🌴 ترجمه و شرح حکمت 150 نهج البلاغه: اینگونه نباش!ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سیاسى)
📕شرح و تفسیر:
💎امام (ع) به مردى كه از او درخواست موعظه داشت فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ»:
سيد رضى مى گويد: اگر در نهج البلاغه جز اين سخن، گفتار ديگرى نبود، براى پند مفيد و حكمت بليغ و بينش براى كسى كه بيناست و عبرت براى ناظر انديشمند كافى بود.
خلاصه اين بخش از سخنان امام (ع) بازداشتن طالب پند و موعظه از سى و چهار صفت ناپسند است.
1- اميدوارى به آخرت و اجر و پاداش آن بدون عمل، زيرا اين آرزوى وى از خدا بيهوده است و پيش از اين معلوم شد آرزوها سرمايه نادانان است.
2- تأخير انداختن توبه يا خوددارى از آن به دليل آرزوى زياد، زيرا اين باعث باقى ماندن بر معصيت و رسيدن به عذاب آخرت است.
3- جمع كردن بين گفتار پارسايان در دنيا با كردار مشتاقان به دنيا، كه آن مكر با خداست. كه اين كردار علاقه مندان به دنيا باعث آن مى شود تا به آنان برسد آنچه بايد از عذاب اخروى برسد.
4- سير نشدن از هر آنچه كه به او عطا كنند و آن صفت پست حرص آز است.
5- قناعت نكردن به هنگام نرسيدن مال، و اين همان صفت ناپسند كاستى از فضيلت قناعت است.
6- جمع كردن بين ناتوانى از شكر نعمتهايى كه از طرف خدا به او رسيده، و بين زياده طلبى بيش از حدّ كه اين جمع كردن ميان صفت ناپسند كوتاهى از فضيلت سپاسگزارى و ميان صفت ناپسند حرص است.
7- جمع كردن بين نهى ديگران از معاصى و خوددارى نكردن خود از گناهان و آن نفاق و نيرنگ با خدا است.
8- امر كردن ديگران به انجام كارى كه خود از انجام آن كوتاهى مى ورزد، و اين هم مثل مورد قبلى نفاق و نيرنگ است.
9- دوست داشتن نيكوكاران و كوتاهى كردن از انجام عمل آنان، و اين كوتاهى كردن خلاف دوستى با آنهاست.
10- دشمن داشتن گناهكاران، در حالى كه خود يكى از آنهاست، پس عمل او مخالف دشمن داشتن آنهاست.
11- اكراه از مردن- به دليل گناهان بسيار خود، در حالى كه بر اعمالى كه باعث ناخشنودى او از مرگ است، يعنى زيادى گناهان، پايدار است، بنا بر اين، اين پايدارى بر گناه مانند نقضى است بر ناراضى بودن او از مرگ، بعلاوه، اين ادامه گناه باعث عذاب اخروى است.
12- جمع كردن ميان پشيمانى- در حال بيمارى، نسبت به تقصيرى كه در برابر امر خدا داشته، و بين سرگرم بودنش به لذّت، در حال آسايش، كه اين نيز چيزى مانند تناقض است.
13- دچار خودخواهى شدن به هنگام تندرستى كه خودخواهى از صفات نابود كننده است.
14- نااميدى در هنگامى كه پروردگارش او را گرفتار سازد و يأس از رحمت خدا، و اين نيز چنان است كه خداوند متعال مى فرمايد: يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ«» 15- جمع كردن بين درخواست از خدا، به هنگام نزول بلا از روى ناچارى و بين روگرداندن از خدا و فريفتگى به دنيا در وقت خوشى، كه اوّلى صفت ناپسند افراط و دومى صفت ناپسند تفريط است.
16- جمع كردن بين تسلط بر هواى نفس و رام ساختن آن، در مواردى از امور دنيايى كه در آنها فايده اى را گمان مى برد و تسلط نداشتن بر نفس و رام نشدن آن در مواردى كه به پاداش اخروى و يا عذاب آن يقين دارد. از اين رو او را وادار بر عمل براى خدا نمى كند، كه خود از نظر عقل نادانى و ديوانگى است.
17- جمع كردن ميان ترس براى ديگران به خاطر گناهانشان در حالى كه از گناهان خود او كمتر است، و اميد پاداش بيشتر براى آنچه در برابر عملش استحقاق دارد. در صورتى كه حق آن است كه به خاطر فزونى گناهانش بر خود بيشتر از ديگران بيمناك باشد، و بر آن بيم رفتار كند.
18- شادمانى و فريفتگى به هنگام بى نيازى، و آن فسق و فجور است.
