eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
123 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ضرورتِ ، مبتنی بر ضرورتِ است؛ اگر دين‌محوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و می‌توان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت. اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست. ۱۳۷۸٫۷٫۱۱ ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔺اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. 🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. 🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
🔰 زنجیر نظامات شرق و غرب گاهی به ذهن من می‌آید که در زمان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) مردم چگونه تحمل می‌کردند که امام زمانشان چهارده سال در زندان باشد... 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۶٫۱۰٫۶ ☑️ @AndisheMonir
◾️ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: وقتی كه دندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را شكسته بودند دندان اويس قرنی هم در بيابان شكسته شد! يعنی آثار توجه و علاقه شديد اویس به حضرت، اين‌گونه ظاهر شد. كسی نمی‌تواند بگويد معرفت و محبت وجود مبارك حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) به اهل بیت(علیهم‌السلام)، كمتر از اويس قرنی است، تا بگویيم كه حضرت حجت كمتر متأثر می‌شوند! به‌ نظر شما يادآوری آن لحظه‌هايی كه حضرت صديقه (علیها السلام) مورد صدمه شديد قرار گرفتند، روح مطهر حضرت ولی عصر(عج) را به چه انقلابی در می‌آورد؟ حالا هم مثل امشب توجهشان به غربت جدشان علی ابن ابی‌طالب (علیه السلام) است كه اين توجه معلوم نيست حضرت را چگونه منقلب می‌كند. ظاهراً حضرت حالت شخصی شكسته، خسته و مصيبت‌زده را دارند كه مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام) به خداوند متعال عرض می‌كنند كه «قلّ صبری» و اشك می‌ريزند! خدايا به احوال ولی عصر (عج) فرجشان را نزديك و نزديك‌تر بفرما! ۱۳۷۲٫۸٫۲۸ ☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: وظيفه ما اين است كه در انقلاب را به تبعيت از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نشان دهیم و اعتبار فرهنگی - سياسی استكبار را كوچك كنيم. می‌شود سیرۀ ایشان را به عنوان مطالعه كرد و نشر داد. زمانی كه جنگ تهاجمی اسلام عليه كفر واقع می‌شود ايشان به‌عنوان بهترين پرستار ايفای وظيفه می‌کنند. هنگامی كه جنگ حالت تدافعی پيدا می‌کند، ايشان خود را سپر ولی خود علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) می‌کنند. حتّی هنگامی كه وجود مبارك ايشان مورد حمله قرار گرفتند و از شدّت درد از هوش رفتند، پس از به هوش آمدن، به‌محض اين‌كه مشاهده كردند كه ولّی اعظم خدا را به‌طرف مسجد می‌برند با آخرين رمقشان از مقام ولايت دفاع می‌کنند و زمانی نيز با وجود بيماری شديد، شب‌ها به‌منظور احقاق حقّ امیرالمومنین (علیه السلام) به درِ خانه مهاجرين و انصار می‌روند. اين امر نشانگر اين است كه تمامی حيات گران‌قدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) صرف حمايت از مقام ولايت شده است. ۱۳‌۶۹٫۸٫۷ ☑️ @AndisheMonir
💢 معیارهای کدر را مفتضح کنید! نبايد ملاك ما در ميزان بهره‌دهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه می‌تواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بی‌ايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال می‌کند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند... 🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۶۹٫۸٫۷ ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: مادامی که نظام مفاهیم و تعاریف ما رنگ نپذیرد و از طریق یک روش مستند به وحی لباس وجود نپوشد نمی‌توان به پی ریزی همت گماشت. و تا زمانی که چنین نظام‌هایی توسط دو نهاد اصلی فرهنگ کشور ـ یعنی حوزه و دانشگاه ـ طراحی و ارائه نشوند، کماکان باید ریزه‌خوار خوان اغیار باشیم که قطعاً نمی‌توان در آن، انتظار مائده‌های بهشتی را داشت! ☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: يك جمله‌ای نقل می‌شود از صديقه طاهره (سلام الله علیها) که عظمت ایشان و خوف و توجه و خشوع ایشان را نمایان می‌کند؛ نقلی كه هست واقعاً خيلی عجيب است! خب جناب عزرائيل كه شرفياب می‌شوند، ايشان می‌دانند كه عزرائيل جزء خدمتگذاران پدرشان هست. می‌دانند حَمَله عرش، مطيع رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. منزلت خودشان را كه می‌شناسند. ولی وقت قبض روح می‌گويند: «إلهی إليك لا إلی النّار»، فاطمه (سلام الله علیها) می‌گويد