🌿🌹🍁🌸🍂🌷🍁🌼🍃🌻🕊
🌾🍃🌺
🌼
✨﷽✨
🌻 چرا دو سجده در نماز 🌻
✍️حضرت امام موسي بن جعفر علیه السلام فرمود: "در شب معراج خداوند به رسول خود امر كرد كه وضو بگيرد و نماز بخواند. پيامبر وضو گرفت و تكبيرة الاحرام گفت و حمد و سوره را خواند و ركوع رفت و به دستور خداوند سر به سجده گذاشت و تسبيح خدا كرد پس از سر برداشتن بدون اينكه خداوند مجدداً دستور سجده بدهد نبي گرامي اسلام به خاطر عظمت و جلالت پروردگار سر به سجده گذاشت و خدا را تسبيح نمود. به همين خاطر خداوند امر فرمود همه در نماز در هر ركعتي دو سجده نمايند.
📚 صدوق، علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۱، حديث۳
💠امام صادق علیه السلام فرمود: "معنا و تأويل سجده اول در واقع اين است كه نماز گذار ميگويد: منها، خلقني؛ يعني از زمين مرا آفريدي. وقتي سر بلند ميكند، ميگويد: منها اخرجتنا؛ از خاك خارجم كردي، وقتي سجده دوم ميرود ميگويد: و اليها تعيدنا؛ به سوي زمين ما را برگرداندي و وقتي سر بلند ميكند، در واقع ميگويد: و از زمين بيرون مان ميسازی (و منها تخرجنا)
📚 صدوق، علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۱،
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
📚تمثیلات و مثالهای مهدوی
☀️خورشید
⬅️هر شب، منتظرِ طلوعِ خورشیدِ فردا هستیم؛ اما معنای انتظار خورشید، آن نیست که تا صبح در تاریکی به سر ببریم، بلکه تا آمدن خورشید، هر کس اتاق خود را روشن می کند. یا در زمستان، منتظر فرا رسیدن بهار هستیم؛ ولی معنایش این نیست که در طول زمستان از سرما بلرزیم و اتاق خود را گرم نکنیم.
🌤امام زمان (عج) در زمان غیبت همانند خورشید پشت ابر است و ما منتظران دیدار خورشیدیم؛ اما این بدان معنا نیست که دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم، بلکه در زمان غیبت امام زمان (عج) باید به مقدار توان خود با ظلم مبارزه کنیم و در پی اصلاح خود و جامعه برآییم.
📜در روایت می خوانیم:
⬅️«أَفضلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَج؛
بهترینِ اعمال، انتظار فرج [حضرت مهدی(عج)] است».
👌همان طور که می دانید افضل حالات و افکار نیست، بلکه افضل اعمال است. بنابراین انتظار یک عمل ساده و بی روح نیست؛ کسی که منتظر مهمان است، آرام نمی نشیند و خانه را برای آمدن مهمان آماده می کند. بنابراین آمادگی برای ظهور، با خودسازی، امر به معروف، دعوت به حق و آگاه سازی دیگران از وظایفی ممکن خواهد شد که در دوران غیبت امام زمان (عج) دارند.
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌺🍂🌷🍁🌸🍂🌻🌿🌺🍂🌾
🌹🍁🌼
🌸🍃
🌻
#شخصیتهای_تاريخ_اسلام_زمان_امیرالمؤمنین_علیه_ااسلام
❇️سلیمان بن صُرَدخُزاعی
✅نام کامل او سلیمان بن صرد بن الجون بن ابی الجون خزاعی است که ملقب به «ابومطرف» است که بزرگ طایفه «بنی خزاعه» در کوفه بود.
🔸سلیمان در مکه به دنیا آمد.
🔹در منابع تاریخی هر چند به تاریخ زمان ولادت وی اشاره نشده است، اما چون گفته شده که وی در هنگام شهادت در سال ۶۵قمری ۹۳ ساله بوده است، میتوان گفت وی پنج سال قبل از بعثت به دنیا آمده است.
🍃نام پدرش «جون» بود و در نسبتش به قبیله خزاعه هیچ اختلافی نیست.
☘️نام وی در عصر جاهلیت «یسار» بود که پیامبر(ص) نامش را پس از مسلمان شدن به «سلیمان» تغییر داد.
📜سلیمان در زمان حضرت رسول اکرم(ص):
🔸بعضی او را صحابی خوانده اند و بعضی درباره او تنها به این نکته اکتفا کرده اند که وی از کبار تابعان و زهاد زمان خویش بوده است.
🔹فضل بن شاذان وی را از تابعین میداند و منابع اهل سنت وی را از اصحاب پیامبر(ص) به شمار آوردهاند. 🍃شیخ طوسی نیز وی را در شمار اصحاب پیامبر ذکر کرده است.
📜سلیمان در زمان امام علی(ع):
🔸سلیمان جزو اولین کسانی بود که در کوفه ساکن شد و در محله خزاعه سکنی گزید.
🔹وی با خلافت امام علی(ع) به همراه بسیاری از بزرگان شیعه با او بیعت کرد.
🔸بنا بر نامهای که از سوی امیرمؤمنان(ع) برای او نوشته شده، وی نماینده امام(ع) در منطقه جبل بوده است.
🔹او در جنگهای امام علی(ع) شرکت کرد و در جنگ صفین در رکاب امام(ع) جنگید و فرماندهی میمنه سپاه را بر عهده گرفت.
🔸برخی گفتهاند سلیمان در جنگ جمل شرکت نکرد و علی(ع) او را نکوهش کرد.
هر چند این مطلب در کتب تاریخی دچار تردید شده، اما آیت الله خویی احتمال داده است که عدم شرکت وی یا به خاطر دستور امیر المومنین(ع) بوده و یا عذری موجه داشته است.
اما محمد بن علی اردبیلی، صاحب کتاب جامع الرواة، در ضمن احوالات سلیمان چنین اشاره می کند :
«المتخلفُ عن یوم الجَمَل.»
ظاهرا سلیمان بنا بر بعضی روایات، یکی از کسانی بوده است که در پیکار جمل شرکت نکرده و به همین دلیل، این عمل او نوعی جرح برایش به حساب آمده است.
البته قابل ذکر است که این تخلف از طرف رجال شناسان شیعه جدی گرفته نشده و حتی بعضی بزرگان همچون آیت الله خويی نیز آن را ثابت ندانسته اند.
📜سلیمان زمان امام حسن مجتبی(ع):
🍃گزارش مورّخان، حکایت از دیدار سلیمان با امام حسن(ع) پس از جریان صلح با معاویه دارد که وی با انکار این بیعت، به امام(ع) اعتراض میکند.
امام حسن(ع) در جواب وی میگوید:
شما شیعه و دوستدار ما میباشید.
خدا گواه است آن چه من انجام دادم در جهت حفظ خونهاست.
پس راضی به قضای خدا باشید.
🔸وی در دیداری با امام حسین(ع) نیز، این مسأله را عرضه میدارد و امام(ع) بر پایبندی به صلح تا مرگ معاویه تأکید میکند.
🔹برخی همچون آیت الله میرزا جواد تبریزی تعبیر (مُذلّ المومنین) را که خطاب به امام حسن(ع) گفته شده است را به سلیمان نسبت می دهد.
📜سلیمان در زمان امام حسین(ع):
🔶در پی مرگ معاویه و عدم بیعت حسین بن علی(ع) با یزید، شیعیان در منزل سلیمان بن صرد اجتماع کردند و برای بیعت با امام حسین(ع) به ایشان دو نامه نوشتند.
🔷سلیمان در این دیدار گفت:
معاویه به هلاکت رسیده و حسین(ع) به سوی مکه رهسپار گردیده است؛ شما شیعیان او و پیرو پدر او هستید؛ پس او را یاری رسانید و با دشمنانش بجنگید.
🔸سلیمان با اینکه جزو دعوت کنندگان اصلی امام حسین(ع) بود اما در واقعه عاشورا حضور نداشت.
🔹درباره علت حاضر نشدن او در کربلا گزارشهای صریحی در منابع تاریخی وجود ندارد و گمانههای متفاوتی از سوی نویسندگان و پژوهشگران مطرح شده است.
برخی بر آنند که سلیمان همراه با عده دیگری از بزرگان شیعه به دستور عبیدالله بن زیاد زندانی شده بود، اما در منابع تاریخی گزارشی در این باب وجود ندارد.
📜رهبری توابین:
🔶وی پس از حادثه عاشورا، رهبری گروهی موسوم به توابین را پذیرفت که در سال ۶۵ق بر علیه سپاه عمر بن سعد و خونخواهی سیدالشهدا(ع) قیام کردند.
🔹ابن نما حلی میگوید :
اولین کسی که در کوفه قیام کرد سلیمان بن صرد خزاعی بود.
📜شهادت:
او در قیام توابین و در جنگ با لشکر شام در منطقه «عین الوَرده» با نیزه یزید بن حصین به شهادت رسید.
📚منابع:۱)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۶، ص۲۶
۲)الاستیعاب ابن عبدالبر، ج۲، ص۶۴۹
۳)اسد الغابه ابن اثیر، ج۲، ص۳۵۱
۴)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۴، ص۲۹۲
۵)مستدرک الصحیحین نیشابوری، ج۳، ص۵۳۰
۶)تاریخ بغداد خطیب بغدادی، ج۱، ص۲۱۵
۸)الاستیعاب ابن عبدالبر، ج۲، ص۶۵۰
۹)رجال شیخ طوسی، ص۹۴
۱۰)معجم رجال حدیث خویی، ج۹، ص۲۸۴
۱۱)اسد الغابه ابن اثیر، ج۲، ص۳۵۱
۱۲)کتاب الجمل شیخ مفید، ص۵۲
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تلاش حاکمیت برای پایین آوردن شأن امیرالمؤمنین علیه السلام💢
🎙استاد کاشانی
#امیرالمؤمنین
#امیرالمومنین_علیه_السلام
#امام_علی_علیه_السلام
#اهل_بیت_علیهم_السلام
#حاکمیت
#شأن
#حکومت
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
دلم جز به مهر تو سامان ندارد❤️
دمی زندگی بی تو امکان ندارد🍃
نباشد فقیر آن که بی مال و پول است🌸
فقیر آن که مثل تو سلطان ندارد✨
َﻟﺴَّﻼﻡ ﻋَﻠَﯿْڪ ﯾﺎ ﻋَﻠے ﺍﺑْڹ ﻣﻮﺳَے ﺍﻟْﺮﺿﺎ(؏)"🌹❣️
#یا_امام_رضا_جانم💚
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊
🌴#حکمت_182_نهج_البلاغه: نکوهش سخن و سکوت بیجا
🌟و قَالَ (علیه السلام): لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ، كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ.✨
📕ترجمه:شناخت جايگاه سخن و سكوت (اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: آنجا كه بايد سخن درست گفت، در خاموشى خيرى نيست، چنانكه در سخن نا آگاهانه نيز خيرى نخواهد بود.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:كجا خاموش باش و كجا سخن بگو:
🌹امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به موارد لزوم سكوت و موارد سخن گفتن كرده مى فرمايد: «خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه»; (لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ).
🔸سكوت بهتر است يا سخن گفتن؟ دانشمندان در اين باره بحث هاى مختلفى كرده اند; گروهى خطرات سخن گفتن و گناهان كبيره و عظيمه ناشى از آن را در نظر گرفته و دستور به سكوت داده اند. عده اى فوايد عظيمى را كه در سخن گفتن است در نظر گرفته و سخن گفتن را توصيه مى كنند ولى حق مطلب همان است كه امام(عليه السلام) فرمود. آنجا كه انسان، حكيمانه و عاقلانه سخن بگويد فضيلت است و ترك آن رذيلت و آنجا كه انسان جاهلانه و نابخردانه سخن بگويد رذيلت است و ترك آن فضيلت.به همين دليل هم روايات زيادى در مدح سكوت وارد شده و هم احاديث فراوانى در فضيلت كلام; از جمله از امام سجاد على بن الحسين(عليه السلام) سؤال شد كه سخن گفتن افضل است يا سكوت؟ فرمود: «لِكُلِّ واحِد مِنْهُما آفاتٌ فَإذا سَلِما مِنَ الاْفاتِ فَالْكَلامُ أفْضَلُ مِنَ السُّكُوتِ; هر كدام از اين دو آفاتى دارد هرگاه از آفات سالم باشند سخن گفتن از سكوت افضل است» عرض كردند: اى پسر رسول خدا چگونه است (كه سخن گفتن افضل باشد)؟ امام(عليه السلام) فرمود: «لاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ ما بَعَثَ الاْنْبِياءُ وَالاَْوْلِياءُ بِالسُّكُوتِ إنَّما بَعَثَهُمْ بِالْكَلامِ; خداوند پيامبران و اوصياى آنها را به سكوت مبعوث نكرد، بلكه مبعوث كرد تا با مردم سخن بگويند (و پيام خدا را به آنها برسانند)». حضرت در پايان اين حديث به نكته جالبى اشاره كرده فرمود: «إنّكَ تَصِفُ فَضْلَ السُّكُوتِ بِالْكَلامِ وَلَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ الْكَلامِ بِالسُّكُوتِ; حتى هنگامى كه مى خواهى فضيلت سكوت را بيان كنى با كلام بيان مى كنى و هرگز فضيلت كلام را با سكوت بيان نخواهى كرد».(1)
🔹در حدیث دیگرى از امام صادق از پدرانش از امیرمؤمنان على(علیهم السلام) چنین آمده است: «جُمِعَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فی ثَلاثِ خِصال النَّظَرِ وَالسُّکُوتِ وَالْکَلامِ فَکُلُّ نَظَر لَیْسَ فیهِ اعْتِبارٌ فَهُوَ سَهْوٌ وَکُلُّ سُکُوت لَیْسَ فیهِ فِکْرٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ وَکُلُّ کَلام لَیْسَ فیهِ ذِکْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ; تمام نیکى ها در سه خصلت جمع شده است: نگاه کردن و سکوت و سخن گفتن. هر نگاهى که در آن عبرت نباشد سهو و بیهوده است و هر سکوتى که در آن فکر نباشد غفلت و بى خبرى است و هر کلامى که در آن یاد خدا نباشد لغو است». و در پایان اضافه فرمود: «فَطُوبى لِمَنْ کانَ نَظَرُهُ عَبَراً وَسُکُوتُهُ فِکْراً وَکَلامُهُ ذِکْراً; خوشا به حال کسانى که نگاهشان عبرت، سکوتشان فکر و کلامشان ذکر باشد».(2)
🍃نتیجه این که سکوت و کلام نیز مانند سایر اعمال انسان هستند که اگر در حد اعتدال و شرایط لازم باشند فضیلت و اگر خارج از این حد گردند رذیلت و این با تفاوت اشخاص و مجالس و مطالب و موضوعات متفاوت است و هر کس مى تواند با دقت فضیلت را از رذیلت در اینجا دریابد; به یقین سکوت از امر به معروف و نهى از منکر و از حکم به حق و از شهادت عادلانه و از اندرز و نصیحت هاى مخلصانه و از مشورت خردمندانه جزء رذایل و یا از گناهان کبیره است; ولى سخن گفتن به دروغ، غیبت، تهمت، اهانت، امر به منکر و نهى از معروف، شهادت به باطل و فضول کلام (سخنان بیجا و بى معنا) جزء رذایل اخلاقى یا از گناهان کبیره به شمار مى آید.
تعبیر به «حکم» در کلام امام(علیه السلام) تنها به معناى قضاوت کردن در محاکم قضایى یا فتواى به حلال و حرام آن گونه که بعضى از شارحان پنداشته اند، نیست بلکه هر سخن حکیمانه و خردمندانه اى را فرا مى گیرد، زیرا نقطه مقابل آن در همین کلام «جهل» ذکر شده است.
✨قرآن مجید نیز کراراً به مسئله تکلم به حق اشاره کرده و اهل کتاب را بر کتمان حق و سکوت سرزنش مى کند; از جمله مى فرماید: «(وَإِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَکْتُمُونَهُ); (به خاطر بیاورید) هنگامى را که خدا، از کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده شده، پیمانى گرفت که حتماً آن را براى مردم آشکار سازید و کتمان نکنید!».(3)
📚پی نوشت:(1). بحارالانوار، ج 68، ص 274.(2). همان، ص 275.(3). آل عمران، آیه 187.18
@Asheghan_Amiralmomenin
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
💢مشکلات اجتماعی و اقتصادی
✅یکی دیگر از عوامل پدید آورنده ی جریان های انحرافی ، مشکلات اجتماعی و اقتصادی است.
❇️مهدویت به خاطر نوع نگاهش به آینده و نیز امید بخشی ، که یکی از اثرات اعتقاد ما به ظهور امام مهدی (عج) است ، همیشه درمانی بر دردهای انسان های مظلوم و ستمدیده بوده است ؛ ولی گاهی این نوع نگاه از حد تعادل خارج شده و با زیاده روی هایی همراه می شود.
🔷 مردم هنگامی که خود را در مواجهه با کوهی از مشکلات می بینند ، به جستجوی پناهگاهی مطمئن میگردند تا به وسیله ی آن به آرامش برسند. در چنین شرایطی مردم برای درمان دردهایشان ، به سراغ هر دارویی می روند.
🔶 غافل از اینکه ، استفاده از دارو بدون مشورت با فرد متخصص ، خود دردی بر درد ها اضافه می کند. در این میان برخی انسان های بدکار و بی دین ، با سوء استفاده از این حالت افراد و شوق و علاقه آنها به جریان مهدویت ، با القای برخی ذکرها و وردها در پی جذب افرادِ آماده و علاقه مند به این حوزه هستند ، تا بتوانند به اهداف شیطانی خود برسند.
📚درسنامه مهدویت ، ج ۴، ص ١٧٢
#انحرافات_مهدوی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