eitaa logo
«عقلانیت»
373 دنبال‌کننده
950 عکس
1.4هزار ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«عقلانیت» 🔰 پس از توافق ... 🔻 عربستان به هیأت اسرائیلی روادید نداد 🔹 عربستان سعودی برای هیأت اسرائیلی که قرار بود در مراسم گردشگری که توسط سازمان ملل در این کشور درحال اجراست، به عربستان سفر کند، روادید صادر نکرد. 🔻 امارات خرید سامانه‌ پدافندی از تل‌آویو را تعلیق کرد 🔹منابع خبری صهیونیستی شامگاه امروز خبر دادند که امارات خرید سامانه‌های پدافندی از رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است. 🔘 منبع: تسنیم
«عقلانیت» 🌀 ایران و روسیه تحریم هستند، یا آمریکا ؟ ⭕️ خبرگزاری رویترز: بانک «سیگنِچر» دومین بانک بزرگ آمریکا تنها دو روز بعد از ورشکستگی بانک «سیلیکان وَلی» در کالیفرنیا تعطیل‌ شد. ورشکستگی و تعطیلی بانک سیگنچر نیویورک، سومین فاجعه بانکی بزرگ در تاریخ آمریکا است.
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٩ ) 📣 آثار سوء نگاه عامیانه 🔹 یکی از اثرات سوء نگاه عامیانه به مهدویت، عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار در جهان بشریت است که می‌تواند موجب ورود خرافات به آن شود و موضوع منجی را امری موهوم و به دور از عقلانیت معرفی کند. ترویج انتظار را صرفا به مساجد و محافل مذهبی محدود کرده و دین و دنیا همچنان از یکدیگر جدا بمانند. درحالیکه ما می‌توانیم با تامل جدی در شیوه حکومت حضرت، به رفع مشکلات کنونی جامعه و بهبود برنامه‌ریزی‌ها و تدبیر بهتر امور کمک کنیم. 🔹 یکی دیگر از آثار سوء نگاه عامیانه، بستری است که برای انحراف و بهره‌برداری دشمنان از موضوع مهدویت ایجاد می‌کند. خیلی‌ها احساس می‌کنند با چند ظاهرسازی ساده می‌توانند خودشان را همان منجی یا مرتبط با او معرفی کنند. پدیده «بهائیت» را باید از جنس همین مشکلات قلمداد کرد. یا اینکه مردم، صرفا به بحث رابطه عاطفی و شخصی با امام زمان (عج) توجه کنند. این رابطه خوب است، ولی صرفا توجه دادن به این رابطهٔ عاطفی و تمام آرمان منتظران را یک دیدار مخفیانه و رسیدن به خدمت حضرت قرار دادن، بدون توجه به لوازم و حقایق اجتماعی آن، بستر یک انحراف است؛ انحرافی که می‌تواند از درونش بسیاری از ضدیتها با مرام امام زمان (عج)، که همان اسلام ناب است، بیرون بیاید. 🔹 سومین اثر منفی نگاه عامیانه، «رخوتی» است که در میان منتظران ایجاد کرده و عامل ترک وظایف و نشناختن آنها توسط منتظران خواهد شد. این خیلی بد است که ما بعنوان یک منتظر هر وقت یاد حضرت می‌افتیم، آهی بکشیم و بگوئیم: «انشاءالله آقا بیاید» و بعد دوباره به زندگی پر اشتباه خود ادامه بدهیم و در زندگی ما هیچ تغییری ایجاد نشود. 🔹 بدترین اثر منفی نگاه عامیانه، تاثیری است که ممکن است در عاقبت بخیر نشدن منتظران داشته باشد و بعد از ظهور، جزو دشمنان امام زمان (عج) قرار بگیرند. چون یک تصور خیالی و موهوم از حضرت داشته‌اند و زمانیکه وجود واقعی و نازنین امام را می‌بینند که با تصورشان سازگاری ندارد، با ایشان مخالفت می‌کنند. این گروه بدلیل سابقه و اطلاعات ناقصی که دارند و خودشان را صاحب ادعا میدانند، مخالفتشان سنگین‌تر است. کمااینکه در مورد یهودیان مدینه که منتظر آخرین پیامبر بودند نیز همین اتفاق افتاد. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٠ ) 📣 ناکارآمد معرفی کردن دین، با نگاه عامیانه به منجی 🔹 یکی از تاثیرات مهم نگاه عامیانه به ظهور و مطلق دیدن معجزه در اصلاح امور، ناکارآمد نشان دادن دین است. به این معنا که عده‌ای خواهند گفت: «دیدید دین خدا اجرایی نبود؟ دیدید کار هیچکدام از پیامبران نگرفت؟ و نتوانستند مردم را زیر پرچم توحید جمع کنند و حکومتی فراگیر و ماندگار برپا کنند؟ آخرِ سر هم خدا با معجزه همه چیز را درست کرد» 🔹 آیا واقعا امام زمان (عج) می‌آیند که بگویند: «ای انسان! ما از آدم شدن تو ناامید شده‌ایم. لذا می‌خواهیم با یک عنایت معنوی، قلب تو را منقلب کنیم؟» آیا واقعا اینگونه است؟ پس خودسازی مردم کار بیهوده‌ای بوده است؟ درحالیکه اقبال مردم به حکومت حضرت در چارچوب قواعد و سنن الهی است. اگر غیر این باشد، معلوم می‌شود که اساساً دین خدا ظرفیت اجرایی شدن در قالب قواعد و سنت‌های طبیعی را ندارد و در نتیجه از هم‌اکنون غیرعلمی بودن احکام خدا به اثبات خواهد رسید! 🔹 البته در یک تحلیل عالمانه از ظهور، همهٔ قواعد طبیعی حیات بشر که یقینا عنصر «معنویت» هم در اوج آن قرار دارد، در نظر گرفته خواهد شد و عناصری مانند: «معجزه» ، «نصرت الهی» ، «عنایت معنوی حضرت» نیز هرکدام جایگاه خودشان را دارند، نمی‌خواهیم اینها را رد کنیم، منتها باید تئوری‌های علمی آن را استخراج کنیم و به درستی تبیین کنیم که مثلا «چگونه یک رهبر الهی با نورش جامعه را نجات می‌دهد» یا اینکه جایگاه و نقش این نور در آن مجموعه عوامل که همگی در کنار یکدیگر باعث نجات جامعه می‌شوند، کجاست؟ بویژه، که با وجود حضور نورانی رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) و دیگر امامان، بدلیل فراهم نبودن همهٔ عوامل، هیچگاه آن حکومت نمونه و نجات‌بخش بطور کامل مستقر نشد و تداوم نیافت. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
🇮🇷 پیروزی ایران در جنگ ادراکی و شناختی 🌀♦️ چه شد که بزرگترین متحد آمریکا در منطقه، با بزرگترین دشمن آمریکا، توافق کرد؟ 👆 بخوانید ...
«عقلانیت» ✅ اهمیت ذهن و باور عمومی جامعه 🔻 لزوم برخورد قاطع با دروغ سازان ✍ سید محمدعماد اعرابی 🔵 اصلی‌‌ترین درس ٦ ماه پايانی سال ١٤٠١ اینستکه: «آنچه در ذهن‌ها رخ می‌دهد به اندازه آنچه در زمین اتفاق می‌افتد مهم است و شاید مهم‌تر» 🇮🇷 نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب سه ماه پیش از آشوب‌ها به مسئولان قوه قضائیه تذکر دادند: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن‌ها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می‌کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده.» 🔔 هشداری كه اگر به آن توجه میشد «شورش دروغ» در پاییز 1401 هرگز شكل نميگرفت. 🇮🇷 این هشدار پیش‌تر در مرداد 1399 نیز با ادبیات دیگری از سوی ایشان بیان شده بود: «یک جریان تحریف هم هست ... تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیات؛ چه واقعیات کشور ما، چه واقعیات مرتبط با کشور ما؛ هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را می‌خواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه‌ مردم است... یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است... و من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد.» 📌 اما ظاهرا برخی مسئولان هنوز به جمع‌بندی در این زمینه نرسیده‌اند! این را می‌شود از توقیف یک روزنامه (سازندگی) در یک روز بد و با یک استدلال بد و سپس رفع توقیف همان روزنامه با یک توجیه بدتر فهمید. 📌 این دسته از مسئولان در یک خطای شناختی، تساهل با دروغ‌سازان و شایعه‌پردازان را در خوشبینانه‌‌ترین حالت، مدیریت آنها، و در بدبینانه‌‌ترین حالت، آزادی بیان قلمداد می‌کنند! این خطا، چتری حمایتی برای کارخانه‌های تولید دروغ و شبکه توزیع‌شان ایجاد کرده است که در سایه آن آزادند هر بلایی بر سر حقیقت بیاورند؛ آنها «سختی صعود به قله» را «رنج سقوط از دره» جا می‌زنند و البته جای هیچ شگفتی نیست؛ تا زمانی که روزنه باز باشد و مار هم رها، ما همچنان گزیده خواهیم شد.
🇮🇷 دیپلماسی فعال دولت مردمی بر اساس اصل نه شرقی، نه غربی و در جهت حفظ منافع ملی 👈 توافقات مهم در سفر به چین 👈 توافق با عربستان 👈 نشست‌های قطر و عمان 👈 حضور رئیس جمهور بلاروس در تهران 👈 درخواست مالدیو برای ارتباط با ایران 👈 تقویت و توسعه ارتباط با همسایه شمالی، روسیه 👈 حضور اقتصادی و سیاسی در آمریکای لاتین 👈 حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک 💚 خداقوت آقا سید ابراهیم عزیز
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١١ ) 📣 علاقهٔ عامیانه به منجی 🔹 این علاقهٔ اگر چه قابل احترام است، ولی ممکن است دچار آسیب‌هایی گردد که بعضا جبران‌ناپذیر هستند. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «دوستی عوام و عامیانه بریده می‌شود مانند بریده شدن ابر، و زایل می‌شود چنان که سراب زایل میشود» (غررالحکم، حدیث ١١٢٩) البته علاقه‌های فطری و ابتدایی موجود در جامعه را باید محترم شمرد، چرا که گاهی اینگونه علاقه‌ها آغاز یک شور و شعور عمیق هستند. 🔹 گاهی برخی از سر ناآگاهی میگویند: «گریه برای امام زمان بس است. حالا دیگر نوبت معرفت است» غافل از اینکه اگر معرفت بالا برود، اشک هم زیاد می‌شود. لذا اگر کسی آگاهی پیدا کرد، اما اشک و سوز و آهش بیشتر نشد، باید در آدمیت و انسانیت خود تردید کند. این یک اصل مهم است که علم، خشیت را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل است که خداوند متعال میفرماید: «فقط بندگان عالم خدا هستند که از خدا خشیت دارند» (فاطر، ٢٨) 🔹 اگر کسی عواطف دینی خود را در سطح مقدماتی نگه دارد، درحالی‌که موقعیت اقتضا دارد که او رشد بیشتری داشته باشد، آنگاه چه بسا این ایستایی، موجب انحراف او گردد. نمونه ای از علاقه‌های عامیانه را می‌توان اهمیت دادن به دیدار حضرت، بدون توجه به فلسفه غیبت، انتظار و ظهور دانست. هرچند با چنین علاقه هایی باید محترمانه برخورد کرد، اما سوال اینستکه چگونه می‌توان ادعای عاشقی و تمنای دیدار داشت، ولی به آرمان‌های حضرت بی‌اعتنا بود؟! 🔹 حضرت آیت الله بهجت(ره) میفرمایند: «آیا می‌شود رئیس و مولای ما حضرت ولیعصر (عج) محزون باشد و ما خوشحال باشیم؟! ایشان در اثر ابتلای دوستان، گریان باشد و ما خندان و خوشحال باشیم و در عین حال خود را تابع آن حضرت بدانیم؟!» «کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!» 🔹 این آدمها که تنها مشتاق «دیدن» حضرت هستند و به مصائب عالم بشریت و رسالت آن حضرت کاری ندارند، معمولا گرهی از کار حضرت باز نمی‌کنند. هرچند ممکن است در صورتی که صادق باشند، حضرت به درد آنها بخورد. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت» ✅ سبک زندگی شهدا 🌹🇮🇷🌹 مصطفی، بی سیم چی ریزه میزه گروهان بود. تازه پشت لبش سبز شده بود. وقت نماز شب که می شد از همه جلوتر بود. بچه ها سر به سرش میذاشتن که: «تو از جون خدا چه میخوای که این قدر نماز میخونی و گریه میکنی؟» تو عملیات والفجر هشت، تیر به شکمش خورد و اولین شهید گردان حضرت معصومه (س) تو این عملیات شد. 🌹 خاطره‌ای از شهید سیدمصطفی خادمی قهساره تولد: ١٣۴٧/١١/١٠ شهادت: ١٣۶۴/١١/٢١ محل شهادت : آبادان 🔘 منبع: کتاب «مربع های قرمز» خاطرات حاج حسین یکتا 💐 نثار امام، شهدا و اموات مؤمنین، فاتحه و صلوات
