🔴 زنان #هخامنشی بالاپوشی چون چادر امروزی به سر میکردند.
☑️شاپورشهبازی،پوشاک در ایران زمین،صفحه ۶۲
#پوشش_ایرانی
#چادر
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🗯پاسخ به یک شبهه:
📌آیا مردوک همان خدای یکتا است؟
🔴پس از آنکه باستانگرایان افراطی در پاسخ دادن به ماجرای بت پرستی کوروش در منشور خود در مانده و عاجز شدند
در اقدامی عجیب و مضحک اعلام کردند که:
*مردوک بت نبوده، در زبان بابلیان به خدای یکتا میگفتند مردوک!!!*😳
⚠️پاسخ به این شبهه‼️
⛔️شنیدن چنین مسئله ای برای کسی که کوچکترین آشنایی به تاریخ را دارد بسیار خنده دار اس
و این خود عاجز بودن و بی سوادی طرفداران کوروش را میرساند، ما قصد داریم با ارائه اسناد و دلایل محکم و معتبر به این شبهه پاسخ بدیم👊
👈اولا: مردوک همان خدای یکتا نبود.
✅1⃣مردوک یا مردوخ یکی از خدایان باستانی تمدن بابل است. در تمدن بابلیان مردوک به عنوان خدای باروری و آفرینش مطرح است. او در دوره حمورابی بهعنوان محافظ بابل به شمار میرفت. مردوک فرزند انکی خدای آبها و جانشین آنو خدای خدایان میباشد. در اساطیر بین النهرین و در پی توسعه اقتدار سیاسی بابل، مردوک صفات بیشتر خدایان بین النهرین را گرد آورد و به رئیس خدایان بابلی، آفریدگار انسان، نور و زندگی بدل شد. او را گاه در ردای جواهر دوخته و با عصا و حلقه پادشاهی مجسم کردهاند
بابلیان اعتقاد داشتند مردوک در کوهی در جهان زیرین زندانی است و در جشن اکیتومی بایست آزادش میکردند
📚دائرةالمعارف هنر-رویین پاکباز ص ۹۹۸ -۱۳۸۵ چاپ پنجم
✅2⃣مردوک (Marduk) ) رب النوع بابِلیها (پسر خداى آسمان و قائم مقام او) در دوران کاسیان به ریاست خدایان بابل ارتقا یافت و مرکز پرستش او بابل بود.
مردوک خدای خدایان بابل بوده و دارای فرزندانی نیز بوده است ، برای مثال نبو نام فرزند او بود.
📚عباس قدیانى، فرهنگ جامع تاریخ ایران، انتشارات آرون، تهران، چاپ ششم، ج 2 ص 766و 817
ثانیا: مردوک بت و بصورت مجسمه بوده است.
✅1⃣مردوک - خدای خدایان - در بابل، به صورت مجسمه، یعنی بت بود.
📚تاریخ ایران باستان، حسن پیرنیا، ناشر: دنیاى کتاب، تهران، چاپ اول، ج 2 ص 1532، ج 1 ص 700-699
✅2⃣گرانتوسکی نیز تصریح میکند که:
خشایار شاه، دستگاه شاهى بابل را منحل و معبد بزرگ بابلیها را ویران کرد، مجسمه خداى بزرگ بابلیها یعنى مردوک را به پارس برد.
📚ادوین گرانتوسکى، تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ترجمه کی خسرو کشاورزى، انتشارات پویش، تهران، چاپ اول، صفحه 98
✅3⃣سرپرسی سایکس میگوید که مردوک توسط نبوکد نسر اول از عیلام به بابل بازگردانده شد!
📚 سرپرسى سایکس، تاریخ ایران، ترجمه سید محمد تقى فخر داعى گیلانى، ناشر: افسون، تهران، چاپ هفتم، ج 1، متن، ص 104
📙📘این اسناد بخش کوچکی از هزاران سند در مورد بت بودن مردوک است که به اختصار اینجا آورده شد.
باستانگرایان و کوروش پرستان، بهتر نیست حقیقت بت پرستی کوروش را بپذیرید تا این چنین مفتضح و رسوا نشوید⁉️
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
👈تخریب شهر #اورشلیم(بیت المقدس) وقتل عام مردم آن ویکسان کردن معابد وکلیساهای شهرباخاک توسط ارتش ساسانی(خسروپرویز)
📚تاریخ ایران قبل ازاسلام، نوشته عبدالحسین زرین کوب،جلد ۱،صفحه ۵۱۴
✅ @Anti_Archaism
جایگاه زن در تفکرات زرتشتیان
◀️در کتاب «بُنْدَهِشْن» که یکی از معتبر ترین و قابل توجه ترین کتاب زرتشتیان است، راجع به زن نکات عجیب و قابل توجهی دارد.