خدایا به سوی تو نه بسوی آتش! اين خضوع را تماشا كن! حضرت يك جو طلبكاری از خدا در خودش نمی‌بيند. همه عمرش هم بی استثنا، در خدمت خدا بوده، در خدمت دين خدا بوده. از قبل از تولدش به مادرش دلداری می‌داده. در همه جا غمخوار اسلام بوده، در همه مراتب صابر بوده. در آخرين ايامش هم كه با همه توان و همه روح و با همه جسم دفاع كرد. يك هم چون وجودی در اين حالت خشيت نسبت به خدای متعال هست. ۱۳۷۹/۶/۱۴ ☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: شما حاضريد برای رساله نويسی با يهود و مسيحيت همکاری کنيد و مقاله‌های آنها را ترجمه کنید؛ من فکر نمیکنم دوری ما از اسلام بيش از دوری یهود و نصاری از آن باشد! بايد به ادعای «فرهنگستان» حداقل در حد يک احتمال منطقی توجه کنيد. همان گونه که کفار بر اين باورند که مطالب جديد را باید شنید و پیگيری کرد تا اگر احیاناً کيان نظام آنها را نشانه می‌رود، قبل از نیرو گرفتن اين نهضت جديد با آن به مقابله برخيزند، شما نيز که مسلمانيد اين را بشنويد. ☑️ @AndisheMonir
💢 سیر استعمار؛ تحقیر، تحبیب، انحلال «بدترین اسارت، اسارت فرهنگی است. استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع می‌کند و آن را قدم به قدم پیش می‌برد...» 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: «ما معتقديم "فرهنگستان" یک عنوان و نام برای یک مکان خاص نيست، بلکه به‌معنای وجود فلسفه‌ای است كه هماهنگ‌كنندۀ سنجش‌هاست. براساس این فلسفه، الگوی جريان انديشه اسلامی، از اعتقاد تا عمل، ارائه می‌شود.» ◀️ جهت اطلاع از اخبار علمی، صفحات را در فضای مجازی دنبال نمایید: 🔗 ایتا: Eitaa.com/Foeq_ir 🔗 بله: Ble.ir/Foeq_ir 🔗 ویراستی: Virasty.com/Foeq_ir 🌐 وبگاه: Foeq.ir 🌐انتشارات: Tamadonenovin.ir
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من شخصا از دو لب مبارک حضرت امام خمينی (ره) در مسجد مرحوم شيخ انصاری در نجف اشرف شنيدم که فرمودند: كه اگر كسی ميل داشته باشد بند كفشش از بند كفش ديگری بهتر باشد مشمول آن آيه مباركه است: «تلك الدارُ الاخِرَة نَجعلُها لِلّذين لايُريدونَ علُوّاً فی الارضِ و لا فَساداً». يعنی اين خانه آخرت را خدا برای كسی قرار داده است كه در زمين اراده علو نكند. نه اينكه فقط انجام ندهد بلکه حتی تصميم به برتری نگيرد. حال آيا اكثر لباس‌هایی كه پوشيده می‌شود سعی به برتری از يک حالت به حالت ديگر و از يک قشر به قشر ديگر نيست؟! ۱۳۷۰/۲/۱۴ ☑️ @AndisheMonir
💢 تغییر فرهنگ بدون شهادت میسر نمی‌شود. «ايستادن مقابل ملكات يك كار معمولی نيست و لذا محال است كه بدون استنصار از خدای متعال، ايستادن در برابر ملكات ممكن بشود. آنگاه زبان مقاومت در اين مرحله، جز زبان ديگری نيست». 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۸٫۱۱٫۱۶ ☑️ @AndisheMonir
💢 مشکل از روش‌هاست! ⚜ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: نظر ما این است که با ابزارهای فعلی، هر چند نیروهای جوان بسیار زیاد در دانشگاه و حوزه بخواهند مسائل حکومتی را پاسخ دهند، اما به جای پاسخ مسائل را وصله پینه می‌کنند! کارایی فقه موجود [نه فقه مطلوب، بیشتر] برای احکام فردی در حکومت می‌باشد نه کارایی تصرفی و محوری؛ البته مدعی آن هم نیست. نمی‌گوید نظام توزیع قدرت ارائه می‌دهم؛ یعنی چگونه چارت اداره‌ها را تنظیم کنید. نمی‌گوید چگونه الگوی تخصیص را بدست بگیرید؛ نمی‌گوید چگونه عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کنید؛ نمی‌گوید چگونه در برابر کفر محدث حادثه باشید! البته پاسخگو به مسائل مستحدثه و مبتلابه می‌باشد و ادعای بیش از این هم ندارد. ما معتقدیم مشکلات از روش‌ها می‌باشد، و سپس از تعاریف و احکامی که موجود است. بر اساس این مبانی، حاصل نمی‌شود. ۱۳۷۴٫۱۱٫۲ در باید روش منقلب شود و روشی به دست بیاید که بتواند ضرورت هماهنگ سازی و تفاهم اجتماعی را در افق استنتاج از کتاب و سنت داشته باشد که در این صورت، توان پاسخگویی نسبت به سؤالاتی که در آن واقع شده‌ایم پیدا می‌شود. ۱۳۷۳٫۷٫۱۴ ☑️ @AndisheMonir
🚨 استقبال از بحران 🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: مهمترين مسئله در مديريت، مديريت بحران است. بحران به معنای پيدايش يك اختلاف سطح و يك قدرت و يك فرصت است كه امكان به هم ريختن انتظارات و تغيير جهت را ايجاد می‌كند. بحران می‌تواند پدر تغيير به نفع ملت يا وسيله اسارت ملت در يك موضوع نسبت به بيگانه باشد؛ لذا سياست استراتژيك ما می‌تواند استقبال از بحران و هدايت كردن بحران در جهت حل مشكلات متناسب با توسعه اسلامی باشد و راه طولانی رسيدن به مقصد را بسيار كوتاه كند. ۱۳‌۷۷٫۶٫۱۶ مطالعه بیشتر 👇 ☑️ https://eitaa.com/AndisheMonir/291