عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ:
🔸قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) الْكَذَّابُ هُوَ الَّذِي يَكْذِبُ فِي الشَّيْءِ؟
قَالَ لَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا يَكُونُ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَكِنَّ الْمَطْبُوعَ عَلَى الْكَذِبِ.
🔹عبد الرّحمن بن حجّاج گويد به حضرت صادق (عليه السّلام) عرضكردم كذّاب آن كس است كه در مورد چیزی دروغ و خلاف واقع گويد؟
فرمود: نه، (زيرا) كسى نيست جز اينكه اين از او سر زند، ولى مقصود از کذّاب آن كسی است كه به دروغ عادت كرده است.
📜الكافي، ج2، ص 340
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
📣 پيشوايان دين (سلام اللّه عليهم أجمعين) پيوسته واقعه غدير خم را در هر موقع و در هر مناسبت بازگو و بدان استدلال و احتجاج ميفرمودند و با اين مبناى راسخ و نصّ صريح، امامت و وصايت پدران خود را آشكار و مدلّل ميداشتند. همانطور كه شخص أميرالمؤمنين (صلوات اللّه عليه) نيز در طول دوران زندگى گرامى و شريف خود پيوسته به اين امر احتجاج ميفرمود و شنوندگان اين حديث را از افراد صحابه كه در حجة الوداع حضور داشتهاند در مجامع عمومى سوگند ميداد و از آنها بر اين امر گواهى ميطلبيد. اين جديّتها و اهتمامها همه براى اين بوده كه اين تاريخ روشن و خاطره مقدّس پيوسته تازه و شاداب بماند و گذشت زمان به تدريج اين واقعه را متروك و مخفى نسازد.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص۳۷
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
📚 و أمّا كتب و آثار اماميّه در حديث و تفسير و تاريخ و كلام، به هر يك از اين آثار توجّه و بررسى شود ملاحظه خواهد شد كه مشحون و پر است از اين واقعه و اثبات قضيه غدير و استدلال و احتجاج به مدلول و محصّل آن، از روايات مسند كه نام سلسله روات متعاقب يكديگر ثبت گشته تا منتهى ميشود به مركز انوار نبوّت (صلّى اللّه عليه و آله) و روايات بيشمار ديگر كه مِن باب إرسال مسلٌم با حذف سلسله سند ضبط گرديده و حاكى از اين است كه اين موضوع مورد اتّفاق عموم فرق مسلمين است، و گمان نميكنم كه دانشمندان اهل سنّت نيز در ثبت و ضبط و روايت اين حديث از اماميّه دست كمى داشته باشند. چه آنان نيز اين واقعه را محقّق دانسته و به صحّت آن معترف و به تواتر آن اذعان دارند. مگر فرد يا افراد قليل و ناچيزى كه از راه و رسم درايت منحرف گشته، و از روى عصبيّت باطله كور كورانه نسبت به اين واقعه سخنى به ياوه گفتهاند!!
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص۳۹
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰أَخْبَرَنِي الشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ الْعَلَوِيُّ الْمُحَمَّدِيُّ النَّقِيبُ، قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى الْقُمِّيُّ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ، عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
🔸لِفَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)؛ فَاطِمَةُ وَ الْمَذُوبَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّاضِيَةُ وَ الرَّضِيَّةُ وَ الْمُحَّدَثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ.
🔸ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) أَ تَدْرِي أَيُّ شَيْءٍ تَفْسِيرُ فَاطِمَةَ؟
🔸قُلْتُ أَخْبِرْنِي يَا سَيِّدِي، فَمِمَّا فُطِمَتْ؟
🔸قَالَ مِنَ الشِّرْكِ.
🔸قَالَ ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لَوْ لَا أَنَّ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) تَزَوَّجَهَا لَمَا كَانَ لَهَا كُفْؤٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ فَمَنْ دُونَهُ.
📜دلائل الإمامة، ص 79 و 80
#حدیث
#امام_صادق
#دلائل_الامامه
@Arshiv_Gholam
🔰ادامهی آداب رفاقت...
🔻بارى اگر رفيقى متّصف به صفات حميده پيدا كردى بايد قدر او را بدانى و او را به آسانى از دست ندهى، مراعات حقوق او را بنمائى، بر تو چند قسم حق پيدا خواهد كرد.
1⃣ اوّل حقّ مالى:
بايد بذل مال در حقّ او بكنى، ليكن مراتب دارد؛
◾️پستترين مراتب آن آن است كه او را به منزله خادم و عبد خود قرار بدهى، اگر حاجتى به مال تو بهم بست، آن را روا كنى پيش از آنكه او خواهش كند، و اگر گذاردى كه كار به سؤال رسيد، تقصير كردهاى.
◾️مرتبه دوّم آن است كه او را به منزله نفس خود فرض كنى، كه شريك در مال تو باشد بالسّويّه.
◾️مرتبه سوّم اين است كه ايثار كنى مال را اگرچه خودت هم محتاج باشى.
◾️مرتبه بالاتر از اين، ايثار در نفس است، كما أنّ عليّا (عليه السّلام) در ليلة المبيت ايثار نمود.
دست هر كس به دامن مرتبه چهارم نرسد، ليكن از بذل مال نبايد كوتاهى نمايد، كه در شرع مطهّر بغايت مطلوب است.
🔺روى عن مولينا أميرالمؤمنين (عليه السّلام) «العشرون درهماً أعطيها أخى فى اللّه أحبّ إلىّ من مئة درهم أتصدّق بها على المساكين».
📜تذكرة المتّقين، ص 24 و 25
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
روش شناسی علم کلام.pdf
2.5M
💥 روش شناسی علم کلام
🔰 أصول إستنباط و دفاع در عقاید
✍ دکتر رضا برنجکار
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_علم_کلام
#رضا_برنجکار
@Arshiv_Gholam
🔆 اگر گوینده و داعی إلی اللّه به سخنش ایمان داشت، کارش پیش میرود؛ أمّا اگر به آنچه میگوید، معتقد نباشد، آن وقت خانه از ریشه و بن ویران است و حرفش در دیگران هم اثر نمیکند و فایده ندارد.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت، ص 401
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
خورشيدِ من آمدی شبانه
قدری بغلم کن عاشقانه
نشناختمت در اوّل کار
نفرین خدا به این زمانه
کی زیر گلوت را عزیزم
اینطور بریده ناشیانه
تقصیر حرارت تنور است
این سوختگی زیر چانه
امروز شبیه موی تو سوخت
آن موی بلند دخترانه
اوضاع مناسبی ندارم
چه خوب که آمدی شبانه
من که همه عمر رفته بودم
تنها به مجالس زنانه
رفتم وسط شرابخواران
کَت بسته، به زورِ تازیانه
"بَر" خورده به من، چرا نبوده؟!
برخوردِ کسی مؤدّبانه
من دختر شاه عالمینم
دادند ولی به من اعانه
در راه، شتر تکان نمیخورد
خوردم کتکی به این بهانه
هر بار طناب را کشیدند
خوردیم زمین دانه دانه
من سیر غذا نخوردم أمّا
خوردم دل سیر تازیانه
افتاد سرت ز روی شاخه
افتاد سرم به روی شانه
هر سنگ که بر سر تو میخورد
میکرد به سمت ما کمانه
از خاطر من نمیرود، نه
آن ضربه ی چوب وحشیانه
سالم لب من، لب تو زخمی؟!
واللّهِ که نیست عادلانه
دیگر ز سفر بدم میاید
کِی می بریام پدر به خانه
دیدی که ز شب هراس دارم
خورشیدِ من آمدی شبانه
«رضا قربانی، گروه یا مظلوم»
#شعر
#روضه
#حضرت_رقیه
@Arshiv_Gholam
🔰مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ:
🔸قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) حَدِيثٌ يَرْوُونَهُ النَّاسُ فَقَالَ إِنَّهُ لَيْسَ كَمَا يَقُولُونَ؛
🔸ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
إِنَّ آخِرَ عَبْدٍ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ فَإِذَا أُمِرَ بِهِ إِلَى النَّارِ الْتَفَتَ فَيَقُولُ [اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ] الْجَبَّارُ [أَ] عَجِّلُوهُ فَإِذَا أُتِيَ بِهِ،
🔸قَالَ لَهُ عَبْدِي لِمَ الْتَفَتَّ؟
🔸فَيَقُولُ يَا رَبِّ مَا كَانَ ظَنِّي بِكَ هَذَا،
🔸فَيَقُولُ اللَّهُ (جَلَّ جَلَالُهُ) عَبْدِي وَ مَا كَانَ ظَنُّكَ بِي؟
🔸فَيَقُولُ يَا رَبِّ كَانَ ظَنِّي بِكَ أَنْ تَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي وَ تُسْكِنَنِي [وَ تُدْخِلَنِي] جَنَّتَكَ،
🔸فَيَقُولُ اللَّهُ الْجَبَّارُ (جَلَّ وَ عَلَا) يَا مَلَائِكَتِي وَ عِزَّتِي وَ آلَائِي وَ بَلَائِي وَ جَلَالِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي مَا ظَنَّ بِي عَبْدِي سَاعَةً مِنْ حَيَاتِهِ خَيْراً قَطُّ وَ لَوْ ظَنَّ بِي سَاعَةً مِنْ حَيَاتِهِ خَيْراً مَا رَوَّعْتُهُ بِالنَّارِ أَجِيزُوا لَهُ كَذِبَهُ وَ أَدْخِلُوهُ الْجَنَّةَ،
🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) [أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام)]:
لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ ظَنَّ [مَا ظَنَّ عَبْدٌ] بِاللَّهِ خَيْراً إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ بِهِ وَ لَا ظَنَّ بِهِ سُوءاً إِلَّا كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ بِهِ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى [عَزَّ وَ جَلَ] «وَ ذلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ أَرْداكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ».
📜الزّهد، ص 97
#حدیث
#الزهد
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
🌻یا أمیرالمؤمنین یا ذا النّعم🌻
🌻یا امام المتّقین یا ذا الکرم🌻
🌻إنّنا جئناک فی حاجاتنا🌻
🌻لاتخیّبنا و قل فیها نعم🌻
#شعر
#مدح
#مناجات
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
حیا در چشمهایش بود غیرت داشت همّت داشت
چنان آسیه و هاجر چنان مریم نجابت داشت
لباس کهنه میپوشید روی خاک میخوابید
تماماً خرج دین میکرد هرچه مال و مکنت داشت
تجارتخانه های مکّه از اموال او پر بود
ولی او با خدای خود فقط میل تجارت داشت
به جای مرغ بریان دانه ی خرما غذایش بود
به رعیت ها شباهت داشت آن بانو که رعیت داشت
وجودش را فدای راه حق میکرد بی وقفه
برایش پیشرفت دین همیشه أرجحیت داشت
به رغم آن همه تبلیع که ضدّ پیمبر بود
کنارش ماند در هرحادثه از بس بصیرت داشت
گواهی میدهد شعب أبیطالب به ایثارش
گواهی میدهد این شیربانو استقامت داشت
چه ایمانی چه اخلاصی که بین بستر مرگش
خدیجه از رسول اللّه احساس خجالت داشت
کفن بر تن نکرد و با لباس پاره ای پر زد
عجب این لحظه آخر به اربابم شباهت داشت
«سید پوریا هاشمی»
#شعر
#مدح_و_روضه
#حضرت_خدیجه
@Arshiv_Gholam
🔰و حافظ ابن المغازلى (به طوريكه در «العمده» تأليف ابن بطريق ص ۵۳ مذكور است) با ذكر سند و به اسناد خود از بكر بن سواده از قبيصة بن ذويب و أبى سلمة بن عبد الرّحمن از جابر بن عبد اللّه روايت نموده به اينكه:
🔻رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) در خم فرود آمد و مردم از آنجناب دور و متفرّق گشتند. پس آنجناب على (عليه السّلام) را امر فرمود كه مردم را جمع نمايد و پس از اجتماع آنها رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) در حاليكه تكيه به دست على (عليه السّلام) داشت، در ميان آنها ايستاد و پس از اداى حمد و ثناى خداوند، خطاب به آنها فرمود:
💠 دورى و تفرقه شما به حدّى بر من ناگوار آمد كه پنداشتم حتّى درختى كه من تكيه بر آن دارم بيش از هر درخت ديگرى مورد بىعلاقگى و خشم شما است! (كنايه از نهايت تأثّر از تفرقه و دورى مسلمين از آن حضرت است).
💠 سپس فرمود:
ليكن على پيوسته به من نزديك است به طورى كه هيچ امرى را بر نزديكى و دوستى من اختيار نميكند. و به همين سبب است كه خداوند او را براى من به منزله من براى او قرار داده و همانطور كه من از او خشنود و راضى هستم خداوند نيز از او راضى و خوشنود گشته.
💠 سپس دست على را بلند كرد و فرمود:
هر كس كه من مولاى اويم پس على مولاى او خواهد بود. بار خدايا دوست بدار آنكه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد.
💠 جابر گويد در اين هنگام مردم با شتاب و نگرانى از ابراز تأثّر پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) به سوى آنجناب شتافتند و با تضرّع و گريه از تفرقه و دورى خود معذرت خواسته و عرضه داشتند:
يا رسول اللّه تفرّق و دور شدن ما از حضرتت براى اين بود كه مبادا اجتماع ما بر آنجناب گران و ناگوار باشد، اكنون كه اين معنى موجب ناراحتى و خشم شما گشته، پناه به خدا ميبريم از خشم پيغمبرش.
🔺در اين موقع رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) ابراز رضايت فرمود و معذرت آنها را پذيرفت.
⚫️ و اين داستان را ثعلبى در تفسير خود به طوريكه در «ضياء العالمين» مذكور است روايت نموده.
و خوارزمى در مقتل خود و جزرى در «اسنى المطالب» ص۳ و قاضى در «تاريخ آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله» ص۶۷ او را (جابر بن عبد اللّه را) در شمار راويان حديث غدير ذكر نمودهاند.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص۵۰ و ۵۱
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰أَخْبَرَنِي أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ بْنِ مُوسَى التَّلَّعُكْبَرِيُّ، قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ، قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ السُّكَّرِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَكَرِيَّا الْجَوْهَرِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي شُعَيْبُ بْنُ وَاقِدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ چ عِيسَى ابْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ:
🔸سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا كَانَتْ تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ، فَتَقُولُ:
«يَا فَاطِمَةُ، إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ.
يَا فَاطِمَةُ، اقْنُتِي لِرَبِّكِ، الْآيَةَ» وَ تُحَدِّثُهُمْ وَ يُحَدِّثُونَهَا.
🔸فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَيْلَةٍ:
أَ لَيْسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ؟
🔸فَقَالُوا:
إِنَّ مَرْيَمَ كَانَتْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا، وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَكِ سَيِّدَةَ عَالَمِكِ، وَ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.
📜دلائل الإمامة، ص 80 و 81
#حدیث
#امام_صادق
#دلائل_الامامه
@Arshiv_Gholam
2⃣ الثّانى:
اينكه حقّى پيدا ميكند در بدنت، يعنى سعى در حوايج او بكنى، مثل حوايج خودت، بل بالاتر بدون اينكه او خواهش نمايد، با كمال بشاشت و امتنان. و او را مقدّم بدارى در رفع حوايج و در اكرامات و زيارات و غيرها بر أقارب و أولاد او.
📜تذكرة المتّقين، ص 25
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
3⃣ الثّالث:
حقّى است او را به خصوص نسبت به زبانت و اين هم چند قسم است:
◽️اوّل اينكه ساكت باشى از معايب او چه در حضور او، چه در غياب او، بل بايد تجاهل بكنى، اگر خواسته باشى آن شخص داراى آن وصف نباشد بايد به طريق رأفت و مهربانى نرم نرم بخورد او بدهى، بلكه قهراً از سرش بيرون برود و همچنين از كشف اسرار او حتّى براى أخصّ أصدقاء خود.
بايد سرّ او را در قلب خود نگهدارى، زيرا كه إظهار آن از لؤم طبيعت و خبث باطن شخص است، بلكه از جهل و حماقت است.
🔺قال علىّ (عليه السّلام):
«قلب الأحمق فى فيه و لسان العاقل فى قلبه».
📜تذكرة المتّقين، ص 25
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
♻️ ترک آفرینش این عالم با "فیّاضیّت علی الإطلاق" خداوند ناسازگار است. همراه بودن این جهان با شرور و مفاسد نمیتواند مانع از تعلّق اراده حکیمانه الهی بر آفریدن آن شود؛ زیرا با وجود همه این شرور، در مجموع، خوبی ها و مصالح این جهان بر بدی ها و مفاسد آن غلبه کلّی و قاطع دارد.
علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
کتاب جنگ و جهاد در قرآن، ص 30
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیون شهداء و اماممون هستیم، مدیون رهبرمون هستیم🎥
🔰 سیّد جواد ذاکر (رحمه اللّه)
#فیلم
#سخنرانی
#سید_جواد_ذاکر
@Arshiv_Gholam