🔴اما قبل از بیان مطالب کتاب ذکر شده، لازم میدانم در مورد این کتاب توضیحی مختصر ارائه کنم.
🔍بُنْدَهِشْن یا بندهش، کتابی تفسیری است. که یکی از بزرگترین #موبدان #زرتشتی در عصر #ساسانی آن را نوشته است، اما در قرن سوم هجری موبد فَرْنْبَغ دادِگی این کتاب را تدوین، و جمع آوری کرد. «بندهشن» به معنی «آفرینش آغازین» یا «آفرینش بنیادین» است. نام اصلی کتاب، چنان که در ابتدای متن کتاب آمده،احتمالاً «زندآگاهی» به معنی «آگاهی مبتنی بر زند» بوده است. این خود میرساند که نویسنده اساس کار خود را بر تفسیر#اوستا قرار دادهاست.
💡حال که کتاب بندهش را شناختیم و به اعتبار آن نزد #زرتشتیان آگاه شدیم، به بررسی جای گاه زن در این کتاب و در اصل جایگاه #زن در اوستا می پردازیم.
🔻«هرمز هنگامی که زن را آفرید، گفت که "ترا نیز آفریدم (در حالی که) تو را سرده پتیاره از جهی (دختر اهریمن یا روسپی) است. تو را نزدیک کون دهانی آفریدم که جفت گیری تو را چنان پسند افتد که به دهان مزه شیرین ترین خورش ها، (و) از من تو را یاری است، زیرا مرد از تو زاده شود؛ (با وجود این،) مرا نیز که هرمزدم، بیازاری، اما اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کنم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم ، که تو را آن سرده پتیاره از جهی است. اما در آب و زمین و گیاه و گوسفند ، بر بلندی کوهها و نیز آن ژرفای روستا خواستم و نیافتم مخلوقکی که مرد پرهیزگار از او باشد جز زن (که) از (سرده) جهی پتیاره است".»🔺
📚بندهش، تحقیق: مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس، چاپ چهارم، ۱۳۹۰، ص ۸۳ ـ ۸۴
اسکن های کتاب👇
goo.gl/AdRXHm
goo.gl/8LRvDt
https://b2n.ir/y37816
⚠️نکته:
🔻۱-زن در آینن زرتشت و اوستا، پتیاره(موجودی اهریمنی، بد خوی، فاحشه و…) است.
🔻۲-اگر اهورا مزدا میتوانست موجود دیگری را خلق کند تا انسان بزاید، هیچگاه زن را خلق نمی کرد.
🔐این بود جایگاه زن در اوستا و تفکرات زرتشت.
✍محقق: #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
🔘 #ویل_دورانت :
🔻در عصر #هخامنشی مجرمین را #سنگسار میکردند.
🔻 #هخامنشیان مجازاتی داشتند که عقل نمی تواند آنرا باور کند.
☑️تاریخ تمدن،صفحه ۲۹۶
✅ @Anti_Archaism
📌شهید مطهری:کوروش خیانت کار است
شهید مطهری: اینکه کوروش به بتها احترام گذاشت، از لحاظ سیاست استعماری که می خواهد مردم را بفریبد قابل توجیه است. اما از لحاظ انسانی خیر. چون کورش میخواست مردم در زنجیر (جهل) باقی بمانند.این خیانت بود.
سند:
کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران ص۴۱
اسکن صفحه http://yon.ir/OmTad
اسکن مجدد
https://b2n.ir/r86774
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
عشق ایرانی ها به فرزندان حضرت علی علیه سلام.
رشید شهمردان تاریخدان، ایران شناس و #اوستا پژوه بزرگ زرتشتی در کتاب خود می نویسد، ایرانی هارا به خاطر علاقه به خاطر عشق و محبتی که به فرزندان حضرت علی علیه سلام داشتند شکنجه و اذیت میکردند اما دست از دامان فرزندان ایشان نمی کشیدند.
