eitaa logo
بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
5.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
4.6هزار ویدیو
9 فایل
بسوی حقیقت بصیرت،روشنگری پاسخ به شبهات وشایعات (شبهه ازشما،پاسخ ازما) مامکلف به تکلیفیم،نه نتیجه حق جو وحق طلب باشیم (بروز ترین کانال پاسخ به شبهات وشایعات روزدنیای مجازی) ارتباط با ادمین 👇👇 @Aliomidiani
مشاهده در ایتا
دانلود
متن شبهه: وقتی دو کشتی گیر می‌خواهند مبارزه کنند هر دو دعا می‌کنند و از خدا می خواهند برنده شوند، به نظر شما خدا حرف کدامیک را باید گوش کند؟! حتما داستان آن پیر مردی را شنیده‌اید که یک دامادش خواست دعا کند فردا آفتابی باشد چون کوزه‌های زیادی ساخته و روی بام گذاشته تا خشک شود. دیگری خواست دعا کند فردا باران بیاید چون دیم کاشته و اگر باران نیاید بذرها را مورچه ها خواهند خورد. حالا پیرمرد چه دعایی باید بکند؟ خدا چه باید بکند؟ پاسخ اجمالی: 1️⃣ کردن به معنای درخواست خیر از خداوند و دفع شر است، و به امید استجابت از عبد صادر می‌شود. 2️⃣ علی رغم وعده‌های استجابت دعا از سوی خدا، گاه دعاهای انسان به دلایلی مانند لقمه حرام، ترک امر بمعروف و نهی از منکر و قطع رحم مستجاب نمی‌گردد، همچنین برای استجابت دعا شرایطی وجود دارد که برای تحقق اجابت باید آن ها را در نظر گرفت، مانند حکمت الهی، عدل و سنت الهی، مصلحت و… ▫️گاهی دعا می‌کنیم خدایا فلان موضوع را که می‌خواهم به من عطا کن اما حکمت الهی خلاف آن است (بخاطر مصالح بالاتر، که آن مصالح شامل حال دعا کننده هم می‌شود). بعنوان نمونه ما مصلحت خود را در چیزی می‌بینم که آن مطلب مصلحت ما نیست. اینجا مستجاب شدن دعا و طلب خیر من، این است که به آنچه می‌خواهم نرسم، چون خیر من در این نرسیدن است. ♻️خداوند در آیه 216 سوره بقره می‌فرماید: «و بسا چیزى را ناخوش داشته باشید که آن به سود شماست و بسا چیزى را دوست داشته باشید که به زیان شماست، و خدا مى‌داند و شما نمى‌دانید.» ▫️یا عدل و سنت الهی در نظام هستی به این تعلق دارد هر کسی تلاش می‌کند به هدفش برسد؛ ♻️خداوند متعال در سوره نجم آیه ۳۹ می‌فرماید: «و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.» برای مثال اگر از خدا بخواهیم در فلان مسابقه پیروز شویم حال آنکه حریف ما تلاش بیشتری کرده و آمادگی بیشتری دارد و پیروزی را خدا برای ما رقم بزند این خلاف عدل الهی است. ♻️امام سجاد(ع) فرمودند: «مؤمن از دعای خویش یکی از سه بهره را دارد: یا برایش ذخیره می‌شود، یا برایش مستجاب می‌گردد، یا بلایی که مقدر بوده به او برسد، از او دفع می‌شود.» (تحت العقول، ص ۲۸۰) 3️⃣ نگاه معجزه آسا به دعا و اینکه که با دعا برای خداوند تعیین تکلیف نماییم که برخلاف حکمت و عدالت و مصلحت عمل نماید خلاف عقل و عقاید شیعه می‌باشد. ❇️ پاسخ تفصیلی:❇️ دعا کردن به معنای درخواست خیر از خداوند و دفع شر است، و به امید استجابت از عبد صادر می‌شود. علی رغم وعده های استجابت دعا از سوی خدا، گاه دعاهای انسان به دلایلی مانند لقمه حرام، ترک امر بمعروف و نهی از منکر و قطع رحم مستجاب نمی‌گردد، همچنین برای استجابت دعا شرایطی وجود دارد که برای تحقق اجابت باید آن ها را در نظر گرفت، مانند حکمت الهی، عدل و سنت الهی، مصلحت و… در ادامه به توضیح برخی از شرایط دعا می‌پردازیم؛ 🔺1) ایمان به خدا 🔸از مهمترین شرایط استجابت دعا که می‌توان به آن اشاره کرد شرط ایمان به خداوند متعال است. خداوند متعال در آیه ۱۸۶ سوره بقره می‌فرماید: ♻️«وإِذا سأَلك عبادي عنّي فإِنِّي قريب أُجيبُ دعوة الدَّاعِ اذا دعانِ فلْيستجيبوا لی ولْيؤْمنوا بی لعلَّهم يَرشُدون؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى‌كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند.» 👈خداوند استجابت دعا بندگان را امری قطعی دانسته است به این شرط که با دعای حقیقی خدا را بخوانند. علامه طباطبایی ذیل این آیه، دعای حقیقی را به خواندن خدا همزمان با قلب و زبان تفسیر می‌کند. امام علیه السلام نیز از دعاکردن زمانی که دل غافل باشد نهی کرده و می‌فرماید خداوند دعایی که با غفلت دل همراه باشد را مستجاب نمی‌کند. علاوه برآن باید بیان نمود علی رغم وعده های استجابت دعا از سوی خدا، گاه دعاهای انسان به دلایلی مانند لقمه حرام، ترک امر بمعروف و نهی از منکر و قطع رحم مستجاب نمی‌گردد. 🔺2) حکمت الهی 🔸دومین موضوع که باید به آن توجه کرد این است که خداوند کریم است و مقتضای کرامت الهی استجابت قطعی آن دعا است. اما خداوند متعال همانطور که کریم است حکیم هم هست و حکمت الهی و کرامت الهی تعارضی ندارد. گاهی دعا می‌کنیم خدایا فلان موضوع را که می‌خواهم به من عطا کن اما حکمت الهی خلاف آن است بخاطر مصالح بالاتر که آن مصالح شامل حال دعا کننده هم می‌شود. 👈ضرر ظاهری با امید به خدا و توجه و تلاش برای آسیب پذیر نبودن و عنایت الهی قابل حل است. دعا تعیین تکلیف برا خدا نیست بلکه طلب آنچه فکر می‌کنیم خیر ما در آن است می‌باشد، حال حکمت الهی اگر برای ما خیر و مصلحت بالاتری ببیند و این دعا با آن کیفیت که ما می‌خواستیم مستجاب نشد دلیل بر این نیست که مصلحت بالاتر که برای ما ایجاد شده 👇ادامه پاسخ👇
که خیر آن را درک نمی‌کنیم در آن زمان را منکر شویم 🤲برای مثال فرد دعا می‌کند باران نیاید! حال آنکه این دعا هرچند در ظاهر به نفع کسب و کار آن شخص است که باران نمی‌خواهد اما ضرر بسیاری برای افراد دیگر را در پی دارد. حکمت الهی شاید بر این قرار بگیرد و مصلحت را در این ببیند که باران بیاید ولی ضرری که آن فرد متحمل شد با دعای طلب خیر و تلاش مضاعف این ضرر ظاهری را جبران می‌کند. و خودِ این شخصِ به ظاهر متضرر هم از برکات آن مصلحت و حکمت الهی استفاده می‌کند. 🔺3) عدل و سنت الهی 🔸سنت الهی در نظام هستی به این تعلق دارد هر کسی تلاش کند به هدفش برسد؛ خداوند متعال در سوره نجم آیه ۳۹ می‌فرماید: ♻️ «وَأَنْ لَيْس لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سعى؛و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.» آنچه انسان در زندگی خود می‌بیند حاصل تلاش خود اوست و در این تلاش توکل به خدا و طلب خیر از خدا قوت قلب او و هموار شدن بیشتر راه او و کم شدن موانع در مسیر او را در پی دارد. برای مثال از خدا می‌خواهیم در فلان مسابقه پیروز شویم حال آنکه حریف ما تلاش بیشتر کرده است و آمادگی بیشتری کسب نموده است. اینکه ما پیروز شویم و پیروزی را خدا برای ما رقم بزند این خلاف عدل الهی بوده و موجب بدبینی حریف ما به خداوند است که هم به خداوند متعال توکل کرده و هم آمادگی بیشتری دارد. و این پیروزی مفسده دیگرش این است که ما همچنان ضعیف می‌مانیم و تلاش نمی‌کنیم و حرکت به سمت قوت و پیشرفت باز می‌مانیم. البته در مورد حریف ظالم در جنگ و زندگی موضوع متفاوت است. گاهی یک شکست مقدمه‌ی پیروزی های دیگر است. اگر در رشته خود پیشرفت کردیم و از حریف خود قوی‌تر بودیم و بیشتر تمرین نمودیم و به خدا توکل کردیم در اینجا خدا هم کمک می‌کند.(مثلا با یک اشتباه یا استرس یا بدشانسی این بازی را نبازیم.) 🔺4) مصلحت 🔸چهارمین موضوع اینست که گاهی ما مصلحت خود را در چیزی می‌بینم که آن مطلب مصلحت ما نیست و اتفاقا شر ما در آن می‌باشد. خداوند که مصلحت ما را می‌داند بخاطر توسل و تضرع ما آن خیر را که ما خیر بودن آن را نمی‌دانیم برای ما رقم می‌زند. فرد می‌خواهد با دختری ازدواج کند و بسیار تضرع می‌کند تا جواب مثبت را بگیرد اما خداوند می‌داند این ازدواج به مصلحت وی نیست و به سرانجام خوبی ختم نمی‌شود. خداوند متعال در آیه ۲۱۶ سوره بقره می‌فرماید: ♻️«وَعسى أَن تَکْرَهُوا شیْئًا وَهو خیر لکم و عسى أَن تُحبُّوا شیْئًا وَهو شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ و بسا چیزى را ناخوش داشته باشید که آن به سود شماست و بسا چیزى را دوست داشته باشید که به زیان شماست، و خدا مى‌داند و شما نمى‌دانید.» اینجا مستجاب شدن طلب خیر من، این است که به آنچه می‌خواهم نرسم، چون خیر من در این نرسیدن است. ✅ در آخر اینکه یک فرد بدون دعا کردن با اتکاء به توان فردی و کسب قوت و قدرت می‌تواند به یک خواسته‌ی خود برسد و در این مسیر اموری مثل استرس و ترس یا به قول برخی بد شانسی موجب می‌شود در این راه خطاها و شکست های زیادی داشته باشد اما دعا و توکل به خدا به عنوان قوت قلب کمک می‌کند در صورتیکه فرد آمادگی های لازم را داشته باشد با کمترین خطا در صورت جهالت نکردن به خواسته اش در صورتیکه مصلحت وی باشد به آن برسد و در این مسیر دل ها با او همراه شوند و موانع به حداقل می‌رسند. ✅ نگاه معجزه آسا به دعا و این نگاه که با دعا تعیین تکلیف کنیم برای خداوند که خلاف حکمت و عدالت و مصلحت عمل نماید خلاف عقل و عقاید شیعه می‌باشد. برخی اعتماد به نفس را بهترین تکیه گاه برای قوت قلب جهت رسیدن به آنچه می‌خواهند می‌دانند که همین قوت و تکیه گاه محکمتر و استوارتر توکل به خداوند متعال است. ♻️در روایت قدسی خداوند متعال می‌فرماید: «لَا تَمَلَ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ فَإِنِّی لا أَمَلُّ مِنَ الْإِجابة؛ تو از دعا خسته نشو، من هیچ‌وقت از اجابت خسته نمی‏شوم.» (بحارالانوار ج۹۰ ص۳۷۳) خداوند متعال دعای ما را به عنوان طلب خیر برای ما اجابت می‌نماید حال گاهی این اجابت تحقق آنچه خواستیم می‌باشد و گاهی این اجابت عدم تحقق آنچه می‌خواهیم است که در این صورت یا خیر دیگری را برای ما رقم می‌زند که مصلحت ما در آن است یا سبب رشد و حرکت ما به سمت پیشرفت و کمک به ما در این مسیر است مثل همان مثال ورزشکار که بیان شد. ♻️امام سجاد علیه السلام فرمودند: «اَلمؤمِنُ مِن دُعائِهِ علی ثَلاثٍ: إما یُدَّخَرُ لَهُ، و إمّا یُعَجَّلُ لهُ، وَ إمّا اَن یُدفعَ عنه ُبلاءٌ یُریدُ اَن یُصیبَهُ؛ مؤمن از دعای خویش یکی از سه بهره را دارد: یا برایش ذخیره می‌شود، یا برایش مستجاب می‌گردد، یا بلایی که مقدر بوده به او برسد، از او دفع می‌شود.» (تحت العقول ص ۲۸۰) منبع: the14.ir/4882 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe
متن شبهه: شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه‌الله می‌گوید: تشابه یهود و روافض در یک چیز است و آن این که یهود می‌گوید:‌ که پادشاهی جایز نیست مگر برای آل داوود و روافض می‌گویند: امامت جایز نیست مگر برای اولاد علی. یهود می‌گوید: تا زمانی که مسیح ظهور نکرده و شمشیر فرود نیاید، جهاد نیست. و روافض می‌گویند: تا هنگامی که مهدی ظهور نکرده و فریاد زننده ای از آسمان فریاد نزند، جهاد نیست. یهود تا ستارگان دیده نشوند نماز نمی‌خوانند و روافض نیز نماز مغرب را تا ظاهر شدن ستارگان تأخیر می‌کنند، در صورتی که در حدیث آمده که: «لا تزال أمتی علی الفطرة ما لم یؤخروا المغرب إلی اشتباک النجوم». « امت من تا زمانی که نماز مغرب را تا ظاهر شدن ستارگان تأخیر نکنند, بر فطرت خواهند بود». سنن ابوداوود 418 و ابن ماجه 689. یهود تورات را تحریف کردند و روافض قرآن را، و روافض مانند یهود قایل به مسح موزه (خُف) نیستند. یهود با جبرئیل دشمنی دارند و می‌گویند: از میان فرشتگان جبرئیل دشمن ماست،‌ و همچنین روافض می‌گویند که جبرئیل اشتباهاً به جای علی وحی را بر محمد نازل کرد. روافض در صفتی دیگر با نصاری شبیه هستند و آن اینکه زنان نصاری مهریه ندارند و بدون مهریه بDrزنان مقاربت می‌کنند و همچنین روافض زنان خود را متعه می‌کنند و آنان را برای خود حلال می‌دانند. یهود و نصاری در دو چیز از شیعیان برترند و آن اینکه از یهود پرسیده شد که:‌ بهترینان شما یهودیان چه کسانی هستند؟ گفتند: اصحاب و یاران موسی، و از نصاری پرسیدند که: بهترینان شما چه کسانی هستند؟ گفتند: حواریان عیسی، و از روافض پرسیدند که: بدترین افراد دین شما چه کسانی هستند؟ گفتند: اصحاب محمد صلی الله علیه وآله وسلم». منهاج السنة 1/24.__ پاسخ شبهه: ⭕️نقد نظریۀ تشبیه شیعه به یهود در کتاب «منهاج السنة» با تکیه بر آرای علامه حلی 🔺ابن‌تیمیه در ابتدای منهاج السنة، وجوه شباهتی بین شیعه و یهود برشمرده است؛ تشبیهاتی که بعضاً نه‌تنها به شیعه، بلکه به خود یهود نیز صحیح ‌الانتساب نیستند. برای ابطالِ این وجوهِ شباهتِ شیعه به یهود، عموماً به آثار علامه حلی(ره)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فقها و متکلمان شیعه، تمسک شده است. 