eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
➕️متعلق به موسسه فرهنگی هنری تاریخ پژوه آرتا با مجوز رسمی از وزارت ارشاد ➕️ ادمین @Shadfar98 ➕️برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر ➕️پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسارت یا تجارت؟ 🚮 سالیان سال است عده ای سعی دارند اسارت و بدبختی مردم بنی اسرائیل در یک اصل اساسی و حتمی در تاریخ جلوه داده شود. طبق تاریخ سازی صهیونیستی مردم بنی اسرائیل در بابل باید بد بخت و در غل و زنجیر نشان داده شوند، تا از تصویر یک منجی یا رهایی بخش ساخته شود! اما داستان آنجایی جالب میشود که بنا بر اسناد و مدارک اصیل تاریخی مردم بنی اسرائیل در بابل آنقدر رفاه و اسایش داشتند که به هیچ عنوان حاضر به ترک بابل نبودند. در اینباره فلاویوس ژوزفوس( Flavius Josephus) مورخ بزرگ و دانشمند یهودی/رومی معاصر قرن اول میلادی. نقل جالبی دارد. او در کتاب خود(Antiquities of the Jews) آثار تاریخی یهود می نویسد: 🔸"When Cyrus had said this to the Israelites, the rulers of the two tribes of Judah and Benjamin, with the Levites and priests, went in haste to Jerusalem; yet did many of them stay at Babylon, as not willing to leave their possessions" 🔸ترجمه: هنگامی که کوروش این سخن را به مردم بنی اسرائیل گفت، حاکمان دو قبیلۀ یهودا و بنیامین، با لاویان و کاهنان، به سرعت به اورشلیم رفتند؛ 👈🏻با این حال بسیاری از آنها در بابل باقی ماندند، زیرا مایل نبودند اموال و متصرفات خود را ترک کنند.👉🏻 ⚠️ اما کوروش در ادامه به طرزی جالب دو باره دستور میدهد که یهودیان از بابل خارج شوند! 🔹"I have given leave to as many of the Jews that dwell in my country as please to return to their own country" 🔹ترجمه: من(کوروش) دستور میدهم یهودیان از کشور من(بابل) خارج شوند و به کشور خود بازگردند. Flavius Josephus,Antiquities of the Jews,book11,chapter1 goo.gl/E8JoKv 👈🏻 اسکن کتاب 🔍به راستی دلیل اصرار کوروش بر خروج و ترک بابل توسط مردم بنی اسرائیل چیست؟ پیش تر خواندیم که مردم بنی اسرائیل به دلیل داشتن سرمایه و متصرفات حاضر به ترک بابل نبودند. اما اصرار کوروش بر خروج آنها بسیار جالب و شک برانگیز است! 💡نکته جالبتر آنجاست که طبق اسناد و مدارک تاریخی کوروش زمین های بزرگان در بابل را بین یاران خود تقسیم میکرد. ر.ک : گزنفون،کوروش‌نامه،کتاب هفتم،فصل پنجم ✍🏻 محقق : @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
مانده ام محو تو و غربت اطراف بقیع غم ِ این بی حرمی حال مرا میگیرد پنجمین نور خدایی و غمت شد سنگین در دلم روضهٔ تو آمده پا میگیرد 🏴شهادت امام باقر(ع)تسلیت🏴 ✅ @Anti_Archaism
🔻 افسوس که از چاله به چاه افتادیم گم کرده جهت،به کوره راه افتادیم 🔻جستیم ز دست روبهک سمت شغال   از روبه پیر ،چنگ گرگ افتادیم 🔻تاریخ همان و روبه و گرگ همان ما خوب نخواندیم و ز درس افتادیم 📆به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔘رستم علیه کیش زرتشت شمشیر کشید #رستم #زرتشت #شاهنامه ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