#رشید_شهمردان در اینباره می نویسد:
🔻خلفای اموی ملل تابعه به ویژه ایرانیان و زرتشتیان را بنظر حقارت و پستی مینگریستند و هرنوع شکنجه و آزار بر آنها روا میداشتند،زیرا که ایرانیان خاندان علی (ع) را محترم میشمردند.🔺
📚رشیدشهمردان،تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان،صفحه۵۹
goo.gl/GEhRPV 👈 اسکن کتاب
✍محقق: #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
⁉️ آیا ایرانیان به زور شمشیر مسلمان شدند؟
پاسخ دکتر جمشید کرشاسب چوکسی، پژوهشگر زرتشتی و استاد دانشگاه ایندیانای امریکا:
استفاده از شدت عمل (زور و اجبار) به ندرت رخ میداد. (بیشتر #ایرانیان از روی اختیار #مسلمان شدند)
📚جمشید گرشاسب چوکسی، ستیز و سازش، ترجمه نادر میرسعیدی، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۸۱. ص 173
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🔴قدمت اوستا از گاتها بیشتر است!
🔹دکتر ویلیام جکسون(از محققین باستان و از نخستین کسانی که دستور زبان اوستایی را تدوین کرد و دانشگاه تهران زمان پهلوی دکترای افتخاری به او داد و کسی که مدت چهل سال (۱۸۹۵ـ ۱۹۳۵) کرسی استادی دانشگاه کلمبیا در رشته زبانهای هند و اروپایی را برعهده داشت ) در کتاب پژوهشهای زرتشتی خود نکته بسیار ارزشمندی از زبان جیمز دار مستتر(از بزرگترین محققین زرتشتی و گاتها شناسی) درباره کتاب گاتها می نویسد.
ایشون می نویسد :
🔸جمیز دار مستتر کمی پیش از مرگ فرضیاتی نو و اساسی ارائه داد.
او ادعا کرد که اوستا از اصل و ریشه گذشته بوده و گاتها به نخستین سده عصر ما (میلادی) پیوند می گیرد و اینکه همه اوستا زیر مذهب یهود به ویژه فیلون یهودی philo-judaeus پیشرفت کرده است.
اسکن صفحه http://yon.ir/feCtN
سند: گفتاری پیرامون مذهب زرتشت،ویلیام جکسون،ترجمه محمد حسن ساکت، صفحه ۳۰
🌿دانلود کتاب
http://l1l.ir/5b8b
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
نظام برده داری هخامنشیان
#داندامايف (M. A. Dandamayev) از بزرگترين ايرانشناسان و باستانشناسان حال حاضر جهان است كه مسلط به زبانهای پارسی باستان و اكدی است.
📮سند از زندگينامه و رزومه علمی ايشان كه از مهتبرترين شخصيتهای ايران شناس در محافل آكادميك جهان است :
Dandamayev, Russian Academy of Sciences. Retrieved 2012-11-24.
ایشان در مورد #برده داری در عصر #هخامنشی می نویسد:
🔻#هخامنشیان ساکنان استان ها یا شهرها و حتی یک قبیله ی کامل را، هنگامی که علیه حکام پارسی شورش می کردند، به بردگی می گرفتند. قسمت عمده ی این بردگان را برای کار به املاک شاه یا بلند پایگان پارسی می فرستادند [و] بقیه را در زمینی وادار به سکونت می کردند. گروه آخری را در اختیار مالکان خصوصی می گذاشتند که بابت آن ها بایستی به شاه #مالیات می پرداختند.
در یکی از نامه ها ساتراپ #مصر به نام آرشامی خطاب به پیشکار املاکش آشکارا شیوه ی به دست آوردن برده را روشن می کند. در این نامه گفته می شود که هنگام سرکوبی شورشی در مصر، پیشکار سابقش شماره ی بی شماری «گاردا» شامل صنعتکار و اموال دیگر به دست آورد و تمام این غنائم را به اموال خصوصی آرشامی اضافه کرد. هم اکنون هنگام شورش جدید در مصر سفلی، پیشکار باید درباره ی تهیه ی گاردا و اموال دیگر برای اربابش دلسوزی کند و حتی این غنائم را از جای دیگر به دست آورد. بنابراین پیشکار اموال آرشامی بایستی تعدادی گاردای صنعتکار را تهیه می کرد [و] روی تن آن ها داغ مهر آرشامی را می زد و این گارداها را به مایملک او می افزود؛ همانگونه که مباشر پیشین کرده بود.
از مضمون این نامه چنین بر می آید که گاردا همان برده بوده چون روی بدن او داغ مهر صاحبش را می زدند.
اینگونه در پی جهان گشایی هخامنشیان در #پارس جهش تندی از نظام بردگی ـ پدرسالاری اولیه، به بهره کشی از کار سودمند بردگان بیگانه در زمینه ی ساختمان، کشاورزی و صنعت انجام گرفت.🔺
📚 تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ا. آ. گرانتوسکی و دیگران، ترجمه: کیخسرو کشاورزی، ص ۸۹
goo.gl/Ech5vY 👈 اسکن کتاب
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#تناقض
👈 میگه: ما پیرو کوروش کبیریم که منشور صلح رو نوشته.
✅ برادر آریایی! خود منشور کوروش رو توی عراق پیدا کردن. اونوقت اون بزرگوار با لشکرش رفته بود اونجا چکار؟!
✅ @Anti_Archaism
🔘 #کوروش :
من همچنین می خواهم هزینه های این چیزها(بازسازی اورشلیم و معبد مقدس) از درآمد(خزانه ایران) من تامین شود!
#نه_غزه_نه_لبنان_جانم_فدای_ایران
✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
جایگاه زن در تفکرات زرتشتیان
◀️در کتاب «بُنْدَهِشْن» که یکی از معتبر ترین و قابل توجه ترین کتاب زرتشتیان است، راجع به زن نکات عجیب و قابل توجهی دارد.
🔴اما قبل از بیان مطالب کتاب ذکر شده، لازم میدانم در مورد این کتاب توضیحی مختصر ارائه کنم.
🔍بُنْدَهِشْن یا بندهش، کتابی تفسیری است. که یکی از بزرگترین #موبدان #زرتشتی در عصر #ساسانی آن را نوشته است، اما در قرن سوم هجری موبد فَرْنْبَغ دادِگی این کتاب را تدوین، و جمع آوری کرد. «بندهشن» به معنی «آفرینش آغازین» یا «آفرینش بنیادین» است. نام اصلی کتاب، چنان که در ابتدای متن کتاب آمده،احتمالاً «زندآگاهی» به معنی «آگاهی مبتنی بر زند» بوده است. این خود میرساند که نویسنده اساس کار خود را بر تفسیر#اوستا قرار دادهاست.
💡حال که کتاب بندهش را شناختیم و به اعتبار آن نزد #زرتشتیان آگاه شدیم، به بررسی جای گاه زن در این کتاب و در اصل جایگاه #زن در اوستا می پردازیم.
🔻«هرمز هنگامی که زن را آفرید، گفت که "ترا نیز آفریدم (در حالی که) تو را سرده پتیاره از جهی (دختر اهریمن یا روسپی) است. تو را نزدیک کون دهانی آفریدم که جفت گیری تو را چنان پسند افتد که به دهان مزه شیرین ترین خورش ها، (و) از من تو را یاری است، زیرا مرد از تو زاده شود؛ (با وجود این،) مرا نیز که هرمزدم، بیازاری، اما اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کنم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم ، که تو را آن سرده پتیاره از جهی است. اما در آب و زمین و گیاه و گوسفند ، بر بلندی کوهها و نیز آن ژرفای روستا خواستم و نیافتم مخلوقکی که مرد پرهیزگار از او باشد جز زن (که) از (سرده) جهی پتیاره است".»🔺
📚بندهش، تحقیق: مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس، چاپ چهارم، ۱۳۹۰، ص ۸۳ ـ ۸۴
اسکن های کتاب👇
goo.gl/AdRXHm
goo.gl/8LRvDt
⚠️نکته:
🔻۱-زن در آینن زرتشت و اوستا، پتیاره(موجودی اهریمنی، بد خوی، فاحشه و…) است.
🔻۲-اگر اهورا مزدا میتوانست موجود دیگری را خلق کند تا انسان بزاید، هیچگاه زن را خلق نمی کرد.
🔐این بود جایگاه زن در اوستا و تفکرات زرتشت.
✍محقق: #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
📌جنگ مشعل و سر بریدن هزاران نفر از سپاه ایران بدست عثمانی
جنگ مشعل جنگی بین عثمانی و ایران که در سال ۹۶۲ شمسی / ۱۵۸۳ میلادی صورت گرفت.
پروفسور معروف ترکیه اوزون چارشی لی در کتاب خودش تاریخ عثمامی اشاره می کند که هفت هزار نفر از سپاه ایران کشته می شوند و بدستور فرمانده عثمانی از سرهای بریده شده سپاه ایرانی برجی ساخته شود.
http://yon.ir/j60pS
📝سند:
تاریخ عثمانی ج۲، پروفسور اوزون چارشی لی،ترجمه دکتر ایرج نوبخت،ص ۷۱
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
بررسی ادعاهای #پورپیرار(۱)
📌 از معروفترین ادعاهای ناصرپورپیرار بحث شخصیت #سلمان فارسی یار وفادار پیامبر هست که او را خیالی و افسانه و ساخته دست یهود می داند.
پورپيرار در بخش سوم كتاب برآمدن اسلام با تاكيد بر نقش يهود در عرصه فرهنگ و ادب و سياست ايران در صد سال اخير، نام سلمان را عمدا در كنار نام مزدك مي گذارد و سلمان را با عباراتی توهین آمیز به یک شخصیت مقدس اسلامی مانند ""بت سنگی ایرانی،حکیم مصلح دروغین،ابوالهول تاریخ ایرانی و افسانه (ص ۱۲۹ ) "افسانه اي جادویی" (ص 142) و "از زمره غول پيكران پوشالين ديرينه سال" (ص 143) مي پندارد كه" افسانه ها و يادمانده هايشان چندان درهم و آشفته است كه از مجموعه آن ها بسيار بيش از شيرين كاري هاي ملانصرالدين به خواننده حس تمسخر شادمانه دست مي دهد." (ص 143)
ایشان در توهینی دیگر وجود سلمان را بزرگترین تعرض به ساحت پیامبر می داند (ص ۱۶۹)
اسکن صفحات http://yon.ir/ct0oA
🔻یکی از دلایل ایشان برای افسانه بودن سلمان نیامدن اسم سلمان در کتاب الامامه والسیاسه ابن قتیبه دینوری می باشد (ص۱۷۰) اسکن http://yon.ir/OrKW0
در پاسخ ایشان
1️⃣اولا دینوری در مقام بیان اسامی صحابه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نبوده ، اسم ابوذر هم در کتاب دینوری نیامده حال باید مدعی شویم آنها هم وجود ندارند؟
2️⃣دوما کتابهایی تاریخی که مقدم بر دینوری هستند بارها اسم سلمان آمده است مانند سیره این هشام،انساب الاشرف،تاریخ طبری، ابن سعد نیز که هم عصر یا مقدم بر دینوری است و...
🔻یکی از دیگر از دلایل سخنان وی متنی از تاریخ طبری هست هست که اشاره میکند سلمان متولد اصفهان یا رامهرمز هست و توسط عربان کلبی اسیر شده و بعد به یهودیان فروخته شده و بعد پورپیرار نتیجه می گیرد مگر می شود عربان کلبی در اصفهان باشند و سلمان رو اسیر کنند؟(ص ۱۷۷) عکس صفحه http://yon.ir/cSMi2
در پاسخ
1️⃣ اولا اصلا در متن تاریخ طبری اشاره نکرده عربان کلبی در اصفهان بوده اند عکس صفحه http://yon.ir/1aceq
2️⃣ثانیا اگر کمی تاریخ مطالعه کرده باشند(مثلا کتاب سیرت رسول الله ابن اسحاق ، کتاب طبقات الکبری) می فهمن که سلمان از در خارج از ایران در شهر عموریه (شهری در روم سابق)توسط عربان کلبی با حیله اسیر شده و به یهودیان فروخته می شود
اسکن سیره ابن اسحاق http://yon.ir/Jkoiz
اسکن طبقات الکبری http://yon.ir/pFEE3
🔻همچنین در همان ص 177 یکی از دلایل رد سلمان رو اشاره نکردن در کتاب الفهرست می داند اما خود آقای پورپیرار در کتاب دیگری بخش اول(بررسی اسناد) در یه فصل مفصل کتاب الفهرست رو افسانه و دروغ می پندارد
🔻در بحث وجود شخصیت سلمان چنان احادیث از پیامبر و امامانمطرح شده که انکار سلمان در واقع انکار بخش مهمی از تاریخ شیعه و حتی سنی است.
_____________________________
✅ @Anti_Archaism