🔰احتجاج أصبغ بن نباته به حديث غدير در مجلس معاويه (در سال ۳۷):
🔻أميرالمؤمنين (صلوات اللّه عليه) در ايّام جنگ صفّين نامهاى به معاوية بن أبى سفيان نوشت و به دست أصبغ بن نباته داد كه به او برساند، (شرح حال او در جلد ۱ صفحه ۱۱۴ مذكور است).
🔥نامبرده گويد بر معاويه داخل شدم در حاليكه بر قطعه چرمى نشسته بود و بر دو بالشت سبزى تكيه داده بود، در طرف راست او عمرو بن عاص، و حوشب، و ذو الكلاع و در طرف چپ او برادرش عتبة ابن أبى سفيان (متوفّاى سال ۴/۴۳) و عبد اللّه بن عامر بن كريز (متوفّاى سال ۸/۵۷) و وليد (فاسق به نصّ قرآن) بن عقبة، و عبد الرّحمن بن خالد (متوفّاى سال ۴۷) و شرحبيل بن سمط (متوفّاى سال ۱/۴۰) و در برابرش، أبوهريره و أبوالدّرداء و نعمان بن بشير (متوفّاى سال ۶۵) و أبوامامه باهلى (متوفّاى سال ۸۱) قرار داشتند.
🔸پس از آنكه معاويه نامه آنجناب را قرائت كرد، گفت:
همانا على كشندگان عثمان را به ما تسليم نمىكند،
🔹أصبغ گويد:
به او گفتم اى معاويه خون عثمان را بهانه مگير، تو جوياى پادشاهى و سلطنت هستى، و اگر در زمان زندگى عثمان ميخواستى او را يارى كنى ميكردى، ولى در كمين فرصت و در انتظار كشته شدن او بودى تا اين امر را دستاويز رسيدن به مقصود (پادشاهى) قرار دهى،
🌻أصبغ گويد:
معاويه از سخنان من در خشم شد و من خواستم خشم او بيشتر شود، لذا رو به أبىهريره كردم و به او گفتم:
اى يار رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله)، من تو را سوگند ميدهم به آن خداوندى كه معبودى جز او نيست و داناى آشكار و نهان است و به حق حبيش مصطفى (عليه و آله السّلام) كه مرا خبر دهى، آيا روز غدير خم را درك نمودى و حضور داشتى؟
▪️گفت:
بلى حاضر بودم،
▫️گفتم چه درباره على (عليه السّلام) از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) شنيدى؟
▪️گفت:
شنيدم ميفرمود «من كنت مولاه فعلى مولاه، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره، و اخذل من خذله».
▫️به او گفتم:
بنابراين اى أباهريره، تو با دوست او دشمن شدى و با دشمن او دوست.
🔻در اين موقع أبوهريره نفس بلندى كه حاكى از تاسّف او بود كشيد، و گفت:
إنّا للّه و إنّا إليه راجعون.
🔺اين روايت را حنفى در مناقب ص ۱۳۰ و سبط ابن جوزى در تذكره ص ۴۸ ذكر نمودهاند.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۷۰ و ۷۱
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
عشق ما کار و کس نمی داند
این شرر خار و خس نمی داند
جان آقا مرا به کس نفروش
طفلک دل هوس نمی داند
بانگ خاموش گریه های مرا
های و هوی جرس نمی داند
کس جلودار این سرشک نشد
مستی ما عسس نمی داند
عاشقی را شروع و پایان نیست
بیدلی پیش و پس نمی داند
هر که دمخور شده به وحی دمت
نفسش را نفس نمی داند
میتپد در برون سینه دلم
مرغ عارف قفس نمی داند
هر که قدر سرشک را نشناخت
قدر بال مگس نمی داند
«محمّد سهرابی»
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
344.6K
🔰سئوال⁉️
سلام استاد
وقتتون بخیر
درباره کنترل عصبانیت لطفاً توضیحی بفرمائید که چه کنیم!!!؟؟
بعد از عصبانیت عذاب وجدانی میگیریم و اذیت میشیم که چرا عصبی شدیم!!
و اینکه عصبانیت منشأش در مزاج و طبع انسان است یا خیر؟؟؟
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#عصبانیت
#غضب
#کنترل_غضب
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
4 (3).mp3
10.95M
🎙 آقاجان حسین حسین آقاجان🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز پنجم محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#سینه_زنی
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
god.mp3
4.35M
🎙فرازی از دعای أبوحمزه ثمالی🎙
🔰 سیّد مصطفی الموسوي
#صوت
#مناجات
#دعای_ابوحمزه
#سید_مصطفی_الموسوی
@Arshiv_Gholam
احوال الإمام المنتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف نسخه PDF.pdf
8.01M
💥أحوال الإمام المنتظر (عجّل اللّه فرجه)
✍ آیت اللّه، المحدّث، سیّد نعمت اللّه جزائری (رحمه اللّه)
💠 تلمیذ المحدّث الکبیر العلّامة المجلسي
#معرفی_کتاب
#احوال_الامام_المنتظر
#آیت_الله_سید_نعمت_الله_جزائری
@Arshiv_Gholam
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عبور از گردنه های سخت🎥
🔰 حضرت استاد فروغی (حفظه اللّه)
💠 راه آدم شدن
🔸فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ البلد * وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةالبلد * فَكُّ رَقَبَة (سورة البلد، آیة ۱۱ تا ۱۳)
#فیلم
#قرآن
#سخنرانی
#آدم_شدن
#استاد_فروغی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
8⃣ الثّامن اينكه از خانه خود حركت نكند مگر اينكه نفس خودش را در هرچه با خودش برداشته با جميع رفقاى خود و اهل خانه و هرچه تعلّق به او دارد، امانتاً به خالق خود جلّ شأنه بسپارد، با كمال اطمينان دل از خانه بيرون رود. فإنّه جلّت عظمته نعم الحفيظ و نعم الوكيل و نعم المولى و نعم النّصير.
⭕️ آدابى ديگر هم دارد آن را در مناسك نوشتهاند. بلى اهتمام تامّ به صدقه دادن داشته باشد به اين معنى كه صحّت خود را بخرد از خالق خود به اين وجه صدقه.
📜تذكرة المتقين، ص 54
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🔰الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیه السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
🔻إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ فِي صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ عَلَى صَاحِبِهَا.
📜الكافي، ج2، ص 360
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰قيس بن سعد بن عباده با چند تن از يارانش از شهر بيرون آمد و برفت تا به مصر داخل شد و بر منبر فرا رفت و فرمان داد تا منشور امارت او بر مردم بخوانند. و آن چنين است:
🔻بسم اللّه الرحمن الرحيم از بنده خدا على أميرالمؤمنين به هر كس از مسلمانان كه اين فرمان من به او رسد. سلام بر شما. مىستايم خداوندى يكتا را كه جز او خدايى نيست.
🔸أمّا بعد، خداى تعالى از روى نيكخواهى و حسن تقدير و تدبيرش اسلام را دين خود و فرشتگانش و رسولانش قرار داد. و براى تبليغ آن پيامبران را به ميان بندگان خويش فرستاد و بندگان برگزيده خود را ويژه امر رسالت گردانيد. يكى از مواردى كه خداى (عزّ و جلّ) مردم را بنواخت و فضيلت خويش ارزانى داشت اين بود كه محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) را به سوى ايشان مبعوث داشت. محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) آنان را كتاب و حكمت و سنت و فرايض آموخت. و تا مگر هدايت شوند تأديب كرد و تا پراكنده نشوند، متّحد ساخت و تا از آلايشها پاك گردند جسم و جانشان تزكيه نمود. چون اين وظايف به پايان برد، جانش بگرفت و به نزد خود برد. درود و سلام و بخشايش و خشنودى خدا نصيب او باد كه او ستوده و صاحب مجد و عظمت است.
⚫️ مسلمانان پس از او دو مرد را، جانشينىاش دادند. دو مرد صالح كه به كتاب خدا عمل مىكردند و سيرت نيكو داشتند. آن دو از سنّت و آيين او تجاوز نكردند. خداوند آن دو را رحمت كناد. از پس آن دو حاكمى آمد كه بدعتها آورد و مردم به عيبجويى او زبان گشادند. نخست به زبان گفتند و سپس بر او خشم و كين آشكار كردند و او را بر افكندند و نزد من آمدند و با من بيعت كردند. من از خدا هدايت مىخواهم و مىخواهم كه مرا در پرهيزگارى يارى دهد.
⚪️ وظيفه ما در برابر شما اين است كه به كتاب خدا و سنّت رسول او عمل كنيم و حقّ او بگزاريم و نيكخواه شما باشيم. از خدا يارى مىخواهيم. خدا ما را بس است و بهترين كارساز است.
🔻قيس بن سعد انصارى را به امارت به سوى شما فرستادم. پس ياريش كنيد و مددش رسانيد در كارهايى كه بر مقتضاى حقّ است. او را فرمان دادهام به نيكوكار شما نيكى كند و بر آنان كه در اين امر در ترديدند سخت بگيرد و با عوام و خواص به مدارا رفتار كند. قيس بن سعد از كسانى است كه من از ايمان او خشنودم و اميدم بر آن است كه اين مهم را صالح باشد و جز نيكى و خير نخواهد. از خداوند براى خود و براى شما عملى پسنديده و پاك و ثوابى فراوان و بخشايشى فراخ خواستارم.
و السّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 74 و 75
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰امينى گويد:
براى ما مهمّ نيست كه إبن كثير قسمتى از حديث را مشتمل بر ذكر گروهى كه نزد جابر بودهاند از آن انداخته و مناشده مرد عراقى را بر جابر ذكر نكرده و حديث را كوچك و بى قدر ذكر نموده!!
🔻زيرا صفحات تاريخ نامبرده «البداية و النّهاية» لسان بىشرم او و دست جنايتكار او را نسبت به ودايع پيغمبر بزرگ (صلّى اللّه عليه و آله) و فضايل ذرّيه و عترت او كه آل اللّه هستند آشكار ميسازد و درون آلوده او را كه از عداوت نسبت به خاندان پيغمبر صلى اللّه عليه و آله شعله ور است نشان ميدهد.
⚠️چنانچه مشاهده ميكنيد (در كتاب مزبور) دوستان اين خاندان را دشنام و ناسزا ميدهد و نسبت به دشمنان اين خاندان و مخالفين آنها مدح و ستايش مينمايد؟!! و روايات صحيح و صريح در مناقب أهلبيت را به ساختگى بودن متّهم مينمايد، و راوى آن روايات را با وصف ثقه بودن آنها به ضعف منسوب مينمايد.
💠 و هيچ يك از اين امور او مبتنى بر قاعده و دليلى نبوده. سخنان حق را از موضوع هاى اصلى منحرف ميسازد، و اگر بخواهيم در مقام ذكر تمام آنچه كه مورد تصرّفات ستمكارانه و تعصّبات معاندانه او واقع گشته برآئيم، يك كتاب ضخيم تشكيل مىيابد!
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۷۵ و ۷۶
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
أسس المنطقيّة للاستقراء_ دراسة جدیدة للاستقراء تستهدف اکتشاف الاساس المنطقی المشترک للعلم الطبیعیة وللایمان بالله نسخه PDF.pdf
14.84M
💥أسس المنطقیة للإستقراء
✍ آیت اللّه، الشّهید، سیّد محمّد باقر الصّدر (رحمه اللّه)
💠 دراسة جدیدة للإستقراء تستهدف إکتشاف الأساس المنطقیّ المشترک للعلوم الطّبیعیة و للإیمان باللّه
#معرفی_کتاب
#أسس_المنطقیة_للإستقراء
#آیت_الله_سید_محمد_باقر_الصدر
#شهید_صدر
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مسیر طلبگی🎥
🔰 حضرت استاد مصطفایی (حفظه اللّه)
⛔️ رقابت ممنوع
#فیلم
#سخنرانی
#مسیر_طلبگی
#استاد_مصطفایی
@Arshiv_Gholam
80K
🔰سئوال⁉️
با سلام
حاج اقا نمازهای صبحم اکثراً قضا میشه. ساعت هم میزارم، ولی از بس خوابم سنگینه و تبلیم میاد از خواب بلند شم دوباره ساعت رو خاموش میکنم و میخوابم.
شما رو به خدا هم دعام کنید دیگه نماز صبحم قصا نشه، و هم دستور مجرّبی بفرمایید برای رفع این مشکلم.
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#نماز_صبح
#تنبلی
#خواب
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
41570با-اباالفضل-حال-من-خوبه-ابراهیم-رحیمی.mp3
5.74M
🎙قمر بنی هاشم🎙
🔰 کربلایی ابراهیم رحیمی و حسین طاهری
#صوت
#سینه_زنی
#ابراهیم_رحیمی
#حسین_طاهری
@Arshiv_Gholam
همه انحرافها و همه گرفتاريهايى كه براى يك كشور پيش مىآيد براى اين است كه مراكز تعليم و تعلّمشان، مراكز تهذيب نيست.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 4
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
🔻أمّا زاد او اعمال خارجيه اوست كه تعبير از آن به تقوى مىشود از فعل واجبات و ترك محرّمات و مكروهات و إتيان به مستحبّات.
🔻و اصل معنى تقوى پرهيز است كه اوّل درجه آن پرهيز از محرّمات است و آخر درجه آن پرهيز از ما سوى اللّه (جلّ جلاله) و بينهما متوسّطات.
🔹فحاصل الكلام اينكه هر يك از ترك محرّمات و إتيان به واجبات به منزله زادي است كه هر يك را در منازل اخرويه احتياج افتد به درجات الحاجه كه اگر همراه خود نياورده باشى مبتلاء خواهى بود، نستجير باللّه من هذه البلوى العظيمة.
📜تذكرة المتقين، ص 55 و 56
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
«خبر وفاتها و دفنها و ما جرى لأمير المؤمنين (صلوات اللّه عليه) مع القوم»
🔰حَدَّثَنِي أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ بْنِ مُوسَى التَّلَّعُكْبَرِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامِ بْنِ سُهَيْلٍ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ رَوَى أَحْمَدُ ابْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْبَرْقِيِّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ الْقُمِّيِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ:
🔸وَلَدَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ، يَوْمَ الْعِشْرِينَ مِنْهُ، سَنَةَ خَمْسٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنْ مَوْلِدِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ).
