eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
253 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
شیخ غلامعلي بدرلو
🔰و امارت محمّد بن أبوبكر و عزل قيس بن سعد از مصر: 🔻چنين گويد كه علىّ بن أبي طالب (علیه السّلام)، مح
🔰قيس بن سعد بيامد تا به مدينه داخل شد. حسّان بن ثابت پيش آمد و او را شماتت كرد. حسّان عثمانى بود. و گفت: ديدى عثمان را كشتى، على هم تو را از مقامت عزل كرد؟ اينك تنها بار گناه بر دوش تو باقى مانده است. 🔹قيس بر او بانگ زد و گفتش «اى مرد كور دل بى‏بصيرت. به خدا سوگند اگر روزى ميان گروه من و گروه تو جنگى واقع شود، خود گردنت را مى‏زنم. از نزد من بيرون شو». 🔸قيس بن سعد و سهل بن حنيف از مدينه بيرون آمدند و در كوفه به نزد على (علیه السّلام) رفتند. قيس على (علیه السّلام) را از آنچه در مصر گذشته بود خبر داد و على (علیه السّلام) تصديقش كرد. قيس و سهل بن حنيف در جنگ صفين در كنار على (علیه السّلام) بودند. ⚠️قيس بن سعد كه در مصر كارگزار على (علیه ) بود، معاويه مى‏گفت: قيس را دشنام مدهيد كه او با ماست. ⭕️ اين سخن به على (علیه السّلام) رسيد و قيس را عزل كرد. قيس به مدينه آمد. مردم او را بر ضدّ على (علیه السّلام) ترغيب كردند و مى‏گفتند: تو على (علیه السّلام) را نيك‌خواهى كردى و على (علیه السّلام) تو را عزل كرد. 💠ولى قيس به على (علیه السّلام) پيوست و با او بيعت كرد. دوازده هزار مرد جنگى همراه او بودند همه آماده جانبازى. تا آنگاه كه على (علیه السّلام) به شهادت رسيد و حسن (علیه السّلام) با معاويه صلح كرد. 🔆 معاويه به ياران قيس بن سعد پيام داد كه اگر خواهيد چنان كنيد كه همه مردم كرده‏اند و اگر خواهيد در بيعت خود باقى بمانيد. همه كسانى كه با او بودند با معاويه بيعت كردند مگر خثيمه ضبى. معاويه گفت خثيمه را رها كنيد تا به حال خود باشد. ♻️هشام بن عروه از پدرش روايت مى‏كند كه گفت: قيس بن سعد عباده با علىّ بن أبى طالب بود. در مقدّمه لشكر او. پنج هزار مرد با او بودند كه همه سر خود تراشيده بودند. ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي 📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 81 @Arshiv_Gholam
32.2K
🔰سئوال⁉️ سلام علیکم وقتتون بخیر برای رفع افکار مزاحم و آزاردهنده و گاها گناه، چه باید کرد؟ به دستورات مفاتیح الجنان هم قبلاً عمل کردم، أمّا چندان مؤثّر نبود. ✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)... @Arshiv_Gholam @faghihiseyyedahmad
🚫 عصر مدرن، عصری است که بشر در آن کوشید تا دستآوردهای فکری خود را از دین رها سازد... استاد مهدی مشکی 📚درآمدی بر مبانی و فرآیند شکل گیری مدرنیته، ص۳۳ @Arshiv_Gholam
♦️تذكّر أكيد به روحانيونى است كه در دادگاه‌ها و كميته‏ها، جهاد سازندگى و ديگر ارگان‌ها اشتغال به خدمت دارند، كه أوّلًا در امورى كه صلاحيت آن را ندارند به هيچ وجه دخالت نكنند كه دخالت آنان علاوه بر آنكه از جهت عدم صلاحيت آنان غير مشروع است، از جهت بدبين شدن ملّت به روحانيت و در نتيجه جدا شدن ملّت از شما كه لطمه‏اى بزرگ به اسلام و كشور اسلامى مى‏باشد از گناهان بزرگ و نابخشودنى است. ♦️شياطينى كه شما را وادار به اين نحو دخالت‌ها مى‏كنند دشمنان سرسخت روحانيت و اسلامند، با اين عمل خود نتايج شيطانى گرفته و شما را منزوى و كشور را به تباهى مى‏كشند. دخالت در امور اجرايى، عزل و نصب و امثال اين‌ها به استثناى دخالت كسانى كه دولت مستقيماً گماشته است، دخالت غير مشروع و موجب اختلال در امر كشور و بايد از آن اجتناب بشود. ♦️من خوف آن دارم كه جوان‌هاى روحانى كه مكلّف به حفظ آبرو و حيثيت اسلام و روحانيت هستند، به حسب اعمالى كه بعضى از آن‌ها و لو با حسن نيت انجام مى‏دهند، چهره روحانيت و اسلام را غير از آنچه هست نمايش دهند. من بيم آن دارم كه شياطينى‏ كه براى شكست جمهورى اسلامى با قلم‌هاى مسمومشان نشسته‏اند تا يكى را صد كنند و اعمال بى‏رويه اشخاص را به پاى جمهورى اسلامى محسوب دارند، با فرياد وا اسلاما جمهورى اسلامى را مشوّه كنند. امام خمینی (رحمه اللّه) 📔صحيفه امام، ج‏14، ص 75 و 76 @Arshiv_Gholam
63.4K
🔰سئوال⁉️ سلام برای خارج شدن عجب و تکبّر از دل، چه کنیم؟ ✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)... @Arshiv_Gholam @faghihiseyyedahmad
🔰در ادامه‌ی آداب حجّ... 🔻ديگر حالا تو نتوانى بياورى، يا بياورى نتوانى نگهدارى، يا از اصل ندانى چه بايد بخواهى، يا كارى كنى به دست خود كه مقتضى بذل به تو نباشد، تقصير كسى نيست گدائى با كاهلى نمى‏سازد، 🔹بلى عيب در اينجاست كه غالب مردم كه مشرّف به مكّه شدند، أعظم همّشان اين است كه زود صورت اين اعمال را از سر وا كنند على سبيل‏ الاستعجال، آن‏وقت آسوده در فكر خريد خود باشند. 🔸أمّا حواس به قدر ذرّه پيش معنى اين اعمال باشد، نه با اين‏كه همه حواس ميهمان بايد پيش ميزبان باشد و چشمش به دست او و حركات و سكناتش به ميل او، حتّى روزه مندوب بى‏اذن او مذموم است، چه جاى اينكه در خانه او هتك عرض او را بكنى، و هتك عرض سلطان السّلاطين، إشتغال به مناهى اوست، 🔻كدام حاجى از حجّاج متعارفه كه وارد حرم الهى شود درآيد و أقّلاً صد معصيت از او سرنزند از دروغ و غيبت و اذيت به غير و سخن‏چينى و تعطيل حق غير و فحش به عكّام و حمله‏دار و غيره كه ورقه گنجايش تفصيل آن‌ها را ندارد و اللّه أعلم. 📜تذكرة المتقين، ص 59 و 60 @Arshiv_Gholam
🔰عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) فِي كَلَامٍ لَهُ: 🔻ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا. 📜الكافي، ج‏2، ص 362 @Arshiv_Gholam
شب سرد خرابه آمد أمّا «سر» نمی‌آید شده با سر بیا که بغض‌هایم سر نمی‌آید به من گفتند با زور کتک بابا نگو‌ اینقدر ولی از دختران، بابا نگفتن بر نمی‌آید سرت با بوی نان آمد ولی خود نان نیاوردی پدر جان از تنور کوفیان نان در نمی‌آید پر از لاله شده پیراهنم از بس زمین خوردم لباس گل گلی به دختر لاغر نمی‌آید برای دیدنت از کربلای پر بلا تا شام دویدم پس نفس‌هایم از این بهتر نمی‌آید نخواه از من که موهایم رسد بر شانه‌های من اگر زلفی به آتش خورد دیگر در نمی‌آید حساب کوچکی داریم من با خیزران بابا تو را بوسیده قبل از من؟ مگر محشر نمی‌آید؟ «حلقه ادبی ریان، وحدت عظیم پور» @Arshiv_Gholam
⏳مؤمن در برنامه‌ی زندگی‌اش، وقت خالی ندارد. 🔰 آیت اللّه سیّد محمّد صادق حسینی تهرانی @Arshiv_Gholam
♦️مبارزات كشور ما عقيدتى است و جهاد در راه عقيده، شكست ناپذير است‏. امام خمینی (رحمه اللّه) 📔صحيفه امام، ج‏14، ص 80 @Arshiv_Gholam
19.8K
🔰سئوال⁉️ سلام استاد ببخشید ممنون میشم دعایی برای جلوگیری از عصبانیت بفرمایید. ✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)... @Arshiv_Gholam @faghihiseyyedahmad
کار دارند عاشقان با شب بهترین فرصت تمنّا شب مزد امشب نماز فردا شب من مناجات می‌کنم با شب شب مناجات می کند با ماه سر ماه است عمامه ی خورشید دست ماه است نامه ی خورشید تن ماه است جامه ی خورشید ماه یعنی ادامه ی خورشید می شود آفتاب شب ها ماه سر و کارم که با سحر افتاد جگر من به دردسر افتاد خواب در چشم ها اگر افتاد بار ما گردن قمر افتاد همه خوابیده اند إلّا ماه اشک های مرا جگر گفتند به من از کودکی شرر گفتند از ابوالفضل بیشتر گفتند اشتباه است اگر قمر گفتند تازه یک چشم اوست صد تا ماه تا کنار حسین ما رفتیم تا که باب الحسین را رفتیم با ابوالفضل کربلا رفتیم هر کجا رفت و هر کجا رفتیم جلو انداخت کار ما را ماه همه در محضرش وضو دارند از سرکویش آبرو دارند و توسّل به دست او دارند بعد از این اهل بیت عمو دارند چه عمویی، ببین، سراپا ماه چشم هایش همان جلالش باد ماه قربان آن جمالش باد صلوات خدا به بالش باد شیر أمّ‌البنین حلالش باد کیست عبّاس، کوه، دریا، ماه روی تو جلوه می کند در شب می شود با تو دیدنی تر شب وقت وصل است وقت آخر شب شب که از راه می رسد هر شب ماه را می‌کند تماشا ماه کوچه کوچه پی گدا می گشت سنگ در دست او طلا می گشت سایبان سه ساله ها می گشت آنقدر بین کربلا می گشت دور زینب به جای زهرا ماه غیر از أمّ‌البنین ندیده کسی چشم او را نبین؛ ندیده کسی ماه را در زمین ندیده کسی هیچ جا این چنین ندیده کسی تشنه لب آفتاب، سقا ماه چشم‌هایش به خیمه ها افتاد مشک هم زیر دست و پا افتاد هیبتش از سر و صدا افتاد دست هایش جدا جدا افتاد شد ستاره ستاره حالا ماه «علی اکبر لطیفیان» @Arshiv_Gholam
♦️و يك عرضى هم دارم به اين‌هايى كه كنار نشسته‏اند، توى حجره‏ها نشسته‏اند، توى خانه‏ها نشسته‏اند و وارد صحنه‏ها نيستند، لكن اشكال مى‏كنند، يك عرضى به علمايى است كه در اين مسائل اشكال مى‏كنند، مصاحبه مى‏كنند، چيز مى‏نويسند؛ اشكال امر آسانى است، انسان مى‏تواند يك جايى بنشيند و فكر خودش را جمع بكند و اشكال بكند، آنچه مشكل است حلّ اشكال است‏. امام خمینی (رحمه اللّه) 📔صحيفه امام، ج‏14، ص 337 @Arshiv_Gholam
🔰ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السّلام) فِي رَجُلَيْنِ يَتَسَابَّانِ قَالَ: 🔻الْبَادِي مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَعْتَذِرْ إِلَى الْمَظْلُومِ. 📜الكافي، ج‏2، ص 360 @Arshiv_Gholam
🔰ابو الحسن مسعودى شافعى (شرح حالش در ج ۱ ص ۱۷۱ ذكر شد)، در جلد ۲ «مروّج الذّهب» صفحه ۴۹ گويد: 🔸چيزهائى كه أصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) به سبب آن إستحقاق فضيلت و برترى بر ديگران مى‏يافتند، همانا پيش‌دستى در ايمان و هجرت و يارى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و نزديك شدن به آن جناب در خويشى و قناعت و جان‌فشانى در راه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و علم به كتاب و تنزيل و جهاد در راه خدا و ورع و زهد و حكم و داورى و عفّت و علم بود و در تمام اين مزايا و افتخارات، علىّ (عليه السّلام) حدّاكثر آن را دارا و حظّ و نصيب فراوان بسيارى احراز نموده است. 🔹و تا آنجا (در برترى و شرف و فضيلت) پيشرفته كه به تنهائى و منحصراً به اين سخن رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) هنگامى كه سنّت برادرى ميان اصحاب خود اجرا فرمود مفتخر گشته كه فرمود «انت أخى»، يعنى تو برادر من هستى در صورتيكه براى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) كس حريف و همانند نبود، و در جاى ديگر فرمود «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى إلّا أنّه لا نبىّ بعدى»، يعنى تو از من به منزله هارون هستى از موسى، جز آنكه بعد از من پيغمبرى نخواهد بود، و بالأخره اين فرمايش رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله‏): «من كنت مولاه فعلىّ مولاه، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه»، 🔻و سپس دعاى آن حضرت هنگامى كه انس مرغ بريانى را به حضور آن جناب آورد، دعا كرد و عرض نمود «اللّهم أدخل علىّ أحبّ خلقك إليك يأكل معى من هذا الطّائر»، يعنى بار خدايا محبوب‏ترين خلقت را بر من داخل فرما تا با من از اين مرغ بخورد، و در نتيجه اين دعا، علىّ (عليه السّلام) بر رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) داخل شد...تا پايان سخن مسعودى. ⚠️إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ، فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلاً علّامه عبدالحسین أمینی 📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۸۶ و ۸۷ @Arshiv_Gholam
🔰در ادامه‌ی آداب حجّ... 🔻چون شروع به طواف نمايد بايد هيبت عظمت و خوف و خشيت و رجاء عفو و رحمت شراشر، وجود او را بگيرد، اگر جوارح خارجيه نلرزد أقلّاً دلش بلرزد، 🔆 مثل آن ملائكه كه حول عرش دائماً به اين نحو طواف مى‏كنند، اگر بخواهد متشبّه به آن‌‌ها باشد چنان‏كه در اخبار است. 💠و بايد ملتفت باشد كه طواف منحصر به طواف جسمانى نيست، بلكه يك طواف ديگرى هم هست كه اصل طواف حقيقى اوست و آن را طواف قلبش‏ گويند به ذكر ربّ البيت، و اصيل بودن آن براى اين است كه اعمال جسمانيه را أمثله آن‌ها قرار داده‏اند كه انسان از اين‌ها پى به آن‌ها ببرد، چنانكه مضمون روايت است. ♻️و ايضا بايد بداند كه همچنان كه بى‏قطع علاقه از اشغال دنيويه و زن و فرزند و غيره نمى‏شود به اين خانه آمد، آن كعبه حقيقى هم چنانست كه عمده حجب علقه است و در بوسيدن حجر و ملصق به مستجار و استلام حطيم و دامن كعبه را گرفتن بايد حال او حال مقصّرى باشد كه از اذيت و داغ و كشتن فرار كرده به خود آن بزرگ ملتجى شده كه او از تقصيراتش بگذرد، اين است كه گاهى دست و پايش را مى‏بوسد گاهى دامن او را مى‏گيرد، گاهى خود را به او مى‏چسباند، گاهى مثل سگ تبصبص مى‏كند، گاهى گريه مى‏كند، گاهى او را به اعزّ اشخاص پيش او قسم مى‏دهد، گاهى تضرّع مى‏نمايد كه بلكه او را از اين مهلكه نجات دهد، ♦️خصوصاً اگر كسى باشد كه انسان بداند غير از او ملجأ و پناهى نيست، ببين تا فرمان استخلاص نگرفته از خدمت او برمى‏گردد؟ لا و ربّ الكعبه در امورات دنيويه انسان چنين است، و أمّا بالنّسبه به عذاب اخروى چون نسيه است هيچ در فكر اين‏ مطالب نيست، حجاج دروغى قدرى مى‏دوند دور كعبه بعد مى‏روند به تماشاى سنگ‏ها و بازارها و ديوارها. 📜تذكرة المتقين، ص 59 و 60 @Arshiv_Gholam