eitaa logo
اندیشه دینی
398 دنبال‌کننده
615 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
امام کاظم و سازمان وکالت، دکتر جباری.pdf
375.6K
✅ امام کاظم علیه السلام و سازمان وکالت ✍️ نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) 🔷 سازمان وکالت، مجموعه‌اى متشکل از امامان معصوم (علیهم السلام) و عده‌اى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکاء بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل می­شد. 🔷 این تشکیلات از نیمه دوم عصر امامت، یعنى از زمان امام صادق علیه السلام به بعد آغاز به کار نمود و رفته‌رفته داراى نظم و گستردگی و هماهنگی بیشترى شد و تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت. 🔷 در عصر امام کاظم علیه السلام، این سازمان با مشکلاتی همچون دستگیرى و شکنجه حضرت و برخی از وکلا مواجه شد، ولی نواحی زیر پوشش وکلا و محدوده اقتدار آنان با تشدید فعالیت‌ها گسترش می‌یافت. 🔷 وکلاى آن حضرت در نقاطی مثل کوفه، بغداد، مدینه، مصر و برخی نقاط دیگر به فعالیت مشغول بودند. آن حضرت با وجود حبس و فشارهای موجود، توانستند تشکیلاتی را که پدرِ بزرگوارشان تأسیس کرده بودند، نه­تنها حفظ کنند بلکه آن را گسترش دهند. 🔷 در پژوهش حاضر، جایگاه و وضعیت این سازمان در عصر امام کاظم علیه السلام و نیز نقش آن حضرت در حفظ و گسترش آن بررسی خواهد شد. 🆔 @mjabbari_ir 🆔@Andyshedini
🔸چرا ائمه با وجود علم به همه چیز، با زهر مسموم می‌شدند؟🔸 شما ببینید اگر انسان عادی بفهمد که مثلاً فردا مسموم خواهد شد و بعد می‌میرد، چقدر برای او سخت است؟ امام کاظم (ع) به همین صورت مسموم شدند. بعضی سوال می‌کنند این کار امام با توجه به آیۀ «وَلاَ تُلقُوا بِاَیدِیکم اِلَی التَّهلُکه» (خودتان را بدست خودتان به هلاکت نیاندازید)، چطوری می‌شود؟ جواب این است که خدای تعالی تکلیف را برای آنها عوض می‌کند، تکلیف آنها با تکلیف مردم کاملاً فرق می‌کند. امام موسی بن جعفر (ع) در مرحلۀ اول یک رطب مسموم برایش آوردند، حضرت آن را جلوی سگ تربیت شدۀ آنها انداخت؛ سگ خورد و مرد. این سگ پیش آنها خیلی عزیز بود. دوباره آوردند و حضرت وقتی خرما را بر می‌داشت گفت: خدایا تا الان برای من حلال نبود [که بخورم]؛ یعنی «امر» نرسیده بود، اما الآن تکلیف دیگری دارم. در جبهه، آنهایی که خیلی مخلص بودند، در سفر آخر خداحافظی می‌کردند که من از سفر بر نمی‌گردم. آنهایی هم که خالص‌تر بودند، هفتۀ شهادتشان را پیش بینی می‌کردند. بعضی که از اینها خالص‌تر بودند، روز را می‌دانستند! آقای خزعلی تعریف کرد که طلبه‌ای که به جبهه رفته بود گفت: رزمنده‌ای سوال کرد: آدم تشنه اگر یک ظرف آب داشته باشد، با آن وضو بگیرد بهتر است یا از آن بخورد؟ گفتم حفظ بدن واجب‌تر است. بهتر است آب را برای خوردن بگذارد. بعد از چند دقیقه دیدم با این آب دارد وضو می‌گیرد. گفتم مؤمن! تو مگر مسئله‌اش را از من نپرسیدی؟ مگر نگفتم که این آب را برای خوردن بگذار، تو که داری آب را صرف وضو می‌کنی؟! گفت: اگر طرف بداند که نمی‌ماند چطور؟! گفتم منظورت چیست؟ گفت: مثلاً بداند که ساعت 10:30 شهید می‌شود و تا آن موقع یک ساعت بیشتر نیست! چون دیدم از این حرف‌ها می‌زند دیگر با او حرف نزدم و منتظر بودم که ساعت 10:30 بیاید و به او بگویم که این چه حرفی بود که زدی؟ همینطور که من به ساعت نگاه می‌کردم دیدم رأس ده و نیم، خمپاره‌ای آمد و او شهید شد. بعضی تعجب می‌کنند که امامان ما از شهادتشان خبر داشتند. کسی که ایمانش بالاتر برود، امتحانش هم شدیدتر می‌شود. هر چه مرگ تصادفی تر باشد، سبک تر است. هر چه لحظۀ مرگ مشخص‌تر باشد، استقامتش هم سخت‌تر است. ♦️آیت الله حائری شیرازی 🆔@Andyshedini
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
سوال یکی از همراهان گرامی👇 چگونه با حکم سازگار است؟ اگر آزادی بیان وجود دارد پس چرا حکم به ارتداد وی و مجازاتش می شود؟؟ با ما باشید....🙏 @Andyshedini
✅از نگاه اسلام، اصولاً دین، امری اکراه ناپذیر است زیرا گوهر دین اعتقاد و عمل قلبی است که قابلیت اجبار و اکراه خارجی و فیزیکی را ندارد بنابراین انسان به‌لحاظ تکوینی در داشتن یا نداشتن دین و یا انتخاب این دین و آن دین، آزاد است آن‌چه محل بحث است آزادی تشریعی انسان در قبال دین است که مساله ارتداد در این قسمت به وجود می‌آید. ✅ارتداد و بازگشت به کفر از دیدگاه اسلام ممنوع است البته باید بین ممنوعیت خود ارتداد و ممنوعیت اظهار آن تمایز قائل شد ارتداد مادامی که ازسوی شخص ابراز نشود، از قبیل عقیده و باور قلبی است و صرفاً ممنوعیت شرعی داد دارد ولی ممنوعیت حقوقی و پیگرد قانونی نخواهد داشت و البته کسی هم حق تحقیق و تفحص و تفتیش عقاید ندارد زیرا اظهار ارتداد جنیه اجتماعی و حقوقی پیدا کرده و مربوط به رفتارهای اجتماعی انسان است نه باورهای قلبی او اما اظهار ارتداد، و لزوم ممنوعیت شرعی آن، ممنوعیت حقوقی نیز دارد و یکی از موارد استثنای آزادی بیان به شمار می‌آید. ✅ازاین‌رو من از آن کاملاً معقول و منطقی است ممنوعیت ارتباط ارتداد سبب می‌شود که مردم دین را امری ساده و تشریفاتی ندانند و در پذیرش و انتخاب آن بیشتر دقت کنند همچنین راه سودجویی را بر مغرضان و دشمنان کینه‌توز اسلام می‌بندد تا نتوانند از این راه آیین میلیون‌ها مسلمان را بازیچه امیال شوم خود قرار دهند و در انظار عمومی آن را بی‌اعتبار سازند اما اظهار ارتداد در نزد دیگران علاوه‌بر ممنوعیت شرعی مجازات سخت قانونی نیز دارد که مبتنی بر دلایل متعددی است که به بعضی اشاره می‌کنیم: .... ادامه دارد .... حجت‌الاسلام وحیدی 💜@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣.. 🔸الف: جلوگیری از نفوذ بیگانگان و استفاده از ضعف فکری افراد سست ایمان، به عبارت دیگر آن‌قدر این شیوه برای ایجاد تزلزل در باورهای دینی مردم شیوه ساده و مؤثری است که قانون‌گذار به کسی اجازه نمی‌دهد به آن نزدیک شود 🔹ب: اظهار ارتداد نوعی زمینه‌سازی برای ایجاد تزلزل در باورهای دینی دیگران به‌خصوص جوانان و توده مردم است و بزرگ‌ترین خیانت به بشر، آنست که با فتنه‌انگیزی فضای فکری جامعه را آلوده ساخت و اذهان عمومی را در تشخیص حق و باطل مشوش گردانند بنابراین مجازات مرتد درواقع اقدامی در جهت حفظ سلامت فکری و دینی افراد جامعه است دولت اسلامی همان‌گونه که موظف است در صورت مصدوم شدن آب شهر آفت‌زدایی کند و آب سالم برای مردم فراهم آورد وظیفه دارد در صورت مسمومیت یا آلودگی فضای فکری جامعه و شیوع عقاید گمراه‌کننده درجهت سالم سازی آن بکوشد. 🔻ج: اظهار اسلام به معنای التزام به نظمی خاص و پذیرش هویت ویژه است؛ از این رو، ارتداد نوعی سرکشی علیه هویت عمومی جامعه است که موجب اخلال در آرامش جامعه می شود 🔹د. مجازات مرتد مانع از آن می‌شود که مخالفان اسلام با قصد تضعیف ایمان مردم، اسلام بیاورند و سپس از اسلام بیرون روند؛ چنانکه نقشه دشمنان اسلام در صدر ظهور اسلام چنین بود و به همین جهت، مجازات مرتدّ مقرر گشت 🟣در ادامه با تفکیک انواع آزادی عقیده بیان دیگری از بحث را ارائه می‌دهیم: بحث آزادي عقيده را در سه قسمت مي‌توان بررسي كرد: ♦️1ـ آزادي از تفتيش عقيده: (tnquis tion) تفتيش عقائد بازماندة ارباب كليسا و پدران روحاني قرون وسطي است. آنان براي تحكيم مباني مذهبي و به خاطر استقرار قدرت و سلطة خويش، محاكمي سرّي به منظور تفتيش عقايد مردم در سراسر اروپا به ويژه در اسپانيا پديد آوردند. با توجه به اين سابقة تاريخي وحشتناك و تاريك، ممنوعيت تفتيش عقيده در قانون اساسي اكثر كشورها به ويژه كشورهاي اروپايي مذكور و مرسوم گرديد و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز که در اصل 23 اين ممنوعيت را ذكر كرده است تحت تأثير قوانين كشورهاي غربي بوده است و گرنه هيچ سابقه‌اي از تفتيش عقايد در اسلام، در طول تاريخ وجود ندارد. يكي از اساتيد حقوق اساسي در اين باره چنين مي‌گويد: "دين اسلام با واژه تفتيش عقايد كاملاً بيگانه است؛ چونكه زيربناي عقيده و ايمان، تفكر و تعقل است. قرآن مجيد در آيات متعدد بشر را وادار به تفكر نموده است از جمله در آية 50 سورة انعام كه خداوند به پيغمبر مي‌فرمايد: "قل هل يستوي الاعمي و البصير افلا تتفكرون" يعني بگو افراد نابينا(آن‌ها كه چشم انديشه و عقل‌شان بسته است) و افراد بينا (آن‌ها كه حقايق را به خوبي مي‌بينند و درك مي‌كنند ) برابرند؟! آيا تفكّر نمي‌كنيد؟ ♦️2- آزادي از تحميل عقيده: عقايد ‌قلبي و معتقدات مذهبي اشخاص از روي علل و مقدمات خاص جسمي، روحي، مادي، معنوي، زماني، مكاني، تاريخي، چگونگي تغذيه، تعليم و تربيت و عوامل زياد ديگري شكل مي‌گيرد و مقابلة با آنان از طريق زور و فشار مؤثر نيست.
✅قران كريم در سورة بقره اية 256 تصريح مي‌كند كه "لا اكراه في الدين قد تبين الرشد من الغى" يعني در دين اجبار و اكراهي نيست؛ زيرا راه سعادت و كمال از راه گمراهي و ضلالت باز شناخته شده است. در اين آيه انسان در انتخاب دين و راه و روش زندگي خود آزاد شناخته شده است و علت اين آزادي را روشن شدن راه صحيح از راه غلط و ناصواب بيان كرده است. وقتي در اين تعليل ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه نمي‌توان عقيده‌اي را به زور به ديگري تحميل كرد. اعتقاد از عمق جان برمي‌خيزد و بايد همواره با اقناع وجداني همراه باشد. البته هركسي نسبت به مسيري كه در زندگي خود انتخاب مي‌كند مسؤول است و بايد جواب‌گو باشد؛ زيرا طريق هدايت از راه ضلالت باز شناخته شده و امكان پيمودن راه رشد و كمال براي انسان ميسّر گشته است. ولي اين مسؤوليت اخروي است و حكومت اسلامي نمي‌تواند شخصي را به صرف داشتن عقيده‌اي ناصواب، مورد تعرض قرار دهد مگر اينكه وي به صرف داشتن اين عقيده بسنده نكند و به تبليغ علني عقيدة ناصواب خود بپردازد و اين تبليغ مخل نظم عمومي و يا مباني اسلامي باشد(منظور حدود آزادي بيان است كه در اصل 24 قانون اساسي آمده است). آيات ديگري كه در اين رابطه مي‌توان به آن‌ها استناد كرد آية 99 از سورة يونس و آيات 21 و 22 از سورة غاشيه است، در اين آيات بيان شده است كه اگر خداوند اراده كند تمام مردم روي زمين به او ايمان خواهند آورد و پيامبر نمي‌تواند مردم را مجبور به ايمان آوردن به خداوند كند زيرا پيامبر تنها پند دهنده و تذكر دهند است نه اينكه مراقب و مسلط بر اعمال و احوال مردم باشد. ♦️3- آزادي داشتن عقيده: دين اسلام با معتقدين به اديان ديگر ستيز ندارد و آنان را مجبور نمي‌كند كه از آيين خود دست كشيده و به پيروي از دين اسلام بپردازند، بلكه آنان را دعوت مي‌كنند تا نسبت به انتخاب دين با تعقل بينديشند. ♦️اسلام آزادي عقيده را تا حد شناسايي ساير اديان آسماني عنوان مي‌كند و خداوند در سوره بقره آيه 62 ميفرمايد: "ان الذين آمنوا و الذين هادوا و النصاري و الصابئين من آمن بالله و اليوم الآخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون" يعني كساني كه ايمان آوردند (مسلمان شدند) و كساني كه يهودي و نصراني و صابئي شدند، هر يك كه ايمان به خداوند و روز قيامت آورده و عمل صالح انجام دادند، پاداش ايشان نزد پروردگارشان محفوظ مي‌باشد، ترسي بر اينان نيست و براي آن‌ها هيچگونه اندوهي نخواهد بود. 🔸در دين اسلام انسان‌ها آزادند تا هر عقيده و ديني كه مي‌خواهند داشته باشند. 🔹در حكومت اسلامي حتي افراد مرتد نيز آزادند ولي اين آزادي تا جايي است كه آن‌ها ارتداد خود را اظهار نكرده و در صدد تبليغ عقيدة جديد ارتدادي خويش برنيايند؛ زيرا اگر چه اينان در داشتن عقيده آزادند ولي آزادي بيان اين افراد محدود به عدم اخلال به نظم عمومي و مباني اسلامي است كه در قانون اساسي بر آن تأكيد شده است. حکم ارتداد در واقع نوعي حکم سياسي و امنيتي است و در مورد افرادي به کار گرفته مي‌شود که با اظهار ارتداد و بازگشت از دين، درصدد تضعيف ايمان ديگران برآمده و به صورتي با اسلام و نظام اسلامي اعلان خصومت و ستيز کنند. واقعيت موجود در جامعه ما نشان مي دهد که بسياري از افراد به علل گوناگون، که اغلب ريشه روان شناختي دارد نه علمي و تحقيقي، نسبت به باورهاي خود دچار ترديد و گاه ارتداد مي‌شوند اما کسي با آن‌ها کاري ندارد. حکم ارتداد تنها در باره کساني مطرح شده است که با انواع شگردها و روش‌ها درصدد جذب ديگران و ايجاد ترديد در باورهاي آنان هستند. حجت‌الاسلام وحیدی 💜@Andyshedini
دوستان به هر کس رسیدید بگید به راهی که شهدا برای ما ترسیم کردند شک نکنند امروز شاید اتمام پیچ تاریخی باشه واین رای به چشم خداوند بیاید.
سال علیکم سال " جهش تولید با مشارکت مردم" بر شما مبارک باد.
هدایت شده از  یاران صبح‌‌ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اعلام آمادگی مؤمنان برای جهاد در راه خدا و صدور فرمان جنگ از خدا و رسولش به نمایندگی سید الشهداء - علیه‌السلام_ و اجابت این درخواست خالصانه از سوی خداوند متعال و ابلاغ وحی الهی از سوی آقا رسول الله- صلی الله علیه و آله- مبنی بر جنگ با کفار تا زمان خاموش شدن فتنه‌های‌ کفار... برش اختصاصي کانال از فیلم _صلی الله علیه وآله وسلم- @y_sobhezohoor ↪️ https://eitaa.com/y_sobhezohoor 💥کانالی متفاوت با مطالبی متفاوت خوش آمدید به جمع 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| ♦️شب قدر فرصت استثنایی 🔻چند روز با گرسنگی و تشنگی خودمون رو در زلال ماه رمضان شستشو دادیم. از زبان خودمون، از چشم و گوش خودمون محافظت کردیم برای اینکه کدورت‌ها، زنگارهای قلبمون را پاک کنیم. 🔹یاوران‌اندیشه‌دینی 📮معاونت علمی‌فرهنگی مؤسسهٔ حضرت زینب(سلام الله علیها) وبگاه 💜@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند بر علو درجات حضرت علامه بیافزاید عجیب جای‌شان خالی است و دلتنگ تواضع و فروتنی و افتادگی‌شان در عین بصیرت و زمان‌شناسی‌شان هستم.