☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼
🌴حکمت ۶۸
🔷 الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى.
امام(علیه السلام) فرمود: خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست.
🔶 ره آورد عفّت و شکر گذارى (اخلاقى ، اجتماعى)
✳️ شرح و تفسیر
زینت فقر و غنا امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: «خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست»; (الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى). فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: «(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا); (انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند». این همان عفت است که زینت فقر است. البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است. در حدیث دیگرى از امام(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عِنْدَاللّهِ قَدْرُهُ; آن کس که عفاف پیشه کند بار گناهش سبک و قدر و مقامش در پشگاه خدا افزون مى شود». اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است; نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. اغنیا و ثروتمندانى که شرک عملى به جا مى آورند، به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو و چه زینتى از این بالاتر. اما اگر غنىّ راه طغیان پیش گیرد، در کمک به دیگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عیش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد. البته همه باید شکر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى این کار براى آنها که مشمول نعمت بیشترى هستند زیبنده تر، بلکه لازم تر است. شکر نعمت را باید از پیامبران بزرگ الهى یاد گرفت; سلیمان که ملک و حکومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسیارى از قواى زمین و آسمان در خدمت او قرار داشتند هنگامى که مى بیند یکى از شاگردانش به نام «آصف بن برخیا» چنان مقام والاى روحانى پیدا کرده که مى تواند تخت «بلقیس» را در یک چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر کند مى گوید: «(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِیَبْلُوَنِى أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ); خداوند چنین نعمتى را در اختیار من گذاشته تا مرا بیازماید که آیا شکر نعمت به جاى مى آورم یا نه (و به یقین من شاکر و سپاس گزار اویم». شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ; خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد».
📚تفسير آیتالله مکارم شیرازی
🌴حکمت ۶۸
#عاشقان_اميرالمؤمنين #نهج_البلاغه
🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺
🕚قرارشبانه ساعت 23 🕚
🌑ﻫﺮ ﺷﺐ ﺩﻋﺎی فرج به نیابت از اهل بیت🌹
🔊شما نیز ساعت 🕚 خود را تنظیم کنید تا همه با هم این دعا را بخوانیم و دعا تاثیر بیشتری داشته باشد.
💠 دعـــــــــــای فـــــــــــرج 💠
🔸بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم🔸
🍀اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.🍀
💠دعــای ســلامتی امــام زمـــان(عج)💠
🌸"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"🌸
هدایت شده از شب نگار
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
علامه بزرگوار طباطبایی درتفسیر گران سنگ المیزان و در تفسیر این بخش از آیه شریفه می نویسد :" که مشرکین ازبس در دنیا دروغ میگویند، دروغگویی عین ذاتشان شده بطوری که در محضر الهی هم دست از دروغگویی بر نمی دارند".
که امان از دروغگویی که در جامعه ما قبحش از بین رفته و نقل و نبات هر مجلسی شده.
خدایا تو را قسمت می دهیم به حق خون خودت یعنی حسینت همه ما از شر این امراض مهلک نجات بده و به ما توفیق توبه و انابه و بازگشت به خودت را مرحمت فرما.
چرا که فرمودی : ای یک دله صد دله دل یک دله کن. مهر دگران را زدل خود یله کن. یک آن بیا از ره اخلاص بر درگه ما بر ناید اگر کام دل خود، آنگه گله کن.
(191)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از شب نگار
💐🌼💐🌼💐🌼💐🌼💐🌼
💙 ۲ - بیعت کنندگان واقعی 💜
" ایاک نعبد " بیعت کنندگان واقعی در امر پرستش کیانند؟
بحث در بخش دوم از بیعت کنندگان یعنی بیعت واقعی از پایه اول است. گفتیم که بیعت درآیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین . بر دو پایه مهم : پرستش و استعانت استوار است.
در پایه اول : که پرستش بود به دو بخش : بیعت ظاهری و بیعت واقعی تقسیم کردیم. و اشاره شد کسانی که در فکر و عمل و قلبا درکنار پرستش خدا چیزهای دیگری را هم بپرستند برای خداوند شریک در پرستش قرار دادند و دچار شرک خفی شدند.
(192)
💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸
هدایت شده از شب نگار
🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻
و اگر با این حال بگویند ایاک نعبد مصداقش نیستند و دروغ میگویند. چون در واقع اهل ایاک نعبد نیستند. بنابراین بیعتشان ظاهری است و برای اینکه مصداق بیعت واقعی شوند باید این بیماریها را علاج کنند.
💝 بیعت کنندگان واقعی
اما دسته دوم بیعت کنندگان واقعی هستند و مصداق بارز آیه شریفه در امر پرستش هستند آنها کسانی هستند که از تعلقات غیر خدایی شان بریدند و یا از ابتدا اصلا به طرف او نرفتند و خود شان را پاک و پاکیزه نگه داشتند.
این ها کسانی هستند که وقتی می گویند ایاک نعبد واقعا و فقط خدا را می پرستند دیگر هم خدا و هم خرمایی نیستند.
(193)
🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻🌴🌻
هدایت شده از شب نگار
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نگاهشان به خدا و انجام اوامر و نواهی او اولی و به مظاهر دنیایی ثانوی و انجام آن را جز برای رضای خدا و در راستای پرستش خدا قرار می دهند و در مواردی که زره ای با رضایت خدا ناسازگار باشد بطرفش نمی روند و دنیا را محضر الهی و مزرعه آخرت می دانند.
مظهر اتم و الگو در این زمینه نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین بهمراه صدیقه طاهره هستند. که جان همه عالم فدای امام العارفین علی ابن ابیطالب (ع) سخنانش بر دل می نشیند در این زمینه می فرماید :
عبادتی که در ازای جبران باشد یعنی اگر کسی خدا را به طمع مواهبی انجام دهد این عبادت تجار است. حتی اگر در امر معنوی طمع بهشت و یا ترس از جهنم باشد.
(194)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از شب نگار
🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹
لذا حضرت میفرماید : به خدا قسم من خدا را نه به طمع بهشت و نه ترس از جهنم عبادت می کنم بلکه خدا را فقط و فقط برای او عبادت می کنم. ایاک نعبد. عبادت و اطاعت من فقط و فقط برای جلب رضایت خداست چرا که معتقدم بهشت بدون رضایت خدا برای من جهنم و جهنم بارضایت خدا برای من بهشت است.
به تعبیر من بی انصاف نیستم که اگر خدا مرا به آتش جهنم بیندازد تقصیر را به گردن خدا بیندازم و بگویم خدا مرا تو آتشم انداخته. به همه اهل آتش اعلام می کنم که من خدا را دوست دارم اگر اهل اتش شدم ازناحیه عمل خودم هست نه خداوند.
(195)
🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹
هدایت شده از شب نگار
🌲🌺🎄🌺🌲🌺🎄🌺🌲🌺🎄🌺
چون خدا دوست ندارد که هیچ بنده ای دچار عذاب شود. ان الله لا یغیر بقوم حتی ما یغیر بانفسهم. خدا بر هیچ بنده ای عذاب نازل نمی کند مگر اینکه خود بندگان با عمل زشت و بدشان مستحق عذاب الهی شوند.
پس بنابراین می شود با یک مقدار مراقبت از خود زنگار گناه و محبت غیر خدایی را از دلهامان بزداییم و از صد دله بودن یک دله بشویم چون القلب حرم الله و لا یسکن فی حرم الله غیر الله.
قلب خانه خداست و اگر سراسر قلبمان را به خدا بدهیم و هر امور دنیایی را به قصد انجام فرمان الهی انجام دهیم و از انگیزه های غیر الهی خودمان را مبرا سازیم.
(196)
🎄🌺🌲🌺🎄🌺🌲🌺🎄🌺🌲🌺
هدایت شده از شب نگار
🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺
می توانیم مصداق واقعی ایاک نعبد و جزء بیعت کنندگان واقعی باشیم چون ما الگویی مثل چهارده معصوم داریم وامام زمانمان را داریم که مراقب اعمالمان می باشد. لذا دل وقتی خدایی شد آرامش پیدا می کند.
بنابراین بادلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به جایگاه ابدی خود می شتابیم. ان شاء الله.
🌸 ب - پایه استعانت از خدا 🌸
🌸 ایاک نستعین :
بحث در پایه دوم بیعت با خداوند یعنی استعانت از اوست. گفتیم که بیعت با خداوند در آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین دارای دو پایه اساسی یعنی : پایه اول پرستش است که با بیعت واقعی حاصل می شود یعنی فقط و فقط تو را می پرستم.
(197)
🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺🌾🌺