eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
253 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰أبوودّاك گويد چون علىّ بن أبى طالب (علیه السّلام) از نبرد با خوارج فراغت يافت، در نهروان، به ميان مردم برخاست و سخن گفت. 🔻نخست حمد و ثناى خداى آن‌چنان‌ كه سزاوار اوست به جاى آورد، سپس گفت: 💡أمّا بعد، خداوند در حقّ شما نيكى كرد و در جنگ پيروزيتان داد. اكنون بى‏درنگ روى به دشمن خود (مردم شام) نهيد. 🔴 پس برخاستند و گفتند: يا أميرالمؤمنين تيرهامان به پايان رسيده و شمشيرهامان كند شده و سرنيزه‏هامان كنده شده و بيشترين شكسته است. ما را به شهرمان بازگردان تا با ساز و برگ بهتر بسيج نبرد كنيم. شايد هم أميرالمؤمنين به جاى آن شمار كه از ما كشته شده‏اند، شمار ديگرى بر ما بيفزايد و اگر چنين كند ما در پيكار با خصم نيرومندتر خواهيم شد. 🔺آنكه در اين روز از سوى مردم سخن گفت أشعث بن قيس بود. ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي 📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 27 @Arshiv_Gholam
shoor2.MP3
2.61M
🎙نوای حسین حسین جان🎙 🔰 کربلایی نریمان پناهی 🗓 صوت های قدیمی @Arshiv_Gholam
2 (2) (1).mp3
15.87M
🎙آقا جان حسین حسین آقا جان🎙 🔰 کربلایی علی کرمی 🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز عاشوراء محرّم ۱۴۰۱ @Arshiv_Gholam
صبح 9.4.mp3
17.67M
🎙ای وای از اسیر شدن🎙 🔰 کربلایی علی کرمی 🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز تاسوعا محرّم ۱۴۰۱ @Arshiv_Gholam
noormags-مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد.pdf
363.5K
💥مناسبات اهل حدیث و امامیه 🔰 مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد از غیبت صغری تا افول آل‌بویه ✍ استاد علی امیرخانی @Arshiv_Gholam
اباضیه.pdf
315.2K
💥فرقه اباضیه 🔰 تنها فرقه‌ی باقیمانده از خوارج ✍ مسعود جلالی مقدّم @Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰قيس بن سكن گويد ما در مسكن بوديم. شنيديم كه على (علیه السّلام) مى‏گفت: 🔺«اى مهاجران، به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر داشته داخل شويد و بازپس مگرديد كه زيان ديده بازمى‏گرديد». 🔺آنان گريستند و گفتند: سرما سخت است و (اين جنگ در فصل سرماى هوا بود). 🔺على گفت: مردم ديگر نيز همانند شما سرماى هوا را احساس مى‏كنند. ⚫️ ولى آنان همچنان از جنگ سر بر مى‏تافتند. چون على (علیه السّلام) چنان ديد گفت: «از شما دلخسته‏ام، اين شيوه‏اى ناپسند است كه در پيش گرفته‏ايد...» 🔵 ولى آنان على (علیه السّلام) را آزردند و همچنان در سرپيچى خويش اصرار ورزيدند. چون على (علیه السّلام) چنان ديد به كوفه بازگشت و روزى چند درنگ كرد. جمع كثيرى از يارانش از گردش پراكنده شدند. از اينان گروهى همان عقيده خوارج يافته بودند و برخى در امر خوارج در ترديد بودند. ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي 📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 27 و 28 @Arshiv_Gholam
🔰أبو ودّاك گويد چون مردم از رفتن به غزاى شام ناخشنودى نمودند، على همراه آنان بيامد تا به «نخيله» رسيد و آنان را فرمان داد كه در لشكرگاه‌هاى خود بمانند و به جايى نروند و دل بر جهاد بندند و خويشتن مهيّاى آن كنند و كمتر به ديدار زن و فرزند خود روند تا زمانى كه به جانب دشمنشان در حركت آيند. 🔘 نمير عبسى گويد على به جماعتى از رزمندگان قبيله همدان گذشت. عدّه‏اى پيش آمدند و گفتند: آيا مسلمانان را بى‏هيچ گناهى نابود مى‏كنى؟ كار خدا را سهل مى‏انگارى و به طلب پادشاهى برخاسته‏اى؟ و مردم را در دين خدا حكم قرار مى‏دهى؟ حكم جز براى خدا نيست! 🔺على گفت: «حكم خدا بر گردن شماست. مانع نمى‏شود كه شقى‏ترينشان ريش مرا از خون سرم رنگين سازد. من يا مى‏ميرم يا كشته مى‏شوم، نه، كشته مى‏شوم». سپس بيامد و به قصر امارت داخل شد. 🔸أبو ودّاك گويد مردم روزى چند با على در نخيله درنگ كردند. سپس يك يك و دو دو از لشكرگاه آهسته آهسته بيرون مى‏خزيدند و به شهر مى‏رفتند. فقط گروه اندكى با او ماندند كه از سران قوم بودند. لشكرگاه خالى شده بود و آنان كه به كوفه رفته بودند ديگر بازنگشتند و آنان كه با او مانده بودند ناشكيبايى مى‏كردند. على (علیه السّلام) چون چنان ديد خود نيز به كوفه در آمد. ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي 📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 28 @Arshiv_Gholam
می‌کشی ما را به زاری هرچه خواهی می‌کنی اختیار ما تو داری هرچه خواهی می‌کنی با همه سوز درون در ره میان خاک و خون می‌کشی ما را به خواری هرچه خواهی می‌کنی بر سر ما صد بلا در هر نفس می‌آوری گه بری دل گاه آری هرچه خواهی می‌کنی گاه جان می‌بخشی و گاهی دل از ما می‌بری کس نداند در چه کاری هرچه خواهی می‌کنی جان ما از توست جانا و دل ما هم ز توست هر دو را ای جان تو داری هرچه خواهی می‌کنی داغ بر دل می‌نهی آتش به جان می‌افکنی هر دو را انواع یاری هرچه خواهی می‌کنی نقش ما الواح ما ارواح ما در دست توست هر چه خواهی می‌نگاری هرچه خواهی می‌کنی پیش چوگان غمت ما گوی دل افکنده‌ایم تو در این میدان سواری هرچه خواهی می‌کنی افکنی از دست گاه و گاه بر گیری ز راه می‌زنی که زخم کاری هرچه خواهی می‌کنی افکنی، رانی، زنی، از پیش خود دورم کنی باز پیش خویشم آری هرچه خواهی می‌کنی گیری و داری و بخشایی و بخشی سر دهی یا به جلادم سپاری هرچه خواهی می‌کنی می‌پزی چون خام بینی سوزی ار شد نیم‌پخت با دلم از پخته کاری هرچه خواهی می‌کنی دورم از خود افکنی و نام غم‌خواری کنی حقّ یاری می‌گذاری هرچه خواهی می‌کنی گه به هجران مبتلا گاهی به حرمانم اسیر رحم بر ضعفم نیاری هرچه خواهی می‌کنی می‌کنی دیوانه گاهی سر به صحرا می‌دهی می‌دهی گه هوشیاری هرچه خواهی می‌کنی در محیط عشق خون‌خوار خودم افکنده‌ای گه به تک گه بر سر آری هرچه خواهی می‌کنی گه گدازی گه نوازی گاه سوز و گاه ساز گه عزیزی گاه خواری هرچه خواهی می‌کنی گه در اوج عصمتم گه در حضیض شرّ و شور گاه داری گه گدازی هرچه خواهی می‌کنی گه پریشان گه پشیمان گه گرانم گه سبک گاه خواری گاه یاری هرچه خواهی می‌کنی گاه می‌پوشی و گاهی پردهٔ ما می‌دری خویشتن را پرده‌داری هرچه خواهی می‌کنی فیض را در تابهٔ سودای خود افکنده‌ای داریش در بی‌قراری هرچه خواهی می‌کنی «فیض کاشانی» @Arshiv_Gholam
🛑 این طبع منافق است. وقتی مسئولیتی پیش می‌آید، اینان از ترس زحمات، حاضر نیستند تحمّل بار مسئولیت نمایند. سید علی خامنه ای تفسیر سوره برائت، ص 411 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: 🔸إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكَذَّابِينَ النِّسْيَانَ. 🔹عبيد بن زرارة گويد شنيدم حضرت صادق (عليه السّلام) مي‌فرمود: از چيزهائى كه خداوند به وسيله آن بر ضدّ دروغ‌گويان كمك كرده است فراموشى است. 🔺مرآة العقول: موثق كالصحيح. إن مما أعان الله على الكذابين أي أضرهم به و فضحهم فإنهم كثيرا ما يكذبون في خبر ثم ينسون و يخبرون بما ينافيه و يكذبه، فيفتضحون بذلك عند الخاصة و العامة... 📜الكافي، ج‏2، ص 341 @Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰در ادامه‌ی آداب رفاقت... 🔻همچنين ساكت بايد باشد از قدح در أهل و أولاد او و أصدقاء او، بلكه از خودش نگويد سهل است، از ديگران هم نبايد نقل نمايد، چه اينكه تأذّى اوّلاً از اين حاصل گردد بعد از منقول عنه، به خلاف مدح منقول از غير. 🔺حاصل، بايد ساكت باشد از هر مكروهى از طبع او، مگر از شرع مطهّر أمر به إظهار داشته باشد، در اين هنگام بدش هم بيايد، ضرر ندارد، چه در واقع إحسان به اوست، بالجمله شخص بايد عيب‌جو و عيب‌گو نباشد، كه اين صفت فى حدّ نفسه از صفات مهلكه است، و چيزى كه انسان را آرام مى‏كند از عيب‌جوئى ديگرى، آن است كه معايب خود را ملتفت باشد، و ببيند چقدر سخت است از خودش دور كردن عيبى از عيوب، آن‏وقت ببيند كه ديگرى هم مثل اين مبتلاست، چه بايد كرد؟ نفس قاهر است بر انسان، و بايد اين را هم بداند كه مبرّا من كلّ عيب بر فرض هم پيدا شود، آن جواهرى است كه در خزانه سلطان محفوظ و مضبوط است، به دست ماها نمى‏افتد، منتهاى خوبى رفيق براى ماها آن است كه محاسن او بر مساوى او غالب باشد. و نظر شخص هم بايد چه بر رفيق چه بر ديگرى اين باشد كه ببيند محسّناتى دارد از او ياد گيرد از روى شوق بر آن، اگر خودش آن صفت را فاقد باشد، نه اينكه در جستجوى قبايح او باشد، كما هو من عادات المنافقين. و همچنين در زبان و قلب هر دو بايد ساكت باشد سوءظنّى بر او نبرد، اگر محملى نتواند در عمل براى او قرار بدهد، حمل به سهو و نسيان كند. 🔹و حمل أفعال غير بر فساد و كشف أسرار و معايب او نزد مردم هو الحركة النّاشئة من الحقد و الحسد الباطنين لإمتلاء باطنه منهما فإذا إغتنما فرصة رشح الباطل من باطنه إلى ظاهره؛ زيرا كه از كوزه همان برون تراود كه در اوست. 📜تذكرة المتقين، ص 26 و 27 @Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي شَيْبَةَ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ: 🔸بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذَا وَجْهَيْنِ وَ ذَا لِسَانَيْنِ يُطْرِي أَخَاهُ شَاهِداً وَ يَأْكُلُهُ غَائِباً إِنْ أُعْطِيَ حَسَدَهُ وَ إِنِ ابْتُلِيَ خَذَلَهُ. 🔹حضرت باقر (عليه السّلام) فرمود: چه بد بنده‌اي است آن بنده‏اى كه داراى دو رو و دو زبان است، در حضور برادرش او را ستايش كند (و يا در تمجيد او از حد بگذراند) و در پشت سر او را بخورد (و از او بدگوئى كند)، اگر دارا شود (و ثروتى به چنگ آورد) بر او رشك برد، و اگر گرفتار شود دست از يارى او بردارد. 📜الكافي، ج‏2، ص 343 @Arshiv_Gholam
اعلام عمومی ازدواج حضرت أمیر و حضرت صدیقه (سلام الله علیهما).pdf
379.7K
📣 جریان اعلام عمومی ازدواج حضرت أمیر و حضرت صدّیقة (سلام اللّه علیهما) در شهر مدینه 📜دلائل الإمامة، ص 88 @Arshiv_Gholam
💠 علّامه أمینی (رحمه اللّه) بعد ذکر ۱۱۰ صحابی به عنوان راوی واقعه‌ی غدیر می‌فرمایند: 🔻اين‌ها يكصد و ده تن از بزرگان ياران (صحابه) پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) هستند كه روايت آن‌ها را درباره داستان غدير خم يافته‏ايم، و شايد آنچه به دست نياورده‏ايم خيلى بيشتر از اين‌ها باشد و طبيعت حال (نظر به خصوصياتى كه در اجتماع غدير خم وجود داشته) ايجاب مي‌كند كه راويان حديث مزبور چندين برابر نامبردگان باشند. زيرا آنان كه در آن روز به اين داستان گوش فرا داده و آن را درك نموده‏اند زياده بر يكصد هزار تن بوده‏اند و بالطّبع اين گروه عظيم پس از بازگشت به اوطان خود همه از اين واقعه سخن رانده‏اند، همان‌طور كه هر مسافرى پس از عود به وطن، آنچه از حوادث مهمّ و غير عادى در طى مسافرت ديده به كسان و دوستان خود بيان مي‌كند، آرى اين گروه عظيم هم چنين بوده‏اند. و اين داستان تاريخى و مهمّ را همگى بازگو كرده‏اند. 🔻منتهى آناني كه كينه‏هائى در دل داشته‏اند، حقد درونى آن‌ها مانع بوده از اينكه اين داستان مهمّ را از آن‌ گروه بسيار نقل و إشاعه دهند! بنابراين، اين تعداد كه نام آن‌ها برده شد، از جمله اشخاصى هستند كه اين واقعه را از آن‌جماعت نقل نموده‏اند، و چه بسيار كسانى هم كه پس از درك اين مجمع بزرگ و شنيدن اين امر مهمّ قبل از آنكه به وطن و مسكن خود برسند و يا پيش از آنكه موفّق به بيان مشهودات و مسموعات خود شوند، دست حوادث آن‌ها را نابود ساخته، يا در بيابان‏ها و پهنه صحراى حجاز مرگ گريبانشان را گرفته و يا سوانح و حوادث گوناگون‏ آن‌ها را از يادآورى و بيان اين خاطره بزرگ باز داشته. 🔻و در روايت زيد بن أرقم تلويحاً به اين معنى اشاره شده كه قسمتى از حاضرين در آن‌ روز و در آن‌ مكان از جمله صحرانشينان بوده كه سخنى از آنان در دسترس ديگران قرار نگرفته و منشأء نشر و اسناد اين خبر واقع نشده‏اند و با همه اين امور و عوائق و موانع در اثبات تواتر اين حديث آنچه كه به آن دست يافته و ذكر نموديم كافى است. علّامه عبدالحسین أمینی 📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص ۱۱۱ و ۱۱۲ @Arshiv_Gholam
♨️ أبو ودّاك گويد چون در نخيله مردم از گرد على پراكنده شدند، على به كوفه در آمد و آنان را پى‏درپى به جهاد با مردم شام فراخواند، تا سال به سر آمد و جنگ آن سال باطل گرديد. ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي 📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 29 @Arshiv_Gholam
جریان شناسی اصحاب حدیث، امیرخانی.pdf
334K
💥جریان شناسی أصحاب حدیث 🔰 جریان شناسی أصحاب حدیث از ابتدای شکل‌گیری تا دوران إقتدار أشاعره ✍ استاد علی امیرخانی @Arshiv_Gholam