اگر بنا باشد كه يك جايى دادستان بخواهد روى قوانين عمل بكند، ما بخواهيم بگوييم كه خير، ما دادستان را قبول نداريم، اين معناى ديكتاتورى است. ديكتاتورى همان است كه نه به مجلس سر فرود مىآورد، نه به قوانين مجلس و نه به شوراى نگهبان و نه به تأييد شوراى نگهبان و نه به قوّه قضائيه و نه به دادستانى و نه به شوراهاى دادستانى و همين طور به همه ارگان ها. قانون معنايش اين است كه [همه] چيزها [را] به حسب قانون اسلامى، به حسب قانون كشورى كه منطبق با قوانين اسلام است، همه را، وظيفه شان را قانون معيّن كرده. بعد از آن كه قانون وظيفه را معيّن كرد، هر كس بخواهد كه بر خلاف او عمل بكند، اين يك ديكتاتورى است كه حالا به صورت مظلومانه پيش آمده است و بعد به صورت قاهرانه پيش خواهد آمد و بعد اين كشور را به تباهى خواهد كشيد و اين كشور وقتى به تباهى كشيده شد و اين مردم متفرّق و مختلف با هم شدند، اين همان وظيفه اى كه براى ابرقدرت ها بايد انجام بدهد اين آدم انجام داده، و لو خودش نمىفهمد، اگر بفهمد كه ديگر مصيبت بالاتر است؛ لكن خودشان ملتفت نيستند. اگر من اين نصيحت ها را مىكنم كه شما همه به قانون عمل كنيد، از هياهو و جنجال دست برداريد، روزنامه ها از هياهو و جنجال دست بردارند، قلمدارها از هياهو و جنجال دست بردارند، نويسنده ها دست بردارند، گوينده ها دست بردارند، اگر اين طور بشود، يك كشور قانونى ما پيدا مىكنيم كه همان كشور اسلامى است و ديكتاتورى از اين كشور بيرون مىرود.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج14، ص 415 و 416
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
می رسد روزی که می آید سواری از سفر
این شب هجران به پایان می رسد وقت سحر
جمعه ای با شور ذکر دلنشین فاطمه
می رسد پشت و پناه سرزمین فاطمه
عاقبت تنها امید ناامیدان می رسد
آی مردم، با سپاهی از شهیدان می رسد
با سپاه کاظمی ها، باقری ها می رسد
لشکر صیّادها و باکری ها می رسد
خاطرات عاشقی هرگز نرفت از یادها
زنده شد این خاطره در سوّم خردادها
سوّم خرداد یعنی جبهه ی حقّ شاد شد
خاک خرمشهر با لطف خدا آزاد شد
سوّم خرداد شرح "جاءَ نصرُ اللّه" بود
فتح خونین شهر، کار حضرت فتّاح بود
یاعلی گفتیم، سربازان حق پس می رسیم
مطمئن باشید تا بیت المقدّس می رسیم
فاتحانه پای ما تا خانه ی دین می رسد
جمعه ای هم نوبت فتح فلسطین می رسد
ما اگر از قافله از کربلا جامانده ایم
ما اگر در هر نفس "ممّد نبودی" خوانده ایم
می رسد روزی که می بینیم دنیا جای ماست
چشم دنیا محو چشمان جهان آرای ماست
هر کسی که خیمه گاه دشمنان را ترک کرد
با حسینی های عالم کربلا را درک کرد
ما برائت جُسته ایم از حلقه ی سیّاس ها
از نفوذی های دشمن از نمک نشناس ها
توبه باید کرد بعد از ارتکاب اشتباه
وای اگر تکرار گردد انتخاب اشتباه
باید از هر چه گذشته تا به حال عبرت گرفت
جای دشمن باید از دشمن شناسان خطّ گرفت
با بصیرت، مضمحل گردد فریب دیگری
با ولایت می رسد فتح قریب دیگری