19- نااميدى در اثر تنگدستى و سستى در عمل، و اين خود، صفتى ناپسند، تقصير و كوتاهى است.
20- كوتاهى كردن در عمل و انجام وظيفه.
21- مبالغه و اصرار در وقت درخواست و اين صفت ناپسند پافشارى در سؤال است.
22- اگر در معرض هواى نفس قرار گيرد، معصيت را جلو، و توبه را به تأخير مى اندازد.
23- بهنگام گرفتارى، از شرايط ديانت بيرون مى رود، يعنى: از فضيلت تحمل مصيبت كه از شرايط آيين اسلام است، بيرون شده و بى صبرى مى كند.
24- جمع كردن بين سخن گفتن از پند و عبرت گرفتن، و عبرت نگرفتن خود.
25- در حالى كه خود پندپذير نيست، در موعظه ديگران زياده روى مى كند، كه اين باعث خشم خداست به دليل آيه مباركه: كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ«».
26- جمع كردن بين شتافتن به سوى آنچه فانى است، يعنى دنيا و سهل انگارى در آنچه باقى است يعنى پاداش اخروى كه اين از نادانى و بى عقلى آشكار است.
#ادامه_دارد👇👇👇
@Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🌴 ترجمه و شرح حکمت 150 نهج البلاغه: اینگونه نباش!ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سیاسى) 📕شرح و
#ادامه🌴 ترجمه و شرح حکمت 150 نهج البلاغه: اینگونه نباش!ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سیاسى)
📕ادامه شرح و تفسیر:
27- غنيمت- چون انفاق در راه خدا- را غرامت، و غرامتى- چون انفاق در راه معصيت خدا- را غنيمت مى داند، در صورتى كه اين خلاف مقتضاى عقل است.
28- جمع كردن بين ترس از مرگ و اقدام نكردن به اعمال شايسته كه باعث نجات او از موارد ترس و بيم حال مرگ و پس از آنند.
29- معصيت ديگران را بزرگ و معصيت بالاتر از آن را از خود كوچك مى شمارد، و همچنين اطاعت و بندگى خود را از خدا بزرگ مى شمارد، امّا همان عبادت را از ديگران ناچيز به حساب مى آورد. و همين باعث سختگيرى نسبت به ديگران در كارهايشان و سهل انگارى نسبت به كار خويش مى گردد.
30- هرزه گويى با توانگران نزد او محبوب تر از ذكر خدا با مستمندان است، و اين به لحاظ زيادى محبت به دنياست.
31- در آنچه ميل باطنى اش مى كشد- هر چند كه نادرست باشد- به سود خود و به زيان ديگران قضاوت مى كند در صورتى كه به زيان خود و به سود ديگران- هر چند كه حق باشد- حكم نمى كند و اين خود ستمكارى است.
32- جمع كردن بين راهنمايى ديگران از طريق سخنان هدايتگر و بين گمراهى خود در عمل، يعنى عمل گمراهان را مرتكب مى شود. و لازمه چنين رفتارى آن است كه ديگران از او پيروى كنند و او نافرمانى خدا را كند.
33- حق خود را از ديگران كامل مى گيرد اما خود حق خدا و حق مردم را كامل نمى دهد.
34- جمع كردن ميان ترس از مردم در راه غير خدا (يعنى در كارى كه براى خدا نيست) و بين نترسيدن از خدا در باره خلق خدا كه در مورد اول لازم مى آيد كه مردم را به قيمت خشم خدا خشنود سازد، و در مورد دوم خدا را به وسيله آنچه باعث خشم مردم است غضبناك كند. و بيشتر اين عبارات از نظر علم فصاحت بر اساس تقابل و تضاد و ردّ العجز على الصّدر است.
📚شرح نهج البلاغه ابن حدید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌱🍁🌾🥀🍂🌷
🌷🌱
🌾
#سیزدهم_ماه_صفر : اختیار حکمین در صفین و حیله عمروعاص.
✅حکمیت در جنگ صفین، صبح دوازدهم یا سیزدهم (1) ماه صفر سال 38 هجری، لشکر امیرالمؤمنین (ع) مهیای جنگ شدند اما عمروعاص حیله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نیزه کنند. صفوف جلو لشکر کفر ورقهایی از قرآن و در دیگر صفوف هر کس هر چه داشت بر سر نیزه کرد!! و فریاد میزدند: لا حکم الا لله! منافقان مانند اشعث بن قیس، با تضعیف روحیه لشکر حضرت آنان را به اختیار حکمین ترغیب کردند. هر چه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند این نیرنگ است و من کلام الله ناطق هستم نتیجه نداد. سرانجام قرار بر این شد که هر لشکر حکمی از جانب خود معین کند تا حکم ایشان را هر دو طرف بپذیرند.
🔹معاویه عمروعاص را معرفی کرد و امیرالمؤمنین (ع) فرمود: اگر ناچار هستیم، عبدالله بن عباس و الا مالک اشتر نخعی حکم باشد.
🔸اشعث و جماعت قرا و حافظین که بعدا جزء خوارج شدند راضی به هیچکدام از این دو نشدند و گفتند: فقط عبدالله بن قیس یعنی ابوموسی اشعری. نفاق منافقان نتیجه داد و ابوموسی و عمروعاص در دومة الجندل –که قلعهای است بین مدینه و شام- جمع شدند و با توجه به عداوتی که هر دو نسبت به بنیهاشم خصوصا حضرت امیرالمؤمنین (ع) داشتند و با مکر و حیله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل نمودند. ابوموسی از جمله منافقانی بود که در شب عقبه (بعد از غدیر) قصد قتل پیامبر (ص) را داشتند. (2)
✅بدین ترتیب فردای آن روز در بین جمعیت ابوموسی به عمرو گفت: تو بایست و معاویه را از امارت خلع کن تا من هم علی ابن ابیطالب را خلع نمایم.
🔹عمروعاص گفت: من هرگز بر تو که عامل ابوبکر و عمر بودهای و در ایمان و هجرت بر من تقدم داشتهای، سبقت نمیگیرم!
🔸ابن عباس گفت: ابوموسی! پسر نابغه تو را فریب ندهد ولی او به گفته ابن عباس گوش نداد و ایستاد و انگشتر از دست بیرون کرد و گفت: من علی و معاویه را از خلافت عزل نمودم و ساکت شد.
🔹عمروعاص ملعون ایستاد و گفت: مردم شنیدید که ابوموسی، علی را از خلافت عزل کرد. من هم او را از خلافت عزل نموده و آن را برای معاویه بن ابیسفیان ثابت مینمایم که او سزاوارتر است و من به عنوان منصوب کردن معاویه انگشتر به دست میکنم.
حکمین برای عوامفریبی فحش و دشنام بسیاری به یکدیگر دادند و دست به گریبان یکدیگر شدند و شریح قاضی تازیانهای بر سر عمروعاص زد. ابوموسی از ترس اصحاب حضرت امیرالمؤمنین (ع) به مکه پناهنده شد. همه این مطالب در حالی بود که پیامبر (ص) در غزوه دومه الجندل ابوموسی را از این کار خبر دادند و فرمودند: حکمین در دومه الجندل گمراهاند و گمراه میکنند کسانی را که از آنها تبعیت کنند. (3)
💠امیرالمؤمنین (ع) پس از این واقعه در قنوت نوافل ابوموسی و سه نفر دیگر را اینگونه لعن میفرمود: اللهم العن معاویه و عمرا و اباالاعور السلمی و اباموسی الاشعری. (4)
📚منابع:
1. قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 385
2. مستدرک سفینة البحار: ج 6 ص 294
3. شرح ابن ابی الحدید: ج 13 ص 314، 315
4. منتخب التواریخ: ص 167، تتمه المنتهی: ص 30-31 شرح ابن ابی الحدید: ج 13 ص 315
5. شرح ابن ابی الحدید: ج 13 ص 315
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
5_6208732683611144276.mp3
زمان:
حجم:
4.46M
#حتما_گوش_کنید👆
❇️ ماجرای شیعه شدن مهندس فرانسوی در ایران
💠 حسین ع برای همه هست
🎙استاد دانشمند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🍁🌱🌷🥀🍂🕊
🌱🥀🍂
🌷🍁
🌾
⭕️ همانند زنبور
💎 امیر المؤمنین می فرمایند: "به سان زنبور در میان پرندگان باشید. تمامی پرندگان آن را ضعیف می شمارند، و اگر می دانستند چه برکتی در درون خود دارد، چنین نمیکردند.
💠 با مردم با زبان ها و بدن هایتان معاشرت کنید و با قلوب و اعمالتان دوری گزینید.
🔺 قسم به کسی که جانم به دست اوست، آنچه را دوست دارید نخواهید دید، مگر پس از آنکه برخی از شما در چهره ی برخی دیگر آب دهان بیاندازند و برخی از شما برخی را دروغگو بنامند."⚠️
📚 غیبت نعمانی، ص ٢٠٩
#امام_زمان_از_منظر_روایات۳۰
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
23.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹نماهنگ فوق العاده زیبای #انتخاب با صدای #علی_اکبر_قلیچ به مناسبت
#اربعین_حسینی🏴
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