🔸انحصاری دانستن حکومت و امامت در نظریۀ سیاسی یهود و شیعه با اینکه کتاب مقدس، پادشاهی را تا ابد در خاندان داوود(ع) منحصر دانسته است، ولی شیعه در انحصار امامت در آل‌علی(ع)، از کتاب مقدس تبعیت نمی‌کند؛ بلکه امامت را تابعِ نصی می‌داند که از طرف خداوند و با ابلاغ رسولش باشد. این خداوند است که امام را تعیین می‌کند. قرآن خطاب به حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما من تو را برای مردم، امام قرار دادم. این یعنی جعل امام، از سوی خداوند است و مردم در این امر سهمی ندارند. در آیه‌ای دیگر، خداوند پیامبر(ص) را بر ابلاغِ امامت ملزم، و خاطرنشان می‌کند که سرپیچی از این امر، به‌منزلۀ این است که اساساً رسالت الهی را ابلاغ نکرده است. این آیه می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه ای فرستادۀ ما، آنچه از پروردگارت برای تو نازل شده، به مردم برسان و اگر چنین نکنی، رسالت خدا را ابلاغ نکرده‌ای. ❗️عموم مفسران شیعه بر این عقیده‌اند که شأن نزول این آیه، لزوم ابلاغ امامتِ حضرت علی(ع) و یازده فرزند ایشان است. 🔸حرمت جهاد ادعای «حرمت جهاد» کذب است. فقه شیعه تأکید بسیاری بر جهاد و عدم‌سازش با ظالمان دارد و وجوب آن را نیز به زمان بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) مقید نمی‌داند. علامه حلی(ره) نیز در تأییدِ این مطلب می‌نویسد: «واجب است انسان از جان و حریم خود دفاع کند و تسلیم و قبولِ ظلم، جایز نیست. انسان حق دارد همان ‌گونه که از جان خودش دفاع می‌کند، مالش را نیز از تعرض حفظ نماید». 🔸به‌تأخیرانداختن نماز مغرب تا زمان پر شدن آسمان افترای بعدیِ ابن‌تیمیه به شیعه و یهود، به‌ تأخیر‌انداختن نماز مغرب تا زمان پر شدن آسمان از ستارگان است. در تکذیب آن باید گفت، علامه حلی(ره) در کتاب إرشاد الأذهان، قولِ سید مرتضی مبنی بر دخول وقت نماز مغرب هنگام غروب خورشید را تأیید کرده است و می‌نویسد: «اولِ مغرب هنگامی است که هم خورشید و هم اشعۀ قرمزرنگِ آن در سمت مشرق ناپدید گردند». بنابراین، شیعه وقت نماز مغرب را قبل از پر شدن آسمان از ستارگان می‌داند؛ چراکه از هنگام غروب خورشید و محو اشعۀ آن تا ظاهر شدنِ ستارگان، فاصلۀ زمانی وجود دارد. همچنین وقت نماز عشا در یهود، لزوماً بعد از زمان پر شدن آسمان از ستارگان نیست. 🔸تحریف قرآن دربارۀ ادعای «تحریف قرآن» نیز، شیعه قویاً مُنکر آن است. علامه حلی(ره) دراین‌باره گفته است: هیچ تبدیل، تأخیر و تقدیمی در کلام خداوند صورت نپذیرفته است و ما به خداوند پناه می‌بریم از کسی که چنین عقیده‌ای داشته باشد؛
؛ چون اگر چنین اتهامی به قرآن مجید اصابت کند، قرآن خاصیت معجزه بودنش را از دست خواهد داد. ضمن اینکه در برخی منابع اهل‌سنت نیز روایاتی وجود دارد که مُشعر به تحریف قرآن است؛ ولی شیعه هرگز اهل‌سنت را به تحریف قرآن متهم نمی‌کند و روایات فوق را حمل بر نظرِ شخصیِ نویسنده می‌نماید. 🔸منع از مسح بر کفش اما دربارۀ لزوم مسح بر پا، قرآن می‌فرماید: وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن قسمتی از سرتان را و پاهایتان را تا روی دو کعب، مسح کنید. روایتی از امام باقر(ع) در این زمینه وارد شده است که اگر کسی بر روی پاها و از نوک انگشتانش مسح بکشد، کافی است. می‌دانیم که مسح بر کفش، نه شرعاً و نه عرفاً، مسح بر روی پا و انگشت پا محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: «مسح بر کفش‌ها را تحریم نمودم». پس با توجه به اینکه منع مسح بر کفش‌ها سنت امیرالمؤمنین(ع) است، علامه حلی(ره) به‌تَبَع ادلۀ فوق، بر حرمت این عمل فتوا داده است. حتی در فقه اهل‌سنت نیز جواز «مسح بر کفش» مورد اتفاق نیست و برخی از ایشان، جواز آن را به شرایط خاصی محدود کرده‌اند. مثلاً عده‌ای از احناف بر این فتوا هستند که «غیرمسافر» فقط یک روز، و «مسافر» صرفاً تا سه روز می‌تواند بر کفش مسح کند. از مالک نیز چنین نقل شده است که این عمل فقط بر مسافر جایز است، نه بر مقیم. از شافعی نیز آمده است که مسح بر کفش، فقط در صورتی مجاز است که روی کفش‌ها پارگی نباشد، چه کم و چه زیاد؛ ولی برخی دیگر از شوافع و همچنین حنابله چنین کاری را مطلقاً جایز می‌دانند. با این حال، اگر یکی از فقهای اهل‌سنت جواز مسح بر کفش را به شرایط خاصی مشروط کند، به یهود شبیه نمی‌شود. همچنین ضمن جست‌وجوی متون کهن و جدیدِ فقه یهود، چنین به دست آمد که بین یهود، اساساً «وضو» موضوعیت ندارد. 🔸بغض‌ ورزیدن به جبرئیل و خائن دانستن ایشان در ارسال پیام نبوت این مورد نیز تهمتی بی‌اساس است که ابن‌تیمیه به شیعه نسبت می‌دهد. اولاً: عموم علمای شیعه از جمله علامه حلی(ره) بر این عقیده‌اند که فرشتگان، معصوم هستند؛ بنابراین، عملی را که جبرئیل انجام داده است، صحیح و طبق دستور خداوند بوده است؛ مثل ابلاغ رسالت به پیامبر(ص). ثانیاً: قرآن می‌فرماید: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ ! عَلَى قَلْبِكَ... روح‌الامین (جبرئیل) این (قرآن) را بر قلبت نازل کرده است‏. از این آیه فهمیده می‌شود که هم این قرآنی که در اختیار ماست، همان است که جبرئیل آورده، و هم اینکه خداوند به این کارِ جبرئیل رضایت داشته و وی مأمور خداوند بوده است. از آنجا که انکار آیه‌ای از آیات قرآن، به‌منزلۀ انکار کل آن است و کفر محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر کسی امانتداریِ جبرئیل را زیر سؤال ببرد، گویا آیۀ فوق را انکار کرده و از دین خارج شده است. ثالثاً: همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، علامه قول به تحریف قرآن را باطل می‌داند که این نیز حاکی از صحت کل آیات قرآن، از جمله دو آیۀ فوق است که بر امانتداریِ جبرئیل دلالت دارد. 🔸مشروعیت متعه و عدم‌مشروعیت مهریه دربارۀ ادعای ابن‌تیمیه در زمینۀ مشروعیت متعه و عدم‌مشروعیت مهریه در فقه شیعه، ابتدا باید با استناد به قرآن کریم، جواز متعه را اثبات کرد و سپس وجوب تعیین مهر را مورد بحث قرار داد. شیعه مشروعیت متعه را به نص قرآن مستند می‌داند. قرآن در‌این‌باره می‌فرماید: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَة زنانی را که از آنان استمتاع نموده‌اید، اجرشان را به آنها بپردازید و این واجب است. حتی اهل‌سنت نیز اعتقاد دارند متعه در ابتدا جایز بوده؛ ولی بعدها نسخ شده است. ولی شیعه دلیلی بر نسخِ جواز آن نیافته است؛ بنابراین، تحریم ازدواج موقت را مصداق آیۀ زیر می‌داند که فرموده است: لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَك چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده، تحریم کرده‌ای؟ ❗️مسئلۀ دیگر، رایگان بودنِ بهره‌گیری از زنان در فقه شیعه و یهود است؛ در صورتی که شیعه، هم در نکاح دائم و هم در نکاح موقت، مَهر را واجب می‌داند. علامه حلی(ره) چنین فتوا می‌دهد که مَهر در ازدواج دائم وجوب دارد؛ ولی اگر ذکر نشود، اصل عقد صحیح است و برای زن، مهرالمثل در نظر گرفته می‌شود؛ ولی فقدان مَهر در عقد موقت، موجب بطلان آن از اساس است. 📌در کتاب مقدس نیز در تأیید مشروعیت مهریه گفته شده است که یکی از پیامبران( حاضر شد به‌عنوان مهریۀ همسرش، چند سال برای پدرِ همسرش کار کند. امروزه نیز مهریه در بین یهود، واجب است. 🔺لینک منبع و پاسخ مفصل تر: lish.ir/1Wyy 🔺پاسخ بخش پایانی شبهه lish.ir/1Wyw کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: زرتشت یک پیامبر ایرانی بود پاسخ شبهه: 📌در قرآن و احادیث، هیچ گاه نام زرتشت به عنوان پیامبر نیامده است. بلکه در احادیث اهل بیت آمده که زرتشت پیامبر نبود. مدعی پیامبری بود. چنانکه امام صادق  (ع) درباره زرتشت فرمودند: «إِنَّ زَرْدُشْتَ أَتَاهُمْ بِزَمْزَمَةٍ وَ ادَّعَى النُّبُوَّةَ فَآمَنَ مِنْهُمْ قَوْمٌ وَ جَحَدَهُ قَوْمٌ فَأَخْرَجُوهُ فَأَكَلَتْهُ السِّبَاعُ فِي بَرِّيَّةٍ مِنَ الْأَرْضِ.[1]. همانا زرتشت، با زمزمه‌ای به سوی قومش رفت و ادعای پیامبری کرد. گروهی به او ایمان آورده و گروهی او را انکار کردند. پس او را از قوم بیرون کردند و حیوانات درنده او را در صحرا کشتند و این گونه خوراک درندگان شد». 👈در حالیکه در عقائد ما، گوشت بدن پیامبران بر حیوانات درنده حرام است. یعنی اگر جسم یک پیامبر را در جایی رها کنیم، حیوانات درنده مطلقاً بدن آن پیامبر را نمی‌خورند. ☑️از سویی دیگر، امام رضا (ع) در گفتگو با موبد بزرگ زرتشتیان در مجلس مأمون، نه تنها پیامبری زرتشت را نپذیرفتند، بلکه رو به موبد فرمودند: «أَخْبِرْنِي عَنْ زَرْدُشْتَ الَّذِي تَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِيٌّ...[2] به من خبر بده از زرتشت، که شما گمان می‌کنید پیامبر بوده...» امام فرمودند: شما موبدان زرتشتی، گمان می‌کنید که زرتشت پیامبر بوده است. 📌علامه مجلسی نیز نبوت زرتشت را انکار کرده و نوشتند که پیامبر واقعی قوم مجوس، شخص دیگری بود که زرتشت پس از او به میان مردم آمد و به دروغ ادعای پیامبری کرد.[3] ابوریحان در کتاب مشهور خود «الآثار الباقیة عن القرون الخالیة» زرتشت را مدعی دروغین پیامبری نامید که برخی از مردم فریب او را خوردند.   او در فصل هشتم کتاب، با عنوان «گفتاری در تاریخ مدعیان دروغین پیامبری و امت‌هایی که فریب آنان را خوردند» پس از بودا و برخی دیگر، نام زرتشت را آورده و به صراحت او را متنبّی (مدعی دروغین پیامبری) و زرتشتیان را امّتی مخدوح  (فریب خورده) می‌نامد. پی‌نوشت: [1]. احمد بن علی الطبرسى، الاحتجاج، مشهد: نشر مرتضى، 1403 ق. ج ‌2، ص 346. [2]. احمد بن علی طبرسى، الاحتجاج، ج‌2، ص 424. [3]. محمدباقر مجلسی، بيست و پنج رساله فارسى‌، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى نجفى، 1412 ق. ص 516. منبع : پایگاه جامع فرق ، ادیان و مذهب کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شایعه: به ازاي هر ماشين توليدي 2 الي 3 ميليون به حساب بيت رهبري واريز مي‌شود؟ چرا؟ پاسخ شایعه: 🔺1. شبهاتی از این قبیل همیشه وجود داشته و بین مردم چنین عادتی وجود دارد که کارخانجات و شرکت های بزرگ را به مسئولین نسبت دهند. اما شنونده باید عاقل باشد و بدون سند و دلیل، هر شایعه ای را باور نکند. 🔻2. در طول ۴۰ سال انقلاب تاکنون هیچ سند و مدرکی که بتواند ادعای فوق را ثابت کند ارائه نشده است. عدم ارائه ی حتی یک سند در خصوص اتهام برداشت سهم رهبری از قیمت خودرو با یک جستجوی ساده در گوگل به راحتی قابل بررسی است مگر این که کسی اصلاً به دنبال حقیقت نباشد. 🔺3. شایعه فوق از جانب دفتر مقام معظم رهبری، وزیر صنایع و وزیر اطلاعات (دولت وقت) و مدیرعامل ایران خودرو تکذیب شد. 🔻4. یکی از تهمت های ناجوانمردانه و فاقد هرگونه سندی که تاکنون به مقام معظم رهبری زده شده است بحث سهم رهبری از قیمت خودرو های داخلی است به نحوی که برای آن درصد و مبلغ هم معرفی شده و با همان بوق های دروغین که اصالتاً با هدف مقابله با امام، اسلام، انقلاب و رهبری مشغول فعالیت هستند مستمراً تکرار می‌شود تا با تکرار یک دروغ آن را مثل یک سخن راست جلوه دهند. lish.ir/1ZvM کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: آیا میدانید مزار شریف کجاست؟؟ بله در افغانستان است سؤال دوم چرا اسم مزار شریف را براین شهر گذاشته‌اند؟ چون علی ابن ابیطالب در آنجا دفن شده است. لذا به مزار ایشان مزار شریف می‌گویند واسم این شهر را به همین نام قرار دادند سوال سوم. اگر علی ابن ابیطالب در مزار شریف افغانستان دفن هستند پس جریان دفن امیرالمؤمنین در نجف چیست؟ اصل قضیه این است داستان شهر مزار شریف: تقدیم به حضرت زهرا (س) شهر مزار شریف در ولایت بلخ افغانستان قرار دارد و دارای بارگاهی باعظمت و باشکوه بوده و مورد توجه شیعیان افغانستان است گرفتاران بسیاری از این بارگاه حاجت گرفته اند مشهور است کبوتران با هر رنگی به این بارگاه بیایند به رنگ سفید درمی آیند روی سنگ قبر نوشته شده است هذا مزار شریف علی بن ابیطالب اینجا مزار شریف علی ابن ابیطالب است قضیه واقعی مزار شریف که متاسفانه به گوش کمتر شیعه ای در ایران رسیده به این شرح است سالیان پیش حاکم بلخ که سنی مذهب بود دچار دردی در ناحیه پا گردید مداواهای فراوان نمود لیکن پایش بهبود نیافت شبی حضرت علی(ع) را در خواب میبیند حضرت به او امر میکند که ... (خلاصه شده در آنتی شبهه) پاسخ شبهه: 📌در باور عمومی مردم افغانستان، مسجد کبود در شهر مزار شریف، یا مزارِ شریفِ سخی، مرقد امام علی علیه السلام، امام اول شیعیان است و داستان های متعددی در این باره در بین مردم وجود دارد. به عنوان مثال برخی معتقدند که پیکر مطهر امام علی (ع) توسط ابومسلم خراسانی و به درخواست امام صادق (ع) از نجف به بلخ منتقل شده است اما این روایتها هیچ کدام سند معتبری ندارد. ☑️در برخی از کتیبه های این زیارتگاه شعر زیر نگاشته شده است: گویند که مرتضی علی در نجف است در بلخ بیا ببین چه بیت الشرف است جامی نه عدن گوی و نه بین الجبلین خورشید یکی و نور او هر طرف است 📌اما بنابر باور غالب شیعیان مدفن امام علی(ع) در نجف اشرف است. آیت الله نجفی مرعشی از نسب‌شناسان معاصر نظر داشت که فرد مدفون در این مقبره، از سادات مشهور بلخ بوده و نام خودش و پدرش به نام امام علی(ع) و پدر آن حضرت شبیه بوده و گمان شده که این قبر متعلق به حضرت علی(ع) است. او نسب این فرد را ابوالحسن علی بن ابوطالب حسن بن ابوعلی عبیدالله بن محمد بن عبیدالله بن علی بن حسن امیر بن حسین بن جعفر حجت بن عبیدالله بن حسین اصغر بن علی بن الحسین(ع) نوشته است. 🔴کهن‌ترین منبعی که از مدفن منسوب به امام علی(ع)یاد کرده، کتاب الاشارات الی معرفة الزیارات نوشته علی بن ابی‌بکر هروی (درگذشتۀ ۶۱۱ق)است که این باور را نادرست خوانده و قبر امام(ع)را در نجف دانسته است. 📌اما داستان های دیگری که از شرح حال علی بن ابیطالب، سیّد شریفی که از اولاد حضرت علی علیه السلام بوده است نقل می شود، همگی از جمله داستانهای شفاهی است و سندی برای آن یافت نشد. 🚫همچنین بخاطر ذکر مطالب خلاف وحدت در این داستان ها، توصیه می شود که از انتشار آنها بپرهیزیم. lish.ir/1Zyj کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: ""گاندی"" بهترین و بدترین آدمها را در بین دینداران دیدم، بهترین آنها کسانی بودند که میخواستن خودشان به بهشت بروند و چقدر بی آلایش و پاک بودن، سرشان به کار خودشان بود و بی آزار بودن و بهترین مشوق من به دین بودند، و بدترین آنها کسانی بودند که میخواستند غیر از خودشان بقیه را هم به بهشت ببرند، چقدر وحشتناک بود برخورد با آنها، تظاهر و ریا و خشونت در بین آنها موج میزد...... پاسخ شبهه: 1⃣مشخص نیست این جمله از گاندی باشد یا خیر. 2⃣گاندی کارشناس دین نیست. 3⃣امر به معروف حزو لاینفک دین است ؛و دغدغه ی اصلی ادیان ؛ و پیامبران بوده ؛ لذا پیامبران به خاطر عشق به بشر تمام وجودشان را فدا می فرمود ند حتی خداوند به پیامبر می فرماید؛ حریص علیکم بالمومنین رووف الرحیم ؛ واین نشانه بزرگوار ی و بشردوستی ایشان است که دوست دارند همه هدایت شوند وبه بالاترین درجه بهشت که رضایت الهی است برسند؛ 4⃣البته ارامش که بزرگترین نعمت است نتیجه ایمان به خداست و مومنی ن واقعی دوست دارند دیگران را نیز بهره مند کنند 5⃣اگر این جمله از گاندی باشه با افکار و رفتار ایشان هماهنگی ندارد زیرا گاندی برای آزادی هم نوعان خود خیلی تلاش کرد و این یعنی حس بشر دوستی که دوست داشت هم نوعانش آزاد باشند پس ایشان هم نسبت به سرنوشت دیگران احساس مسئولیت می کرد. 6⃣اگر امر به معروف نبود و کسی درمقابل سرنوشت دیگران احساس مسئولیت نمیکرد دین به وجود نمیامد وبه قول خودش مشوق به سمت دین پیدا نمی کرد. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن شبهه: ازدواج جنجالی پیامبر اسلام (ص) با همسر پسر خوانده‌اش! در کتب تاریخی اومده که پیامبر (ص) به دم در خونه ی زید ( پسرخوانده‌اش ) میرن و زن اون رو با لباس خونه می بینن و عاشقش میشن. بعد زید، زنش رو طلاق میده تا پیامبر (ص) با او ازدواج کنه!! ❇️ پاسخ در فیلم بالا👆 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: امام خمینی: (دو گروه هرگز نباید برصندلی ریاست جمهوری و دیگرکارهای اجرایی کشوری تکیه بزنند، یکی روحانیان و دیگری نظامیان) پاسخ شبهه: ☑️دربارۀ حضور روحانیت در کارهای اجرایی، تفکر امام، در اوایل انقلاب این بود که‌‎ ‌‏روحانیت در کار اجرایی شرکت نکند، بلکه ناظر و پشتوانه امور باشد. ایشان، حضور‌‎ ‌‏روحانیت را در شورای انقلاب که متشکل از روحانیون و غیر روحانیون بود، کافی‌‎ ‌‏می دانستند و در جاهایی مانند قضا و از باب اینکه متصدّی باید مجتهد باشد،‌‎ ‌‏می پذیرفتند و بلکه لازم می دانستند. ‏ 📌‌‏بر اثر این تفکر، دولت و کارهای اجرایی به دست لیبرالها داده شد و در نتیجه در‌‎ ‌‏قضایای اولین دوره ، نامزدی آیت الله بهشتی برای تصدی‌‎ ‌‏پست ریاست جمهوری - که نظر ما بود - منتفی شد و در نتیجه، بنی صدر پیروز‌‎ ‌‏انتخابات شد.‏‼️ 📌‌‏بعد از آشکار شدن خیانتهای بنی صدر و رسوائی جریان ، امام از نظر خود‌‎ ‌‏برگشتند و گفتند که ما با این شکل، به اهداف انقلاب نخواهیم رسید. تعبیر امام این بود‌‎ ‌‏که: «ما اشتباه کردیم و استغفار می کنیم. انقلاب از این ناحیه ضربه خورد، نمی شود که ما‌‎ ‌‏حکومت اسلامی داشته باشیم و افراد اسلام شناس را از تصدی امور منع کنیم.!‌‎ lish.ir/1Q9c 👈👈ادعای ممنوعیت موضع گیری سپاه و ارتش در مسائل سیاسی ، نوعی تفسیر غلط از سخنان حضرت امام خمینی (ره) است که توسط جریان خاصی برای «تحریف امام» به نفع خود دنبال میشود. امام خمینی (ره) نظامیان را از وارد شدن به مسائل جناحی و حزبی منع کردند ولی عناصر و ارکان نظام جمهوری اسلامی و انقلاب متعلق به هیچ جناحی نیست و بیان موضع در چهارچوب مسائل سیاسی غیر حزبی نه تنها اشکال ندارد بلکه بسیار عمل پسندیده ای است. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
▪️از ۴۶ رئیس جمهور تاریخ آمریکا ۳۱ نفر دارای سوابق نظامی هستند و ۲۴ نفر در ارتش این کشور خدمت کرده اند ۱۲ نفر ژنرال بوده اند و ۳ نفرشان بالاترین درجه نظامی کشورشان را در زمان خودشان داشته اند که شامل جرج واشنگتن، آیزنهاور (ژنرال ۵ ستاره) و گرانت (ژنرال ۴ ستاره) می باشند سوال این است چرا سینه چاکان غرب وقتی به ایران می رسد از نامزدی رئیس جمهور که سوابق نظامی به جهت انقلابی بودنش هم و... داشته است آسمان ریسمان به هم می بافند ⁉️ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: کلیپی درفضای مجازی پخش میشه درمورد پناه دادن نظام اسلامی به زنان خیابانی. میگن پس فرقی با دوره شاه نداره که فاحشه خونه درست کرده. پاسخ شبهه: این کلیپ تقطیع شده و یک بخش از مستند و مصاحبه ای است که آقای دلاوری با حجت السلام قاسمیان در رابطه با ساماندهی زنان خیابانی داشته اند. البته ذهن بیمار شبهه پراکنان ایجاب می کند که نام روسپی خانه به آن بدهند.👈👈 منظور از سرپناه برای اینکه شب در سرمای زمستان بیرون نمانند و فوت نکنند نه اینکه خانه فسادی باشه برای مراجعه مردان‼️ اما اینکه همه زنان خیابانی فساد کنن نباید به همه تعمیم داد متاسفانه واقعیت جامعه اینه شبکه‌های ماهواره‌ای و اقتصاد بیمار اعتدالیون باعث این ناهنجاری های اجتماعی میشه که زیبنده کشور ما نیست و این سرپناه با هدف سامان دادن و اصلاح این افراد جامعه صورت گرفته آنهایی که ادعای حمایت از حقوق زنان را دارند باید به این قشر آسیب‌پذیر کمک کرد تا کم‌کم به سبک زندگی سالم باز گردند ☑️مکانی که رژیم شاه برای آنها فراهم کرده بود، مکانی برای تسهیل در فحشا بود. و عملا در آن منطقه که به نام شهر نو معروف شده بود، هر چند ده نفر روسپی زیر نظر یک به اصطلاح خانم رئیس بودند و دلالی فحشا صورت می گرفت و حتی از کودکان ده دوازده ساله نیز در این فساد سیستمی استفاده می شد. (در این باره به گزارش روزنامه صدای وطن در تاریخ 17 آذر سال 1324 مراجعه کنید) در حالیکه مکانی که در فیلم مذکور از آن صحبت می شود، صرفاً یک سرپناه است و طبیعی است که این گونه افراد هم نیاز به سرپناه و حداقل امکانات زندگی دارند و وظیفه انسانی هر فرد یا حکومتی رسیدگی به آنها است تا با تامین حداقل های آنها از تبعات اجتماعی بیشتر این پدیده جلوگیری شود. 📌مطابق معمول، بدخواهان نظام، حتی اقدامات مثبت و تحسین برانگیز مردم و نظام را وارونه تفسیر می‌کنند تا هیچ فرصتی را برای تخریب و سیاه نمایی علیه این کشور مظلوم از دست ندهند. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
جرعه ای تفکر📌🖋🚫 گفتم چرا نماز نمی خوانی گفت ای آقا آنقدر بخور بخوره حالا تو همه رو ول کردی اومدی به نماز خوندن من گیر میدی. گفتم مگه با بخور بخور اونا نعوذ بالله خدا از سکه اوفتاده که عبادتش نمی کنی. گفت:اصلا کی گفته من خدارا عبادت نمی کنم.مگه عبادت باید با دولا راست شدن اون هم به زبان عربی باشه. من یه ایرانیم با زبان فارسی عبادت می کنم تازه عبادت که فقط نماز نیست. گفتم حالا نماز به کنار چرا پول حسین آقا را که ازش قرض گرفتی بر نمی گردونی? تو که 500 میلیون توحسابته. گفت: ای بابا توچرا این قدر به این قضیه گیر میدی؟ بذار چار قرون بیاد رو پولم. دوسه ماه که بگذره چار پنج میلیون کاسبم؛ بعدش پول این مرتیکه کنه را میدم. اصلا برو به اونایی گیربده که میلیارد میلیارد اختلاس می کنن نه من بیچاره یه لا غبا. گفتم حالا چرا نرفتی اداره؟ گفت زبونتو گاز بگیر کی گفته نرفتم. اتفاقا امروز زودتر هم رفتم وانگشت زدم. آخه امروز با رفیقا قرار داریم؛ ممد طلا اومده ایران؛ همه رفیقا تو رستوران دعوتیم خوش میگذره ها‌؛ تونمیای؟ اصلأ هم نگران اداره‌ نباش. حله؛ به همکارا گفتم برا بازدید میرم فلان جاشاید هم دیر بیام. گفتم حالا چرا مرخصی نگرفتی؟ گفت ای بابا باز هم گیر دادی ها. بالا بالا ها عیدی وپاداش آنچنانی می گیرند و از مرخصی این جوری وآن جوری استفاده می کنند اونوقت یه روز اومدیم در بریم هی کوفتمون کن. گفتم نکن پسر بیت المال وحق الناس شوخی بر دارنیست. تا ذره ای شو از حلقومت می کشن بیرون. اصلا گیرم دیگران بد کردن تو چرا بد می کنی؟ مگه دیگران را تو گور تو می خوابونن؟ گفت‌: کدوم بیت المال کدوم کشک حقمه من نخورم یکی دیگه میخوره. اصلا چه بدبختی هستم من که گیر تو افتادم. سر صبحی ببین چه اعصابی ازمن خورد کردی؟ موبایلش زنگ زد و آدرس محل قرار رو بهش دادن. بی خدا حافظی از خونه زد بیرون ودر را محکم به هم زد تا صداش مدتها روحم را بخراشه.... واین شده حکایت خیلیهامون... وافسوس ودرد که الگو از بدی‌ها میگیریم نه از خوبی ها وبا این فرمون پیش بریم ایران پر از بابک زنجانی و وحید مظلومین وباقری درمنی ووو خواهدشد کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
✨🌹روز مبعث بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.🌹✨ رهبر معظم انقلاب: روز ، بیشک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد - یعنی وجود مکرّم نبىّ بزرگوار اسلام صلّیاللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم - بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خودِ اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسانِ بزرگ گذاشته شد - یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسبِ وجود انسان و بقیه وظایف لایتناهی انبیا - وظیفه بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است. ۱۳۷۷/۰۸/۲۶ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: ‏محمد عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر را گرفته عثمان دو تا از دختران محمد را گرفته علی هم فاطمه دختر محمد و امامه نوه محمد را گرفته بعد عمر دختر کوچیکه علی رو گرفته و علی بعد از مرگ ابوبکر زن ابوبکر رو گرفته. پاسخ شبهه : 1⃣ازدواج پیامبر با عایشه و حفصه، نه به خاطر نبودن زنی بهتر در آن جامعه و نه به خاطر داماد ابوبکر و عمر شدن، بلکه به خاطر مصالح مهمی بوده است که جز با ازدواج پیامبر با آن دو تحقق نمی ‌یافته است، و آن ایمن شدن پیامبر از فتنه های ابوبکر و عمر و نیز با خبر بودن از اقدامات خرابکارانه آنان و کنترل اعمال و رفتار آنان بوده است. بیشتر بخوانید:👇 https://www.porseman.com/article/%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%BE%D9%8A%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1(%D8%B5)/110953 2⃣رقیه‌ای که عثمان با او ازدواج کرد، دختر پیامبر(ص) نبوده، بلکه دختر هاله، خواهر حضرت خدیجه بوده است که بعد از فوت هاله و همسرش، حضانت زینب و رقیه بعهده حضرت خدیجه بوده و در دامان ایشان و پیامبر بزرگ شده اند. (امّ کلثوم) در حقیقت لقب همان رقیه است و عثمان فقط با یکی از خواهرزاده‌های حضرت خدیجه ازدواج کرده است. بیشتر بخوانید:👇 http://miqat.hajj.ir/article_38101.html 3⃣امامه، نوه دختری هاله خواهر حضرت خدیجه بود نه نوه خود پیامبر. امامه، دختر زینب بود، زینب دختر هاله خواهر حضرت خدیجه بود که در بند2⃣ توضیح دادیم. حضرت امام علی علیه السلام بعد از شهادت حضرت زهرا بنا به وصیت آن حضرت با امامه ازدواج کرد که از فرزندان خردسال حضرت زهرا بهتر نگهداری کند. 4⃣ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده دختر ابوبکر بوده نه حضرت علی(ع). نووی یکی از علمای اهل سنت در کتاب تهذیب الاسماء نیز این احتمال را پذیرفته است. آیت الله مرعشی نجفی در پاورقی احقاق الحق ضمن تایید این نظریه، ام کلثوم را دختر اسماء بنت عمیس از ابابکر می‌داند که پس از مرگ ابابکر چون اسماء به ازدواج حضرت علی(ع) در آمد این دختر را نیز به خانه امام برد و عمر با این دختر ازدواج کرد. از آنجا که وی دختر خوانده حضرت علی محسوب می‌شود، تعدادی به اشتباه، ازدواج ام کلثوم دختر ابابکر را به نام ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) در تاریخ ثبت کردند. بیشتر بخوانید:👇 https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%DA%A9%D9%84%D8%AB%D9%88%D9%85_%D8%A8%D8%A7_%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D8%A8%D9%86_%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8 5⃣اسماء بنت عمیس، مادر محمد بن ابی بکر بود. اسماء از اصحاب خوب پیامبر اسلام بود و در آغاز زن‌برادر امام علی، یعنی همسرجعفر بن ابیطالب بود و پس از شهادت جعفر در جنگ موته، به عقد ابوبکر در آمد و پس از آن به همسری حضرت علی علیه السلام درآمد. این اسماء خواهر میمونه است و میمونه همسر پیامبر بود. پس از مرگ ابوبکر برای همسری او کسی شایسته تر از حضرت علی علیه السلام نبود چون اسماء زن‌برادر حضرت علی علیه السلام است. https://www.porseshkadeh.com/question/35299 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
خرید ارزاق شب عید برای نیازمندان وایتام ‌ توجه 👇👇👇👇👇👇👇توجه هو الرزاق⚜⚜⚜⚜⚜⚜هوالرزاق لَن تَنالُواالبِر حتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّون هرگز به نیکوکاری نخواهید رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید یاران گرامی به شب عید نزدیک می شویم برای سومین سال همچین برنامه ای با برادران و خواهران انقلابی انجام می دهیم تعداد نیازمندان آبرومند وایتام بسیار افزوده شده است نیازمندان تحت پوشش و تعدادی آبرومند نیازمند چشم انتظار کمکهای شما عزیزان هستند در این روزهای پایانی سال به کمک نیازمندان بشتابید ارزاق و مرغ وبرنج و...... برای این خانواده ها را خریداری میکنیم ودراسرع وقت به دستشان میرسانیم ان شاالله بحق آبروی زهرای مرضیه خداوند دست یاری کنندگان را در محشر در دستان مادر اهل بیت بی بی دوعالم قرار دهد نیت کنید و به حب فاطمه زهرا سلام الله علیها هرقدر میتوانید کمک کنید اجرتان با زهرای مرضیه علیها سلام درضمن جهت اطلاعات بیشتر در پی وی درخدمتیم 6063731058416968 بانک قرض الحسنه مهرایران به نام علی امیدیانی مدیر کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم 🌹 عیدبزرگ مبعث نبی رحمت، پیامبر خاتم، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم بر معصومین علیها السلام، بویژه حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف ونائب برحقش حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عزیزمان وجمیع مسلمانان جهان مبارک باد.⁦ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: ❓اگر در ماه و در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد آیات سوره علق بوده که در مبعث در 27 ماه بر پیامبر نازل شده است ❕❕ پاسخ شبهه: 👌از مجموع آیات قرآن استفاده می شود که دو گونه نزول داشته است ؛ 1⃣ 2⃣ 👌نزول و یک جا و آن است که محتوای تمام یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب نازل گردیده است . 👌و نزول نیز همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است . ❗️نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است . 💠با توجه به این نکته و فرق گذاری بین نزول دفعی و جمعی محتوای قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر و بین نزول تدریجی آیات قرآن در طول 23 سال که آغازش در روز مبعث بوده است ، اشکال مطرح شده ، موجه نمی باشد. 📚 ج21 ص148 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
_قبل_از_بعثت متن شبهه: ❔پیامبر قبل از رسیدن به رسالت چه داشت ❗️آیا راست است که او مسیحی بوده است ❕❕ پاسخ شبهه: 👌در اینکه پیغمبر گرامی اسلام قبل از بعثت هرگز برای بت سجده نکرد و از خط توحید منحرف نشد شکی نیست، و تاریخ زندگی او نیز به خوبی این معنی را منعکس می کند اما در اینکه بر کدام بوده؟ در میان علما گفتگو است. ❕بعضی او را پیرو آئین مسیح می دانند، چرا که قبل از بعثت پیامبر آئین و غیر منسوخ آئین او بوده است. 👌بعضی دیگر او را پیرو آئین ابراهیم می دانند، چرا که شیخ الانبیاء و پدر پیامبران است و در بعضی از آیات قرآن آئین اسلام به عنوان آئین ابراهیم معرفی شده «ملة ابیکم ابراهیم »(حج - 78 ). 👌بعضی نیز اظهار بی اطلاعی کرده و گفته اند: می دانیم آئینی داشته، اما کدام آئین؟ بر ما روشن نیست. 💠گرچه هر یک از این اقوال وجهی دارد، اما هیچکدام نیست، و مناسبتر از اینها قول چهارمی است و آن اینکه پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خداوند داشته که بر طبق آن عمل می کرده، و در حقیقت آئین مخصوص خودش بوده، تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت؛ 📚تفسیر نمونه ج20 ص507 1⃣شاهد این سخن حدیثی است که در نهج البلاغه آمده که علی علیه السلام می گوید: «خداوند از آن زمان که رسول خدا از باز گرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وی ساخت، تا شب و روز او را به راههای مکارم، و طرق اخلاق نیک سوق دهد.» 📚نهج البلاغه خطبه 192 ❕مأموریت چنین فرشته ای دلیل بر وجود یک برنامه اختصاصی است. 2⃣امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر اسلام اسباب نبوت را مشاهده می کرد تا آنکه جبرئیل حکم را برای او آورد » 📚الکافی ج1 ص176 3⃣شاهد دیگر اینکه در هیچ تاریخی نقل نشده است که پیغمبر اسلام در معابد یهود یا نصاری یا مذهب دیگر مشغول عبادت شده باشد، نه در کنار کفار در بتخانه بود، و نه در کنار اهل کتاب در معابد آنان، در عین حال پیوسته خط و طریق توحید را ادامه می داد، و به اصول اخلاق و عبادت الهی سخت پایبند بود. 4⃣روایات متعددی نیز - طبق نقل علامه مجلسی در بحار الانوار - در منابع آمده است که پیامبر از آغاز عمرش مؤید به روح القدس بود و با چنین تأییدی مسلما بر اساس الهام روح القدس عمل می کرد. 📚بحارالانوار جلد 18 صفحه 288 5⃣از پیامبر گرامی نیز نقل شده است که فرمود ؛ « من نبی بودم حتی آن زمانی که آدم میان و جسد بود » 📚بحار الانوار ج18 ص278 ❕این روایت شریف نیز اثبات می کند که پیامبر گرامی قبل از رسالت به مقام نبوت رسیده بود و با عالم وحی در ارتباط بود و برنامه ویژه خود را از آن طریق دریافت می کرد . 6⃣دلیل دیگر آنکه قرآن نقل می کند که حضرت یحیی و عیسی در کودکی و خردسالی به مقام نبوت رسیدند . 🔶مریم 30-31- و 12 👌در روایات فراوانی آمده است که تمام که خداوند به پیامبران داده است همه آنها را به پیامبر گرامی اسلام نیز عطا کرده است ؛ 📚بحار الانوار ج26 ص159 ❔حال چگونه قابل قبول است که عیسی در گهواره نبی باشد اما پیامبر اسلام تا چهل سالگی به نرسیده باشد ❕ 👌علامه مجلسی شخصا معتقد است که پیامبر اسلام قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او سخن می گفتند، و صدای آنها را می شنید، و گاه در رؤیای صادقه به او الهام الهی می شد، و بعد از چهل سال به مقام رسالت رسید، و قرآن و اسلام رسما بر او نازل شد، او شش دلیل بر این معنی ذکر می کند که خلاصه آنها را ما در بالا آوردیم . 📚بحار الانوار ج18 ص277 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: ایا الفاظ قران از جانب پیامبر است نه خدا؟ مستحضر هستید که دکتر سروش معتقدند که الفاظ قران از جانب خدا نیست بلکه رسول خدا مکاشفاتی نموده و حاصل مکاشفات خود را متناسب با نیازهای زمان در قالب الفاظ ریخته است شما چه ردیه ای بر این مطالب دکتر سروش دارید پاسخ شبهه: ❗️همانطور که ایجاد حقیقت وحی اختصاص به ذات خداوند دارد ،الفاظ قرآن کریم نیز از سوی خداوند تعیین شده است و نظریه دکتر سروش تحت عنوان « تجربه دینی» که محتوای وحی را به خود پیامبر نسبت می دهد مطلبی خلاف واقع و بدون دلیل است . ❗️الفاظ قران کریم از جانب خداوند می باشد لذا جنبه اعجازی دارد و می فرماید: « اگر نسبت به حقانیت انچه بر بنده خود نازل کردیم شک و تردید دارید سوره ای همانند آن را بیاورید» 📓بقره23 🔷می بینیم که در این ایه صراحتا الفاظ و محتوای قرآن به خداوند نسبت داده شده است. ❗️در ایات قرانی از قران به عنوان « کلام الله» ( توبه6) و « کتاب الله» ( بقره101) یاد شده است ولی در هیچ ایه ای از آن با عنوان کلام الرسول یا کلام النبی تعبیر نشده است. 🔷در ایات فراوانی تصریح شده است که قرآن از جانب خداوند بر پیامبر نازل شده و لفظ و محتوا اختصاص به خداوند دارد . 🔷« ما ایاتی بینات بر تو نازل کردیم» 📓بقره 99 🔷« کتاب را به حق بر تو نازل کرد» 📓ال عمران 3 🔷« کتاب را بر تو نازل کرد تا تو ایاتش را برای مردم تبیین کنی» 📓نحل64 🔷« حمد و ستایش برای خداوندی است که بر بنده اش کتاب را نازل کرد» 📓کهف1 🔷« تو قرآن را از جانب خداوند حکیم علیم دریافت می کنی» 📓نمل6 🔷« ما قران را به صورتی عربی نازل کردیم تا تعقل کنید» 📓زخرف 3 🔷« جبرییل ایات را به اذن خدا بر قلب تو نازل می کند» 📓بقره97 🔷« ای مردم برهانی از جانب خدا برایتان امده و ما برایتان نوری مبین نازل کردیم» 📓نسائ 174 🔷« ما کتاب را به حق بر تو نازل کردیم» 📓مائده 48 🔷« این کتابی است مبارک که خداوند آن را نازل کرده است» 📚انعام 155 🔷« ولی من خداوند است کسی که کتاب را بر من نازل کرده است» 📓اعراف 196 🔷« او کسی است که بر بنده اش ایات بینات نازل می کند تا شما را از ظلمات به سوی نور خارج کند» 📓حدید9 ❗️در این مضمون ایات فراوانی است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف فرهنگ قران،ج23 ص185 به بعد 🔴همچنین در روایات فراوانی نیز تصریح شده است که قرآن شریف چه از جهت الفاظ و چه از جهت محتوا از جانب خداوند نازل شده است و « کلام خداوند» است نه کلام مخلوقین که جهت اگاهی می توانید رجوع کنید به : 📚بحار الانوار ج89 ص1 به بعد « کتاب القرآن» کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه: ❓چرا خداوند دیگر پیامبری نمی فرستد و پیامبر اسلام به عنوان آخرین پیامبر معرفی شده است❕آیا یعنی ما دیگر به پیامبر جدید نیاز نداریم و تمام نیازهای ما مرتفع شده است ❕❕ پاسخ شبهه: 👌جهت دیدن ادله خاتمیت پیامبر گرامی اسلام به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ 🔷 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5463 ❕ حال برای پاسخ این سؤال باید توجه داشت ؛ 👌« گاه انسان به مرحله ای از بلوغ فکری و فرهنگی می رسد که می تواند با استفاده مستمر از اصول و تعلیماتی که نبی خاتم به طور جامع در اختیار او گذارده راه را ادامه دهد بی آنکه احتیاج به شریعت تازه ای داشته باشد. ❗️این درست به آن می ماند که انسان در مقاطع مختلف تحصیلی در هر مقطع نیاز به معلم و مربی جدید دارد تا دورانهای مختلف را بگذراند، اما هنگامی که به مرحله دکترا رسید و مجتهد و صاحبنظر در علم یا علوم مختلفی گردید در اینجا دیگر به تحصیلات خود نزد استاد جدیدی ادامه نمی دهد، بلکه به اتکاء آنچه از محضر اساتید پیشین و مخصوصا استاد اخیر دریافته، به بحث و تحقیق و مطالعه و بررسی می پردازد، و مسیر تکاملی خود را ادامه می دهد، و به تعبیر دیگر نیازها و مشکلات راه را با آن اصول کلی که از آخرین استاد در دست دارد حل می کند 👌بنابر این لزومی ندارد که با گذشت زمان همواره دین و آئین تازه ای پا به عرصه وجود بگذارد (دقت کنید). ❕و به تعبیر دیگر انبیای پیشین برای اینکه انسان بتواند در این راه پر نشیب و فرازی که به سوی تکامل دارد پیش برود هر کدام قسمتی از نقشه این مسیر را در اختیار او گذاردند، تا این شایستگی را پیدا کرد که نقشه کلی و جامع تمام راه را، به وسیله آخرین پیامبر از سوی خداوند بزرگ، در اختیار او بگذارد. 🔶بدیهی است با دریافت نقشه کلی و جامع نیازی به نقشه دیگر نخواهد بود و این در حقیقت بیان همان تعبیری است که در روایات خاتمیت آمده و پیامبر اسلام را آخرین آجر یا گذارنده آخرین آجر کاخ زیبا و مستحکم رسالت شمرده است . 👌👌اینها همه در مورد عدم نیاز به دین و آئین جدید است اما مساله رهبری و امامت که همان نظارت کلی بر اجرای این اصول و قوانین و دستگیری از واماندگان در راه و بیان آنچه پیامبر خاتم فرصت بیان آن را پیداد نکرد می باشد مساله دیگری است که انسان هیچ وقت از آن بی نیاز نخواهد بود به همین دلیل پایان یافتن سلسله نبوت هرگز به معنی پایان یافتن سلسله امامت نخواهد بود، چرا که «تبیین و بیان »و «توضیح این اصول » و «عینیت بخشیدن و تحقق خارجی آنها» بدون استفاده از وجود یک رهبر معصوم الهی ممکن نیست » 📚پیام قرآن ج8 ص454 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بعثت نبی مکرم اسلام (ص) تبریک و تهنیت باد. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت👇 ایتا 👇 https://eitaa.com/Antishobhe سروش👇 https://sapp.ir/.antishobhe تلگرام👇 http://telegram.me/Aliomidiani