کوری چشمان دشمن باز هم همّت کنیم
ویژگی هایی که باید ما به آن دقّت کنیم
با کفایت، اهل ایمان، ضدّ هرگونه فساد
مرد میدان، انقلابی، اهل ایثار و جهاد
با جوانان یار باشد، فارغ از حرف و شعار
دل به میدان می زند او با دلی امیدوار
این خصوصیّات ممتازی که خیلی مطرح است
در کسی پیدا شود او انتخاب اصلح است
یادتان باشد که دشمن کار نسپارد به ما
عزّت فردای ایران بستگی دارد به ما
بستگی دارد به این که زائر باران شویم
با شهیدان مسیر عشق، هم پیمان شویم
کُشته ما را غربت آقا و جام زهرها
پیش روی ماست حالا فتح خرمشهرها
افتخار ماست ایران کشور آزاده هاست
سرزمین علم یعنی جای فخری زاده هاست
نهضت ما تا قیام شخص قائم زنده است
مرگ اسرائیل یعنی حاج قاسم زنده است
عاشقی یعنی حسین بن علی الگوی ماست
قصّه ی امروز ما چیزی شبیه کربلاست
می رسد شمشیر سرخ انتقامِ کربلا
می رویم و بازهم دارد ادامه کربلا
"اسماعیل شبرنگ"
#شعر
#مدح_و_مناجات
#دفاع_مقدس
#انقلاب_اسلامی
#حضور_حداکثری
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#سوم_خرداد
@Arshiv_Gholam
@hosenih
از تو دور افتاده ایم و با فراقت راحتیم
باز أمّا ادّعا داریم فکر حضرتیم
فکر بیداری مایی ما ولی خوابیم خواب
عفو کن آقا اگر اینقدر اهل غفلتیم
تو به گمنامان نگاه بیشتر داری ولی
ما ز چشم افتاده ها از عاشقان شهرتیم
پشت ابر معصیت ماندیم و نابینا شدیم
حاضر کامل شما هستی و ما در غیبتیم
با تمام این بدی ها نام ما را خط مزن
با تمام این بدی ها باز هم در خدمتیم
جزحسین و روضه اش راه نجاتی نیست نیست
ما برای آشتی با تو دخیل هیئتیم
"سیّد پوریا هاشمی"
#شعر
#مناجات
#امام_زمان
@Arshiv_Gholam
@hosenih
19.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نظارت در انتخابات ها🎥
"جایگاه شورای نگهبان قانون اساسی"
#فیلم
#موشن_گرافیک
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اصل برائت در تایید صلاحیت ها🎥
"دکتر علی بهادری جهرمی"
#فیلم
#سخنرانی
#انتخابات
#شورای_نگهبان
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ترس از نظارت استصوابی🎥
"دکتر علی بهادری جهرمی"
#فیلم
#سخنرانی
#انتخابات
#شورای_نگهبان
@Arshiv_Gholam
اقسام نظارت
نظارت استطلاعی:
به نظارتی گفته میشود که ناظر موظّف است تنها از وضعیتی که مجریان انجام میدهند اطّلاع یابد، سپس بدون آنکه خود اقدام عملی کند و نحوه اجراء را تأیید یا ردّ کند، آنچه را مشاهده کرده به مقام دیگری گزارش دهد.
این گونه نظارت که صرفاً جنبه اطّلاع یابی دارد، به واقع حقّ همه شهروندان جامعه نیز هست، وگرنه از این حیث که ناظران نمیتوانند هیچ گونه تصمیم گیری در مورد تخلّفات احتمالی داشته باشند، تفاوتی با نظارت سایر شهروندان ندارد.
نظارت استصوابی:
استصواب که واژهای عربی است با واژه صواب هم مادّه (ریشه) است. صواب به معنای "درست" درمقابل "خطا" و استصواب به معنای "صائب دانستن و درست شمردن" است؛ مثل اینکه گفته شود این کار صحیح و بیاشکال است.
