eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✅دختر زیباروی زرتشتی که پس از مرگ به استقبال روان می رود(شبیه حورالعین ) ▪️واژه دین یا دئنا در متون زرتشتی به چند معنی آمده است. یکی از معنای دین(یا دئنا) ، دختر زیبایی است که در باور زرتشتی وقتی شخصی فوت می کند بعد از سه روز، آن دختر به استقبال روان او می آید، اگر شخص فوت شده پرهیزگار باشد، دختری زیبا و اگر شخص فوت شده بدکردار باشد دختری زشت نمایان می شود. 🔹در اوستا، وندیداد، فرگرد 19 بند 30 آمده است که دوشیزه ایی خوش اندام به استقبال روان شخص فوت شده می رود. کلیک 🔹همچنین در اوستا در بخش هادخت نسک نیز به توصیف این دوشیزه زیبا با بازوان سپید، خوش چهره، نیکوتن، پستان های برآمده، 15 ساله و... که پس از مرگ به استقبال می آید پرداخته است کلیک 🔹🔹جالب است بدانید این توصیف از دین (دئنا) نیز در کتیبه های ساسانی وجود دارد. کرتیر موبد معروف زرتشتی زمان ساسانیان در کتیبه سرمشهد خود به صراحت بیان می کند : ▪️آنگاه که مردم درگذرند(می میرند)، پس آنکه پارساست دین به استقبال او می آید و او را به بهشت رهنمون می کند و آنکه دروند باشد، دینش او را به دوزخ (رهنمون می کند)▪️کلیک 🔻کرتیر حتی به توصیف این زن و بانوی زیبا می پردازد کرتیر در توصیف دین بیان می کند : ▪️و اکنون دوشیزه ایی می آید، از خاور ظاهر می شود،و من هرگز زنی شریف تر از او ندیده ام▪️ (سند اسکن زیر مقاله ایی است که در پایین دانلود آن را قرار داده ایم) کلیک 🔹همچنین در کتیبه خطی سغدی نیز به این ماجرا اشاره شده است که می توانید مقاله ایی در مورد این کتیبه خطی سغدی را در لینک پایین دانلود کنید کلیک 🔹در سایر متون زرتشتی نیز بارها به این اتفاق اشاره شده. و دین را دختر زیباروی و... توصیف کرده اند، که پس از مرگ به استقبال روان می رود مانند : ➕آرداویرافنامه کلیکبندهش کلیکصدر نثر و صدر در بندهش کلیکمینوی خرد کلیکروایت پهلوی کلیکگزیده های زادسپرم کلیک ◀️خیلی جالب است بدانید در متن گاتها نیز همین معنا آمده است. در گاتها هات 46 بند 11 آمده است که افراد بدکردار هنگام نزدیکی به پل چینوت، روان و دین آنها به هراس می افتد کلیک که توصیفات ذکر شده در این بند دقیقا منطبق با سایر بخش های اوستا و کتب زرتشتی بوده و نشان می دهد دین در اینجا در کنار روان به عنوان شخصیتی مجزا(شخصیت مونث) حضور دارد 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
ببینید فردای ایران را 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
شاهان زرتشتی و شیر و خورشید! ؟ در منابع به جا مانده از دوران ساسانیان، کشتن از افتخارات شاهان ساسانی بوده است!؟ مگر شیر نماد افتخار و پرچم ایران نبود!؟ لذا با توجه به مطالب پیشین مجدد ذکر می کنیم شیر و خورشید ربطی به زرتشتیان و ایران باستان و حتی دوران اسلامی ندارد. شیر در تفکر زرتشتی اهریمنی است. 🔻گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅شاپور دوم ساسانی و کشتن شیر 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهرام دوم ساسانی و کشتن شیر گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅شاپور دوم ساسانی و کشتن شیر گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهرام چهارم ساسانی و کشتن شیر 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅اردشير دوم ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅شاپور اول ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهرام پنجم ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
تبعیض دختر👩 و پسر 👦در اوستا 🔻در اوستا بارها برای پسر داشتن و پسر آوردن دعا و شکر گذاری آمده است 🔹هَفتَن یشتِ کوچکِ اوستا بند پنجم: «فره وشی های اشَوَنان و گروه زنان دارنده ی پسران نامور را [می ستایم].» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۸۲) https://b2n.ir/529471 🔹بند شصت و پنجم از یشت دهم اوستا (مشهور به مهر یشت) درباره ایزدان: «…آن که شهریاری بخشد، آن که پسران بخشد، آن که زندگی بخشد، آن که بهروزی بخشد، آن که دَهِشِ اَشا بخشد…» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۳۶۸) https://b2n.ir/353674 🔹اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم: «ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر و فرزانه تر می کنی.» (اوستا، پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، چاپ نوزدهم، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۱۴۷ https://b2n.ir/970137 🔹بندِ پانزدهم از یَسنا سیزدهم: «کسی که بر آن باشد تا پیشکشیِ به هوم را خود بخورد (مجازات گناه تصرف در هدیه به هوم)، پسران خوب و پسران آتُربان بدو ندهد.» (همان و نیز یسنا، پژوهش ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۷، ص ۱۷۶) https://b2n.ir/996978 🔹یسنای پنجاه و هشتم، بند ششم: «از اوست که چارپایان رسا، چارپایان درست، زندگی درست و پسران درست داریم. از اوست تندرستی و رسایی و برخورداری ما از پاکی.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱) https://b2n.ir/386355 🔹یسنا، هات شصت و هشتم، بند پنجم: «ای [آبِ] اهوراییِ اهوره؛ مرا بهترین سرای اشَوَنَان ببخش، مرا روشنایی همه گونه خوشی دهنده ببخش، مرا پسران کارآمد ببخش.» (همان ، ج ۱ ، ص ۲۵۳) https://b2n.ir/757616 🔹یشتِ هشتم (تیر یشت) بند پانزدهم. ایزد اهورایی می گوید: «کدامین کس را به داشتن پسران توانگری بخشم؟ کدامین کس را گروهی از پسران و رسایی روان دهم؟ اکنون من در جهان استومند ـ جهان مادّی ـ به آیین بهترین اشا، سزاوار ستایش و برازنده ی نیایشم.» (همان ، ج ۱ ، ص ۳۳۳) https://b2n.ir/392538 🔹نسکِ وندیدادِ اوستا، فرگرد چهارم، بند چهل و هفتم: «ای سپیتمان زرتشت؛ مردی که همسری دارد برتر از کسی است که همسری ندارد و پسرانی پدید نمی آورد.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج 2 ، ص ۶۹۹) https://b2n.ir/609432 👈 از پیروان دین زرتشتی می پرسیم که آیا «دختر داشتن» ارزش بر زبان آوردن ندارد؟ اما پسر داشتن مایه‌ی بهروزی و خوشبختی و پاکی است؟ 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«تفاوت قرآن و اوستا» ¦↵یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قرآن و اوستا، جدا از محتوا، آهنگین بودن متن قرآن است که همین عامل باعث شده تا خیلی از انسان‌های بی‌دین، مجذوب همین تلاوت‌های زیبا شوند. ¦↵به تلاوت زیبای مرحوم عبدالباسط دقت کنید! ☜یاد این جمله‌ی معروف ادوار براون -شرق‌شناس غربی- می‌افتیم که بیان می‌کند: «لكن این نکته را می‌توانم از طرف خود بگویم که هر چه بیشتر به مطالعه‌ی قرآن می‌پردازم و هر چه بیشتر برای درک روح قرآن کوشش می‌کنم، بیشتر متوجه قدر و منزلت آن می‌شوم؛ اما بررسی اوستا ملالت‌آور و خستگی‌افزا و سیرکننده است! مگر آن‌که به منظور زبان‌شناسی و علم الأساطير و مقاصد تطبیقی دیگر باشد.» 📚تاریخ ادبی ایران، ادوارد براون، ترجمه: علی پاشا، نشر امیر کبیر، جلد اول، صفحه‌ی ۱۵۵. 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264