📺 لینک برنامۀ تلویزیونی "اندیشه و عملِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی» (شبکه چهار/ ۱۱ اسفند ۹۸/ ساعت ۲۱)، در تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/2223177
🔳 ۱۲ اسفندماه ۹۸، نوزدهمین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه، علامه سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، فاتحهای قرائت بفرمایید.
☑️ @moniroddin
🔹قسمت سوم بررسی زندگی و اندیشه استاد سید منیرالدین حسینی
▫️با حضور آیت الله سید مهدی میرباقری
🔸یکشنبه ۲۵ اسفند - ساعت۲۱ - شبکه۴
☑️ @moniroddin
نقد مدرنیته.mp3
15.57M
💽 فایل صوتیِ آخرین گفتوگوی علمیِ «علامه سید منیرالدین #حسینی» و «استاد سید محمدمهدی #میرباقری»
🔍 تحلیل علامه حسینی از #ساختار_مدرنیته و نقش مدرنیته در #تنزل_منزلت_انسان
💥 جريان #مدرنيته، يك دستگاه #توليد، يك دستگاه #توزيع و يك دستگاه #مصرف دارد که عبارتاند از: «مفاهیم»، «ساختارها» و «محصولات».
💥 در مدرنیته، #علوم_پايه نقش اصول اعتقادات، #علوم_تجربي نقش فروع اعتقادات، و #علوم_انسانی، نقش مسائل و حل مسائل را برعهده دارد.
💥 #نسبيّتگرايی_مادی، ماده را حاكم مطلق بر هر حركتی معرفی میكند؛ يعنی هرچند حركت در تنوع و تكثرش نسبيّت دارد و هميشه مدرن ميشود، لكن پايگاهش مطلق بودن ماده است؛ بهاصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حركت حكومت میكند.
💥 محور #نسبيّتگرایی_الهی، توسعه اخلاق الهی است و محال است ابزار آن، توسعۀ حضور و توسعه آزادی نباشد.
🗓 ۱۱ اسفند ۱۳۷۹ (روز قبل از رحلت)
⌚️۲۵ دقیقه
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
برنامۀ مصیر _ شبکۀ ۴ .mp3
31.98M
🎧 فایل صوتیِ برنامۀ مصیر | چهارمین ویژهبرنامۀ معرفی اندیشههای علامه سید منیرالدین حسینی، ۹۹/۳/۱۸
◀️ با حضور استاد #پیروزمند و پرفسور #درخشان
⚡️ بررسی اندیشههای علمی و اقتصادی #علامه_حسینی
⚡️ علامه حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود.
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
✅ دکتر #مسعود_درخشان در برنامه مصیر (99/3/18):
#سید_منیرالدین_حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظاممند فکر میکرد. وزارت علوم باید همان سالها به منیرالدین حسینی یک #کرسی_تدریس_فلسفه در بهترین دانشگاههای ایران میداد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ همچنانکه در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس میدهند و به آنها بسیار احترام میگذارند.
امروز باید بر روی اندیشههای منیرالدین حسینی کاوشهای فکری صورت گیرد.
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
🔸پنجمین برنامه مصیر در مورد زندگی و منش علمی آیت الله سید منیرالدین حسینی
🔸یکشنبه ۲۵خرداد ساعت ۲۱ شبکه ۴
🔸با حضور استاد حجتالاسلام سیدمرتضی حسینی
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
🔸آخرین برنامه مصیر در مورد زندگی آیت الله سیدمنیرالدین حسینی
🔹با حضور حجتالاسلام علی محمدی و دکتر عباس جهانبخش
🔸موضوع: مدیریت تحولات اجتماعی
برنامه مصیر در تلوبیون:
🎥 telewebion.com/program/62280
☑️ https://eitaa.com/moniroddin
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💥 کسی که میگوید حضرت اباعبدلله(ع) به کوفه رفت تا حکومت اسلامی تشکیل دهد، معنای «تکاملگراییِ تاریخی» را نمیفهمد.
عاشورا ترکیب «ستیز» و «عاطفه» بود، برای هدایت تاریخ بشر.
✔️ استاد مرحوم سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم):
«اينكه میگويند حضرت اباعبدالله(ع) آمده بود حكومت اسلامی تشکیل بدهد (کتاب «شهيد جاويد» اين را میگفت)، بهخاطرِ این است که معنای «تكاملگرايی تاريخی» را نمیفهمند. تكاملگرايی تاريخي، خيلی عظيمتر از تكاملگرايی اجتماعی است. ⬅️ تكاملگرايی تاريخی، باقی میماند بدون اينكه شخص باشد و در همه جريانات تكاملی، موضوع رشد و تكامل قرار میگيرد؛ لذا گرايش كه الان به حضرت اباعبدالله(ع) در سراسر جهان وجود دارد، قطعاً در سده اول وجود نداشته است.
⬅️ کسی میتواند به زبان تاريخ صحبت كند كه «ستيز» و «عاطفه» را بتواند به عالیترين شكل تاريخیاش تركيب كند. در قضيه عاشورا و جريانات بعدش، كاملاً اين امر، واضح است؛ يك ذره آثار ذلّت در اُسرا ديده نمیشود؛
⬅️ نه يك ذره هم پايشان را از مقاومت در برابر دشمن پايين میگذارند، و نه يكديگر را توصيه میكنند به اينكه ابراز عاطفه نكنيد! در ابراز عاطفه كردن هم خيلی شديد هستند! اين با هيچ نظام جنگی كه بخواهد در وهله، ساختار بسازد، نمیسازد.
اين را در جاهای مختلف مشاهده میكنيد. اينکه در جنگ، عمروعاص خودش را لخت میكند، حضرت او را رها میكنند، اين دقيقاً معنای انسانگرايی است. معنايش اين است كه او ابراز ذلت میكند و من به آدمی كه ابراز ذلت میكند، ابراز قدرت نمیكنم! آيين ما اين است كه فراری از جنگ را تعقيب نكنيد؛ هر چند يقين داشته باشيد او همين كه توانست فرار كند، دوباره نامردی و نامردمی خودش را به شديدترين وجه ابراز میكند. اين دقيقاً يعنی باز كردن مشت عمروعاص. يعنی آيين عمروعاص را شكسته؛ نه شخصش را. آيين خودمحوری را در برابر آيين ارزشمحوری شكسته. ⬅️ اصلاً شمشير علیبنابیطالب(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) میزند برای اينكه ارزش، بر تاريخ مسلط بشود؛ نه اینکه مثل انقلابهای اجتماعی، ساختاری، در [آن] وهله، ايجاد بشود». ۷۹/۱۲/۶
☑️ @moniroddin