💬سوال:
به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇
👌به واجب النفقه؛که عبارتست از
(پدر و مادر و اجداد پدری و مادری و فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و زن دائمي.)
1️⃣به پدر ومادر .
2️⃣فرزند و نوهٔ فقیر.
3️⃣متجاهر به فسق.
4️⃣غیرسید به سید.
5️⃣به کسی که فقیر نیست.
6️⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند.
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_بیست_و_ششم_ماه_رمضان🌸🍃
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.
خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیدهاى شنواترین شنوایان...
امام علی علیه السلام:
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْ
ترس(نابجا) با نااميدى مقرون است و کم رويى موجب محروميت است، فرصت ها همچون ابر در گذرند؛ ازاين رو، فرصت هاى نيک را غنيمت بشماريد
حکمت 21 نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸💫عصرتون عالی و بینظیر
⚪️💫دلتون شاد
🌸💫و روزگارتون پراز
⚪️💫معجزات خداونــد
🌸💫آرزومندم امــروز
⚪️💫عزمت راسخ
🌸💫نیرویت بی پایان
⚪️💫سلامتیات پایدار
🌸💫کامیابیات روز افزون
⚪️💫دست یاری دهندهات
🌸💫پرتوان باشــد
⚪️💫روزتون پراز
🌸💫موفقیت و کامیابی
🌸💫تقدیم به شما خوبان
⚪️💫در پناه زیبا آفرین هستی
🌸💫سلامت و تندرست باشید
به دیگر سخن، علّت انکار معاد به خاطر آن است که «تا به این وسیله پیش روی خود را در مدّت عمرش باز کند، چون وقتی بعث و قیامتی نباشد، انسان چه داعی دارد با کند و بند تقوی و ایمان دست و پای خود را ببندد»
ب) توجّه به سرانجام تبعیّت از نَفْس امّاره در جهان آخرت
آگاهی به نفع هر امری، آدمی را وادار به انجام آن و آگاهی به ضرر هر چیزی او را به ترک آن وادار میکند؛ به عنوان مثال آگاهی و اطّلاع به ثمرة مشورت، انسان را وادار میکند که در انجام کارها با دیگران مشورت نماید و اطّلاع از خوردن سَم که نتیجة آن هلاکت است، او را از خوردن آن منع مینماید.
خداوند در قرآن کریم بر اساس همین اصل (امر وجدانی) برای رهایی بشر از گرفتار شدن در منجلاب زشتی و هواهای نَفْسانی، سرانجام تبعیّت از نَفْس امّاره را قرار گرفتن در دوزخ و دوری از رحمت خویش بیان کرده است تا انسان در پرتو شناخت عاقبت اطاعت از نَفْس، هویّت انسانی خویش را لکّهدار ننماید و در مقام غلبه بر نَفْس برآید، چرا که بدترین ضرر و خسارت برای نوع بشر آن است که سرمایة وجودی خویش را از دست بدهد:
«... قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ: ... بگو: زیانکاران واقعى آنانند که سرمایة وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست دادهاند. آگاه باشید که زیان آشکار همین است» (الزّمر /15).
در بعضی از آیات سرانجام تبعیّت نَفْس امّاره ذکر شده است؛ مثلاً:
«فَأَمَّا مَن طَغَى وَآثَرَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا * فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِیَ الْمَأْوَى: امّا آن کسى که طغیان کرده، * و زندگى دنیا را مقدّم داشته، *مسلّماً دوزخ جایگاه اوست» (النّازعات/ 39ـ37).
در آیة دیگر هلاکت بلعم باعورا را نتیجة هویپرستی بیان داشته است و فرموده:
«وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ...: و اگر مىخواستیم، (مقام) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا مىبردیم؛ (امّا اجبار، بر خلاف سنّت ماست؛ پس او را به حال خود رها کردیم) و او به پستى گرایید، و از هواى نَفس پیروى کرد...» (الأعراف/176).
بالأخره در آیة دیگری هویپرستی را منشأ گمراهی دانسته است و فرموده:
«فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ...: (ای موسی) اگر این پیشنهاد تو را نپذیرند، بدان که آنان تنها از هوسهاى خود پیروى مىکنند! و آیا گمراهتر از آن کس که پیروى هواى نَفْس خویش کرده و هیچ هدایت الهى را نپذیرفته، کسى پیدا مىشود؟!...» (القصص/50).
آدم باورمند و آگاه به عاقبت اطاعت نَفْس امّاره در پرتو وحی الهی تن به امیال نَفْسانی نداده، بلکه سعی بر آن دارد تا هویّت انسانی خویش را حفظ نماید و خود را اسیر نَفْس سرکش نکند.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
🌸✨هرکس صبح کند ، و سه بار بگوید:
🌸الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین
الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَا طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ🌸
✨حق تعالی هفتاد بلا را از او دفع میکند✨
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
در آیات متعدّدی به بشر توجّه داده شده، حیات آدمی منحصر به زندگی چند روزة دنیا نیست، بلکه فراروی زندگی دنیا، حیات اخروی وجود دارد و آدمی پس از مفارقت روح از بدن دوباره زنده میشود و پا به عرصة حیات آخرت میگذارد و به سوی خدا بازمیگردد.
نمونة آن آیات عبارتند از:
1ـ «وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ: این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست، و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مىدانستند» (العنکبوت/64).
«کلمة «لهو» به معنای هر چیزی و هر کار بیهودهای است که انسان را از کار مهمّ و مفیدش باز بدارد و به خودش مشغول سازد. بنابراین، یکی از مصادیق لهو، زندگی مادّی دنیا است، برای اینکه آدمی را با زرق و برق خود و آرایش فانی و گولزنک خود از زندگی باقی و دائمی بازمیدارد و به خود مشغول و سرگرم میکند و کلمة «لعب» به معنای کار و یا کارهای پشت سر همی است که با نظامی معیّن و در عین حال بیهوده و بیفایده انجام میشود»
به نظر میرسد که توصیف به وصف لهو و لعب برای زندگی دنیایی و توصیف به وصف «لَهِیَ الحَیَوان» برای آخرت برای ایجاد باورمندی بشر به وجود سرای واپسین است.
2️⃣«تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ: (آرى،) این سراى آخرت را (تنها) براى کسانى قرارمىدهیم که ارادة برترىجویى در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک براى پرهیزگاران است» (القصص/83).
3️⃣«...أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِیلٌ: ... آیا به زندگى دنیا به جاى آخرت راضى شدهاید؟! با اینکه متاع زندگى دنیا در برابر آخرت جز اندکى نیست» (التّوبه/38).
4️⃣«وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ: و از روزى بپرهیزید (و بترسید) که در آن روز، شما را به سوى خدا بازمىگردانند. سپس به هر کس آنچه انجام داده، به طور کامل باز پس داده مىشود و به آنها ستم نخواهد شد (، چون هر چه مىبینند، نتایج اعمال خودشان است) » (البقره/281).
از مجموع آیات مذکور و آیات دیگر قرآن استفاده میشود که حیات آدمی منحصر به حیات دنیوی نیست، بلکه انسانها فراروی زندگی دنیایی، زندگی اخروی را در پیش دارند و به سوی خدا بازگردانده میشوند. جالب توجّه آنکه خداوند بر این مقدار آگاهی نسبت به وجود حیات اخروی بسنده نکرده، بلکه برای تحریک آدمی به علاقمندی زندگی آخرت، آخرت را به وصف خیر و بهتر بودن برای کسانی که هویّت انسانی خویش را حفظ نمایند، توصیف نموده است و برای رهایی بشر از امیال نَفْسانی عذاب آن جهان را به سختتر بودن و باقی و پایدار بودن توصیف نموده است که در آیات ذیل مشهود است:
1️⃣«...قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى...: .... بگو: سرمایة زندگى دنیا ناچیز است و سراى آخرت براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است...» (النّساء/77).
2️⃣ «...وَالدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ: و سراى آخرت براى پرهیزگاران بهتر است، آیا نمىفهمید؟!» (الأعراف/169).
3️⃣ «... وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى: و عذاب آخرت، شدیدتر و پایدارتر است» (طه/127).
🔹️آری، از عواملی که میتواند انسان را از خطرات نَفْس سرکش محافظت نماید تا انسان تن به خواستههای نَفْس امّاره ندهد، آگاهی و باور به وجود حیات اخروی است.
چه آنکه نوع بینش آدمی بر رفتار انسان تأثیرگذار است. برای مثال، جوانی که باور به وجود روز قیامت و حساب و کتاب آن داشته باشد، تن به امیال نَفْسانی نمیدهد و خود را در ورطة زشتی گرفتار نمیکند.
✔به خاطر همین، جهت فلسفة دین و ارسال رُسُل بر این استوار است که آدمی را به وجود حیات اخروی متقاعد نماید و به بشر بفهماند که حیات دنیایی جز بازیچه چیز دیگری نیست، چرا که اگر آدمی معاد را انکار نماید، تن به زشتی و پستی میدهد و از هیچ فسق و فجوری فروگذار نمیکند.
✔قرآن کریم از عوامل انکار معاد را میل انسان به انجام دادن گناه دانسته و چنین بازگو میفرماید:
🔹️ «أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ * بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ:
آیا انسان مىپندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد؟! * آرى قادریم که (حتّى خطوط سَرِ) انگشتان او را موزون و مرتّب کنیم! * (انسان شک در معاد ندارد،) بلکه او مىخواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه کند!» (القیامه/5ـ3).
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
هدایت شده از عجایب جهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک روستا؛ زیر سایه قرآن
🔹روایتی جالب از تلاش های یک زن روستایی که توانسته است بیش از ۱۰۰ حافظ قرآن در یک روستا تربیت کند
@Ajaieb_jahan
✔راه های کنترل نفس
عقل
اگر عقل فرد قوی بشود و بتواند خوب و بد را تشخیص دهد می تواند در کنترل غرائز دخیل باشد.
← علم
علم به صفات رذلیه و صفات حسنه عاملی برای کنترل غرائز محسوب میگردد.
← تربیت
مسلماً تربیت خانوادگی فرد نقش بسزایی در شکلگیری شخصیت فرد دارد؛ و اگر فرد در یک خانواده اصول گرا و ایده آل تربیت پیدا کند مسلماً این شخص بهتر میتواند غرائز خود را کنترل کند.
← وجدان اخلاقی
که در قرآن تفسیر به(نفس لوامه) شده، این وجدان اخلاقی انسان را به کارهای نیک و شایسته رهنمون میکند و از کارهای بد و پلید برخورد میکند.
← قانون
جامعه قانون داشته باشد تا افراد جامعه نتواند کارهای زشت را مرتکب بشوند.
← امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از عوامل کنترل غرایز است.
← ایمان علمی
علم به وجود خداوند، علم به نبوت، معاد و نبوت که از طریق برهان و استدلال بدست میآید.
نکته: هفت عاملی که بیان شد در حالتهای عادی تا حدودی میتوانید غرائز را کنترل کنند امّا، اگر غرائز طوفانی شود و اسیر خواستههای عقل، ایمان علمی، وجدان اخلاقی قانون نشود، در این صورت از هیچ کدام از عوامل فوق کاری برای خاموش کردن این طوفان نیست.
← ایمان قلبی
ایمانی که در دل و جان انسان رسوخ کرده باشد، این نوع ایمان دیگر نیاز به برهان و استدلال ندارد، و تا زمانی که ایمان انسان قلبی نشده خودش را از مهالک نفس اماره برهاند. عبدالملک مروان ملقب به «کبوتر سجده» بود، در آن هنگام که خبر ریاستش را آوردند در مسجد مشغول تلاوت قرآن بود، در هماندم قرآن را بر زمین انداخت گفت تا به حال با من بودی و دیگر نیستی. هیچ چیز جزء ایمان قلبی نمیتواند انسان را کنترل کند و این ایمان از سه چیز حاصل میشود.
1. تقلید به ظواهر شرعی.
2. صبر در بحرانها.
3. رفع صفات رذلیه.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
خداوند گفت: زیبا باش
و همه رزهای جهان
در رنگ های مختلف شکوفه دادند.
┅─═ঊঈ ♥️ ঊঈ═─┅
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
❣بزرگترین نمونه، حضرت یوسف ـ علیهالسّلام ـ میباشد که در بحبوبه جوانی و اوج شهوت توانست با یاد خداوند خود را از محکمه نفس اماره نجات بدهد؛ و یا زن فرعون آسیه و نیز آرایشگر زن فرعون، که او نیز به واسطه تعلیمات آسیه زن فرعون موحد شده بود.
این زن آرایشگر روزی گیسوان دختر فرعون را شانه میزد که در آغاز کار گفت: بسم الله الرحمن الرحیم؛ دختر فرعون که تا به حال چنین کلمات نشنیده بود از معنای آن پرسید: زن گفت: حقیقت این است که پدر تو شخص متقلبی میباشد و به دروغ ادعای خدایی میکند، خدای واقعی همان خدای موسی میباشد. این سخنان به گوش فرعون رسید و از آن زن خواست که در جمع از گفتههای خود ابراز ندامت کند تا نجات پیدا کند؛ امّا زن امتناع کرد و فریادی زد، احداً، احداً..... دستور داد بر پائی آتش دادند، و یک یک فرزندان این زن را در داخل آتش میانداختند و این زن از گفته خویش ابراز ندامت نمیکرد تا اینکه نوبت فرزند شیرخواره او شد با وجود مهر و عاطفه مادری از گفته خویش برنگشت تا اینکه هر دوی آنها را در داخل آتش انداختند.
در این زمینه نقل شده که حضرت پیامبر فرموده: شب معراج در آسمان چهارم بوی عطر استشمام کردم که تمام آسمان را فرا گرفته بود؛ از این موضوع از جبرئیل پرسیدم: جبرئیل گفت: این بوی عطر زن فرعون و فرزندان آرایشگر زن فرعون میباشد🍃🍃
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
شیطان و نفس اماره می کوشند ارتکاب یک یا دو بار گناه را کوچک و بی اهمیت جلوه دهند تا به دین وسیله نفوذ یابند و نفس را به گناه معتاد سازند که در آن صورت ترک عادت بسیار دشوار خواهد بود.
علی ـ علیه السلام ـ فرمود: بر هوای نفست غلبه کن، قبل از این که نیرومند گردد، که اگر قوی شد تو را مسخر می سازد و به هر طرف که بخواهد می کشد. در آن صورت نمی توانی در برابرش مقاومت نمایی
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
✔ترک تدریجی: اگر همت و توان ترک دفعی گناهان را نداریم، می توانیم تصمیم بگیریم این عمل را تدریجا انجام دهیم. نخست به عنوان آزمون از ترک یک یا چند گناه آغاز کنیم و آن قدر ادامه دهیم تا بر نفس اماره پیروز گردیم و ریشه آن گناه را قطع نماییم و همین عمل را درباره گناهان دیگر تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم. در نتیجه با ترک هر گناهی نفس اماره تضعیف و قدرت و توان ما نسبت به ترک گناه و تهذیب نفس بیشتر می گردد، زیرا هر شیطانی که بیرون رود فرشته ای جایگزین می شود و هر نقطه سیاه گناهی که از صفحه دل زایل گردد، به همان مقدار بر سفیدی و نورانیتش افزون خواهد شد، و با تلاش و کوشش می توان شیطان را از خانه دل بیرون راند و نفس اماره را مهار کرد و خانه دل را به خدا و فرشتگان مقرب او اختصاص داد. 🍃🍃
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
✔ترک تدریجی: اگر همت و توان ترک دفعی گناهان را نداریم، می توانیم تصمیم بگیریم این عمل را تدریجا انجام دهیم. نخست به عنوان آزمون از ترک یک یا چند گناه آغاز کنیم و آن قدر ادامه دهیم تا بر نفس اماره پیروز گردیم و ریشه آن گناه را قطع نماییم و همین عمل را درباره گناهان دیگر تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم. در نتیجه با ترک هر گناهی نفس اماره تضعیف و قدرت و توان ما نسبت به ترک گناه و تهذیب نفس بیشتر می گردد، زیرا هر شیطانی که بیرون رود فرشته ای جایگزین می شود و هر نقطه سیاه گناهی که از صفحه دل زایل گردد، به همان مقدار بر سفیدی و نورانیتش افزون خواهد شد، و با تلاش و کوشش می توان شیطان را از خانه دل بیرون راند و نفس اماره را مهار کرد و خانه دل را به خدا و فرشتگان مقرب او اختصاص داد. 🍃🍃
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
2️⃣- ایجاد تعادل در امیال
اسلام با ارائه احکام و دستورهایی در قالب «شریعت» که حتی شامل جزئی ترین اعمال و رفتار انسان می شود، حدود مناسب هر میل و گرایش را تعیین نموده که اگر این محدوده رعایت شود، از هر گونه افراط و تفریط جلوگیری به عمل می آید.
بنابر این التزام به احکام شرع در تمام زمینه ها، در واقع راه حل عملی برای ایجاد تعادل در بین امیال گوناگون و جلوگیری از رشد بی رویه خودخواهی و هواهای نفسانی (نفس اماره) است.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
1️⃣ ایمان به مبدأ و معاد
اگر انسان در همه حال توجه به مبدأ و معاد داشته و این توجه از روی ایمان و اخلاص و معرفت باشد و از یاد مرگ و آخرت غفلت نکند، زمینه را برای رشد و نمای خودخواهی و مفاسد حاصل از آن از بین می برد، و انسان را تسلیم فرمان خدا و اطاعت از او می نماید.
بنابر این، انجام دادن احکام الهی در تمام مراحل زندگی روزمره، با نیت خالص و فقط به منظور تقرب به خدا، بهترین و کامل ترین روش برای مهار کردن حس خود خواهی و مبارزه و غلبه بر نفس سرکش است.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
هدف از مبارزه با نفس، نفس اماره است که البته باید نخست راه های مبارزه با آن را فرا گرفت و سپس در مقام عمل با استعانت از خدای سبحان با آن مبارزه کرد. شاید از این طریق خدمتی به راهیان ره سیر و سلوک انجام گیرد.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
1️⃣ ایمان به مبدأ و معاد
اگر انسان در همه حال توجه به مبدأ و معاد داشته و این توجه از روی ایمان و اخلاص و معرفت باشد و از یاد مرگ و آخرت غفلت نکند، زمینه را برای رشد و نمای خودخواهی و مفاسد حاصل از آن از بین می برد، و انسان را تسلیم فرمان خدا و اطاعت از او می نماید.
بنابر این، انجام دادن احکام الهی در تمام مراحل زندگی روزمره، با نیت خالص و فقط به منظور تقرب به خدا، بهترین و کامل ترین روش برای مهار کردن حس خود خواهی و مبارزه و غلبه بر نفس سرکش است.
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
@Atre_naab_khoda
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
امام على عليه السلام:
إذا جَلَستَ إلى عالِمٍ فَكُن عَلى أن تَسمَعَ أحرَصَ مِنكَ عَلى أن تَقولَ، وتَعَلَّم حُسنَ الاِستِماعِ كَما تَعَلَّمُ حُسنَ القَولِ، ولا تَقطَع عَلى أحَدٍ حَديثَهُ
هنگامى كه نزد دانشمندى مىنشينى، براى شنيدن حريصتر از گفتن باش و خوب گوش دادن را مانند خوب گفتن، ياد بگير و سخن كسى را قطع مكن
المحاسن جلد1 صفحه364
📘جرعهای از کلام وحی 📘
🌹برخی آداب تلاوت قرآن کریم
🌷1. انس دائمی
🌱🌱آیه شماره 78 از آیات کتاب حفظ موضوعی قرآن کریم 🌱🌱
... فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ۚ....وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ.....
... اکنون آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید ... و گروهی دیگر در راه خدا جهاد میکنند (و از تلاوت قرآن بازمیمانند)، پس به اندازهای که برای شما ممکن است از آن تلاوت کنید و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید...
سوره مزمل آيه 20
#احکام_روزه
پرسش:🤔🌸
نانوايان، کارگران و نظاير آنها که روزه براي آنها در فصل گرما سخت و طاقت فرسا است و در صورت ترك شغل زندگيشان مختل مي شود، چه وظيفه اي نسبت به روزه دارند؟
پاسخ: 🌸
سيستاني: اگر روزه گرفتن موجب ضعف شود به گونه اي که باعث عجز و توانايي از کار کردن که لازمه معاش و زندگي است شود و راه ديگري هم براي تأمين هزينه هاي زندگي نداشته باشد، مي تواند افطار کند و بعداً واجب است آن را قضا کند. در عين حال احتياط واجب اين است که در خوردن و آشاميدن به مقدار ضرورت اکتفا کند و بيشتر از آن نخورد و نياشامد.
امام خميني: اگر مي تواند کار را ترك کند، بايد روزه بگيرد و اگر نمي تواند، هر وقت به حرج افتاد مي تواند افطار نمايد ولي تا حرج واقع نشده نبايد روزه را باطل کند.
خامنه اي: هر وقت دچار حرج و مشقّت شد، مي تواند افطار کند و در مورد تشنگي ، احتياط واجب اين است که به مقدار ضرورت اکتفا کند و بقيه روز از انجام کارهايي که روزه را باطل مي کند اجتناب کند. در هر صورت بايد بعد آن را قضا نمايد.
پي نوشت:
احکام روزه، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم با همکاري معاونت فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف، ص 76
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂
عبادتِ
بے صداقت ،
حقه بازے ست...!
چرا #انسان ، نمیخواهد بداند ،
وضوے بے صداقت ،
آب - بازیست...!