eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.6هزار دنبال‌کننده
124 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند. ◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من شخصاً معتقدم آقای جوادی آملی به نبی اكرم (صلی الله علیه وآله) وابستگی بيشتری دارند تا وابستگی به اصطلاحات عرفانی‌شان. اگر ببينند كه چسبيدن به يك اصطلاح، موجب می‌شود که دشمنان ائمه (علیهم‌السلام) بتوانند ضربه بزنند، اصطلاح را رها می‌کنند. به عبارت ديگر، اصطلاح را برای خدمتگذاری و تبيين كلام معصومين (علیهم‌السلام) می‌خواهند. اصطلاح را نمی‌خواهند برای اين كه بگويند: تو يكی! من هم يكی! نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند، بلكه می‌گويند: من می‌خواهم به آستان شما خدمت كنم.  اين‌ها اگر ببينند يك دستگاهی توانست برای توسعه اسلام خدمت بكند، اينگونه نيست كه با آن مقابله بكنند؛ اين‌ها قلبشان و روحشان نيت پيدا می‌كند كه اين حرف چه چيزی است كه می‌تواند خدمت بكند. ۱۴ مهرماه ۱۳۷۳ ☑️ @AndisheMonir
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند؛ بنده این را یک چیز کوچک نمی‌بینم. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است. 💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی: اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمی‌رسد این را بنده یک چیز کوچک نمی‌بینم. اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز اسرائیل نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده. این جسارت روحی که حزب الله می‌تواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمی‌توانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده. این را من قطعی می‌دانم که انقلاب شکست نمی‌خورد و دلیلش همین وجدان عمومی است. تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است. مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمی‌توانند این شکست های مدیریت را حل کند. نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آن‌ها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی. به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد. این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم. ۱۳‌۷۵ 🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
💢 «ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: 🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافله‌اى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس می‌برد، مسلمين بر سر راه می‌رفتند و قافله را می‌گرفتند و اصلاً اولين جنگ نبی‌اكرم‏ (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد. 🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار می‌برند اين است كه می‌گويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمی‌توانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمی‌گذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار می‌گذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه می‌كنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود! 🔺 پس اين امر به‌معناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً می‌فرمود: من فقط تبليغ می‌كنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو می‌برد...!! 🔺 مثل اينكه فردى می‌گفت «چهره اسلام را در عرف بين‌الملل در نزد بعضی قدرت‌ها خشن نشان داده‏‌اند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور می‌دهد كه «» دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳‌۷۰/۱‌۰/‌۲۱) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: تا زمانی که در جمیع شئون محقق نشود، نمی‌توان از پذیرش پیام خود در افکار عمومی مردم دنیا مطمئن بود؛ چراکه ادعای انقلاب ما همواره ارائه تمدنی نوین است که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد و اگر قرار باشد همواره از ، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوییم آیا اولاً‌، می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً،‌ بر فرض بناگذاری، ‌آیا می‌توان ادعا کرد که چنین تمدنی از آنِ ماست؛ درحالی که و دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! ۱۳‌۷۵/۷‌/۳ ☑️ @AndisheMonir
🔰 مقدسین نهروان آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۵٫۵٫۳۰ ☑️ @AndisheMonir
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توجه نكرده است. بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! ☑️ @AndisheMonir
⚜ زن فرعونیت جمال دارد و مرد فرعونیت جلال. يعنی هر دو، نفس أماره‌شان دعوت می‌كنند به اين‌كه خودشان را معبود قرار بدهند و ديگران را پرستنده و عابد خودشان. 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۷٫۶٫۲۱ ☑️ @AndisheMonir
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی (ره) 🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📖درباره کتاب 🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزه‌‌های وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» می‌باشد. در تحلیل برگزیده از «صورت‌ بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزش‌های اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف می‌کند و اعم از کلام، فقه، اخلاق می‌باشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر می‌گیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد. 🔸دانش الهیات در صورتی‌ که روش‌مند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روش‌های تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» می‌گردد. سطح تفقه دینی حاصل‌ شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئله‌های تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاین‌رو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد. سال نشر: ۱۴٠٠ تعداد صفحه: ۹۱۲ ◀️ تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 شهید بهشتی از بنده سؤال کردند: شما برای حفظ حرکت انقلابی، چه چیزی را لازم می‌بینید؟ عرض کردم: جهان‌بینی، فلسفهٔ تاریخ، جامعه‌شناسی. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ضرورتِ ، مبتنی بر ضرورتِ است؛ اگر دين‌محوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و می‌توان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت. اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست. ۱۳۷۸٫۷٫۱۱ ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔺اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. 🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. 🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
🔰 زنجیر نظامات شرق و غرب گاهی به ذهن من می‌آید که در زمان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) مردم چگونه تحمل می‌کردند که امام زمانشان چهارده سال در زندان باشد... 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۶٫۱۰٫۶ ☑️ @AndisheMonir