خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی) ☑️ @moniroddin
🔺سید منیرالدین حسینیِ هاشمی، منتخب مردم استان فارس در مجلسِ خبرگانِ قانون اساسی (همراه با حضرات آیات: ربانی شیرازی، دستغیب شیرازی و مکارم شیرازی)
🔆 از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را به نظام اسلامی سرد كند و عزت کفار را القا کند. ✔️ سید مُنیرالدین حسینیِ هاشمی: «آيا دعايی كه ايجادِ بی‌تفاوتی نسبت به قدرت سياسی نظام بكند در عِدادِ نفرين نیست؟ برادران دقت كنند كه دعا، فقط در پستو آن‌هم نيمه‌شب صورت نمی‌گيرد، بلكه گاهی‌اوقات، دعا در زمينهٔ تفاهم اجتماعی بيان می‌شود و لذا وقتی می‌گوييد: مشكلاتی هست كه الا به آمدن حضرت حل نمی‌شود، به نظرتان كدام مشكلات در نظر مخاطبان شما می‌آيد؟ وقتی كه با اين دعا يأس را در قلوب مسلمين می‌دميد، اين يأس، يأس از اسلام است. از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را سرد كند. اگر دل مسلمين از کارآمدی قدرت سياسی، فرهنگی، اقتصادی تضعيف شود، معنايش اين است كه عزت كفار در خانه مسلمين آورده شود. كسی كه با دست و زبانش عزت كفار را در خانه مسلمين و كشور اسلامی می‌آورد، آيا او دعا برای حضرت ولی عصر(عج) انجام می‌دهد؟!» ۷۳‌/۳/‌۱۹ ☑️ @moniroddin
🔆 به مناسبات شخصی‌مان حسّاس هستیم، اما به مناسبات حکومتی، خیر! ✔️ سید مُنیرالدین حسینیِ هاشمی: «اگر به يك مجلس وارد شویم و ما را كمی تحويل نگيرند و يا به ما جا ندهند، به ما برمی‌خورد؛ ولی اگر در آن مجلس از مرام ديگری صحبت كنند و اسمی از جمهوری اسلامی و فرمايشات مقام معظم رهبری نياورند، به ما برنمی‌خورد و می‌گوييم خبری نشده و كسی به ما اهانت نكرده! به عبارت ديگر، در يك راه، انسان نسبت به مناسبات شخصی‌اش بسيار حساس و تيزفهم است و معانی را با يك اشاره به‌سرعت درك می‌كند و اگر كلمه دوپَهلويی ذكر شود، می‌تواند هر دو پهلو را درك كند؛ اما اگر از مجلسی بيرون بيايد و به او بگويند صحبتی كه آن آقا كرد به مخالفت با نظام برمی‌گردد، می‌گويد خير! متوجه نشدم، تا از انقلاب دفاع كنم!» ۷۳/۳/۱۹
🔆 به نظر ما عدم شكست انقلاب، قطعى است؛ چون انقلاب در وجدان عمومى جهان پيدا شده است. ✔️ سید مُنیرالدین حسینیِ هاشمی: «به نظر ما عدم شكست انقلاب، قطعى است؛ چون انقلاب در وجدان عمومى جهان پيدا شده است. اينكه اسرائيل خود را از حلّ مسئله جنوب لبنان عاجز می‌بيند نبايد امر كوچكى به حساب آيد. شاهد بوديم كه در جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائيل، اين رژيم توانست مصر و ديگر كشورهاى عربى را درهم بكوبد، اما امروزه از تأمين امنيّت براى شمال كشور فلسطين اشغالى عاجز است. اين حقيقت را نبايد كوچك شمرد؛ چون اسرائيل يعنى سرمايه‌دارى، نه يك كشور كوچك. امروزه بيشترين سهام اطلاعاتى - سياسى، و سهام پولى - اقتصادى و بالاخره سهام تكنولوژيك دنيا در اختيار اين رژيم است. اينكه به راحتى نمی‌تواند با تمام جسارت روحى روبه‌روى يك ملت كوچك همچون مسلمين لبنان بايستد به‌خاطر پشتيبانى وجدان عمومى و آراء ملل جهان است و الاّ اگر چنين نبود می‌توانست همچون فاجعه هيروشيما را در لبنان و ديگر كشورها مرتكب شود. آن پشتيبانى عمومى جهانى از چنين حركت‌هاى مكتبى، به‌واسطه وجود انقلاب مبارك اسلامى بود كه نبايست آن را كوچك بشماريم.» ۷۵/۵/۲۵ ☑️ @moniroddin