eitaa logo
کانال ܫߊ‌ܢܚ݅ܧߊ‌ࡍ߭ ܥ݆ܣߊ‌ܝ‌ܥ‌‌ܘ ܩܫࡎࡐ‌ܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊ‌ܠܢܚܠߊ‌ܩܢ
3.2هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
7.7هزار ویدیو
380 فایل
🌺براے بهره‌منـבے از پیامبر ص و سایر ائمه(علیهم السلام) نیز بایـב از واسطه‌ے ؋ـیض الهے بهره‌منـב گشت و از בریچه‌ے وجوב حجت زماט از انوار سایر معصومین(علیهم السلام) بهرـہ منـב شـב.تمام سعاבت و شقاوت انساט בرگرو معر؋ـت امام زماט عج اللـہ است‌ 🌼 @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 البلاغه: علم و دانش ✨و قَالَ (علیه السلام): كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ، إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ. 📕ترجمه:گنجايش نامحدود ظرف علم (علمى): و درود خدا بر او، فرمود: هر ظرفى با ريختن چيزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى، وسعتش بيشتر مى شود. 📖شرح و تفسیر پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:وسعت پيمانه علم: 🔰امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره اهميت علم و دانش اشاره مى كند و مى فرمايد: «هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مى شود مگر پيمانه علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مى گردد!»; (كُلُّ وِعَاء يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ). ✅اين نكته بسيار دقيقى است كه امام(عليه السلام) به آن اشاره فرموده است. حقيقت اين است كه در «وعاء» (ظرف) مادى گنجايش محدودى وجود دارد كه اگر چيزى در آن قرار دهند تدريجاً محدود و سرانجام پر مى شود به گونه اى كه قابل قرار دادن چيز ديگرى در آن نيست; ولى روح و فكر و قوه عاقله انسان كاملاً با آن متفاوت است; هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گويى گنجايش بيشترى پيدا مى كند هر علمى سرچشمه علم ديگرى مى شود و هر تجربه اى تجربه ديگرى با خود مى آورد وبه يك معنا تا بى نهايت پيش مى رود و اين دليل اهميت فوق العاده آن و اشاره است به اين كه ما از فراگيرى علوم هرگز خسته نشويم كه واقعاً خسته كننده نيست، بلكه نشاط آور و روح پرور است. 🔸هنگامى كه انسان مى بيند در كنار نهالى كه از يك مسئله علمى در سرزمين مغز خود كاشته نهال هاى ديگرى جوانه مى زند و مى رويد و اطراف خود را پر گل مى كند، قطعاً به شوق و نشاط مى آيد. حتى مغزهاى كامپيوترى كه در عصر و زمان ما به وجود آمده و بعضى از روى ناآگاهى گمان مى برند مى تواند روزى جانشين مغز انسان شود هر كدام ظرفيت محدودى دارند كه وقتى اشباع شد مطلب تازه اى را نمى پذيرد در حالى كه روح آدمى چنين نيست و بسيارند دانشمندان بزرگى كه تا آخرين لحظه هاى عمر در تكاپوى علم و دانش بوده و هر روز حتى در واپسين ساعات عمر حقيقت تازه اى را كشف مى كردند. ◽️از جمله کسانى که به این حقیقت در شرح کلام حکیمانه بالا اشاره کرده ابن ابى الحدید معتزلى است که در شرح نهج البلاغه خود چنین مى گوید: «در ذیل این کلام سرّ عظیمى نهفته شده و رمزى است به معناى شریف پیچیده اى که طرفداران نفس ناطقه (روح مجرد) از این راه دلیل براى اثبات عقیده خود گرفته اند نتیجه آن این است که قواى جسمانى بر اثر تکرار افعال خسته و ناتوان مى شوند; مثلاً هرگاه با چشم هاى خود پیوسته صحنه هایى را ببینیم چشم خسته مى شود و اگر باز هم ادامه دهیم ممکن است چشم صدمه ببیند. همچنین است گوش انسان از شنیدن صداهاى مکرر به زحمت مى افتد (و خسته و ناتوان مى گردد) و چنین است سایر قواى جسمانى; ولى وقتى به قوه عاقله مى رسیم مى بینیم قضیه برعکس است، چرا که هر گاه معقولات بیشترى به این قوه وارد گردد، نیرو و توان و وسعت و انبساط آن بیشتر مى شود و آمادگى براى درک مسائل جدیدى غیر از آنچه قبلاً دریافته پیدا مى کند و در حقیقت تکرار معقولات شمشیر آن را تیزتر کرده و زنگار آن را مى زداید و به همین دلیل مى توان گفت: قواى جسمانى همه مادى هستند; اما قوه عاقله مجرد است و ماوراى مادیات».(1) یکى از بخش هاى قوه عاقله، حافظه انسان است که همه چیز را در خود حفظ مى کند در حالى که قواى مادى این چنین نیست. این کلام حکیمانه پیام هاى متعددى دارد از جمله این که انسان هرگز نباید از فراگیرى علم و دانش خسته شود یا گمان کند به مرحله نهایى علم و دانش رسیده است. بداند به سمتى حرکت مى کند که هر قدر جلوتر مى رود وسیع تر مى شود. 🔖در حدیث معروفى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «مَنْهُومانِ لا یَشْبَعُ طالِبُهُما طالِبُ الْعِلْمِ وَطالِبُ الدُّنْیا; دو گروه گرسنه اند و هرگز سیر نمى شوند: طالبان عمل و طالبان دنیا».(2) به همین دلیل تحصیل علم در اسلام از جهات مختلف نامحدود است: از نظر مدت حدیث معروف از پیامبر(صلى الله علیه وآله) است که فرمود: «أُطْلُبُ الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْدِ; از گهواره تا گور دانش بجوى» گرچه آن را در جوامع حدیثى نیافتیم. 🔶از نظر مکان در حدیث دیگرى مى خوانیم: «أُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصّینِ; به دنبال علم و دانش بروید هرچند در سرزمین چین باشد».(3) 👇👇👇 @Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊ‌ܢܚ݅ܧߊ‌ࡍ߭ ܥ݆ܣߊ‌ܝ‌ܥ‌‌ܘ ܩܫࡎࡐ‌ܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊ‌ܠܢܚܠߊ‌ܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_205_نهج البلاغه: #گستردگی علم و دانش ✨و قَالَ (علیه السلام): ك
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌴 البلاغه: علم و دانش 🔷از نظر مقدار کوشش در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «أُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَسَفْکِ الْمُهَجِ; در طلب دانش باشید هرچند براى تحصیل آن در دریاها فرو روید و خون خود را فدا کنید».(4) از نظر استاد در حدیث دیگرى مى خوانیم: «الْحِکْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ یَأْخُذُها حَیْثُ وَجَدَها; علم و دانش گمشده فرد با ایمان است، نزد هر کس باشد گمشده خود را مطالبه مى کند».(5) ◻️این سخن را با حدیثى که از امیرمؤمنان(علیه السلام) در غررالحکم آمده است پایان مى دهیم: «اَلْعالِمُ مَنْ لا یَشْبَعُ مِنَ الْعِلْمِ وَ لا یَتَشَبَّعُ بِهِ;(6) عالم و دانشمند کسى است که هرگز از علم و دانش سیر نمى شود و اظهار سیرى نیز مى کند».(7) ***** 📚پی نوشت:(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 19، ص 25 . (2). بحارالانوار، ج 1، ص 183 . (3). وسائل الشیعه، ج 27، ص 27 (با توجه به این که در آن زمان آخرین نقطه آباد شناخته شده دنیا چین بود). (4). بحارالانوار، ج 75، ص 277 . (5). عوالى اللئالى، ج 4، ص 81 . (6). غررالحکم، ح 75 .(7).(مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 168) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 📹کلیپ حمد خداوند 🎙گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
ما امت پیامبر، از صدر بهترینیم برخاسته ایم و حالا، از پای نمی نشینیم بهمن و بیست و دوم، بر قله  برده ایم  ما آوای سربلندی سرداده چون نگینیم فرزند آب و خاک و، فرزند انقلابیم دیوان به خاک ذلت، پیوسته می نشانیم تاریخ مثال ما را، کمتر چو دیده بر خود با اقتدار و محکم چون کوه استواریم   بهمن 97             کانال عاشقان چهارده معصوم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🔰‌فواید علائم ظهور 💢علائم و نشانه های ظهور دست کم در این ۲ موضع می توانند ثمربخش باشند: 🔺۱- جایی که مردم به دلیل کم کاری متصدیان امر تبلیغ، یا به دلیل غفلت، از این مسائل بی اطلاع باشند. 🔺۲- آنجایی که به دلیل گرفتار شدن در دام شبهات، جو سازی جبهه باطل و پیچیدگی شرایط، نتوانسته باشند بر اساس معیارهای صحیح به هدایت برسند. 💠مثلا پیامبر از عمار به عنوان علامت جبهه حق یاد کرد و فرمود: «بدانید گروهی که عمار را می کشند، جبهه باطل است» و به مسلمانان فهماند که هرگاه در فضای فتنه، از شناخت حق و باطل ناتوان شدند، با توجه به این علامت، حق و ناحق را بشناسند. 📚(عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۶۸) ⚠️هشدار! 🔷آنان که می خواهند منتظر بمانند تا سفیانی، یمانی و خراسانی قیام کنند و بعد بفهمند باید چه کنند، مانند کسانی اند که تا عمار به مسلخ نرود و کشته نشود، حق را تشخیص نمی دهند! 🔶 به راستی چقدر تفاوت است میان کسانی که «پیش از شهادت عمارها با تکیه به دلایل و شاخصه های دین، می دانند علی بر حق است» با آنهایی که «تا خون سرخ عمار بر زمین نریزد، بیدار نمی شوند»! ‌➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 💯 سرنوشت خودی‌هایی که در مقابل نظام اسلامی ایستادند 🔶 مردى به نام «خِرّيت‌بن‌راشد» از قبيله بنى‌ناجيه بعد از ماجراى حكمين با سى نفر از يارانش نزد امام(ع) آمد و با جسارت خاصى به حضرت عرض كرد «به خدا سوگند، اى على من فرمان تو را اطاعت نمى‏كنم و پشت‌سرت نماز نمى‏خوانم و فردا از تو جدا خواهم شد.» 💎 امام(ع) به او فرمودند «مادرت به عزايت بنشيند! با اين كار، معصيت خدا مى‏كنى و پيمان خويش را مى‏شكنى و تنها به خويشتن ضرر مى‏زنى. بگو ببينم چرا اين كار را مى‏كنى؟» 🔶 عرض كرد «براى اين‌كه افراد را به حكميت درباره كتاب خدا پذيرفتى و در برابر حق، ضعف نشان دادى، هنگامى كه به پيروزى نزديک بودى؛ به همين دليل من از تو جدا مى‏شوم.» 💠 حضرت فرمود «بيا تا من نكته‏هايى از كتاب خدا را به تو بياموزم و درباره سنّت پيامبر(ص) با تو سخن بگويم و امورى از حق را براى تو بگشايم كه من از آن آگاه‏ترم؛ شايد آنچه را اكنون انكار مى‏كنى، بپذيرى و از آنچه آگاه نيستى، آگاه شوى.» 🔷 او گفت «[اكنون آمادگى ندارم؛] من نزد تو خواهم آمد.» 💠 حضرت فرمود «مراقب باش شيطان تو را فريب ندهد و جهل و نادانى تو را سبک‌سر نسازد. به خدا سوگند، اگر به سخن من گوش فرادهى، تو را به راه راست هدايت مى‏كنم.» 🔹 اين مرد سبک‌مغز تصميم گرفت با قوم خود به خوارج بپيوندد و به سرنوشت شوم آن‌ها گرفتار شود. 🔹 به دنبال همين ماجرا بود كه امام(ع) يكى از ياران خود را براى تحقيق حال به دنبال او فرستاد، شايد از تصميم زشت خود منصرف شده باشد، ولى چيزى نگذشت كه فرستاده امام(ع) خبر آورد كه او با يارانش كوفه را به‌سوى خوارج ترک كرده‏اند. 🔸 بعد از آن، امیرالمؤمنین(ع) درباره آن‌ها چنین فرمود «از رحمت خدا به دور باشند؛ همان‌گونه كه قوم ثمود از رحمتش دور شدند. آگاه باشيد آن‌ها اگر نوک نيزه‏ها به‌سوى آنان متوجه شود و شمشيرها بر فرقشان ببارد، از گذشته خود پشيمان خواهند شد. 👿 شيطان امروز از آن‌ها درخواستِ تفرقه و جدايى كرده؛ ولى فرداى قيامت از آن‌ها بيزارى مى‏جويد و خود را كنار خواهد كشيد. آن‌ها را همين بس كه از طريق هدايت خارج شدند و به گمراهى و كورى بازگشتند. راه حق را سد كردند و در وادى جهل و ضلالت گام نهادند.» 📚منبع: آیت‌الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین(ع)، ج7، صص18-21 (ع) (ع) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 📹💢 تفاوت حاکمان با مردم معمولی از نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام #امیرالمؤمنین_علیه_السلام #حکومت #مردم #حاکم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 💎 زیبا فرموده مولا امیر المؤمنین علیه السلام : ✨ النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ . وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً إ 🔺🔻 در دو گونه می کنند : 1️⃣ اول : کسانی که برای خودِ دنیا کار می کنند و دنیا آنها را از آخرت باز می دارد ، او بر فقر بازماندگانش (فرزندان) می ترسد و بر تنگدستی خودش ایمن است (به اندازه نیاز خودش داره) پس عمرش را برای سود دیگران از دست می دهد. 2️⃣ دوم : کسی در دنیا برای بعد از دنیا عمل می کند ، بی آن که خود را به زحمت اندازد (حرص بخوره) بهره اش از دنیا می رسد ، پس هم نصیب دنیا را می برد و هم نصیب آخرت را و مالک دنیا و آخرت می شود ، و نزد خدا آبرومند گشته و هر حاجتی را از خدا بخواهد روا می شود . 📚نهج البلاغه ، ص ۵۲۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا