eitaa logo
دیده‌بان جهان عرب
301 دنبال‌کننده
26 عکس
8 ویدیو
14 فایل
🌐اندیشه، دین و فرهنگ در جهان عرب ✅️ مدیر: @Mohammadi_95
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 درگذشت فیلسوف و استاد فلسطینی/سوری، دکتر یوسف سلیم سلامة در سوئد 🔻وی متخصص حوزه‌ی پدیدارشناسی و از هوسرل‌شناسان معروف جهان عرب بود‌. 💠 دکتر یوسف سلامة دكترای فلسفه معاصر خود را در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه قاهره اخذ نموده بود و در دانشگاه دمشق به تدریس فلسفه غرب اشتغال داشت. 🆔 @ArabWorldWatch
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻المسلسلات الرمضانیة یا سریال‌های عربی در ماه مبارک رمضان، هرساله توجه بسیاری را به خود جلب میکند و اهمیت فراوانی برای فضای رسانه‌ای جهان عرب دارد. تا جایی که بسیاری از شبکه‌ها و حتی بازیگران، عمده فعالیت هنری‌ سالانه‌ خود را بر روی سریال‌های ماه مبارک، متمرکز میکنند. 🔷️ اما نکته‌ی جالب توجه این است که علیرغم سال‌های گذشته که سریال‌هایی همچون حارس القدس، ام‌هارون یا النهایة به مسئله‌ی فلسطین و اسرائیل پرداخته بودند امسال خبر چندانی از فلسطین در المسلسلات الرمضانية نمی‌یابیم! (جز چند سکانس گذرا در سریال "أعلی نسبة مشاهدة") 💠 پ‌ن: کلیپ مربوط به تیزر سریال ام‌هارون‌ تولید شبكه MBC در رمضان ۱۳۹۹ 🆔 @ArabWorldWatch
دیده‌بان جهان عرب
🔰 دکتر حمادی ذویب از مهم‌ترین شاگردان عبدالمجید الشرفی است و در پژوهش‌های خود بر تاریخ اصول فقه تمرک
🔻از نکات جالب توجه آن است که فردی مثل حمادي ذویب که منتقد اسلام سیاسی‌ست نیز از گفتمان مقاومت حمایت میکند‌. این مطلب ضرورت تولید ادبیات آکادمیک و چارچوب‌ نظری مقاومت را دوچندان میکند. 🆔 @ArabWorldWatch
⭕️ به ریاست ابراهیم عیسی و با بودجه هنگفت اماراتی، افتتاح «مرکز تکوین» در مصر با انتقادات گسترده روبه‌رو شد علی محمد الازهری، از اعضای هیئت علمی دانشگاه الازهر نسبت به مرکز «تکوین» که شنبه گذشته ۴ می ۲۰۲۴ در مصر افتتاح شد، هشدار داد. وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «مرکزی که تکوین نامیده شده افتتاح شد و کسانی را که کارشان تشکیک در سنت و عقیده اسلامی است گرد آورد.» الازهری مرکز «تکوین» را اولین مرکز عمومی سازمان‌یافته‌ای توصیف کرد که اصول ثابت دین اسلام را زیر سوال می‌برد و از سوی نویسنده و شخصیت رسانه‌ای جنجالی، ابراهیم عیسی، که به حمله و شیطانی جلوه دادن هر چیز اسلامی معروف است، اداره می‌شود. برخی دیگر به پشتیبانی مالی امارات از این پروژه اشاره کرده و نوشتند: «مرکز "تکوین الفکر العربی" راه‌اندازی شد تا صراحتاً به الحاد دعوت کند و با بودجه‌های هنگفت و تبلیغات و برنامه‌هایی که مبالغ نامحدودی برای آن هزینه شود، اصول ثابت اسلامی را زیر سؤال ببرد.» اعضای هیئت امنای این مرکز عبارتند از: ابراهیم عیسی، یوسف زیدان، الفت یوسف، فراس السواح، نایله ابی نادر و اسلام بحیری. @dolatedin
🔷️تمیم البرغوثي شاعر نامدار جهان عرب: 🔻خشم حكومت‌های عربی از ایران به دلیل مذهب(شیعه) نیست. آن‌ها هنگامی که ایران الگویی از اسلام انقلابی مطرح کرد و در مقابله سلطه آمریکا مقاومت نشان داد و اولین جمهوری اسلامی را در تاریخ اسلام و جمهوری‌ها تأسيس كرد، به یاد مباحث مذهبی (شیعه و سنی) افتادند... 🆔 @ArabWorldWatch
🔷️هشام جعیط (۱۹۳۵-۲۰۲۱) 💠هشام جعیط، متفکر برجسته تونسی و یکی از مهم‌ترین اندیشمندان معاصر جهان عرب، در سال ۱۹۳۵ متولد شد. او دانش‌آموخته فلسفه و علوم انسانی از دانشگاه‌های فرانسه بود و در طول زندگی حرفه‌ای خود در دانشگاه‌های تونس، آمریکا، و کانادا به تدریس پرداخت. جعیط با رویکردی انتقادی و تحلیلی، به بررسی مسائل تاریخی، سیاسی، و اجتماعی جهان اسلام و عرب پرداخت و آثار او به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: پژوهش‌های تاریخی تخصصی و تأملات سیاسی-اجتماعی. ❇️یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت جعیط، پژوهش‌های تخصصی او در تاریخ اسلام به ویژه دوران میانه است. او در این پژوهش‌ها از روش‌های جدید پژوهش تاریخی استفاده کرده و توانایی علمی گسترده‌اش را به نمایش گذاشته است. از جمله آثار مهم او در این حوزه می‌توان به طرح تحقیقاتی درباره کوفه و شکل‌گیری شهرهای عربی-اسلامی اشاره کرد. کتاب "الفتنة: جدلیة الدین و السیاسة فی الاسلام المبکر" یکی از آثار برجسته جعیط است که در آن به بررسی دیالکتیک دین و سیاست در صدر اسلام پرداخته و تلاش کرده است تا ارتباط میان این دو حوزه را در تاریخ اولیه اسلام روشن کند. 🆔 @ArabWorldWatch
جعیط_الفتنة_جدلية_الدين_و_السیاسة_في_الاسلام_المبکر.pdf
11.6M
هشام جعیط، الفتنة: جدلية الدين و السياسة في الاسلام المبکر، بیروت: دار الطليعة، ۱۹۹۲.
هدایت شده از راوی عربستان 🎙
⚡️ پیشنهاد هفته 🔹 مقاله: فهم معناشناختیِ جنبش‏های اسلامی معاصر؛ مطالعه موردی جنبش صحوه عربستان سعودی، داوود فیرحی، سید رضا حسینی، نشریه رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی تابستان 1402 🔸️ تمرکز اصلی پژوهش پیش‌رو فهم معناشناختی جنبش اسلامی صحوه در دوره‌های متقدم و متأخر است. 🔹️ در حقیقت از آنجا که غرب آسیا همواره شاهد تحولات سریع و پی‌درپی بوده به طوری که تأملات نظری از تحولات عینی عقب می‌مانند، لذا فهـم نظری این تحولات شایان توجه است از این‌رو پژوهش حاضر در تلاش برای فهم تغییر و تحولات فکری جنبش اسلامی صحوه که جزء جنبش‌های فکری-سیاسی کمتر شناخته‌شده به زبان فارسی است با استمداد از چارچوب نظری شبکه‌ی معناشناسی قرآنی توشیهیکو ایزوتسو، اسلام‌شناس ژاپنی است. 🔸️در معناشناسی معنا از ارتباط علّی و متقابل میان واژگان مختلف حاصل می‌شود که از دل این ارتباط یک شبکه معنایی شکل می‌گیرد. 🔹️با بهره‌گیری از این چارچوب نظری گذار از شبکه معناشناختی متقدم صحوه با محوریت اسلام سیاسی در دهه‌ی 80 و 90 میلادی به شبکه معناشناختی متأخر صحوه با محوریت اسلام مدنی آستانه‌ی قرن بیست‌ویکم قابل رهگیری است. این گذار معناشناختی موجد دگردیسی جهان‌بینی معناشناختی -به تعبیر ایزوتسو- جنبش صحوه از خشونت به مدارا است. 🔸️پژوهش پیش رو این گذار را در میانه‌ی مناسبات گاه پیچیده میان صحویون، علمای وهابیت، رسمی خاندان پادشاهی سعودی و همچنین نیروهای جهادی در سه دهه‌ی اخیر پی می‌گیرد. 🔹 برای دریافت نسخه کامل این مقاله اینجا کلیک کنید. 🆔 @KSA_Narrator
💠بخش مطالعات ایران المرکز العربي للأبحاث ودراسة السياسات - قطر برگزار می‌کند: 🔷️همایش سالانه بخش مطالعات ایران با موضوع: 🔻علوم اجتماعی و انسانی در ایران، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها ✅️ ۹ و ۱۰ اکتبر امسال 👇 کتابچه همایش و خلاصه مقالات در فرسته‌ی بعدی 🆔 @ArabWorldWatch