عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي نَهْشَلٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ:
🔸مَنْ عَذَرَ ظَالِماً بِظُلْمِهِ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مَنْ يَظْلِمُهُ فَإِنْ دَعَا لَمْ يَسْتَجِبْ لَهُ وَ لَمْ يَأْجُرْهُ اللَّهُ عَلَى ظُلَامَتِهِ.
🔹عبد اللَّه بن سنان گويد حضرت صادق (عليه السّلام) فرمود:
هر كه براى ظالم در ستمى كه كرده است عذر بتراشد (و در صدد دفع سرزنش و ملامت مردمان نسبت به او برآيد) خداوند بر او مسلّط كند كسي را كه به او ستم كند، و اگر دعا كند (كه آن ستم را از او دور كند) مستجاب نكند، و در برابر ستمى كه به او شده پاداشى به او ندهد.
📜الكافي، ج2، ص 334
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
دانلود اخبار و آثار ساختگی سیری انتقادی در حدیث.pdf
7.02M
💥اخبار و آثار ساختگی (ترجمه الموضوعات فی الآثار و الأخبار؛ عرض و دراسة)
🔰 سیری انتقادی در حدیث
✍ هاشم معروف حسنی
#معرفی_کتاب
#اخبار_و_آثار_ساختگی
#هاشم_معروف_حسنی
@Arshiv_Gholam
جاي گريه حسين ميبيني
خون به چشمان خواهرت جاريست
وقت مغرب رسيده از گودال
همه رفتند شمر ول كن نيست
#شعر
#روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
امام علی (علیه السّلام) می فرمایند:
🔸أكره نفسك علي الفضائل فانّ الرّذائل أنت مطبوع عليها.
🔹نفس خويش را به جبر بر فضيلتها وادار كن، زيرا نفس تو بر رذائل (و صفات زشت) خو گرفته است.
📜غررالحکم، باب الفضائل، حدیث 4
#حدیث
#غررالحکم
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
nava.mp3
5M
🎙 نوا و روضه🎙
🔰 کربلایی نریمان پناهی
🗓 صوت های قدیمی
#صوت
#روضه
#سینه_زنی
#نریمان_پناهی
@Arshiv_Gholam
امام علی (علیه السّلام) می فرمایند:
🔸لا يكون الرّجل مؤمنا حتّي لا يبالي بماذا سدّ فورة جوعه، و لا بايّ ثوبيه إبتذل.
🔹كسي مؤمن نخواهد بود تا آن گاه كه پروا نداشته باشد كه با چه خوراكي شدّت گرسنگي خود را برطرف كند، و كداميك از دو جامه خود را كهنه كرده (و كدام را نگهداري نكرده) است. (خوراک و پوشاک دغدغه و مشغولیت و هدف او نباشد)
📜غررالحکم، باب المؤمن، حدیث 30
#حدیث
#غررالحکم
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
🔰أعلام النّساء المؤمنات و ذكر بعض أهل السير:
🔻إنّ العقيلة زينب (سلام اللّه عليها) كان لها مجلس خاصّ لتفسير القرآن الكريم تحضره النساء.
