فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ
💢 تسنن آمریکایی
👤 #علیرضا_پورمسعود
👤 #سید_محمد_حسینی
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
#امروز جمعه ۲۶بهمن۱۳۹۷
⬅️ ۹جمادیالثانی۱۴۴۰
💐💐💐💐💐💐💐
✨حکمتی از #نهجالبلاغه ...
📖 موضوع:
میزان ارزش انسانها
(ارزش تخصص و تجربه) ➖➖➖➖➖➖➖➖
⭕ و درود خدا بر او، فرمود:
⬅#ارزش هر كس به مقدار #دانايى و #تخصّص اوست.
(اين از كلماتى است
كه #قيمتى براى آن تصوّر نمى شود،
و هيچ #حكمتى هم سنگ آن نبوده
و هيچ سخنى، #والايى آن را ندارد) .
📚حکمت۸۱_ ( اخلاقی، معنوی )
〰〰〰〰〰〰〰
📖 موضوع:
روش #برخورد با چاپلوسان.
⭕ و درود خدا بر او،
(به شخصى كه در #ستايش_امام افراط كرد، و آنچه در #دل داشت نگفت) ٬ فرمود:
⬅من #كمتر از آنم كه بر #زبان آوردى،
➖و #برتر از آنم كه در دل دارى.
📚حکمت۸۳_ (اخلاقی، تربیتی)
🙏 ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
💢 اینجا ورشو #لهستان است، آمریکایی ها چند ماه تلاش کردند با پول سعودی ها کشورهای مختلف را دور هم جمع کنند تا در این اجلاس درباره آینده ایران #تصمیم بگیرند. وسط اینها هم نخست وزیر اسرائیل ایستاده!
خب اگر #ایران کشوری ضعیف، منزوی، بی اثر و عقب مانده است چگونه است که این همه قدرت دور هم #جمع میشوند تا از ایران بگویند!؟ چرا وقت خود را صرف ایران میکنند؟
#چهل_سال_اقتدار
#چهل_سال_خار_چشم_دشمنان
@Antishobhe
🔺اختصاصی/واکنش عضو سابق دفتر امام به ادعای علی مطهری
حجتالاسلام رحمانی :
🔹امکان ندارد نامهای که دارای امضای امام خمینی (ره) است، از سوی غیر امام باشد. از این رو نامه ایشان درباره نهضت آزادی و آیت الله منتظری قطعی است.
🔹 ایشان بهگونهای امضا میکرد که امضا قابل تفکیک از متن نبود
🔹 ادعای آقای مطهری چیز تازهای نیست و موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی (ره) بارها در این رابطه نظر خود را اعلام کرده و به صراحت این ادعاها را تکذیب کرده است
🔹تمامی پیامهای امام خمینی (ره) به دستخط ایشان است و بلکه ایشان پیامهای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را هم خودشان مینوشتند و تنها از حاج احمد آقا میخواستند که پیامهای قبلی را بیاورند تا موردی تکراری ذکر نشود.
@Antishobhe
#پاسخ_آتشین
👌 پاسخ بسیار متفاوت! حسین قدیانی به حسام الدین آشنا پس از توئیت جنجالی پیرامون حادثه تروریستی زاهدان
🔴آقای آشنا! هیچ #آشنا نیستی با حد خود!