در اصطلاح، نظارت استصوابی به نظارتی گفته میشود که در آن ناظر در تمام موارد تصمیم گیری حضور دارد و باید اقدامات انجام شده را تصویب کند تا جلوی هرگونه اشتباه و یا سوء استفادهای از جانب مجریان گرفته شود.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ج1، ص 197
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
جایگاه شورای نگهبان
در تمام کشورهای جهان و نزد تمامی عقلای عالم، برای تصدّی مسئولیتهای مهم، یک سری شرایط ویژه در نظر گرفته میشود. تا هم وظایف محوّله به فرد مورد نظر به درستی انجام پذیرد و هم حقوق و مصالح شهروندان در اثر بیکفایتی و نالایق بودن مسئول برگزیده پایمال نگردد.
از این رو، امروزه در دموکراتیکترین نظام های دنیا نیز شرایط ویژهای برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان [در فرآیندهای انتخاباتی] در نظر گرفته میشود و قانون، مرجعی رسمی را برای اعمال نظارت و احراز شرایط داوطلبان انتخابات تعیین میکند. این مرجع رسمی عهده دار بررسی وضعیت و روند انجام انتخابات و وجود یا عدم وجود شرایط لازم در داوطلبان _که در نتیجه با تأیید یا ردّ صلاحیت داوطلبان میانجامد_ میباشد.
بنابراین نظارت استصوابی امری شایع، عقلایی و قانونی در تمامی کشورها و نظام های موجود دنیا است. مثلاً یکی از شرایط معتبر در کلّیه نظام های حقوقی جهان این است که کاندیدای مورد نظر، سابقه کیفری نداشته باشد و افراد دارای سوء سابقه کیفری از پارهای از حقوق اجتماعی از جمله انتخاب شدن برای مجالس تصمیم گیری، هیأتهای منصفه، شوراها و غیره محروماند.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ج1، ص 197 و 198
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
امّا آيا وضع چنين شرايطي به معناي سلب حقّ مردم براي انتخاب شدن است؟
زماني كه پذيرفتيم لازمه اِعمال حاكميّت صحيح، وجود افراد توانمند براي قانون گذاري و تصميم گيري در بحران هاي خاصّ اجتماعي و سياسي است، بالطّبع وجود يك سلسله ويژگي ها، توانايي ها و آگاهي از نيازهاي جامعه و مصالح مردم را در داوطلبان نمايندگي، امري لازم و ضروري خواهيم دانست. به مانند آن كه مجوّز طبابت و تأسيس مطب فقط به افراد خاصّي كه از اطّلاعات و تعهّد كافي در امر طبابت برخوردارند داده مي شود و اين هرگز به معناي سلب حقّ مردم در گرفتن جواز مطّب نيست؛ بلكه دقيقاً به معناي رعايت حقوق و مصالح ساير شهروندان مي باشد.
حال كه چنين شرايطي _كه البتّه در نظام هاي مختلف بر حسب نوع نگرش و ايدئولوژي حاكم بر نظام و قانون اساسي آن ها، مي تواند تفاوت هايي داشته باشد_ براي داوطلبان نمايندگي ضرورت دارد، مرجعي نيز بايد وجود داشته باشد تا وجود اين شرايط را در داوطلبان احراز كند. در صورت نبود همه يا بعضي از اين شرايط در داوطلبي خود اين مرجع يا نهاد قانوني ديگري كه اين مرجع به آن گزارش مي دهد، صلاحيّت داوطلبان فاقد شرايط را ردّ كند.
در كشور ما نيز به مانند ساير كشورهاي جهان، قانون مرجعي را معرّفي كرده است كه بر امر انتخابات و صلاحيّت نامزدهاي انتخاباتي نظارت كند، كه مطابق اصل نود و نهم قانون اساسي اين وظيفه بر عهده شوراي نگهبان قرار داده شده است. نخست وزارت كشور به عنوان مُجري انتخابات، صلاحيّت نامزدها را احراز مي كند، سپس به موجب قانون، شوراي نگهبان نظارت مي كند كه آيا تأييد يا ردّ صلاحيّت داوطلبان به حقّ بوده است يا خير. اين نظارت كه به موجب اصل نود و نهم قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان است "مطلق" و شامل نظارت بر رأي گيري و روند انتخابات و نيز صلاحيّت كانديداها مي باشد و مقيّد كردن آن به صِرف نظارت بر رأي گيري، بدون دليل و تخطّي از اصل مزبور است.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ج1، ص 198
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
امّا به چه دليل نظارت شوراي نگهبان استصوابي است و نه استطلاعي؟
مطابق همان اصل عقلايي كه احراز صحّت انتخابات و تأييد و يا ردّ صلاحيّت نامزدهاي انتخاباتي را بر عهده مرجعي رسمي و قانوني مي داند و نيز ضرورت وجود مرجع قانوني كنترل اعمال مجريان (وزارت كشور) براي برطرف كردن اشتباهات يا سوء استفاده هاي احتمالي نهاد اجرايي، و همچنين پاسخ گويي به شكايات و اعتراضات داوطلبان از مجريان انتخاباتي، قانون اساسي نهاد ناظري به عنوان مرجع رسمي ناظر بر انتخابات و تشخيص صلاحيّت نامزدها و عمكرد مجريان انتخاباتي تعيين كرده است. اين نهادِ ناظر شوراي نگهبان است و در قانون نهاد يا شخص ديگري به عنوان ناظر، يا نهادي كه شوراي نگهبان به آن گزارش دهد معرّفي نشده است. پس تنها ناظر رسمي و قانوني همين شوراي نگهبان است و چون نظارت عقلايي بر رأي گيري و تشخيص صلاحيّت داوطلبان اقتضاي تأييد يا ردّ و ابطال عملي و مؤثّر را دارد و اين ويژگي تنها در قالب نظارت استصوابي قابل تحقّق است، بنابراين نظارت شوراي نگهبان نيز نظارت استصوابي مي باشد.
از سوي ديگر، قانون اساسي در اصل نود و هشتم خود، حقّ تفسير قانون اساسي را به شوراي نگهبان داده است و اين شورا به دفعات "نظارت" موجود در اصل نود و نهم قانون اساسي را به "نظارت استصوابي" تفسير كرده است.
البتّه اين نظارت در چارچوب قانون و بر مبناي شرايطي است كه قانون براي نامزدها و يا نحوه اجراي انتخابات تعيين كرده است. در واقع شوراي نگهبان عهده دار بررسي وجود شرايط مندرج در قانون در داوطلبان و در عملكرد مجريان انتخاباتي مي باشد. البتّه طبق وظيفه اگر وجود اين شرايط را مُحرز نبيند صلاحيّت داوطلبان و يا صحّت انتخابات را تأييد نخواهد كرد.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ص 199
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
انگيزه مخالفت با نظارت استصوابي چيست؟
با عنايت به جايگاه عقلايي و قانوني نظارت استصوابي كه در همه كشورها و نظام هاي دنيا امري پذيرفته شده و جا افتاده است، اين سؤال مطرح مي شود كه چرا برخي در سخنراني ها و نوشته هاي خود به مخالفت با اين نظارت مي پردازند و در صدد حذف آن هستند؟
در پاسخ بايد گفت، واقعيّت آن است كه هيچ جناح و گروه سياسي در كشور نيست كه قائل به نظارت نباشد و سابقه عملكرد برخي مخالفانِ امروزينِ نظارت استصوابي نشان مي دهد كه خود به هنگام تصدّي امور، چنين نظارتي را اعمال و شديداً از آن دفاع مي كردند. أمّا هم اكنون به انگيزه سياسي _و نه به انگيزه ديني و ملّي_ و تأمين منافعِ گروهي و طيفيِ خود از در مخالفت با نظارت استصوابي در مي آيند تا بتوانند افرادي كه واجد صلاحيّت نيستند را وارد مراكز تصميم گيري و حسّاس نظام كنند و از اين طريق اهداف حزبي و اغراض سياسي خود را برآورده سازند. مثلاً به هنگام انتخابات مجلس خبرگان، سعي مي كنند افراد غير مجتهد _كه از نظر قانوني واجد صلاحيّت نيستند_ را وارد مجلس خبرگان كنند تا از اين طريق به مقاصد خود دست يابند و چون شوراي نگهبان مطابق قانون با خواست غير عقلاني و غير قانوني آنان مخالفت مي كند، سعي در حذف نظارت استصوابي دارند و پيشنهاد مي كنند "شوراي نگهبان تنها حقّ نظارت بر روند انتخابات را دارد و بدون اِعمال هيچ گونه برخورد عملي با تخلّفات و كارهاي خلاف قانون، صِرفاً مي بايست گزارش كننده ماوقع باشد".
أمّا اين كه به چه كسي بايد گزارش كند؟ و آيا اساساً قانون مقام ديگري را كه شوراي نگهبان گزارش خود را تقديم او كند در نظر گرفته است يا خير؟ سئوال هايي است كه هرگز به آن جوابي نمي دهند.
اين مخالفت ها گاهي نيز از سوي كساني كه با حاكميّت اسلام و احكام حيات بخش آن بر اين كشور سر ستيز دارند، صورت مي گيرد و اينان در پي آنند كه تحت لواي حمايت از "جمهوريّتِ نظام"، به سست كردن و منزوي ساختن "اسلاميّت" آن بپردازند و با حذف شرايطي كه در اثر داشتن ويژگي اسلامي نظام براي داوطلبان انتخاباتي در نظر گرفته شده است، انگيزه هاي ضدّ ديني و ضدّ مردمي خود را عملي گردانند.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ج1، ص 199 و 200
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam
اصل برائت در تأیید صلاحیت
گاه چنين گفته مي شود كه اصل بر برائت افراد است و اين كه همه انسان ها خوب اند مگر خلاف آن ثابت شود. پس بنابراين جستجو در احوال ديگران براي اثبات صلاحيّت آنها كاملاً بي مورد و خلاف اصل است.
در پاسخ، نخست بايد ديد جايگاه اصل برائت كجاست، تا در پرتو آن معلوم شود كه اساساً اين مورد از موارد جريان اصل برائت است يا خير.
اصل برائت مي گويد "اگر كسي بخواهد به كسي نسبتي ناروا بدهد و او را به مجازات برساند، بايد آن را اثبات كند و گرنه تا دليلي اقامه نكرده است، مطابق اين اصل، هيچ اتّهامي وارد نيست و طبعاً دليل كه اقامه شد، اصل برائت از كار مي افتد و به اصطلاح، الأصلُ دليلٌ حيثُ لا دليل".
ولي در جايي كه وجود يك سري ويژگي ها و توانايي ها شرط گزينش است، نمي توان وجود آن ها را مفروض تلقّي كرد و به تفحّص براي احراز آن ها نپرداخت. به تعبير ديگر "اصل برائت عدم وجود اتّهام را اثبات مي كند، نه وجود لياقت و توانمندي را".
مثلاً آيا مي توان همه افراد جامعه را بر مبناي اصل برائت مجتهد دانست؟! آيا در اثبات مهارت ها و توانايي هاي صنعتي مي توان بر مبناي اصل برائت حكم كرد؟ و آيا پليس بر اساس اصل برائت به متقاضيان گواهينامه رانندگي مي دهد؟ از ساده ترين امور تا پيچيده ترين آن ها وقتي عقلاً و قانوناً شرايطي براي واگذاري مسئوليت وضع شده باشد، احراز آن شرايط نيز حتمي خواهد بود.
علّامه محمّد تقی مصباح یزدی (رحمه اللّه)
پرسش ها و پاسخ ها، ج1، ص 201
#کتاب
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
#شورای_نگهبان
#انتخابات
@Arshiv_Gholam