🔸وَ أَقَامَتْ بِمَكَّةَ ثَمَانَ سِنِينَ، وَ بِالْمَدِينَةِ عَشْرَ سِنِينَ، وَ بَعْدَ وَفَاةِ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً.
🔸وَ قُبِضَتْ فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثٍ خَلَوْنَ مِنْهُ، سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ مِنَ الْهِجْرَةِ.
🔸وَ كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَكَزَهَا بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ، فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً وَ مَرِضَتْ مِنْ ذَلِكَ مَرَضاً شَدِيداً، وَ لَمْ تَدَعْ أَحَداً مِمَّنْ آذَاهَا يَدْخُلُ عَلَيْهَا.
🔸وَ كَانَ الرَّجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) سَأَلَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ أَنْ يَشْفَعَ لَهُمَا إِلَيْهَا، فَسَأَلَهَا أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَأَجَابَتْ، فَلَمَّا دَخَلَا عَلَيْهَا قَالا لَهَا:
كَيْفَ أَنْتِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ؟
▫️قَالَتْ:
بِخَيْرٍ بِحَمْدِ اللَّهِ.
▫️ثُمَّ قَالَتْ لَهُمَا:
مَا سَمِعْتُمَا النَّبِيَّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي، وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّهَ»؟
▪️قَالا:
بَلَى.
▫️قَالَتْ:
فَوَ اللَّهِ، لَقَدْ آذَيْتُمَانِي.
🔸قَالَ:
فَخَرَجَا مِنْ عِنْدِهَا وَ هِيَ سَاخِطَةٌ عَلَيْهِمَا.
📜دلائل الإمامة، ص 134 و 135
#حدیث
#دلائل_الامامه
#حضرت_زهرا
#رسول_الله
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰معاويه به قيس بن سعد نامه نوشت و علىّ آن روزها در كوفه بود و هنوز رهسپار صفيّن نشده بود:
💥بسم اللّه الرحمن الرحيم
از معاوية بن أبى سفيان به قيس بن سعد.
سلام بر تو باد.
خداوندى را كه جز او خدايى نيست حمد مىگويم.
🔻أمّا بعد، شما با عثمان دشمنى ورزيديد، به بهانه اينكه خودكامگى پيشه گرفته، يا مردم را تازيانه مىزند، يا فلان كس را دشنام داده است، يا سرزنش كرده، يا آنكه جوانانى را از خاندان خويش در جاهايى امارت داده.
🔻و شما خود مىدانستيد كه اين اعمال ريختن خون او را إيجاب نمىكرده. پس مرتكب گناهى عظيم شدهايد و كارى فجيع كردهايد.
🔻اى قيس، اگر تو نيز از كسانى بودهاى كه مردم را به قتل عثمان تحريض كردهاى توبه كن، و نمىدانم كه آيا كسى كه مؤمنى را بكشد توبهاش سود خواهد كرد يا نه.
🔻أمّا دوست تو [يعنى على (علیه السّلام)] يقين داريم كه او مردم را بر ضدّ عثمان ترغيب مىكرده و آنان را به كشتن او وامىداشته تا كشتندش، و حال آنكه بيشتر قوم تو هم در كشتن او دست داشتهاند.
🔻اى قيس، اگر مىتوانى كه به خونخواهى عثمان برخيزى چنين كن و با ما در اين كار بيعت نماى و من در عوض اگر پيروزى يافتم تا زندهام فرمانروايى دو عراق را به تو خواهم داد و به هر كس از خاندانت كه بخواهى حكومت حجاز را مىدهم و افزون بر اينها هر چه دوست مىدارى از من بخواه. زيرا هر چه از من بخواهى به تو ارزانى خواهم داشت.
پس نظر و رأى خويش براى من بنويس.
و السّلام.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 76
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰مناشدهی مردى بر زيد بن أرقم به حديث غدير:
🔥از أبىعبداللّه شيبانى (رضى اللّه عنه) روايت شده كه گفت:
✅ زمانى من در نزد زيد بن أرقم بودم، ناگاه مردى آمد و پرسيد، كدامين از شما زيد بن أرقم است؟ زيد را به او نشان دادند، آن مرد روى به او كرد و گفت:
تو را سوگند ميدهم به آن خداوندى كه معبودى جز او نيست، آيا شنيدى از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) كه ميفرمود:
«من كنت مولاه فعلى مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه؟»
⚠️زيد گفت:
آرى
♨️مأخذ اين روايت:
مودّة القربى، و ينابيع المودّه، صفحه ۲۴۹.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۷۳
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam