eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
➕️متعلق به موسسه فرهنگی هنری تاریخ پژوه آرتا با مجوز رسمی از وزارت ارشاد ➕️ ادمین @Shadfar98 ➕️برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر ➕️پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
شاهِ مردان لقب ایرانیان به حضرت علی (ع) به قلم دکتر کدکنی ▪️ظاهراً در متون عربی چنین صفت یا لقبی برای آن حضرت به نظر نرسیده است و سابقهٔ اطلاق این صفت هم بریشان ظاهراً از قرن ششم که عصر شکوفایی فتوّت و جوانمردی است قدیم‌تر نیست. سعدی در بوستان، چاپ استاد یوسفی گفته: جوانمرد اگر راست خواهی ولی‌ست کرم پیشهٔ شاهِ مردان علی‌ست و بالاترين حدّ انسانيت را به جوانمردان نسبت مى‌دهد و خود تصريح دارد كه آخرين حدِّ سير روحانى‌اش، پس از آن همه تحصيل در مدارس علوم اسلامى از قبيل نظاميّهٔ بغداد، پيوستن به جوانمردان بوده است: نشستم با جوانمردان قلّاش بشُستم هرچه خواندم بر اديبان و بهترين قهرمانان داستانهاى او، از نوع جوانمردان‌اند، چنان كه در داستان آن جوانمرد تبريزى مى‌بينيم كه دزدى را از راه ديوار به سراى خويش مى‌برد و دستار و رختِ خود را بدو مى‌دهد تا در دزدى ناكام نباشد و در پايان مى‌گويد: عجب نايد از سيرتِ بخردان كه نيكى كنند از كرم با بدان و در المجالس و المواعظ، تألیف جمال استاجی، از آثارِ اوایل قرن هفتم نسخهٔ توبینگن، از آن حضرت به عنوان شاهِ مردان یاد می‌شود. شاید قدیم‌ترین جایی که لقب شاه مردان در مورد حضرت دیده شده است در کتاب گزیده (در اخلاق و تصوّف) از آثار قرن پنجم یا قرن ششم، تألیف ابونصر طاهر بن محمدِ خانقاهی است که می‌گوید: فتح موصلی گفت: به خواب دیدم شاهِ مردان را گفتم مرا پندی دِه. گفت: « هیچ چیز ندیدم نیکوتر از تواضعِ توانگران بر درویشان.» محمدرضا شفیعی کدکنی قلندریّه در تاریخ، تهران:۱۳۸۶ ص ۷۵ و صص ۵۲۸–۵۲۷ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🎥 علی دایی چند هفته پیش در بالاترین سطح جهانی فوتبال و در مراسم قرعه کشی جام جهانی افتخار آفرینی می کند 🔹و دیشب زیر بیرق امام علی(ع) سینه زده و بر پرچم متبرک بوسه می زند. ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
☑️ فردوسی: راه نجات در اطاعت از علی (علیه السلام) است. دشمنان علی (ع) حرام‌زاده اند 👈🏻 حکیم ابوالقاسم فردوسی: که من شهر علمم علیّم دَر است، درست این سخن قول پیغمبر است منم بندۀ اهل بیت نبی ستاینده خاک پای وصی اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و وصی گیر جای گرت زین بد آید گناه من است چنین است این رسم و راه من است دلت گر به راه خطا مایل است ترا دشمن اندر جهان خود دل است هرآنکس که در دلش لغض علیست ازو در جهان زارتر زار کیست؟ نباشد بجز بی‌پدر* دشمنش که یزدان به آتش بسوزد تنش 👈🏻 * بی‌پدر به معنی کسی نیست که پدرش مُرده باشد. بلکه کنایه از حرامزادگی دشمنان علی (ع) است. 🔘 این اسکن از کالج برین‌مور پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا به دست آمده است. Bryn Mawr, PA, Bryn Mawr College Libraries, Special Collections, BV 65. ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
اهورامزدا، خدایی که نماز می خواند و نذری می دهد وستایش زیردستان را می کند و از آنها کامیابی طلب می کند! بارها از اعتقادات سست منابع زرتشتی نمونه های مختلفی بیان کرده ایم اینک به نمونه دیگری از این موارد اشاره می کنیم که جای هیچ گونه اما و اگری ندارد. 👈در اوستا، مهریشت، بند 31 چنین آمده که اهورامزدا بیان می کند که ای مهر (میترا) در آن نمازی که می خوانم، نام تو را به زبان می آورم و در نیایشی در خور زمان می ستایمت و با زور(پیشکشی و نذر) ستایشت می کنم (سه بار این بند تکرار شده است) و در ادامه یعنی بند 32 اهورامزدا به مهر می گوید که ستایش ما رو گوش فرا ده، ستایش ما رو بپذیر ، خواهش ما رو بپذیر و... و در بند 33 اهورامزدا به میترا بیان می کند ای تواناتر!!! ما رو کامیابی بخش و... @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
جمهوری اسلامی ایران و بازسازی طاق بستان کرمانشاه تصویر سمت چپ را که مشاهده می کنید متعلق به دهه 60 و حضور مردم عادی در بوده ولی ترک های دیوار نشان از بی توجهی دوران به این بخش بوده هست. اما در تصویر سمت راست اثر شده را مشاهده می کنید ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دیو در سخن زرتشت ✅رواداری مذهبی در کلام زرتشت! 🔻در اوستا و بخش گاهان نکاتی در مورد آمده است که به برخی از آنها می پردازیم : 🔹مزدا اعمال گذشته و آینده آدمیان و دیوان را از یاد نمی برد (یسن 29 بند 4) 🔹با دیوان و دشمنان مزدا مخالفت بورزید (یسن 45 بند 11) 🔹ای دیوان، جملگی شما از منش زشت هستید و آن کس که دیر زمانی شما رو می پرستید از دروغ و خودستایی است. شما اندیشه مردم را چنان آشفته اید که بدترین کارها را می ورزند (یسن 32 بند 3 و 4) 👈دیو به معنای خدایان غیر زرتشتی است، لذا در تفکر زرتشتی هر چیز غیر از پرستش مقدسات و ایزدان زرتشتی جز دیویسنان محاسبه می شود. 🔻جالب است بدانید به صراحت بیان می کند : ▪️هر کس که با اندیشه و گفتار یا هر دوست خویش، با دُروند(غیر زرتشتی) بستیزد و یا پیروان او را به راه نیک رهنمون شود، به دوستکامی، خواست اهورامزدا را برآورد(هات 33 بند 2)▪️ 📚https://b2n.ir/f87162 ✔️لذا همانگونه که مشاهده می کنید خدایان غیر زرتشتی دیو دانسته شده و باید با غیر زرتشتیان ستیز کرد و تمام تلاش خود را کرد که آنها را زرتشتی کرده که اهورامزدا خوشحال شود. ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
ذکر یه نکته مهم 🔻از ما مرتب سوال می پرسند آیا زرتشتیان فعلی ازدواج محارم، تقدس آتش، تقدس گاو، خوردن ادرار گاو و... برخی خرافات دیگر انجام می دهند 🔹در پاسخ باید دو مطلب ذکر کرد نخست اینکه نقد تفکرات و اعتقادات منابع زرتشتی به معنای دشمنی با زرتشتیان نیست، مردم زرتشتی انسان های شریفی هستند اما نقد علمی اعتقادی مسئله ایی جداست و توهین به مردم زرتشتی نیست. همانگونه که نقد علمی اعتقادی عزیزان اهل سنت، مسیحیان و یهودیان گرامی به معنای دشمنی با مردم آنها نیست. دوم، مطالب گفته شده همه از منابع زرتشتی از جمله اوستا هست و مدعی نشده ایم مردم زرتشتی هم اکنون همه آنها را انجام می دهند و چه بسا بسیاری از زرتشتیان اصیل از وجود این مطالب و احکام در اوستا بی خبر باشند. و شاید برخی زرتشتیان حتی کم و بیش در حوزه اعتقادی و احکامی به تفکرات اسلامی هم نزدیک شده باشند. اما قطعا در دوره ایی از تاریخ مخصوصا ساسانیان و دوران اوایل اسلامی و برخی تا دوران بعد این کم یا زیاد بین زرتشتیان رواج داشته و ایرانیان با اندیشه و خرد خود حقانیت اسلام را پذیرفته اند و احکام و اعتقادات اسلامی را فراتر از آیین زرتشت دریافته اند. 🔸شاید بازنشر سخن هانری شرق شناس معروف اینجا بی ربط نباشد 👇 «درباره دین باستانی، باید گفت که همان امتیازی که برای دین و قایل بودند برای آن نیز قایل می‌شدند؛ زیرا این دین نیز دارای کتاب‌هایی بود. آزادی دین زردشت با پرداخت جزیه و تضمین احترام آتشکده‌ها همراه بود. چنانکه تا سه قرن پس از هجوم عرب‌های مسلمان هنوز از این دیده می‌شد و برای رتق و فتق امور داخلی، حکام غالباً به موبدان متوسل می‌شدند. دین زردشت بیشتر به دست همین مؤبدان بوده است نه مسلمانان ؛ زیرا سرسختی و آشتی ناپذیری آنان و آداب دینی محدودشان با نرمش و سادگی دین اسلام منافات داشت». 📕 هانری ماسه، فردوسی و حماسه ملی، ترجمه مهدی روشن ضمیر، دیباچه ص15-16 .📕 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
از کاربردهای جالب وندیداد در زندگی زرتشتيان ▪️‏در سنت معاصر پارسیان (‎زرتشتیان 🔥 هند) نیز پیش از نقل‌مکان به خانه جدید، آیین #‎وندیداد کوچک شبانه توسط موبد در خانه جدید اجرا می‌شود تا دیوان و دروجان از منزل جدید تارانده شوند و خانه نو تقدیس گردد. وندیداد یا ویدِوْداد «قانون ضد دیو» یکی از ٢١ نسک ‎اوستا|ی ساسانی است.▪️ 📝دکتر شروین فرید نژاد 🔻همچنین بنگرید به 🔹کاربرد وندیداد در لحظه مرگ(کلیک) 🔹اهمیت زیاد وندیداد(کلیک) ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔘 (مورخ مشهور یونانی) "دختران پس از فتح به دست به و مردم نیز به بدبختی و تنگ دستی دچار شدند" ☑️تاریخ‌هرودوت،جلد‌اول،صفحه۱۹۵ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
‹خودیده در متون چینی!› وقتی مورخین ، حجت بر تحریف گران تمام می‌کنند: گزارشات مورخین چینی مبنی بر خودیده (ازدواج با محارم) میان زرتشتیان: 🔻تاریخ توبا می‌آورد: آنها(زرتشتی ها) معمولا خواهرانشان را به همسری برمی‌گزیدند و اکثرا در امر ازدواج بین اشراف و زیر دستان تبعیض قائل نمی‌شدند. 🔻تاریخ سوای نیز روایت اخیر را تایید می‌کند 📚خویدوده، غلامرضا نوادری، ۲۹۶ ▁▁▁▁‌‌▁▁▁▁▁‌‌▁▁▁▁▁‌‌ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا