🍁🌻🌱🌷🥀🍂🕊
🌴#ادامه #ترجمه_و_شرح_نامه_16_نهج_البلاغه: #برخورد کوبنده با دشمن📜
📜 ادامه نکته ها:
💎#فضائل مولا از زبان دشمن:
❇️فضائل امام(عليه السلام) از زبان دشمنش:
🔹با اينکه عمرو عاص صد در صد پشتيبان معاويه بود و اگر نقشه هاى شيطانى او نبود به يقين معاويه در کار خود پيروز نمى شد; ولى با اين حال از او صريح اللهجه تر بود و در موارد لزوم با صراحت از برترى فوق العاده على(عليه السلام) نسبت به او و همچنين از لشکر شجاع آن حضرت سخن مى گفت.
نصر بن مزاحم در کتاب صفين خود اشعار عجيبى از عمرو عاص نقل مى کند که معاويه را در آن شديداً تحقير مى کند از جمله درباره لشکريان على(عليه السلام) چنين مى گويد:
🌟فإِنْ وَرَدَتْ فَأَوَّلُهَا وُرُوداً *** فَإِنْ سَدَّتْ فَلَيْسَ بِذِي صُدُود✨
🍃«هرگاه سواران لشکر على(عليه السلام) وارد معرکه شوند، پيشگامند و اگر جلو لشکر دشمن خود را بگيرند، کسى قادر بر جلوگيرى از آنها نيست».
سپس مى افزايد:
وَمَا هِيَ مِنْ أَبِي حَسَن بِنُکْر *** وَلا هُوَ مِنْ مَسَائِکَ بِالْبَعِيدِ
🌸«فضايل على(عليه السلام) ناشناخته نيست و نقطه ضعف هاى تو دور از نظر نيست».
آن گاه به درخواست معاويه از امير مؤمنان على(عليه السلام) نسبت به حکومت شام اشاره کرده مى گويد:
وَقُلْتَ لَهُ مُقَالَةَ مُسْتَکِين *** ضَعِيفِ الْرُکْنِ مُنْقَطِعِ الْوَرِيدِ
دَعَنَّ لى الشَّامَ حَسْبُکَ يَا ابْنَ هِنْد *** مِنَ السَّوْآةِ وَالرَّأْيِ الزَّهِيدِ
وَلَوْ أَعْطَاکَهَا مَا ازْدَدْتَ عِزّاً *** وَلا لَکَ لَو أَجابَکَ مِنْ مَزِيد
🔷«تو همچون فقير مستمند ناتوان درمانده اى از على(عليه السلام) تقاضا کردى که شام را به تو واگذارد. همان نقطه ضعف ها و تدبير نادرستت براى تو کافى است.
و اگر حکومت شام را به تو وا گذارد چيزى عزيز نخواهى شد و اگر تقاضاى تو را اجابت کند فزونى نخواهى يافت».
🔶هنگامى که اشعار عمرو بن عاص به گوش معاويه رسيد او را فرا خواند گفت: از تو تعجب مى کنم، تو فکر و تدبير مرا نکوهش مى کنى و على(عليه السلام) را بزرگ مى شمرى در حالى که(عليه السلام) على تو را رسوا ساخت. عمرو در پاسخ گفت: اما تحقير فکر و رأى تو از من صادر شد; ولى بزرگ شمردن على(عليه السلام) چيزى نيست که بر تو مخفى باشد تو از آن نسبت به من آگاه ترى با اين تفاوت که تو آن را مخفى مى دارى و من آشکار مى سازم. و اما رسوا شدن من به دست على(عليه السلام)، او کسى نيست که اگر انسانى با او ملاقات کند رسوا شود.(23)
📚الموفقيات، ص 576، چاپ وزارت اوقاف، بغداد، سال 1392; مروج الذهب،، ج 2، ص 429، چاپ بيروت، سال 1982; شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 5، ص 129.
23 . صفين، ص 472.
#قسمت_ششم_پایان_نامه_16_نهج_البلاغه_ 📜
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
980807-Panahian-JaegaheYadeEmamZamanDarMiyaneAzkar-05-18k.mp3.mp3
7.51M
🎙استاد_پناهیان
🔰 جایگاه یاد امام زمان(ص) در میان اذکار(۵)
جلسه پنجم
#امام_زمان
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌿🌹🍁🌸🍂🌷🍁🌼🍃🌻🕊
🌾🍃🌺
🌼
#امام_زمان_عج 🌼🍂
#معرفت
✅ ویژگیها و جهاتی که در امام زمان عجل اللَّه فرجه هست و مایه لزوم دعا برای آن جناب است
🍃 ندای آن حضرت علیه السلام (۶)
❇️و همه اهل زمین وقتی بشنوند صدایی از آسمان بلند است که: آگاه باشید که حق با علی بن ابی طالب و شیعیان او است، ایمان میآورند. و چون فردای آن روز شود ابلیس بر هوا رود تا جایی که از چشم زمینیان مخفی گردد. آنگاه بانگ برآورد که: توجه کنید حق با عثمان بن عفّان و پیروان او است زیرا که او مظلوم کشته شد خونش را مطالبه کنید.
حضرت فرمود:
🔷پس در آن هنگام خداوند مؤمنان را با قول ثابت بر حق استوار میسازد که همان ندای اول است، ولی آنها که در دلشان مرض هست - که مرض به خدا قسم دشمنی ما است - در شک میافتند، در آن هنگام از ما دوری جویند و ما را اهانت میکنند و میگویند: منادی اول سحری بود از سحرهای این خاندان. سپس حضرت ابوعبداللَّه صادق علیه السلام این آیه را تلاوت کرد: « وَ اِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌ(قمر/۲) » (۱) ؛ و چون آیتی ببینند روی برتابند و میگویند سحرهای پی در پی است.
🔶و در همان کتاب از زراره مروی است که گفت: شنیدم حضرت ابی عبداللَّه صادق علیه السلام میفرمود: از آسمان گوینده ای ندا خواهد کرد که فلانی امیر است و گوینده ای ندا میکند: به تحقیق علی و شیعیانش رستگارند (۲) ....
📚(۱) الغیبه نعمانی
(۲) الغیبه نعمانی، ۲۶۴
مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(ع)،ج۱،ص۳۸۴
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
😶 شامیان و تغییر اسم «عَلی» به «عُلیّ»
❇️«ابن حبّان» محدّث شهیر اهلسنت در قرن چهارم هجری از امام اهل جرح و تعدیل «ابوحاتم رازی» چنین نقل میکند:
🔶شامیان هر کسی را که نامش عَلی بود را به خاطر بغضی که نسبت به علی بن ابیطالب _علیه السلام_داشتند به عُلَیّ تغییر میدادند.
به همین خاطر به «عَلیّ بن رباح»، «عُلیّ بن رباح» و به «مسلمة بن عَليّ الخشني»، «مسلمة بن عُلي» گفته میشود.
✳️ قالَ أَبُو حَاتِم رضى الله عَنْهُ: كَانَ أهل الشَّام يجْعَلُونَ كلّ عَلىّ عِنْدهم عُليّا لبغضّهم عَليّا عَلَيْهِ السَّلَام وَمن أَجله مَا قيل لعَليّ بنِ رَبَاح، عُليّ بن رَبَاح ولِمُسلَمة بن عَليّ الْخُشَنِي، مُسلَمة بْن عُليّ
📚 الثقات، ابن حبّان (متوفی ۳۵۴ هـ.ق)، ج ۷، ص ۴۵۴،
دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد الدكن، هند ١٣٩٣ هـ.ق
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تلقی صحیح از وحدت در نگاه اهل بیت علیهم السلام
🎙حجت الاسلام کاشانی
#امیرالمؤمنین
#امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#امام_علی_علیه_السلام
#اهل_بیت_علیهم_السلام
#وحدت
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
#سیره_زندگانی_اهل_بیت_علیهم_السلام📚 ⁉️سوال: ❇️ تلاش های علمی امام حسن عسکری(ع) در چه زمینه هایی بو
#سیره_زندگانی_اهل_بیت_علیهم_السلام📚
⁉️سوال:
❇️ تلاش های علمی امام حسن عسکری(ع) در چه زمینه هایی بود؟
#ادامه #قسمت_چهارم👇👇
4️⃣نگارش نامه های فراوان :
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#سیره_زندگانی_اهل_بیت_علیهم_السلام📚
⁉️سوال:
❇️ تلاش های علمی امام حسن عسکری(ع) در چه زمینه هایی بود؟
1️⃣تربیت شاگردان :
2️⃣تشویق نویسندگان به کتابت
3️⃣تالیفات خود امام(ع) :
4️⃣نگارش نامه های فراوان :
#ادامه #قسمت_چهارم👇👇
🔶🔷🔸🔹🔶🔷🔷🔸🔹🔹
4️⃣نگارش نامه های فراوان :
❇️در زمان امام حسن عسکری(ع) تشیع در مناطق مختلف و شهرهای متعددی گسترش یافته بود و شیعیان در نقاط فراوانی متمرکز شده بودند؛ شهرها و مناطقی، مانند :
کوفه، بغداد، نیشابور، قم، آبه (آوه)، مدائن، خراسان، یمن، ری، آذربایجان، سامراء، جرجان و بصره که از پایگاههای شیعیان به شمار می رفتند.
در میان این مناطق، به دلائلی سامراء، کوفه، بغداد، قم و نیشابور از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.
حضرت(ع) برای گسترش فرهنگ تشیع، توسعه علم و دانش، و هدایت و سازندگی، نامه های فراوانی به آن شهرها نوشته است، مانند :
نامه آن حضرت(ع) به شیعیان قم و آوه که متن آن در کتابها مضبوط است و نامه های فراوان حضرت به مردم مدینه و نامه ای که امام به «ابن بابویه» نوشته، و نامه مفصلی که حضرت خطاب به «اسحاق بن اسماعیل» و شیعیان نیشابور نوشته است.
📜در نامه اخیر، آن حضرت(ع) پس از توضیح درباره نقش امامت در هدایت امت اسلامی و تشریح ضرورت و اهمیت پیروی از امامان و هشدار از سرپیچی از فرمان امام، نوشته اند :
«.. ای اسحاق! تو فرستاده من نزد ابراهیم بن عبده هستی تا وی به آنچه من در نامه ای که توسط محمد موسی نیشابوری فرستاده ام، عمل کند. تو و همه کسانی که در شهر تو هستند، موظفید بر اساس نامه مزبور عمل کنید.»
📚منابع :۱)حیاه الامام العسکری(ع) طبسی، ص۲۲۳
۲)تاریخ الشیعه علامه مظفر، صص۶۲-۷۸
۳)سیره پیشوایان پیشوایی، ص۶۳۲
۴)معادن الحکمه فی مکاتب الائمه، فیض کاشانی، ص۲۶۴
۵)بحارالانوار مجلسی، ج ۵۰، ص۳۱۷
#قسمت_چهارم_پایان♻️
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌷🍁🌼🍂🌹🍁🌺🍂🌻🍁🌸🕊
🌼🍂🌱
🌻🍃
🌾
# داستانهای نماز 🌺
❇️کیفیت نماز امام باقر و امام صادق(ع) :
🔶امام باقر و امام صادق علیهما السلام زمانی که به نماز می ایستادند، رنگ صورت مبارکشان تغییر می کرد، گاهی قرمز و زمانی زرد می شد مثل اینکه با کسی مناجات می کنند که او را می بیند.
🔷کیفیت دعاکردن :
🌸یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله معمولاً برای نماز جماعت به مسجد می آمد تا اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله متوجه شدند که او چند روزی است دیگر به مسجد نمی آید. از اصحاب پرسیدند: «چرا فلانی برای به جا آوردن نماز جماعت به مسجد نمی آید؟».
گفتند: آن شخص مریض است.
پیامبر صلی الله علیه و آله برای عیادت نزد او رفتند، و پرسیدند: «ای فلانی! چه شده است؟».
او گفت: نماز مغرب را می خواندم، سپس این کلمات را قرائت کردم «ای پروردگار! اگر من نزد تو گناهکار هستم و قرار است مرا در آخرت عذاب دهی، عذابم را به جلو بینداز و در همین دنیا مرا دچار عذاب کن»، سپس مریض شدم.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «این چه سخنی بود که گفتی، آگاه باش که این گونه باید بگویی: پروردگارا! در دنیا و آخرت به من حسنه عطا کن و مرا از آتش نگهدار».
سپس پیامبر صلی الله علیه و آله برای آن شخص دعا کرد و او از حالت مرض بیرون آمد و خوب شد.
📚داستانهایی پیرامون نماز
✍🏻محمود علی محمدلو
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
4_5985582022750378354.mp3
2.21M
❇️ عنایت امام رضا علیه السلام به پسر مهندس مسیحی
🎙استاد دانشمند
#چهارشنبه_های_امام_رضایی💚
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💎مهدی عج معنای زندگی🌼🍃
🔷میگویند #زندگی بدون #هدف، معنی ندارد و فقط زنده ماندن است و نفس کشیدن و درست میگویند.
🔶میگویند تا دیر نشده هدفی در شأن #انسانیت برای خود در نظر بگیر و درست میگویند.
🔷میگویند هدف زندگی در صورتی درست است که با هدف #آفرینش تو یعنی #بندگی، هماهنگ باشد و درست میگویند.
🔶میگویند معیار عبودیت خدا(هدف آفرینش) همانا #اطاعت از #ولی_خدا و امام است و درست میگویند.
🔷میگویند هرکس حقیقتاً در #انتظار حکومت امام عصر باشد در زمره امامان معصوم است و درست میگویند.
👈و میگویند در هنگام زیارت حضرت حجت عج اینگونه به او سلام دهید:
🌟السلام علیک یا عین الحیات؛ سلام بر تو ای چشمه زندگی💫
📚جمال الأسبوع، ص: 37
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
﷽
❀
#حسن_عسکرے_علیہ_السلام🌹
زمین چشم تماشا شـد 🌸
#امام_عـسـکری آمـد💕
بـهـشـت آرزوها شـد 🌸
امام #عـسـکـری آمد💕
هوای #سامره گلپوش 🌸
از عطـر نفـس هـایـش💕
گل ایمـان شـکـوفا شد🌸
امـام #عـسـکـری آمد💕
#پیشاپیش_ولادت_حضرت_امام🌺
#حسن_عسکری_علیه_السلام🌸
#را_خدمت_حضرت_بقیة_الله
#الاعظم_عج_اللہ_و_عموم
#شیعیان_تبریک_عرض_مینماییم🙏🌹
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
07.mp3
1.72M
❇️ ملاک چیست ؟
❇️امام حسن عسکری علیه السلام
دوستی برای خدا ▪️
دشمنی برای خدا ▪️
🔻ملاک امام حسن عسکری علیه السلام در دوستی و دشمنی با دیگران چیست ؟؟؟
🎙استاد هاشمی نژاد
#امام_حسن_عسکری_ع🌹
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊
🌴#حکمت_188_نهج_البلاغه: نتیجه مقابله با حق
🌟و قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ، هَلَکَ.✨
📕ترجمه:ضرورت حق گرايى (اخلاقى، اعتقادى):
و درود خدا بر او، فرمود: هر كس كه با حق در آويزد نابود مى گردد.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:سرانجام مبارزه با حق:
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى از كسانى سخن مى گويد كه به مقابله با حق بر مى خيزند. مى فرمايد: «آن كس كه در برابر حق قد علم كند (و به مبارزه برخيزد) هلاك خواهد شد»; (مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ).
اين كلام حكمت آميز با همين عبارت در لابه لاى خطبه شانزدهم نهج البلاغه آمده است كه شرح آن را در جلد اول در ذيل همان خطبه (صفحه 651) بيان كرديم و حاصل آن اين است كه هرگز به مخالفت و مقابله با حق برنخيزيد، زيرا حق قدرتى دارد كه انسان را بر زمين مى كوبد; اگر در كوتاه مدت انجام نشود در دراز مدت انجام خواهد شد و تاريخ، به ويژه تاريخ اسلام، نشان مى دهد آنها كه به مقابله با حق برخاستند چگونه طومار زندگانى شان در هم پيچيده شد. نيز با توجّه به اين كه حق به معناى واقعيت هاى ثابت است و واقعيت ها آثارى دارد و هر چه با آثارش به مخالفت برخيزند از ميان نمى رود، از اين رو سرانجام بر انسان غلبه مى كند و او را در هم مى شكند. درست مانند اين كه انسان بداند فلان راه، مستقيم و راه ديگر بيراهه است، اگر به مخالفت با راه مستقيم برخيزد و به بيراهه رود هرقدر تلاش و كوشش كند به مقصد نمى رسد و سرانجامش هلاكت است.
بعضى از شارحان نهج البلاغه تفسیر دیگرى براى این جمله برگزیده اند و آن این که هرگاه کسى در میان مردم نادان به دفاع از حق برخیزد جان خود را به خطر انداخته چرا که افراد جاهل و متعصب و لجوج با این گونه افراد مخالفند و مفهوم آن این مى شود که هر کس دفاع از حق کند باید هزینه هاى این دفاع را در برابر مردم نادان بپردازد.
✅ولى این تفسیر به هیچ وجه مناسب چنین گفتار حکیمانه اى نیست، زیرا اولاً در بعضى از متون لغت صریحا آمده است که جمله «أبْدى صَفْحَتَهُ لَهُ» به معناى به مخالفت برخاستن است و مرحوم علامه شوشترى موارد فراوانى از کلمات عرب نقل کرده که جمله «مَنْ أبْدى صَفْحَتَهُ لَهُ» به معناى به مخالفت برخاستن است.(1)
🍃ثانیاً در خطبه شانزدهم، پیش و پس از آن جمله هایى آمده است که به خوبى نشان مى دهد 🌹امام(علیه السلام) در این جمله از بدکاران سخن مى گوید که به مخالفت با حق برمى خیزند.
📘در شرح نهج البلاغه محمد عبده احتمال دیگرى نیز در تفسیر این جمله ذکر شده و آن این که منظور از «أبْدى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ» به معناى روى گردانیدن از حق است که آن هم سبب هلاکت انسان مى شود; ولى با توجه به این که کلمه «أبْدى» به معناى آشکار کردن است این تفسیر نیز بعید به نظر مى رسد.(2)
به هر حال مفهوم این جمله این است که امام(علیه السلام) به همه کسانى که به مخالفت با حق برمى خیزند هشدار مى دهد که به عاقبت سوء کار خود بیندیشند و از این راه باز گردند. همان گونه که پیش از این اشاره شد این جمله در کتاب شریف کافى نیز به عنوان بخشى از یک روایت آمده و مرحوم ملا صالح مازندرانى در شرح آن مى گوید: مفهوم جمله این است کسى که آشکارا در برابر حق به خصومت برخیزد هلاک خواهد شد.
❇️مشابه همین معنا در گفتار حکیمانه 408 نیز آمده است آنجا که مى فرماید: «مَنْ سارَعَ الْحَقَّ سَرَعَهُ; آن کس که با حق بجنگد حق او را بر زمین خواهد کوبید».(3)
📗قرآن مجید نیز درباره حق و باطل چنین مى گوید: «(بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ); بلکه ما حق را بر باطل مى کوبیم و آن را هلاک مى سازد و این گونه باطل محو و نابود مى شود».(4)
منظور از «حق» در کلام نورانى بالا اصل خداشناسى و آیین اسلام و فروع دین و حقوق الله و حقوق الناس به طور عام است، زیرا حق در اصل به معناى مطابقت و هماهنگى با واقع و نقطه مقابل آن «باطل» است. به همین دلیل به ذات پاک خداوند، به طور مطلق «حق» اطلاق مى شود چون واقعیتى است انکارناپذیر.
📕در کتاب «وجوه القرآن» براى کلمه حق موارد استعمال دوازده گانه اى در قرآن مجید ذکر شده است: حق به معناى ذات پاک خداوند و به معناى قرآن، اسلام، توحید، عدل، صدق، طرز صحیح، علانیه، شایستگى، واجب شدن، وام و بهره و براى هر کدام از اینها آیه اى از آیات قرآن مجید را شاهد آورده است(5). (6)
📚پی نوشت:(1). شرح نهج البلاغه مرحوم شوشترى، ج 4، ص 543.
(2). فى ظلال نهج البلاغه، ذیل حکمت مورد بحث.
(3). شرح اصول کافى، ج 11، ص 421.
(4). انبیاء، آیه 18.(5). تفسیر نمونه، ج 8، ذیل آیه 55 سوره یونس; ج 11، ذیل آیه 8 سوره حجر و ج 26، ذیل آیه 39 سوره نبأ (6).(مصادر نهج البلاغه، ذیل خطبه شانزدهم)
@Asheghan_Amiralmomenin
💎یازده کلام نورانی از امام حسن عسکری علیه السلام🌸
❇️بهترین برادر انسان کیست؟
🔹قال الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَام: خَيْرُ إِخْوَانِكَ مَنْ نَسِيَ ذَنْبَكَ إِلَيْهِ. 📚(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: ۱۴۵)
🔸بهترين برادر تو كسى است كه خطايت را فراموش كند.
✳️ مواظب تربیت خردسالان باشیم
🔹قالَ (ع) جُرْأَةُ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ فِي صِغَرِهِ تَدْعُو إِلَى الْعُقُوقِ فِي كِبَرِهِ. 📚(تحف العقول، النص، ص: ۴۸۹)
🔸گستاخى فرزند بر پدر و مادر در خردسالى، به نافرمانى در بزرگْ سالى مى انجامد.
✅دو نشانه متواضعان
🔹قالَ (ع): مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ عَلَى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ. 📚(تحف العقول، النص، ص: ۴۸۷.)
🔸سلام كردن به هر كس كه بر او مى گذرى و نشستن در جايى كه پايين تر از جايگاه (توست)، نشانه تواضع و فروتنى است.
🌀گناه نابخشودنی⚠️
قَالَ (ع): مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي لَا تُغْفَرُ لَيْتَنِي لَا أُؤَاخَذُ إِلَّا بِهَذَا. 📚تحف العقول، النص، ص: ۴۸۷.)
🔸از گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند!
⚖️ شیوه قضاوت امام مهدی (عج)
🔹قالَ (ع): فَإِذَا قَامَ قَضَى بَيْنَ النَّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضَاءِ دَاوُدَ ع لَا يَسْأَلُ الْبَيِّنَةَ. 📚(الكافي، ج۱، ص: ۵۰۹)
🔸زمانى كه (حضرت مهدى عليه السلام) قيام كند، در ميان مردم با علم خودش قضاوت مى كند، همان گونه كه حضرت داود عليه السلام قضاوت مى كرد و از مردم، بيّنه و شاهد نمى طلبد.
💫 #نوید ظهور حضرت حجت(عج)
🔹 قالَ (ع): أَمَا إِنَّ لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُبْطِلُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ ثُمَّ يَخْرُجُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى الْأَعْلَامِ الْبِيضِ تُحَقَّقُ [تَخْفِقُ] فَوْقَ رَأْسِهِ بِنَجَفِ الْكُوفَةِ. 📚(كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: ۲۹۶)
🔸حضرت مهدى عليه السلام داراى غيبتى است (طولانى) كه نادان ها در آن زمان متحير مى شوند، اهل باطل در آن غيبت به هلاكت مى رسند و کسانی به دروغ، زمان ظهور او را تعیین کنند، سپس ظهور و خروج مى كند، گويا مى بينم پرچم هاى سفيدى را كه در نجفِ كوفه بالاى سر او به اهتزار در آمده است.
🔻 بی پروا نباشیم
🔹قالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَنْ لَمْ يَتَّقِ وُجُوهَ النَّاسِ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ. 📚(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: ۱۴۵)
🔸کسی كه از چهره هاى مردم پروا نكند، از خداوند پروا نمى كند.
⭕️خواب زیاد ممنوع
🔹قالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَنْ أَكْثَرَ مِنَ الْمَنَامِ رَأَى الْأَحْلَامَ. 📚نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: ۱۴۶)
🔸کسی كه زياد بخوابد، خواب هاى پريشان می بيند.
🔰مرکب رسیدن به خداوند
🔹قالَ (ع): إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ. 📚( بحار الأنوار، ج۷۵، ص: ۳۸۰)
🔸رسيدن به خداوند عزّ و جلّ سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب، پيموده نشود.
🍃در برابر قضای الهی قوی باشیم
🔹قالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِذَا كَانَ الْمَقْضِيُّ كَائِناً فَالضَّرَاعَةُ لِمَا ذَا؟. 📚(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: ۱۴۷)
🔸اگر قضاى الهى واقع شدنى است، بی تابی چرا؟!
📌 بهتر از زندگی و بدتر از مرگ چیست؟
🔹قالَ (ع) خَيْرٌ مِنَ الْحَيَاةِ مَا إِذَا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَيَاةَ وَ شَرٌّ مِنَ الْمَوْتِ مَا إِذَا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ. 📚(تحف العقول، النص، ص: ۴۸۹)
🔸بهتر از زندگى، چيزى است كه هرگاه از دستش دهى از زندگى بيزار شوى و از مرگ بدتر چيزى است كه هرگاه گرفتارش گردی آرزوی مرگ کنی.
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍁🌻🌱🌷🌺🍂🕊
🌸🍂🥀
🌷🍁
🌼
⁉️آیا اسلام دین شمشیر است؟
✍️پاسخ شهید استاد مطهری(ره) به این سوال :
✅مسئله اى است كه خيلى مى پرسند اینکه؛ آيا اساس دعوت اسلام بر زور و اجبار است؟
يعنى ايمان اسلام اساسش بر اجبار است؟
اين چيزى است كه كشيشهاى مسيحى در دنيا روى آن فوقالعاده تبليغ كرده اند.
اسم اسلام را گذاشته اند «دين شمشير»؛ يعنى دينى كه منحصراً از شمشير استفاده مى كند.
شک ندارد كه اسلام، دين شمشير هم هست و اين كمالى است در اسلام، نه نقصى در اسلام؛ ولى آنها كه مى گويند «اسلام دين شمشير»، مى خواهند بگويند ابزارى كه اسلام در دعوت خودش به كار مى بَرَد، شمشير است! يعنى چنانكه قرآن مى فرماید :
آنها مى خواهند اين طور وانمود كنند كه دستور پيغمبر اسلام(ص) اين بوده :
《ادْعُ بِالسَّيْف!》
❇️حالا كسى نيست بگويد پس چرا قرآن فرموده است :
《اُدْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ》
🔶با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به شیوه اى که نیکوتر است مجادله نما!
[وسوال این است که] آیا پيغمبر(ص) در عمل این چنين بوده است؟!
يک نوع، خَلط مبحثى مى كنند، بعد مى گويند اسلام دين «ادْعُ بِالسَّيْف» است؛ دعوت و تبليغ كن با شمشير!
حتى در بعضى از كتابهايشان به پيغمبر اكرم(ص) اهانت مى كنند!
[مثلا] كاريكاتور مردى را مى كشند كه در يک دستش قرآن است و در دست ديگرش شمشير و بالاى سر افراد ايستاده كه يا بايد به اين قرآن ايمان بياورى و يا گردنت را مى زنم.
كشيشها از اين كارها در دنيا زياد كرده اند.
📚منابع :۱)سوره نحل، آیه ۱۲۵
۲)سیری در سیره نبوی(ره) شهید مطهری، ص۱۸۰
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