eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
254 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ذکر و توسّل به محضر حضرات آل اللّه (علیهم السّلام) قرائت قرآن حدیث خوانی مناجات و روضه جمعه 16 خرداد ساعت 21:30 قم، خیابان أنصارالحسین، بلوار شهید شیرازی، خيابان شهيد جهان آرا، ک 3، پ 11، منزل بدرلو مهمان سفره إطعام أهلبیت (علیهم السّلام) هستیم. "خانوادگی" @Arshiv_Gholam
مثل همه باشی، آخرش میشی یکی مثل همه... اگه دنبال نتیجه متفاوت و خاصّی، باید مقدّمات متفاوت و خاصّی رو هم فراهم کنی... و اینم یادت باشه که نتیجه تابع أخسّ مقدّمتین... زیارت عاشورا، ما رو متوجّه این ترتُّب کرده... أللّهُمّ اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحمّدٍ و آلِ مُحمّدٍ و مَماتی مَمات مُحمّدٍ و آلِ مُحمّدٍ حالا خواهی که شوی رُسوا همرنگ جماعت شو خود دانی... @Arshiv_Gholam
دو جور نگاه به رونق إقتصادی و پیشرفت إقتصاد وجود دارد: یک نگاه میگوید که ما پیشرفت إقتصاد را باید از ظرفیّت های درون کشور و درون مردم تأمین کنیم...إقتصاد درون زا...نگاه دوم به إقتصاد کشور نگاه به پیشرفت إقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزهاست...امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوم، یک نگاه کاملا غلط و عقیم و بی فایده است. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 315 و 316 @Arshiv_Gholam
چند روایت، ناظر به شیوه نقل حدیث: 1. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَوْلَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ "الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ"، قَالَ هُوَ الرَّجُلُ يَسْمَعُ الْحَدِيثَ فَيُحَدِّثُ بِهِ كَمَا سَمِعَهُ لَا يَزِيدُ فِيهِ وَ لَا يَنْقُصُ مِنْهُ. 2. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) أَسْمَعُ الْحَدِيثَ مِنْكَ فَأَزِيدُ وَ أَنْقُصُ، قَالَ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ مَعَانِيَهُ فَلَا بَأْسَ. 3. وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) إِنِّي أَسْمَعُ الْكَلَامَ مِنْكَ فَأُرِيدُ أَنْ أَرْوِيَهُ كَمَا سَمِعْتُهُ مِنْكَ فَلَا يَجِي‏ءُ، قَالَ فَتَعَمَّدُ ذَلِكَ؟ قُلْتُ لَا، فَقَالَ تُرِيدُ الْمَعَانِيَ؟ قُلْتُ نَعَمْ، قَالَ فَلَا بَأْسَ. الكافي، ج‏1، ص 51 @Arshiv_Gholam
4. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام): إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ. الكافي، ج‏1، ص 52 @Arshiv_Gholam
5. عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَيْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ الْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ الْحُسَيْنِ حَدِيثُ الْحَسَنِ وَ حَدِيثُ الْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) وَ حَدِيثُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) وَ حَدِيثُ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. الكافي، ج‏1، ص 53 @Arshiv_Gholam
دولت با دامنه وسیعی که دارد، مصرف کننده درجه یک است. نگویند که ما فلان چیز را میخواهیم، الآن لازم داریم، تولید داخلی اش نیست، ناچاریم از بیرون بیاوریم. خب شما مگر برنامه ریزی ندارید؟ شما که امروز إحتیاج دارید، چرا امروز میگویید؟ میخواستید دو سال پیش بگویید، تا تولید کننده داخلی فرصت داشته باشد، برنامه ریزی کند، بسازد، إمتحان کند، تجربه کند تا امروز به دست شما برسد. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 319 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ، وَ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ (علیه السّلام) مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً. الكافي، ج‏1، ص 58 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (عليه السّلام): إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ فَاسْأَلُونِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ، ثُمَّ قَالَ فِي بَعْضِ حَدِيثِهِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) نَهَى عَنِ الْقِيلِ وَ الْقَالِ وَ فَسَادِ الْمَالِ وَ كَثْرَةِ السُّؤَالِ، فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَيْنَ هَذَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ؟ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ "لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ" وَ قَالَ "وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً" وَ قَالَ "لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ". الكافي، ج‏1، ص 60 @Arshiv_Gholam
حوزه ‏هاى علميّه هم زمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلّم مسائل أخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى أخلاق و مربّى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه ‏هاى أخلاقى و إصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف إلهيّه، كه مقصد أصلى بعثت أنبياء (عليهم السّلام) مى‏باشد، بايد در حوزه ‏ها رايج و رسمى باشد. متأسّفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجّه مى‏شود. امام خمینی (رحمه اللّه) جهاد اكبر، ص 11 و 12 @Arshiv_Gholam
به گمان من، یکی از بدترین و پرخسارت ترین تنبلی ها، تنبلی در خواندن کتاب است. هر چه هم انسان به این تنبلی میدان بدهد، بیشتر میشود. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 331 @Arshiv_Gholam
ابزار های نوظهور، مهم ترین هنرشان این است که مضمون کتاب ها و محتوای کتاب ها و خود کتاب ها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمی گیرد. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 332 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام): مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ. الكافي، ج‏1، ص 60 @Arshiv_Gholam
وظايف شما غير از وظايف عامّه مردم مى‏باشد؛ چه بسا أمورى كه براى عامّه مردم مباح است، براى شما جايز نيست، و ممكن است حرام باشد. مردم إرتكاب بسيارى از أمور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به أعمال پستِ نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به إسلام و جامعه روحانيّت بدبين مى‏سازد. امام خميني ( رحمه اللّه) جهاد اكبر، ص 13 @Arshiv_Gholam
در مفهوم اسلامی، جهاد عبارت است از آن تلاشی که در مقابل یک دشمن است، در مقابل یک خصم است. هر تلاشی جهاد نیست. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 334 @Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا بَالُ أَقْوَامٍ يَرْوُونَ عَنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) لَا يُتَّهَمُونَ بِالْكَذِبِ فَيَجِي‏ءُ مِنْكُمْ خِلَافُهُ؟ قَالَ إِنَ‏ الْحَدِيثَ يُنْسَخُ كَمَا يُنْسَخُ الْقُرْآنُ. الكافي، ج‏1، ص 64 @Arshiv_Gholam
در نفسى كه مهذّب نشده، علم حجاب ظلمانى است، "العلم هو الحجاب الاكبر". لذا شرّ عالم فاسد براى اسلام از همه شرور خطرناك تر و بيشتر است. علم نور است، ولى در دل سياه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سياهى را گسترده‏ تر مى‏سازد. جهاد اكبر، ص 18 @Arshiv_Gholam
آن کسانی که می توانند در باب نظام إقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر، نظر اسلام را إرائه بدهند، که متخصّص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریه پردازی پُر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه های غربی، نظریه های غیر دینی، نظریه های مادّی، جای آن را پُر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعه ای در خلأ نمی تواند مدیریت کند. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 353 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ نَصْرٍ الْخَثْعَمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عليه السّلام) يَقُول: مَنْ عَرَفَ أَنَّا لَا نَقُولُ إِلَّا حَقّاً فَلْيَكْتَفِ بِمَا يَعْلَمُ مِنَّا فَإِنْ سَمِعَ مِنَّا خِلَافَ مَا يَعْلَمُ فَلْيَعْلَمْ أَنَّ ذَلِكَ دِفَاعٌ مِنَّا عَنْهُ. الكافي، ج‏1، ص 65 @Arshiv_Gholam
من نمى‏گويم درس نخوانيد، تحصيل نكنيد؛ بايد توجّه داشته باشيد كه اگر بخواهيد عضو مفيد و مؤثّرى براى اسلام و جامعه باشيد، ملّتى را رهبرى كرده به اسلام متوجّه سازيد، از اساس اسلام دفاع كنيد، لازم است پايه فقاهت را تحكيم كرده صاحب نظر باشيد؛ اگر خداى نخواسته درس نخوانيد حرام است در مدرسه بمانيد؛ نمى‏توانيد از حقوق شرعى محصّلين علوم اسلامى استفاده كنيد؛ البتّه تحصيل علم لازم است؛ منتها همان طور كه در مسائل فقهى و أصولي زحمت مى‏كشيد، در راه إصلاح خود نيز كوشش كنيد. هر قدمى كه براى تحصيل علم برمى‏داريد، قدمى هم براى كوبيدن خواسته‏ هاى نفسانى، تقويت قواى روحانى، كسب مكارم أخلاق، تحصيل معنويّات و تقوى، برداريد. تحصيل اين علوم در واقع مقدمّه تهذيب نفس و تحصيل فضايل، آداب و معارف إلهيّة، مى‏باشد؛ تا پايان عمر در مقدمّه نمانيد كه نتيجه را رها سازيد. امام خميني (رحمه اللّه) جهاد اكبر، ص 20 @Arshiv_Gholam
این علوم انسانی ای که امروز رایج است، محتوا هایی دارد که ماهیّتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متّکی بر جهان بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رایج شد، مدیران بر اساس آن ها تربیت میشوند؛ همین مدیران می آیند در رأس دانشگاه، در رأس إقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، أمنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 353 و 354 @Arshiv_Gholam
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عليه السّلام) يَقُولُ: مَنْ خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّةَ مُحَمَّدٍ (صلّی اللّه علیه و آله) فَقَدْ كَفَرَ. الكافي، ج‏1، ص 70 @Arshiv_Gholam
در زمينه تهذيب و تزكيه نفس و إصلاح أخلاق برنامه تنظيم كنيد؛ استاد أخلاق براى خود معيّن نماييد؛ جلسه وعظ و خطابه، پند و نصيحت تشكيل دهيد. خودرو نمى‏توان مهذّب شد. اگر حوزه‏ ها همين طور از داشتن مربّى أخلاق و جلسات پند و أندرز خالى باشد، محكوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و أصول به مدرّس نياز دارد، درس و بحث مى‏خواهد، براى هر علم و صنعتى در دنيا استاد و مدرّس لازم است، كسى خودرو و خودسر در رشته ه‏ا متخصّص نمى‏گردد، فقيه و عالم نمى‏شود، ليكن علوم معنوى و أخلاقی، كه هدف بعثت أنبياء و از لطيف ترين و دقيق ترين علوم است، به تعليم و تعلّم نيازى ندارد و خودرو و بدون معلّم حاصل مى‏گردد؟ امام خمینی (رحمه اللّه) جهاد اكبر، ص 23 @Arshiv_Gholam
بنده به عنوان یک مسئول، به عنوان یک طلبه، خودم را با همه وجود، مرهون خانواده ایثارگران و شهداء میدانم. در مقابل عظمت این مادران و پدران، من از أعماق دل، برای خودم إحساس کوچکی میکنم. این یک إحساس صادق است. نائب المهدی امام خامنه ای عهد مشترک، ص 368 @Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ (علیهم السّلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام): السُّنَّةُ سُنَّتَانِ، سُنَّةٌ فِي فَرِيضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا هُدًى وَ تَرْكُهَا ضَلَالَةٌ وَ سُنَّةٌ فِي غَيْرِ فَرِيضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا فَضِيلَةٌ وَ تَرْكُهَا إِلَى غَيْرِ خَطِيئَةٍ. الكافي، ج‏1، ص 71 @Arshiv_Gholam