🔻 طبق قانون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیرمجموعهی فرماندهی معظم کل قواست؛ لذا برای انتقام خون مظلومترین فرزندان ملت، حتی از #حسن_روحانی هم کسب تکلیف نخواهد کرد، چه رسد به حسامالدین آشنا! آری! آنکه به آقاعزیز، خط میدهد، همان ابرمرد چفیه بر دوشی است که با زیرکی و ذکاوت، خط مقدم جبهه و جنگ را از کربلای ۵ برد به خود #کربلا و دیر نیست مشاهدهی سپاه مقدس ما در خط مقدم قدس شریف! صدالبته آقای آشنا میتواند با حضور سپاه در قبةالصخره هم مشکل داشته باشد؛ باشد! به جهنم! قدرمسلم، طبق قانون، آشنا مشاور روحانی است، نه مافوق سپاه! اینکه سپاه، چه باید بکند و چه نباید بکند، دخلی به مشاوران دولت تقریبا هیچ ندارد! مشاوران دولت موسوم به اعتدال، جوری به روحانی مشورت ندهند که احسنالوزرایش یعنی قاضیزادهی هاشمی با تلخترین لحن ممکن، از کابینه استعفاء بدهد؛ تعیین برد برای نگاه برقآسای حاجقاسم، پیشکش! والله سپاه اگر وزارتخانهای از وزارتخانههای این دولت بود، بیم از آن میرفت که ما عوض موشکهایی به نام #خرمشهر و #دزفول باز هم لنگ سیمخاردار میشدیم؛ «آقای آمریکا! آقای اروپا! بده در راه خدا، یک مقدار سیمخاردار!» آقای آشنا! هیچ #آشنا نیستی با حد خود! بترس از بلای #توهم که #مجاهدین را توهمشان تبدیل به #منافقین کرد!
تو باید سخن از #زه_پراید و #صف_گوشت با ما بگویی! و همهی امور ذیل قوهی مجریه! لذا دست به معاملههای بزرگ نزن! اصلا نزن! برایت خطرناک است! و «معاملهی بزرگ» یعنی #طهرانی_مقدم! بهتر بگویم؛ جگر هر شهیدی! کی و کجا شهیدان از تو در امری اجازه گرفتند؛ که حالا شاهدان #آدم حسابت کنند؟! جوری #توئیت میزنی، کأنه #مختار_ثقفی از اجداد تو اجازه گرفت که انتقام علیاصغر علیهالسلام را از #حرمله بگیرد! و به یقین، با امثال تو، زیاد باید حرف زد و الا اگر در تربیت تو کوتاهی کنیم و خوب ادبت نکنیم، چه استبعادی دارد که از پیلهی کرم #نومتوهمین شاهد رشد #نومنافقین نباشیم که در آن واحد، هم دستبوس جنتی بزرگ باشند، هم دستبوس روحانی کوچک؟! بله که تو، خیلی کار داری برای آدم شدن! و ادب شدن! تو باید بفهمی که زیر آرم دولتی، نه بالای آرم سپاه! #چشم_همت همچنان خواهد درخشید! و اگر تو نمیپسندی؛ به جهنم! #لب_خرازی همچنان خواهد خندید! و اگر تو نمیپسندی؛ به جهنم! رهبر ما، سردار حاجیزاده را و سردار سلامی را و سردار جعفری را اصلا به خاطر گرفتن انتقام خون مظلومین از ظالمین اهل ترور میخواهد! و اگر تو نمیپسندی؛ باز هم به جهنم! یا علی!
#حسین_قدیانی
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
#پاسخ_آتشین
🔴 حالا جمع شده اند در #ورشو تا.....‼️
🔻 عطاءالله #مهاجرانی منقد انقلاب اسلامی ووزیرفراری دولت خاتمی در گفتگو با BBC در واکنش به ادعای منزوی شدن جمهوری اسلامی و مقایسه ایران با کره شمالی:
🔸اگر ایران کره شمالی می بود که کاری با آن نداشتند!
🔹آمریکایی ها که یک زمانی ژنرالی _ ژنرال آیزنهاور _ را می فرستادند تا برای ایران تصمیم بگیرد، حالا جمع شده اند در #ورشو تا همه دنیا را جمع کنند علیه ایران، اما ناموفق بودند.
🔸می گویند ما بایستی ایران را محدود کنیم؛ اگر ایران محدود و منزوی بود که این همه طبل و کارناوال و این همه سروصدا لازم نبود. این نشان می دهد که یک اتفاقی در ایران افتاده که من معتقدم این اتفاق، #استقلال این کشور است!
#اقتدار #چلچراغ_انقلاب
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
ادعا می شود که امام، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷در بهشت زهرا سلام الله علیها به مردم وعده داد که به شما آب و برق مجانی می دهیم و به این وسیله و با وعده های غیر واقعی درصدد فریب و همراه نمودن مردم بر آمدند.
اصل ماجرا چیست؟
پاسخ شبهه:
1⃣این وعده (مجانی کردن آب و برق) به هیچ عنوان در بهشت زهرا، یعنی در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ از طرف امام بیان نگردیده است! از بسم الله سخنان امام تا والسلام آن چنین جمله ای وجود ندارد که عده ای ادعا می کنند چرا سخنان کامل امام در بهشت زهرا پخش نمی شود؟!(متن کیهان وقت در سایت ها موجود است از بسم الله تا والسلام)
2⃣اولین بار این وعده در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۵۷ توسط سخنگوی دولت موقت، عباس امیر انتظام با قیدی قابل تأمل اعلام می گردد:" برای کم درآمدها آب و برق مجانی می گردد."
🔹اما آیا در کل امام خمینی(ره)چنین مطلبی را نفرموده اند؟
3⃣با بررسی ها بعمل آمده مشخص می گردد که امام سه بار راجع به آب و برق مجانی سخن گفته اند؛
در هیچ جا امام چنین وعده ای را نداده اند.
🔮با بررسی ها بعمل آمده مشخص می گردد که امام سه بار راجع به آب و برق مجانی سخن گفته اند؛
4⃣مقطع اول این سخن نه در بهشت زهرا، که در پیام ۱۴ مادهای نهم اسفند سال ۵۷، قبل از ترک تهران به مقصد قم با توجه به وضعیت حاکم بر کشور و بالا رفتن انتظارات مردم و قول و قرارهای بعضی سران و رهبران انقلاب بعد از اعلام دولت موقت، خطاب به ملت ایران میفرمایند:
به متن صحبت های امام توجه بفرمایید👇👇👇
«من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر فعلا برای طبقات کم بضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شدهاند و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیتها برطرف خواهد شد، سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.» (صحیفه امام، ج۶، ص۲۶)
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی عج باطل است پس حکومت ایران باطل است
پاسخ شبهه:
🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفته ام، در استناد به احادیث (بلکه استناد به هر سخنی) باید منظور و مقصود واقعیِ گوینده را با توجه با شواهد و قرائن (از جمله سایر احادیث و سخنان گوینده)، کشف کرد.
توضیح بیشتر اینکه از اصول مسلم اسلامی و قرآنی قیام به حق، امر به معروف و نهی از منکر، اجرای قانون و حدود الهی و... است و طبق خود احادیث، هر روایتی که با آیات قرآن و اصول مسلم اسلامی در تعارض باشد، باید آن روایت را نادیده گرفت.
این در حالیست که اتفاقا روایاتی در مورد لزوم قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان از ائمه اطهار ع صادر شده است. مثلاً در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده
(بحارالأنوار ج 51 ص 87 # ؛ بحارالأنوار 57 / 216 )
از این رو اگر روایت مذکور سند صحیحی داشته باشد، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنی عباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهم السلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. مخصوصاً اینکه در برخی روایات روایت مذکور به این شکل آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ #ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ هر کس پرچم #ضلالتی را بلند کند، صاحب آن طاغوت است. الکافی ج : 8 ص : 297)
با توجه به قواعد ادبی، لازم است «روایت های مطلق حمل بر مقید شود» و گفت منظور از قیامهایی که صاحب آن طاغوت معرفی شده است، پرچمهایی است که با اغراض شخصی بلند میشود، نه هر پرچم و قیامی
برای مطالعه بیشتر به پیوند زیر مراجعه کنید👇
https://ytre.ir/e0l
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانواده شهدای حادثه تروریستی زاهدان خطاب به علاءالدین بروجردی(رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس): این نتیجه برجام شما بود که نشستید و در مجلس تصویب کردید/شما باید برای خدا کار کنید نه برای قدرت
بروجردی:برجام تصمیم نظام بود! شما بیخود فرافکنی نکنید😐
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
🔹در حالی که دهها پاسدار، در حملهی تروریستی جیش الظلم به خون خود غلطیدند، در لواسانِ ما آقازادهها(نوید مطهری فرزند صاحب پتروشیمی های نوید زرشیمی وامیرکبیر)استخر مختلط با دختران نیمه برهنه رو تجربه میکنند
حکمتِ اهمیتِ "گام دوم انقلاب" رو فهمیدید؟!
@Antishobhe
فتح سنگر به سنگر اروپایی یعنی:
#برجام برای نجات جهان و رفع تحریم ایران
#اینستکس برای نجات برجام
#FATF برای نجات اینستکس
#خلع_سلاح_موشکی برای نجاتFATF
#حذف_ایران_انقلابی برای تسلط آمریکا بر منطقه
@Antishobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
هشدار.......
🔺مراقب آشناها باشید
❌ تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده آنچه که باعث ضربات کاری بر پیکر نظامات و حاکمیت ها شده، نفوذ افراد بظاهر آشنا و خودی در موقعیت های حساس بوده است. گاهی خداوند تبارک و تعالی عنایاتی می نماید و برخی از افراد آشنای نفوذی، گاف هایی می دهند که از طریق آن می توان نفوذ، نفوذی و شبکه نفوذ را کشف و با آن برخورد نمود. نمونه آن توییتی بود که حسام الدین آشنا منتشر نمود و چند ساعت بعد مثلا در پی ماستمالی آن برآمد. اگر از کنار این حماقت محض به راحتی رد شویم باید منتظر شهادت بهشتی ها و رجایی ها و باهنرها به دست کشمیری ها و کلاهی ها و سازمان مجاهدین انقلاب ها باشیم.
بعدا نگید که نگفتید!!
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
⚠️#سلبریتی_ها خوابشون برده؟! یا وجدانشون رو فروختند؟!
🔵#سلبریتی های پرگو و ورّاج فضای مجازی که برای اوف شدن یک گربه و سگ خودشان را تکه پاره میکنند، در مورد شهادت 27 جوان سپاهی در حمله تروریستی خاش حتی کمی به #وجدان و #انسانیت شان برنخورده و....
🔴بشناسید...مردم این ها را بشناسید..
🔻این ها کسانی هستند که حاضر نشدند برای پرپر شدن گلهای مظلوم ایرانی که از امنیت آن ها دفاع میکنند،یک پیام بگذارند...
#ثبت_در_تاریخ
#قدردان_مدافعان_امنیت_باشیم
@Antishobhe
متن شبهه:
آیا هدیه دادن و جشن و شادی در روز #ولنتاین اشکال دارد؟
#حکم_شرعی_ولنتاین
پاسخ شبهه:
1⃣اگر چه اصل هدیه دادن در اسلام بسیار پسندیده است، اما ولنتاین چون باعث ترویج فرهنگ غرب است و از طرفی این روز بهانه ای شده برای ترویج ابراز علاقه های نامشروع بین دختران و پسران نامحرم، لذا بهتر است از ترویج این کار حتی بدون هیچ قصد و غرضی دوری شود.
البته با وجود مناسبت های متعدد در فرهنگ خودمان مانند سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) و جشن بهار و ...نیازی به اجرای رسوم و فرهنگ غربی که با باور ما فاصله ی بسیار زیاد دارند، نیست .
لذا اگر می خواهید عشق ورزی و ابراز محبت کنید، بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید ، که از مناسبت های موجود در فرهنگ خودمان استفاده کنید، تا آسیب اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد.
2⃣نظر مراجع در مورد ولنتاین:👇
آیه الله خامنه ای: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد،جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی :در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی باشد.
کانال بصیرت، پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺لحظهی وداع با ۲۷ آلاله مرزبان وطن
🔹صحنه های دردناک از دیدار فرزندان با پدران شهید
@Antishobhe
#امروز شنبه ۲۷بهمن۱۳۹۷
⬅️ ۱۰جمادیالثانی۱۴۴۰
💐💐💐💐💐💐💐
✨حکمتی از #نهجالبلاغه ...
📖 موضوع:
ارزشهای والای #انسانی .
➖➖➖➖➖➖➖➖
⭕ و درود خدا بر او، فرمود:
⬅شما را به #پنج چيز سفارش مى كنم
🔸كه اگر براى آنها #شتران را پر شتاب برانيد
🔹و #رنج_سفر را تحمّل كنيد #سزاوار است:
1⃣كسى از شما جز به #پروردگار خود #اميدوار نباشد،
2⃣و جز از #گناه خود نترسد،
3⃣و اگر از يكى #سؤال كردند و نمى داند،
➖#شرم نكند و بگويد نمى دانم،
4⃣و كسى در #آموختن آنچه نمى داند شرم نكند،
5⃣و بر شما باد به #شكيبايى ، كه شكيبايى،
➖#ايمان را چون سر است بر بدن
⬅و ايمان بدون شكيبايى چونان #بدن_بى_سر،
#ارزشى ندارد.
📚حکمت۸۲_ ( اخلاقی )
🙏 ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
🔺فرمانده کل سپاه به پاکستان هشدار داد
🔹سردار جعفری: بدون تردید انتقام خون شهدای مظلوم مان را خواهیم گرفت
🔹درصورتی که پاکستان به مسئولیتهای خود در مبارزه با تروریستها عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به مجازات مزدوران سازمان یافته توسط سرویسهای جاسوسی منطقه و فرامنطقه ای خواهد پرداخت
@Antishobhe
✅ یه نکته جالب!
برخلاف رسانه های رسمی نمیتوانم به اظهارات سوپرانقلابی اخیر روحانی و ظریف علیه آمریکا خوشبین باشم.
به نظرم چنین اظهاراتی بعد از ۶سال، بیشتر برای آن است که شرایط اقتصادی فعلی، نتیجه مواضع انقلابی تلقی شود.
نه بزرگواران! اوضاع نابسامان اقتصادی، محصول سازش، انفعال و ناکارآمدی شماست!
🔗 فرید ابراهیمی
@Antishobhe
💢 سندی برای نامحرمدانستن مردم و محرمدانستن دشمن
🔹🔸محمدجواد #ظریف در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی این خبر را فاش کرد که طی مدت اخیر، پرتاب ۲ ماهواره علمی ایران ناموفق بوده است و البته تلاش کرد این شکست و ناکامی را به قدرت تخریبی آمریکا مرتبط کند!
♦️اینکه مردم طی این مدت نامحرم هستند و رسانههای دشمن محرم، نکتهای است که البته به صورت یک تکرار در آمده است.
اما سکوت حسن روحانیِ خطابهخوان، و #آذری_جهرمی (وزیر پرسروصدا و عاشق دیدهشدن) درباره این ناکامی جالب توجه و سوالبرانگیز است.
بنابراین، پس از تعطیلی ۶ ساله صنعت هوافضا در پرتاب موشکهای علمی، حالا که با فشارهای متعدد مجبور به اقدام شدهاند، عملا بنفشها دستها را به نشانه تسلیم بالا بردهاند.
@Antishobhe
متن شبهه:
جُمهوری یا جُمهوریت نوعی حکومت است که در آن مسئولین حکومتی موروثی انتخاب نشوند *(توجه به فرزندان دولت مردان و سران مملکت الم از اصول گرا و اصلاح طلب داشته باشید که الان چه پست و مقامی دارند)* ، ریاست کشور با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم برگزیده شده و دوران تصدی او محدود باشد. تأکید اصلی مفهوم جمهوری بر عدم وجود منصبی دائمی برای شخص اول مملکت است!!!! *(نقض این بند از تعریف جمهوری با ثبات شخص رهبر)* جمهوری از نظر مفهوم واژه بیشتر درجاتی از مردمسالاری را نیز دربردارد.
اما، در عین حال، بسیاری از دیکتاتوریهای غیر سلطنتی نیز ممکن است به این نام نامیده شوند در نتیجه، حکومت جمهوری تنها به معنای حکومت غیر سلطنتی است.
به تعریف کلی، جمهوری شیوه حکومتی است که بر پایه مردمسالاری (دموکراسی) یا غیر دموکراسی، مردم آن، حق حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی خودشان *(کوچکترین انتقادی داشته باشی تو گونی بردنت )* را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق زمامدارانی که با رضایت و رأی مستقیم یا غیرمستقیم آنان به گونهای که توارث در آن دخالتی نداشته باشد *( که در مملکت ما اصلا نداریم )* تعیین و آنان نیز اقتدارات معین قانونی خود را در یک مدت محدود و تحت نظارت آنان اعمال مینمایند.[۱] امروزه بیشینه دولتهای موجود در دنیا نوعی نظام حکومتی جمهوری دارند ولی بدین معنا نیست که بافت و ساختار نظام حکومتی جمهوری در تمام کشورهای جمهوری یکسان است
پاسخ شبهه :
♦️به این شبهه در دو بخش پاسخ داده می شود
🔵بخش اول >> موروثی بودن قدرت
📌یکی از شاخصه های حکومت جمهوری موروثی نبودن قدرت می باشد.
و آن موروثی نبودن "ریاست" حکومت می باشد نه هر مسئولیتی در قوه مجرییه.
هرچند در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ پست و مقامی هرچند جزئی موروثی تعریف نشده.
📌موروثی بودن یک منصب به این معناست که الا ولابد بعد از یک نفر فرزند او جانشین آن شخص بشود مثل حکومتهای پادشاهی در حالی که این امر مصداقی در جمهوری اسلامی ایران ندارد.
📌ضمنا در نظام جمهوری مردم رئیس قوه مجریه را با رأی مستقیم تعیین میکنند و این رییس جمهور منتخب و زیردستان او هستند که بقیه مسئولین اجرائی را منصوب میکنند.
📌 از نظر شکلی منعی ندارد که یک رییس جمهور مثلا فرزند خود را در مقامی منصوب کند
که این خود دو صورت دارد یا حقیقتا آن شخص منصوب شایسته آن مقام می باشد که هیچ خرده ای نمی توان به این تصمیم گرفت و یا شایسته آن جایگاه نیست که در این صورت انتخاب اشتباه صورت گرفته که اشکال ساختاری و سیستمی نیست بلکه ایراد به شخص رییس جمهور وارد است پس نمیتوان ساختار جمهوریت را زیر سوال برد بلکه اگر عمل تخلف و تخطی تلقی شود بایستی توسط مراجع ذی صلاح اقدام شود...
📌در حال حاضر اکثر بستگان مسئولین سابق که پست و مقامی دارند با رأی مردم مسئول شده اند که هیچ ایرادی نمی توان گرفت بلکه مفهوم جمهوریت و دموکراسی همین می باشد برای مثال بوش پسر بعد از دو دوره فاصله از زمان ریاست بوش پدر رییس جمهور شد که با رای مردم انتخاب شده و نمی توان گفت ریاست موروثی بوده است.
🔵 بخش دوم >> ولایت فقیه و جمهوریت
📌در تبیین مفهوم جمهورى باید گفت که جمهوریت فقط بیان کننده شکل حکومت است، نه محتواى آن؛ به عبارت دیگر، از جمهورى بودن یک رژیم نمى توان به محتواى آن پى برد و ملازمه اى بین جمهوریت و محتواى خاصى از حکومت وجود ندارد؛ به همین دلیل، مى توان با شکل و قالب جمهورى، از حکومتهاى مختلف با محتواها و ماهیتهاى گوناگون صحبت کرد.
📌اندیشمندان حقوق و علوم سیاسى در تعریفهاى خود از جمهورى به این مطلب توجه کرده و به تصریح یا اشاره از آن سخن گفته اند؛ به عنوان مثال، مرحوم دکتر ابوالفضل قاضى، که از پیشکسوتان رشته حقوق عمومى در ایران بود، در کتاب حقوق اساسى و نهادهاى سیاسى، در این مورد مى نویسد:
وقتى گفته مى شود رژیم سلطنتى، رژیم جمهورى یا رژیم کنوانسیونى، منظور نحوه گزینش این مقام (مقام ریاست دولت ـ کشور) است، بى آنکه بتوان لزوما محتواى واقعى رژیم را بدین وسیله تبیین کرد.
و در تعریف جمهورى مى گوید:
به رژیمى که در رأس قوه مجریه آن، فرد یا افراد انتخابى قرار گرفته باشند، اصطلاحا رژیم جمهورى اطلاق مى گردد.
📌براى تحقق جمهوریت، اراده عام یا به شکل مستقیم خود متجلى مى گردد (یعنى مردم یک کشور خود مستقیما در اخذ تصمیمات سیاسى مشارکت مى کنند)
یا اینکه نمایندگان انتخابى همین مردم، قدرت سیاسى را از سوى گزینندگان اعمال مى دارند...
📌 به هر تقدیر، نحوه وصول به قدرت، مشخص کننده شکل رژیم است بى آنکه مبیّن محتواى آن بوده باشد.
📌 ملاحظه مى شود که در این عبارات، حکومت جمهورى، فقط بر اساس عنصر انتخابى بودن رییس حکومت و مشارکت مردم در اتخاذ تصمیمات سیاسى تعریف شده است، عنصرى که در حکومت جمهورى اسلامى ایر
ان نیز به وضوح دیده مى شود و هیچگون
ش
ود و نیازى به توضیح ندارد.
📌با عنایت به آنچه تا اینجا گفته شد، مشخص مى گردد که حکومت ولایى و جمهورى با یکدیگر سازگارند و جمع بین آنها نیازمند تصرف در مبانى و ضوابط ولایت فقیه یا جمهوریت نیست.
🌷والسلام🌷
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
ه منافاتى با ولایى بودن حکومت ندارد.
📌یکى دیگر از فرهنگهاى اصطلاحات سیاسى در تعریف جمهورى مى نویسد:
نوعى حکومت که در آن جانشینى رییس کشور موروثى نیست و مدت ریاست غالبا محدود است و انتخاب با رأى مستقیم یا غیرمستقیم مردم انجام مى شود.
📌بدین ترتیب، مجموع عناصر دخیل در تعریف جمهورى، عبارت اند از:
🔸️انتخابى بودن رییس حکومت از سوى مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم؛
🔸️محدود و موقت بودن مدّت ریاست حکومت؛
🔸️موروثى نبودن ریاست حکومت؛
🔸️مسئول بودن رییس جمهور نسبت به اعمال خود.
📌البته موارد فوق الذکر ویژگى هاى غالب حکومتهاى جمهورى است، نه تمامى آنها؛ چرا که به طور مثال، چند نمونه ریاست جمهورى موروثى نیز دیده شده است، مانند چیان کای رییس جمهورى چین ملى (تایوان) که پسرش جانشین او شد، یا دووالیه رییس جمهورى هاییتى که مقام خود را به پسرش تفویض کرد.
ادامه 👇👇
📌غفلت از نکات فوق باعث شده است که بعضى از نویسندگان، ولى فقیه را مقام متناظر با رییس جمهور در حکومتهاى جمهورى تلقى کنند و در نتیجه ادوارى نبودن مدت ولایت او را از وجوه افتراق بین حکومت جمهورى و حکومت ولایى برشمارند.
📌اشتباه برداشت فوق در این جهت است که رییس جمهور همواره و الزاما بالاترین مقام یک کشور جمهورى نیست تا در هر حال بتوان او را با ولى فقیه در یک حکومت ولایى مقایسه نمود، بلکه اگر قرار بر مقایسه باشد، باید ولى فقیه را نظیر مقام تعدیل کننده دانست که در رتبه بالاتر از رییس جمهور قرار مى گیرد. چنین رییس جمهورى، مانند دیگر رؤساى جمهور، یک مقام انتخابى و ادوارى است و همین مقدار براى تحقق یک نظام جمهورى کافى است؛ زیرا یکى از شرایط حکومت جمهورى آن است که رییس حکومت، که همان رییس جمهور است، یک مقام انتخابى باشد، ولى چنین شرطى وجود ندارد که رییس حکومت حتما رییس کشور و بالاترین مقام مملکت باشد؛ لذا ممکن است رییس جمهور، در عین حال که رییس حکومت است، رییس کشور نباشد، بلکه ریاست کشور بر عهده مقام دیگرى یا مقام تعدیل کننده باشد. چنین شکلى از حکومت نیز بدون شک جمهورى است؛ زیرا تمامى عناصر لازم براى تحقق جمهورى را ـ که پیش از این بیان شد ـ دربردارد.
📌توجه به جایگاه رییس جمهور در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران و میزان اختیاراتى که این قانون براى مقام رهبرى در نظر گرفته است، به وضوح دلیل بر پذیرش همین شیوه است و نشان مى دهد که از دیدگاه این قانون، مقام رهبرى به عنوان ولى فقیه در رأس نظام قرار گرفته و در رتبه پایین تر از او رییس جمهور واقع شده است که با رأى مستقیم مردم، براى مدت 4 سال، به این سمت انتخاب مى شود و همین باعث مى شود که شکل حکومت ایران جمهورى باشد.
📌حتى با صرفنظر از این مطلب نیز مى توان حکومت ولایى و جمهورى را قابل جمع دانست.
توضیح آنکه اگر بر فرض بپذیریم که مقام متناظر با رییس جمهور در حکومتهاى جمهورى، همان ولى فقیه در حکومت اسلامى است، مى بینیم که تمام عناصر حکومت جمهورى در حکومت ولایى براساس این فرض نیز تحقق دارد.
🔶️ زیرا اوّلاً ولى فقیه در حکومت ولایى یک مقام انتخابى است که با انتخاب غیرمستقیم مردم برگزیده مى شود، چه اینکه مردم نمایندگان مجلس خبرگان را برمى گزینند و آنان رهبر را انتخاب مى کنند و چنانکه پیشتر گفته شد، عنصر اول حکومت جمهورى انتخابى بودن رییس حکومت از سوى مردم، است اعم از اینکه در یک انتخابات مستقیم توسط مردم برگزیده شود یا در یک انتخابات غیرمستقیم و دو درجه اى؛ چنانکه در ایران و برخى کشورهاى دیگر، همچون ایالات متحده آمریکا، معمول است.
🔶️ثانیا مدت ولایت فقیه و رهبرى محدود به رعایت شرایط و دارا بودن صفات ویژه رهبرى است، نه نامحدود یا مادام العمر.
چه محدودیتى از این بالاتر که اگر رهبر، شرایط خود را حتى یک روز پس از تصدى این مقام، از دست بدهد، از رهبرى ساقط خواهد شد؟
بنابراین به هیچوجه نیاز به گذشتن چهار سال یا هفت سال و یا مدت بیشتر یا کمتر نیست.
بلى صحیح است که چنین مدتى براى دوره تصدى رهبرى در قانون اساسى ایران درنظر گرفته نشده و مثلاً مدت رهبرى به چند سال معین محدود نشده است ولى واضح است که این عدم ذکر مدت به معناى مادام العمر بودن رهبرى نیست؛ زیرا به تصریح اصل یکصد ویازدهم قانون اساسى، یکى از موارد عزل رهبر زمانى است که فاقد یکى از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد؛ به عبارت دیگر روح موقت بودن مدّت ریاست حکومت آن است که شخص رییس، به دلیل طولانى شدن این مدت، از قدرت سوءاستفاده نکند.
این روح به خوبى در اصل یکصد و یازدهم قانون اساسى ایران رعایت شده است. بدین ترتیب دومین عنصر جمهورى نیز در حکومت ولایى وجود دارد.
🔶️ ثالثا ریاستِ حکومتْ موروثى نیست.
🔶️ رابعا رییس حکومت نسبت به اعمال خود مسئول است و این به وضوح در حکومت اسلامى ایران (به عنوان
نمونه اى از حکومت ولایى) دیده مى
🔺مخالفان و موافقان FATF در مجمع تشخیص چه کسانی هستند؟
🔹(خائنین به خون شهداوملت ایران رابشناسید)موافقان: محمدرضا باهنر، مجید انصاری، محمدرضا عارف، آیت الله مجتهد شبستری و محمد صدر
🔹مخالفان: آیت الله آملی لاریجانی، آیت الله جنتی، محسن رضایی، احمد توکلی، مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف، سردار احمد وحیدی، حسین مظفر، حجت الاسلام مصباحی مقدم، سعید جلیلی/ایرنا
@Antishobhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخالفان و موافقان FATF چه میگویند؟
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