اوضاع سخت اقتصادی مردم تحت سلطه هخامنشیان سیاست خارجی هخامنشیان همواره بر تجاوز و جنگ استوار بوده است. اساسا این سلسله پادشاهی با شورش و جنگ آغاز شد. جنگ های سنگین و مستمر و اجبار مردم به پرداخت خراج سنگین و های طاقت فرسا برای تهیه و تجهیز سپاهیان، مردم عادی را در سخت ترین وضعیت ممکن قرار داده بود. اوج تهی دستی و گرفتاری گردم جایی مشخص میشود که آنها مجبور میشدند فرزندان خود را برای بردگی و به بیگاری کشیده شدن در ازای پول بفروشند!😔 در این باره در کتاب خود تاریخ باستانی ایران می نویسد: 🔻وضع مردم عادی به روزگار کهن و نیز در امپراتوری هخامنشیان بسیار دشوار بود و در اسناد اکدی از پدر و مادرهایی یاد شده که فرزندان خود را برای بازپرداخت وام خویش می فروختند.🔺 📖ریچاردنلسون‌فرای،تاریخ باستانی ایران،ترجمه مسعود رجب‌نیا،صفحه ۱۹۲ Dandamaev, Kontraki Sotsialno-ekonomichesko 146, also in detail 18/ Wiesbaden, 1972), 33-45. Dandamev, Kontraki o sdache vnaem skota, prinadlezhavshego Satrapu Arshamu," Problemy omicheskoi Istorii drevnego mira Sbomik pamayati A.I.Tyumenev (Moscow, 1963), detail Dandamaev, "Politische und wirtschaftliche," Historia, Einzelschriften,18(wiesbaden,1972),33_45 goo.gl/rprGko 👈 اسکن کتاب ✍ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
#اسکن_کتاب ✅ @anti_archaism
📌آزادی زرتشتیان در نقد اسلام در قرون اولیه حکومت اسلامی 🔻عده ایی برآنند که همیشه از خفقان اسلام صحبت کرده که زرتشتیان در گذشته هیچ گونه آزادی عملی و گفتاری نداشتند . اما جالب است بدانید کتابی وجود دارد به نام "شکند گمانیک ویچار یا گزارش گمان‌شکن (به معنی گزارشی برای رفع شبهه) "که به زبان پهلوی و از کتاب‌های  زرتشتیان در قرن ۹ میلادی که  همزمان با نیمه نخستین سده سوم هجری و در زمان مامون خلیفه عباسی نوشته و انتشار یافته که به نقد اسلام و مسیحیت پرداخته است. تصویری از کتاب مذکور http://yon.ir/WGeJq این  آزادی زرتشتیان در اوایل حکومت اسلامی در ایران  رو نشون میده که به نقد اسلام و مباحث خداشناسی اسلامی پرداخته و کتاب مذکور هم اکنون موجود است. مهم ترین نقد های گفته شده علیه اسلام در این کتاب به این جمله بر می‌گرده که اگر خدا اسلام خدای خوبی و نیکی هست چرا شیطان و بدکاران رو آفریده؟ ودر نهایت نتیجه می‌گیرد خدای مسلمانان خدای نادان،جبار و ناتوان است(در واقع معلوم است این تفکر از آن نشات می گیرد که آنها معتقد به دو خدایی بودن ) اسکن صفحه http://yon.ir/EB2xO این اوج آزادی است که حتی نسبت نادانی و ناتوانی به خدای مسلمانان در حکومت اسلامی بدهید و در کتاب  نشر دهید. البته به قول مترجم در مقدمه کتاب : "خلاصه کتاب در اثبات ثنویت خداوند و اینکه خیر و شر در عالم هر یک منشایی جداگانه دارد." اسکن صفحه http://yon.ir/QZCTq این شبهه بارها و بارها توسط متفکرین اسلامی پاسخ داده شده که در لینک زیر نمونه ای از این‌پاسخ‌را مشاهده می کنید. http://yon.ir/juI5H ✍محقق:@Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔘 نامی تحقیر آمیز است. 🔻واژه gard در معنایی تحقیر آمیز دارد. ☑️پی‌یرلوکوک،کتیبه های‌هخامنشی،صفحه۷۸ ✅ @Anti_Archaism
🔘 به دستور میدهد قربانی کنید... @Anti_Archaism