📜عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، ج11، ص 954
#کتاب
#عوالم_العلوم
#شیخ_عبدالله_بحرانی
@Arshiv_Gholam
رو صورت تو ردّ خونه
قامت تو چرا کمونه
زینب میگه حسن میدونه
چی اومده سر تو زهرا
میلرزه پیکر تو زهرا
خاکیه چادر تو زهرا
تو رو تو کوچه ها جلوی حسن میزدن
هرچی حسن میگفت که نامرد نزن میزدن
مغیره خوب میدونه جون تو جون منه
وقتی تو رو میزدن انگار به من میزدن
با یه لگد درو شکستن
سینه مادرو شکستن
غرور حیدرو شکستن
مادرمون داره میمیره
دستشو به پهلو میگیره
حسن دیگه یادش نمیره
یادش نمیره که چجوری تو خوردی زمین
میگفت با گریه نانجیبا امونش بدین
تو این روزا که داری میری یه خواهش داره
فقط میخواد یه بارِ دیگه بخندی همین
آروم جونمو گرفتن
یار جوونمو گرفتن
ستون خونمو گرفتن
بی تو علی خونه خرابه
بی تو به گردنش طنابه
لحظه به لحظه هاش عذابه
تو رو قسم میدم به اشکای زینب نرو
یه شب دیگه بمون کنارم تو امشب نرو
مگه نمیبینی که داره میلرزه حسن
اگه بری حسن میمیره توی تب، نرو
آب روون میریزه أسماء
به پیکر زخمی زهرا
دیگه علی میمونه تنها
دیگه علی زهرا نداره
مادرو تو کفن میذاره
امشبو تا سحر بیداره
انقده گریه کرده بابا گرفته صداش
انقده زخمه تن مادر هنوز مونده جاش
یادگار مادر و محسن، یه گهواره بود
با چوب گهواره میسازه یه تابوت براش
زندگی علی کفن شد
یتیمی قسمت حسن شد
فراق زهرا سهم من شد
رفتی و پشتمو شکستی
روی علی چشاتو بستی
تو شعله ها به خون نشستی
اسیر پنجه ی چهل تا نامحرم شدی
اسیر تازیونه های دمادم شدی
جوری شدی فدای حیدر تنت آب شده
تو زهرای گذشته نیستی چقد کم شدی
«محمد حسین ابوطالبی»
#شعر
#روضه
#سینه_زنی
#حضرت_زهرا
@Arshiv_Gholam
عنه (عليه السلام):
🔸أحوالُ الدُّنيا تَتْبَعُ الاتِّفاقَ، و أحوالُ الآخِرةِ تَتْبَعُ الاستِحْقاقَ.
امام على (عليه السلام):
🔹اوضاع و احوال دنيا تابع اتّفاق است، و اوضاع و احوال آخرت تابع استحقاق.
📜میزان الحکمه، حدیث 101
#حدیث
#میزان_الحکمه
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
🔰و حدّث يحيى المازني، قال:
🔻كنت في جوار أميرالمؤمنين (عليه السّلام) في المدينة مدّة مديدة، و بالقرب من البيت الّذي تسكنه زينب إبنته، فلا و اللّه ما رأيت لها شخصاً، و لا سمعت لها صوتاً.
🔻و كانت إذا أرادت الخروج لزيارة جدّها رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) تخرج ليلاً، و الحسن عن يمينها، و الحسين عن شمالها، و أميرالمؤمنين أمامها، فإذا قربت من القبر الشّريف سبقها أميرالمؤمنين (عليه السّلام) فأخمد ضوء القناديل، فسأله الحسن مرّة عن ذلك؟فقال أخشى أن ينظر أحد إلى شخص اختك زينب.
📜عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، ج11، ص 955
#کتاب
#عوالم_العلوم
#شیخ_عبدالله_بحرانی
@Arshiv_Gholam
بالا گرفت شعله ی داغ تو با تنور
تاج سرم، سر تو کجا و کجا تنور
باید خدا به خیر کند انتهاش را
وقتی که هست سهم سرت ابتدا تنور
خولی امان نداد سرت را بغل کنم
حالا به جای من شده حاجت روا تنور
خولی نداد پاسخ این پرسش مرا
آخر میان این همه جا پس چرا تنور؟!
زد روی صورتش زن خولی همین که دید
افتاده ردّ خون گلوی تو تا تنور
کاری که با تن تو سه روز آفتاب کرد
آورد یک شبه به سرت آن بلا تنور
در کربلا نبود اگر از غذا خبر
در کوفه بود منزل تو از قضا تنور
خاکستری که بر سر و رویت نشسته است
کار عجوزهی سر بام است یا تنور؟!
حجم سر تو کم شده و داد میزنم
ای بی وفا زمانه و ای بی حیا تنور
نانی نخورده ایم به یاد سرت حسین
هر جا که دیده ایم من و بچّه ها تنور
جز روی دامنم همه جا سر گذاشتی
نیزه، درخت، طشت طلا، زیر پا، تنور
«رضا قربانی، گروه یا مظلوم»
#شعر
#روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
💠بدان كه انسان سه حال دارد بالنّسبه به معاصى:
حالى دارد پيش از ارتكاب به معصيت، و حالى دارد در حين عمل، و حالى دارد بعد از عمل، و احكام اين هر سه عمل مختلف است.
1⃣ أمّا قبل از ارتكاب به عمل بايد أخبار خوف بر خودش بخواند، بلكه خودش را منصرف نمايد بگويد به خود:
شايد اين عمل را مرتكب شدى «إنّى لا أغفر لك أبداً» را مستحق گرديدى، زيرا كه ميان عبد و مولا اندازهاى هست از مخالفت كه تا آن حد صلاحيت عفو را دارد و اگر از آن حد گذشت العياذ باللّه مولا او را عاق خواهد فرمود كه ديگر قابل آمرزش نيست و رحم بر او خلاف مقتضاى حكمت است. در هر معصيتى اين احتمال گذشتن از حدّ، قائم است، بايد انسان خود را بترساند تا برگردد.
2⃣ و همچنين در حال معصيت بايد بيشتر خود را بترساند، زيرا كه ملك الملوك جلّ شأنه العظيم ايستاده حاضر و ناظر و بنده او در حضور
مقدّسش هتك حرمت او را مىكند...در آن حال بايد خيلى خائف و لرزان باشد، از هر جاى عمل برگردد، خوب است.
3⃣ و اگر نستجير باللّه شهوت غالب آمد و برنگشت معصيت را كرد بعد از كردن پشيمان شد، حالا ديگر وقت خواندن اخبار رجاء است بر خود تا اينكه شيطان ملعون او را مأيوس نكند از توبه، و نگويد كار تو ديگر إصلاحپذير نيست، تو توبه را شكستى عن عمد و إلتفات، ديگر چه توبهاي است مىكنى؟ اين هم مثل آن، يقين بداند كه اين از آن بدبخت است، بلكه كليه هر خيالى كه نتيجه آن اين است كه عمل مكن، آن خيال از شيطان است.
بايد كه بگويد مولاى من كريم است، خودش فرموده:
يأس از رحمت من از معاصى كبيره است، چطور من به در خانه او نروم، باز اگر رحم كند، اوست كه او راحم من لا راحم له است. او از كثرت جودش اسم مبارك خود را وهّاب گذاشته و در نزد حسن ظنّ عبد مؤمن است. نديدى قاتل حمزه سيّد الشّهداء (سلام اللّه عليه) را قبول فرمود؟
🔘...از اين كلمات كه دلالت صريحه دارند بر اينكه همين قدر باشد كه انسان ياغى نباشد كه ترحّم بر او قبيح باشد، او را رحمت فرا مىگيرد.
خبر نبوى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) است كه اگر كسى هفتاد پيغمبر كشته باشد، و توبه كند توبه او قبول است.
🔻پس نبايد از رحمت واسعه خداوندى جلّ و علا مأيوس شود و تقاعد از توبه بنمايد زيرا كه باز اگر كار درست شود، با رو به خدا كردن درست مىشود، نشنيدهاى:
بازا، بازا، هرآنچه هستى بازا
گر كافر و گبر و بتپرستى بازا
كاين درگه ما درگه نوميدى نيست
صد بار اگر توبه شكستى بازا
📜تذكرة المتّقين، ص 11 تا 13
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
⭕️ نگاهی به آموزه های بابیان و بهائیان، فراماسون ها و برخی غرب گرایان در عصر قاجار نشان میدهد که هدف همه این جریان ها، مبارزه با مبانی دینی جامعه و وابسته کردن آن به استعمار غرب بوده است.
دکتر موسی نجفی
تاریخ معاصر ایران، ص 191
#کتاب
#تاریخ_معاصر_ایران
#دکتر_موسی_نجفی
@Arshiv_Gholam
آهی کشیدی و رخ آیینه مات شد
اشک زلال چشم تو آب حیات شد
خون دل تو خون دلم را به شیشه کرد
تا از تو خواستم بنویسم دوات شد
این شهر را ادامه دهی، آب می برد
بانو بقیع از ابر دو چشمت فرات شد
ای نوحه خوان ممتدِ از صبح تا به ظهر
قدری نفس بگیر که وقت صلاة شد
وقت قنوت، اشک تو افتاد روی خاک
فردا خبر رسید که آنجا قنات شد
او ماند و دختران یتیم قبیله اش
امّ البنین بی پسر، امّ البنات شد
آری پسر، قمر به شب مؤمنین که شد
مادر، ستاره ی سحر مؤمنات شد
«سید میلاد حسنی»
#شعر
#مدح_و_روضه
#حضرت_ام_البنین
@Arshiv_Gholam
💡وقایع تاریخی متعلّق به گذشته است؛ ولی اندیشه هایی که از دل آن وقایع بیرون میآیند، متعلّق به گذشته نیست.
دکتر موسی نجفی
کتاب بصیرت تاریخی، ص 18
#کتاب
#بصیرت_تاریخی
#دکتر_موسی_نجفی
@Arshiv_Gholam