eitaa logo
عطش آب
204 دنبال‌کننده
208 عکس
204 ویدیو
2 فایل
خانه به خانه، دَر به دَر، دَر پی تو دویده ام شانه به شانه، سَر به سَر، بارِ تو را کشیده ام "فیلوسوفیایی از دیار هنرمندان بندگی حضرت الحق:فاطمه جاوید تجریشی " پیام به ادمین: https://eitaa.com/Tajrishei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عطش آب
هدایت شده از عطش آب
هدایت شده از عطش آب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عطش آب 183 امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَةُ وَ مَنْ وعَظَهُ عَلانیةً فَقَدْ شَأْنَهُ؛ هرکس برادرش را در نهان موعظه کند، او را آراسته است. و هرکه او را آشکارا موعظه کند، او را بدنام و بی آبرو کرده است. بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۴ اعاذنا الله من شرور انفسنا http://eitaa.com/AtasheAab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عطش آب 184 ✍عاشقانه حضرت علی ابن الحسین و سجاد اهل البیت سلام الله علیه(۱) معاشقه عاشقی دلباخته با معشوقی مستور و عیان راز گویی دلداده ای نیازمند و فقیر با محبوبی بینهایت زیبا و بی نیاز مطاق ای حضرت عشق: به تو تو را شناختم چه کسی؟ چه بزرگ و کوچکی؟ چه چیزی؟ چه ذره ای؟ میتواند زیبایی بینهایت، عظمت و رافت نامحدود تو را حکایت کند و به من بشناسد؟؟!! http://eitaa.com/AtasheAab
هدایت شده از دکتر مرعشی
✍ دکتر مرعشی: تعویق کامیابی و سلامت روان --------------------------------------------------- در سال 1970 روان‌شناسی به نام والتر میشل آزمایشی را ترتیب داد که در آن گروهی از کودکان را در اتاقی قرار داده و جلوی هر کدام یک شیرینی (کلوچه) قرار داد. وی به آن‌ها گفت شما می‌توانید فوراً شیرینی خود را بخورید و یا اینکه چند دقیقه صبر کنید تا من بروم و برگردم و در آن صورت علاوه بر شیرینی اول شیرینی دوم را هم دریافت کرده و می‌خورید. اکثریت کودکان شیرینی را بلافاصله خوردند و فقط چند نفری توانستند صبر کنند. وضع کار و زندگی همه کودکان برای سال‌ها تحت نظر گرفته شد. آن چند کودک که توانسته بودند کامیابی خود را برای کامیابی بزرگتری به تعویق بیاندازند در مدرسه نمرات بهتری گرفتند، به مدارج تحصیلی و دانشگاهی بالاتری رسیدند، زندگی موفق‌تری داشتند، در همه مشخصات روانی بهتر بودند، درآمدهای بالاتری داشتند و سوءرفتارهای کمتری از آن‌ها در زندگی سر زد. اما در مقابل کودکانی که قدرت تعویق کامیابی نداشتند و شیرینی را بلافاصله خورده بودند در بزرگسالی دچار مشکلات عدیده در زندگی و سوءرفتارهای گوناگون شده و بیشتر از گروه اول به اعتیاد و الکلیسم مبتلا شدند. در اسلام تعویق کامیابی تحت عنوان روزه (و برنامه‌های عبادی دیگر مانند محرمات احرام در حج و امثال آن) قرن‌هاست که کارکرد عملی دارد. یک نمونه تاریخی برای سنجش قدرت تعویق کامیابی در افراد در آیه 249 سوره بقره این‌طور بیان شده است: فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ـ و هنگامی‌که طالوت (به فرماندهي لشکر بنی‌اسرائیل منصوب شد، و) سپاهيان را با خود بيرون برد، به آن‌ها گفت: «خداوند، شما را به‌وسیله يک نهر آب، آزمايش مي‌کند؛ آن‌ها (که به هنگام تشنگي) از آن بنوشند، از من نيستند؛ و آن‌ها که جز يک پيمانه با دست خود نخورند، از من هستند» جز عده کمی، همگی از آن آب نوشيدند. سپس هنگامی‌که او، و افرادی که با او ايمان آورده بودند، (و از بوته آزمايش، سالم به در آمدند) از آن نهر گذشتند، (از کمي نفرات خود، ناراحت شدند؛ و عده‌یي) گفتند: «امروز، ما توانايی مقابله با جالوت و سپاهيان او را نداريم». اما آن‌ها که مي‌دانستند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز رستاخيز، ايمان داشتند) گفتند: «چه بسيار گروه‌ها کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظيمی پيروز شدند» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان است. همان‌طور که از معنای آیه شریفه مشخص است، طالوت افرادی را که قدرت تعویق کامیابی کمی داشتند از سپاه خود بیرون کرد؛ زیرا این افراد نمی‌توانند برای رسیدن به پاداش اخروی تا قیامت صبر کنند و برای این هدف جان‌فشانی کنند. اگرچه افراد دارای قدرت تعویق کامیابی در اقلیت بودند اما چنان توانمند بودند که با آن‌ها می‌شد به اهداف سخت دست ‌یافت. در اصل طالوت به راهنمائی خداوند با انجام این آزمایش توانست رفتار افراد خود را پیش‌بینی کند. توجه داشته باشید که یکی از اهداف مهمی که در روان‌شناسی به دنبال آن هستیم پیش‌بینی رفتار است. همان‌طور که می‌بینیم آزمایش والتر میشل بسیار شبیه به آزمایش طالوت است لیکن تقدم زمانی در بیان موضوع با قرآن است. شاید یکی از حکمت‌های کار سیدالشهداء علیه‌السلام که در شب عاشورا به لشکریان خود فرمودند من بیعتم را برداشتم و هرکس می‌خواهد می‌تواند برود، همین بود که افراد ضعیف که نمی‌توانند لذات زودگذر را فدای لذت دائمی آتی نمایند از لشکر تصفیه شوند (هرچند اکثریت باشند)، چرا که آن‌ها ممکن بود در گرماگرم جنگ تسلیم شوند یا از خود ذلت نشان دهند یا خیانت کنند یا امام را دست‌بسته تحویل دشمن دهند و آنگاه دیگر حماسه آفرینی و شکست فرهنگی دشمن ممکن نبود. در پژوهشی که اخیراً انجام دادیم مشاهده شد که افراد اهل روزه گرفتن نسبت به غیر آن‌ها، به طور معنی‌داری خودکنترلی بالاتر، خودتنظیمی بالاتر و تکانشگری کمتری دارند. خودکنترلی بالا و تکانشگری پائین نشان‌دهنده خطر کمتر ابتلا به سوءرفتار یا رفتارهای پرخطر بوده و خودتنظیمی بالا نشان‌دهنده احتمال بیشتر موفقیت در کارهای سخت و طولانی است. https://eitaa.com/SAmarashi
جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه.pdf
669.8K
🔰جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان ✍️از آنجا که وضعیت بسیاری از بیماری ها نسبت به روزه‌داری برای اکثر بیماران و حتی عده زیادی از پزشکان ناشناخته است، به اهتمام «مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی» و «فرهنگستان علوم پزشکی» با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف و عالمان حوزه علمیه، جلسات متعددی برای بررسی انواع بیماری‌های مختلف جهت راهنمایی بیماران محترم برگزار گردید. به همین منظور، برای کمک به بیماران نسبت به شناخت وظیفه خود درخصوص روزه‌داری، این جدول تهیه و تنظیم گردید. @Mozooshenasi www.mozooshenasi.ir
عطش آب 184.1 الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَاأَدْعُو غَيْرَهُ وَلَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ لَمْ يَسْتَجِبْ لِى دُعائِى، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو غَيْرَهُ وَلَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ لَأَخْلَفَ رَجائِى، خدا را سپاس که غیر او را نمی‌خوانم که اگر غیر او را می‌خواندم دعایم را مستجاب نمی‌کرد و خدا را سپاس که به غیر او امید نبندم که اگر جز به او امید می‌بستم ناامیدم می‌کرد  ✍عاشقانه حضرت علی ابن الحسین و سجاد اهل البیت سلام الله علیه.(۲) امید و اتکاء به غیر خداوند، دست آویزی به گدایی است که نه تنها اندوخته و سرمایه ای ندارد بلکه اختیار مرگ و زندگی و بود و نبود خویش را هم ندارد انکه به دنبال منفعت خویشتن و آرامش و آسودگی و زیست راحت است، عقل سلیم و فطرت آگاه به اعتماد به ثروت و دارایی همیشگی و ثابت و بر قرار حکم می کند و چه زیبا امام عاشقان، حضرت عشق را سپاس می گوید که به لطف و رحمت او به مخلوقات ضعیف و ناتوان و نادار تکیه نکرده است 🌺ضمن انکه امام عاشقان مهمترین راز استجابت دعا را هم بیان می دارد و ان انقطاع تام از غیر خداوند خصوصا خود ادمی است http://eitaa.com/AtasheAab