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٢ ) 📣 فرعی بودن تقاضای روئیت 🔹 در دعای ندبه صدا میزنیم: «مَتی تَرانا وَ نَراکْ، وَ قَدْ نَشَرْتُ لِوآءَالنَّصْرِ تُری؟ ... کی می‌شود که تو ما را ببینی و ما تو را ببینیم، درحالی‌که پرچم نصرت و پیروزی را برافراشته باشی و همه آنرا ببینند؟ آیا می‌شود روزی را ببینیم که گرداگردت را گرفته باشیم، درحالکیه تو امام و رهبر مردم باشی و زمین را پر از عدل و داد کرده باشی؟» 🔹 یعنی عاشق دیدن توام، درحالی‌که تو امام هستی و حاکمیت جهانی داری. نه اینکه کاش من بتوانم تو را در یک گوشه‌ای ببینم. هرچند باید اذعان کرد که معمولا اشتیاق دیدار، ولو بصورت فردی، در هر دلی باشد، آن دل به ظهور و نجات عالم هم اشتیاق پیدا خواهد کرد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. اما در مقام تبلیغ یک‌سویه برای دیدار حضرت، رهزنی هایی انجام می‌گیرد که نیاز به هوشیاری دارد. 🔹 در دعای مشهور سلامتی حضرت (اَلّلهُمَ کُنْ لِوَلیِّکَ الْحُجَةِ بْنِ الْحَسَنْ ...) هم اصلا برای دیدن حضرت دعا نمی‌کنیم. برای سلامتی و فرج ایشان و بهره‌مندی از حکومتش دعا میکنیم. 🔹 در دعای عهد که مستحب است هر روز خوانده شود و حضرت امام(ره) معتقد بودند خواندن آن در سرنوشت انسان تاثیر دارد، قبل از آنکه تقاضای دیدار کند و صدا بزند: «اَلّلهُمْ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَهْ؛ خدایا! آن صورت زیبا را به من نشان بده» ، می‌گوید: اَلّلهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْت ... که معنای اجمالی آن این است؛ خدایا! اگر من مُردَم، من را زنده کن تا پای رکابش پیکار کنم. یعنی آن چیزی که برای من مهم است، حکومت حضرت است، حاکمیت حق است. همین معنا در بخش‌های دیگر دعای عهد و دعاهای دیگر هم کاملا مشهود است. 👈 ادامه دارد ... 🔘 کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٣ ) 📣 علاقهٔ عاشقانه 🔹 ما نیازمندیم که به کسی عاشقانه مهر بورزیم و با عشق او، زندگی و وجود خود را گرم کنیم. اگر چنین عشقی پشت سر انگیزهٔ رفتارهای ما نباشد زود دلسرد می‌شویم، اخلاقمان بد می‌شود و تعادل روحی نخواهیم داشت. 🔹 این محبت خیلی شدید، به کسی جز امام زمان (عج) نمی‌تواند تعلق بگیرد و به ایشان هم نمی‌تواند که تلعق نگیرد. یعنی نه می‌توان کسی را به اندازهٔ او دوست داشت و نه می‌توان او را به این اندازه دوست نداشت. اگر محبت ما به آن حضرت تا این حد شدید نیست، معلوم می‌شود ما در روح خودمان مشکل داریم، و الا او دوست داشتنی تر از این حرفهاست. 🔹 تنها راه نجات از عوام زدگی عاطفی، علاقه عاشقانه به امام زمان (عج) است. زیرا عاشق، مجبور به تقویت بنیان‌های عشق خود با علم و عمل است. از طرفی بالاخره ما هم تفریح می‌خواهیم، باید شاد باشیم. بهترین نوع تفریح و تفرّج روح، آن است که کسی را عمیقا دوست داشته باشیم. خداوند متعال موجود نازنینی به نام «امام» را برای هر عصری قرار داده تا بتوان به او عشق ورزید؛ این یکی از مهمترین خاصیت‌های یک امام است. 🔹 یکی از مهمترین فواید و ضرورت‌های این عاشقی، ترویج دین با بیان منطق و عقلانیت است. باید آتش عشقی که در تو ایجاد کرده به دیگران نشان بدهی، تا همه ببینند چقدر از نمازت، از عبادت و ولایتت لذت میبری، که حالا میخواهی دیگران را هم به این دین دعوت کنی؟ زندگی تو با دیگران چقدر تفاوت کرده؟ چقدر با نشاط تر، با انرژی تر و با آرامش بیشتری زندگی میکنی؟ 🔹 اگر ما که مدعی انتظار هستیم به این پرسش‌ها پاسخ درخوری ندهیم، نه تنها مبلغ خوبی برای حضرت نیستیم، بلکه وجود ما و ادعای ما، ضد تبلیغ برای وجود نازنین آن حضرت خواهد بود. 🔹 بنابراین نه می‌توان این علاقه را دست کم گرفت و نه باید کم بودن آن را تحمل کرد. علاقه عاشقانه، عصارهٔ تمام معرفت و کمال معنوی یک منتظر است. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم 👊خودزنی زنانه👊 لطفا برسانید به سمع و نظر آنهایی که کشف حجاب را ابهت زنانه می پندارند:👇 🚺 وقتی زن با بی حجابی به کالایی برای سودجویی مردان تبدیل شد، در حقیقت جامعه را به سمت مردسالاری و غلبه شهوترانی مردانه و فروکاستن از شأن و منزلت زنان سوق می دهد. 👈 بله بی حجابی خودزنی است و حتی خودستایی هم نیست آدرس کانال @kootahgooya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 بازگشت آتش، به خانه آتش افروز ... 🔺 اینجا پاریس، پایتخت فرانسه
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۴ ) 📣 انتظار عالمانه، اعتراض به وضع موجود 🔹 برای درک بهتر مفهوم انتظار، باید عناصر تشکیل دهندهٔ آن را شناخت. هر منتظری می‌تواند با تامل در انتظار خود، دریابد که چه عوامل و ویژگی‌هایی در کنار هم جمع شده‌اند تا احساس انتظار در او پدید بیاید. 🔹 مقدمه پدید آمدن احساس انتظار فرج، اعتراض به وضع موجود است. این اعتراض در هر درجه‌ای که باشد، از تنفر نسبت به آنچه هست، تا علاقهٔ شدید به آنچه نیست و باید باشد، عنصر اول انتظار عالمانه محسوب می‌شود. 🔹 وقتی روح انسان در تعادل باشد، حتی بدون مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب هم می‌تواند بد بودن اوضاع را درک کرده و از آن احساس ناراحتی کند. درجات اعتراض هم متفاوت است؛ شدت اعتراض می‌تواند آنقدر زیاد باشد که به تحول خواهی بیانجامد، یا آنقدر کم باشد که در حد درخواست تغییرات جزئی باقی بماند. از طرفی هر چقدر مبنای اعتراض انسان منطقی تر باشد، انتظار او با دوام تر خواهد بود. اعتراضاتی که ناشی از منافع زودگذر یا برخاسته از اهواء نفسانی انسان هستند، ماندگار نیستند. 🔹 انسانی که معترض نیست و مخالفتی با آنچه هست ندارد، بیشتر محافظه‌کار است تا منتظر؛ چه بسا از عدم تغییر اوضاع عالم، استقبال هم بکند! 🔹 اعتراض زائیده روح کمال جوی انسان در این دنیاست. نمی‌شود در فطرت انسان، تمنای تقرب نهادینه شده باشد، اما نسبت به کژی ها و ظالمین عالم، احساس تنفر نداشته باشد. انتظار، علامت عقلانیت است. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم 🐴از خرِ شیطان یا پیاده می شوند و یا پیاده شان می کنند 😠در این روزهای اخیر خیلی از متعهدان به نظام و انقلاب طوری علیه دولت و مسئولین (خصوصا در باره نحوه برخورد با معضلات فرهنگی و بی حجابی) مطلب منتشر می کنند که اگه اسمشون یا آدرس کانالشون را نگذارند، حس می کنی که بی بی سی و اینترنشنال دارن از اون ور آب مطلب می فرستند. یه جوری بی حجابی زنان مسخ شده از سوی شیاطین جن و انس را به نظام و دولت نسبت می دهند که گویا تمام هم و غم دولت برای ترویج بی بند و باری است . خدا وکیلی به یاد داشته باشید که تمام اشرار عالم از شهریور امسال تا چند ماه تلاش کردند که این شرایط مشمئزکننده را رقم بزنند و حالا برای حل مشکل انتظار معجزه یک شبه نداشته باشیم . مطمئن باشید بعد از فروکش کردنِ تلاطم امواج شرارت، خیلی از این خانمها خودشان به حرمت خون شهیدانِ این سرزمین از خر ِ شیطان پیاده می شوند و الباقی آنها به حکم قانون از این خر پایین آورده خواهند شد. انشاءالله/شعبانی آدرس کانال@kootahgooya
«عقلانیت» 🔻 حقوق بشر آمریکایی ⭕️ آغاز هزینه های توافق با ایران ✔️ آمریکا پرونده حقوق بشری سعودی را به جریان انداخت. چهره‌های سیاسی هر دو حزب آمریکا خواهان بررسی مسائل حقوق بشری سعودی و ماجرای یمن شده اند. 👈 این تازه آغاز هزینه های سعودی، ناشی از ایستادن کنار ایران است. 🌀 آیا سعودی‌ها می‌توانند مانند ایران، هزینه های استقلال را بپردازند؟
«عقلانیت» 🇮🇷 برخی اقدامات مهم دولت در سال ١۴٠١ 👈 نهایی سازی پرتاب ماهواره خیام بعد از ۵ سال 👈 افتتاح فاز ١۴ تمام ایرانی پارس جنوبی 👈 تحقق رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی 👈 احیای روابط سیاسی با عربستان بعد از ۷ سال 👈 افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی 👈 بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه 👈 حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی 👈 افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها 👈 افتتاح طرحهای انتقال آب به همدان، سنندج و خوزستان 👈 آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی 👈 افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق 👈 افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه 👈 ارتقای میزان تولید خودرو به مرز یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه 👈 رشد حدود دو برابری شرکت‌های دانش‌بنیان 📌 همه تلاش رسانه‌ای دشمن و غربگدایان داخلی بر ندیدن خدمات دولت و برجسته‌سازی ضعفها و نارسایی هاست
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۵ ) 📣 ویژگی‌های اعتراض 🔹 نکتهٔ بسیار مهم، مجاز بودن این اعتراض است. یعنی با اینکه غیبت حضرت، تقدیر خداوند حکیم است، ولی ما می‌توانیم نسبت به آن معترض باشیم؛ «اَلّلهُمَ اِنّا نَشْکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبیِّنا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنا» و این شکایت از غیبت ولی خدا را همسنگ اعتراضی دیگر قرار داده‌اند: «وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا» 🔹 دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم. باید تک تک اعتراضهای دعای ندبه را در دل رویاند. باید نهالستانی از اعتراض به انواع آثار غیبت امام را در دلها کاشت و با اشک چشم آنها را آبیاری کرد، تا بتوان میوه‌های آنرا برداشت نمود. 🔹 وقتی به اعتراضهای حضرت زهرا (س) نگاه می‌کنی، مات میمانی که او از چه شکایت دارد؟ از انقطاع وحی، یا از فراق معلم بزرگ وحی. چقدر ارزشمند است که انسان بتواند به این مقام برسد که هم اکنون به غیبت مفسر قرآن و احیاگر معالم دین معترض باشد، تا انتظارش معنا بیابد و او در زمره منتظرین حقیقی قرار گیرد. باید گفت: «کجاست اهل چنین تمنایی؟». نگوئیم؛ چگونه می‌توان «منتظر» واقعی شویم؟ بگوئیم: «چگونه میتوانیم «معترض» واقعی شویم؟ 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم هر کسی از ظن خود شد یار من 🌹 امروز برای تهیه دارو به یک داروخانه رفتم که در گوشه ای سفره هفت سین متفاوتی چیده بود. هفت قلم دارو که با سین شروع میشه😁 👈هم جالب بود هم یک نکته داشت که نگاهت به دنیا هرجور باشه ، همه چیز را از آن زاویه می بینی. اگر دیدید بعضی بانوان تمام آرزویشان خودنمایی برای چشمهای هرزه در خیابان است یا قد و اندازه نگاهشان کوتاه است یا خناسان پرده ای برای ندیدن سعادت و شادمانی واقعی در برابر دیدگانشان قرار داده اند. دنیا را که از پایین نگاه کنی فقط فضایی را می بینی که در دسترس چشمانت می باشد (مثل همین داروخانه چی) اما اگر دنیا را از بالای بالا ببینی (یعنی همان نظربلند باشی) ، اونوقت به همه چیز خدایی نگاه می کنی و هفت سینت میشه :سعادت اخروی ، سرافرازی برای ایران ، سخاوت برای نیازمند ، سحرخیزی برای راز ونیاز ، سربازی برای امام عصر، سفر در مسیر حق ، سلام و سلامتی برای همه. 🌹🌹🌹سال نو مبارک/شعبانی آدرس کانال@kootahgooya
«عقلانیت» 🌱 مُقَلِبَ الْقُلُوبْ 💚 قدرت خدا را نه در آسمان و زمین، بلکه در تغییر قلوب و دلها باید دید؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند: «تکان دادن کوهها آسان‌تر از جابجایی دلهاست» تغییر دل، موجب تحول و دگرگونی اساسی در همهٔ ابعاد زندگی خواهد شد. پس نه فقط در لحظهٔ تحویل سال، بلکه همیشه باید آن را از خدا بخواهیم. 🔔 با توجه، دعا کنیم 🌺 بهار طبیعت و بهار قرآن، مبارک 🔘 اقتباسی از سخنان استاد پناهیان
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۶ ) 📣 منتظر، اهل حبّ و بغض است 🔹 اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی‌آید. کسانیکه به وضع موجود خود، بدون حضور حضرت راضی هستند، یا اعتراضشان از خواسته‌های شخصی فراتر نمی‌رود، قطعا منتظر نیستند. اینها نه تنها به اینکه بسیاری از انسانها خدا را نمی‌شناسند و یا تحت ستم طاغوتیان به سر می‌برند، هیچ اعتراضی ندارند! بلکه به محرومیت خویش از مواهب بی‌حد عالم هم معترض نیستند! 🔹 شاید فلسفه فزونی گرفتن ظلم و گسترش فساد در آخرالزمان، بلند شدن فریاد اعتراض ما نسبت به کاستی‌ها و خرابی‌های است که به آن توجه نداشتیم؛ زیرا بدنبال فربهی زندگی برّه وار خود بودیم! 🔹 اگر اعتراض ما فقط به این باشد که چرا زندگی ما بهتر و تنها کمی بهتر، مانند غربی‌های مرفه نیست، این حق ماست که نابود شویم. چون حدّ اعتراض ما شامل سعادت دنیا هم نیست، چه برسد به سعادت آخرت. کسانیکه دایرهٔ اعتراض آنها از این حد بیشتر نیست، در قاموس انتظار، غربزده نامیده می‌شوند. 🔹 منتظر از برخی ظواهر زینت یافته دوران غیبت فریب نمی‌خورد و به آنها راضی نمی‌شود. منتظر می‌داند ریشه ظلم، «کفر» است و بنیان عدالت «ولایت» است. منتظر مانند عوام تنها بر ظلم نمی‌شورد، بلکه هیچ کفری را برنمی‌تابد و آن را منشأ بیداد می‌داند. منتظر با هرگونه ولایت گریزی می ستیزد؛ زیرا می‌داند که «تنها ولایتمداران، عدالت محورند» 🔹 در جریان اعتراض، ابتدا اعتراض نسبت به اوضاع موجود است. اما کم کم مستقیما متوجه بانیان وضع موجود، یا کسانیکه مانع اصلاح وضع موجودند، میشود. بنابراین منتظر در همین گام اول، یعنی اعتراض، اهل حبّ و بغض می‌شود و کارش با عده‌ای به دشمنی می‌کشد. منتظر با همهٔ آدمها نسبتی مساوی ندارد و نسبت به همهٔ آنها محبت نمی‌کند. منتظر اگرچه همهٔ مردم عالم را دوست دارد، اما با ظالمان دشمن است. نمی‌شود کسی فرج یک مهرپرور و عدالت گستر را بخواهد ولی با ستم پیشگان و نامردان روزگار دشمن نباشد. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٧ ) 📣 متمایل به صلح با ظالمان، منتظر نیست 🔹 بعضی‌ها از «ظلم» بدشان می‌آید ولی وقتی پای «ظالم» به میان می‌آید، شجاعت دشمنی با او را ندارند؛ یا به طمع رسیدن به امنیت بوسیله صلح با ظالم، دشمنی خود را فراموش می‌کنند! 🔹 انتظار با عافیت طلبی سازگاری ندارد. کسانیکه مایلند همهٔ انسانها، حتی مفسدین، آنها را تحویل بگیرند و یا لااقل سر جنگ با مفسدین ندارند، نمی‌توانند جزء منتظران باشند. تمایل به صلح با ظالمان و مفسدان، ایمان انسان مؤمن را به تباهی می‌کشد و او را به جایی می‌رساند که برای دلخوشی دشمنان بشریت، یا بدلیل عافیت طلبی، سر از بدن فرزند پیامبر (ص) جدا می‌کند؛ اینها همه ناشی از آن است که خدا با چنین افرادی دشمن می‌شود، زیرا آنها هستند که بستر گسترش و تحکیم قدرت ظالمان را فراهم می‌کنند. 🔹 عمرسعد تا چند روز قبل از عاشورا میگفت: «میترسم ابن زیاد دست مرا به خون حسین(ع) آغشته کند» اما چیزی نگذشت که روز عاشورا تیری به سمت حسین (ع) و اصحابش پرتاب کرد و گفت: «نزد امیر شهادت دهید که من اولین کسی بودم که تیر انداختم» و در نهایت، بی‌آنکه اربابان پست فطرتش از او خواسته باشند، طفل شش ماهه اباعبدالله (ع) را هم به شهادت رساند. 🔹 منتظر اگر چه مظلوم است، اما منفعل نیست، همیشه در برابر دشمنان عدالت می‌ایستد. بنابراین تنها کسانی می‌توانند منتظر باشند که حاضرند هزینه‌های اعتراض را بپردازند. 🔹 بعضی‌ها حتی بدشان نمی‌آید که بین خدا و دشمنان خدا هم داوری و میانجیگری کنند!. آنقدر به بهانه مصلحت اندیشی و پیروی از عقل، عاقل مأب می‌شوند که میانه‌روی بین حق و باطل را برمی‌گزینند؛ آنها برای توجیه عافیت طلبی خود، از بهانه‌های واهی نظیر «امکان هدایت» و «نوعدوستی» هم استفاده می‌کنند. غافل از اینکه خداوند متعال، بسیار پیش تر از اینها، هدایت پذیر نبودن ظالمان را اعلام کرده است. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع : کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت» ⚖ شاخص ... 🔔 قابل توجه دوستان انقلابی 🇮🇷 رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی راهبردی خود در حرم مطهر رضوی، صریحا مهمترین اولویت کشور را حل مشکلات اقتصادی دانسته و حتی در پایان بیانات ارزشمندشان که برخی عیوب عمومی جامعه و مردم را متذکر شدند، هیچ اشاره‌ای به مسئله‌ حجاب که برخی دوستان انقلابی بر آن تمرکز کرده و دولت و مسئولان کشور را به دلیل بی‌توجهی به آن تخطئه می‌کنند، نکردند؛ بلکه عموم ملت، خصوصا انقلابیون و ولایتمداران را به توجه و بصیرت بیشتر فرا خواندند‌. 💠 به این جملات معظم له توجه کنید: 🔹 بعضی هستند، دلسوز نظام و علاقمند به انقلاب، (ولی) گاهی برای اینکه یک حرکت مثبتی را انجام دهند، بی‌دقتی می‌کنند و به نقاط قوت ضربه می‌زنند. 🔹 مردم ایران مردم مؤمنی هستند، حتی آن افرادی که ممکن است پایبندی ظاهری شان به برخی مسائل ضعیف باشد، لکن ایمان قلبی شان به قرآن، خدا و ائمه اطهار (علیهم السلام) بالاست. این باعث شده ملت ایران دچار استحکام درونی باشد. 🔹 چرا باید در جامعه اختلاف و دوقطبی ایجاد شود؟ (١۴٠٢/١/١) 🚨 البته شاید برخی بگویند: «ایشان از واقعیات جامعه خبر ندارند» غافل از اینکه این حرف قطعا خروج از دایره ولایتمداری و ظلم مضاعف به رهبریست. 🔰 نتیجه: 🌀 آیا منظور اینستکه نسبت به فرمان الهی «حجاب» بی‌تفاوت باشیم؟!! ✅ هرگز؛ همه ما باید به تاسی از راه و روش شهید سلیمانی عزیز، در نهایت محبت و ادب، امر به معروف و نهی از منکر کنیم و در عین حال با درک محدودیت‌های نظام، مراقب باشیم که پازل دشمن را تکمیل نکنیم.
هدایت شده از آقارضا
«عقلانیت» 🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٨ ) 📣 شیوهٔ ابراز اعتراض 🔹 اینکه یک منتظر چگونه اعتراض خود را اظهار می‌کند، بسته به شرایط مختلف، متفاوت است. منتظر گاهی برای ابراز این اعتراض، در مقام بیان و تبیین است و گاهی در مقام ناله و فریاد. منتظر گاهی به ذکر دلائل عاقلانه می‌پردازد و گاهی به ناله‌های عاشقانه دل میسپارد. 🔹 البته اعتراض منتظر در فریاد باقی نمی‌ماند؛ او فرهادوار، تیشه در دست، به جان موانع ظهور و دشمنان حضور امامش می‌افتد. به همین دلیل، منتظر، زنده دل است. چابک و فعال است، چون وجود دشمن را باور کرده است. کسی که دشمنانش را به دشمنی نگیرد، ذلیل، بی‌مقدار و منفعل می‌شود. 📣 آفات اعتراض 🔹 یکی از آفات اعتراض، غلو و مبالغه در اعتراض است. جوانان بدلیل روح ایده‌آل گرا و ناصبور، بیش از دیگران در معرض این آفت قرار دارند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «مراقب ارتباط جوانهایتان با غلات(غلوکنندگان) باشید» (امالی شیخ طوسی، ص ۶۵٠) 🔹 آفت دیگر، ناامیدی از رسیدن به وضع مطلوب است که در اثر ندیدن زمینه‌ها و استعدادها در وضع موجود پدید می‌آید. 🔹 آفت دیگر، منفی نگری مطلق است که به پوچ انگاری می‌انجامد. در هیچ شرایطی نباید وضع موجود را مطلقا بد بدانیم، یا همهٔ آدمها را بد و غیرقابل هدایت ببینیم. 🔹 مبنای اعتراض برخی افراد، وضعیت روحی منفی بافانهٔ آنهاست نه عقلانیت و حقگرائی شان. چنین افرادی اگرچه به سهولت به معترضین می‌پیوندند، ولی با کوچکترین امتحان، یا مواجهه با کمترین پیچیدگی، از صف معترضین خارج می‌شوند. 👈 ادامه دارد ... 🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد علیرضا پناهیان
🦢 مرغ همسایه غاز نیست!