فصل يازدهم : در فضيلت آب وانواع آن
در احاديث معتبره وارد شده است كه بهترين آشاميدنيهاى دنيا و آخرت آب است .
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه هر كه محظوظ و ملتذ باشد از آب دنيا خدا او را آخرت ملتذ گرداند ازآشاميدنيهاى بهشت و شخصى از آنحضرت پرسيد كه آب چه مزه دارد فرمود كه مزه زندگانى حق تعالى ميفرمايد كه از آب آفريده ايم هر چيز صاحب حيوتى را آيا ايمان نمى آورند بخدا كافران .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه در تفسير آيه كريمه ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ يعنى پس سئوال كرده خواهيد شد در روز قيامت از نعمتهاى دنيا فرمود كه مراد از آن نعمتها رطب و آب سرد است .
در حديث ديگر از آنحضرت منقول است كه آب زمزم بهترين آبها است بر روى زمين و بدترين آنها بر روى زمين آبيست كه در برهوت است در بلاديمن كه ارواح كافران در آنجا وارد ميشوند در شب و معذب ميباشد.
در حديث ديگر فرمود كه آب زمزم دواست از براى هر دردى كه از براى آن بخورند.
حضرت صادق عليه السلام فرمود كه آب زمزم شفا است از هر دردى و در روايت ديگر از براى هر مطلبى كه بخورند آن مطلب حاصل شود.
حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود كه بخوريد آب باران بدرستى كه بدن راپاك مى كند و بيماريها و دردها را ازبدن دفع مى كند.
از حضرت صادق عليه السلام نهى وارد شده است از خوردن تگرگ و در روايت ديگر وارد شده است كه خوردن تگرگ براى دندان نافع است . مصادف روايت كرده است كه شخصى از ياران ما در مكه بيمار شد تا آنكه بحال مرگ افتاد بخدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كردم حال او را فرمود كه اگر من بجاى شما بودم از آب ناودان كعبه باو ميخورانيدم پس ما طلب كرديم ، نزد هيچ كسى نيافتيم ناگاه ابرى بلند شد ورعد و برق ظاهر شد و باران آمد قدحى گرفتم واز آن ناودان پر كردم و آوردم بنزد بيمار و از آن آب آشاميد و در ساعت شفا يافت .
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه گمان ندارم طفلى را كه كامش را از آب فرات بردارند مگر آنكه دوست ما اهل بيت باشد و فرمود كه پيوسته دو ناودان از آب بهشت در آن مى ريزد فرمود كه اگر ميان من و آب فرات راه بسيار باشد براى شفا بنزد كن مى روم .
در حديث ديگرفرمود كه اگر نزديك فرات ميبودم دوست ميداشتم كه هر صبح و شام بنزد آن بروم .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه اگر اهل كوفه كام فرزندان خود را از آب بردارند هر آينه همه شيعه ما باشند.
از حضرت امام زين العابدين عليه السلام منقول است كه ملكى در هر شب ميايد و سه مثقال از مشك بهشت در آب فرات مى ريزد و هيچ نهرى در مشرق و مغرب عالم بركتش زياده از نهر فرات نيست .
در احاديث بسيار وارشد شده كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم نهى كرد از شفا طلبيدن از آبهاى گرم كه در كوهها ميباشد وبوى گوگرد ميده و فرمود كه گرمى آنها از گرمى جهنم است .
حضرت امام حسن وامام حسين عليهماالسلام فرمودند كه ولايت و دوستى ما را بر همه آنها عرض كردند هر آب كه قبول كرد شيرين و نيكو شد و هر آب كه قبول نكرد تلخ و شور شد.
حضرت امام محمد باقر عليه السلام كراهت داشتند از آنكه كسى طلب شفا كند از آب تلخ و آبى كه بوى گوگرد از آن شنيده ميشود و ميفرمود كه حضرت نوح در وقت طوفان آبها را طلبيد همه اجابت او كردند بغير از آب تلخ و آب گوگرد پس نفرين كرد ولعنت كرد هر دو را.
حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود كه آب نيل مصر دلها را مبى ميراند.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه آب سرد حرارت را فرو مى نشاند و صفرا را ساكن مى كند و طعام را در معده مى گدازد و تب را زايل مى كند و فرمود كه آب جوشانيده براى همه دردى نافع است و بهيچ جهة ضرر ندارد.
حضرت امام موسى عليه السلام فرمود كه خوردن آب سرد لذتش بيشتر است .
حضرت امام رضا عليه السلام فرمود كه آب جوشانيده كه هفت مرتبه بجوشد و از ظرف بظرف ديگر برگردانند تب را زايل ميكند وقوت ميدهد ساق و قدم را.
از ابن ابى طيفور منقول است كه بخدمت امام موسى عليه السلام رفت آنحضرت را نهى كرد از خوردن آب حضرت فرمود كه خوردن آب بد نيست ،طعام را در معده مى گرداند و غضب را فرو مى نشاند و عقل را زياد ميكند و صفرا را كم مى كند.
شخصى ديگر بخدمت حضرت صادق عليه السلام رفت حضرت خرما تناول فرمودند و آب بعد از آن خوردند گفت اگر آب بعد از خرما نخوريد بهتر است حضرت فرمود كه خرما از براى اين ميخورم كه لذت آب را بيابم .
در این عصر زیبا از خدا میخوام
بیشترین برڪت
گرمترین محبت
شیرینترین مهربانی❤️
شادی بی دلیل و
جاریترین معجزهی خدا💖
نصیب لحظههاتون باشه 😇
عصرتون بخیر و سرشار از آرامش☕️
ه عليه وآله وسلّم نهى فرمود از دميدن بدهان در آب .
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه دميدن در آب وقتى مكروهست كه ديگرى حاضر باشد كه خواهد از آن آب بخورد كه مبادا او را خوش نباشد و در حديث ديگر از آنحضرت نهى وارد شده است از آب خوردن بدست چپ و فرمود كه آبرا بمكيد و كم كم بخوريد ودهانرا پر مكنيد كه باعث درد جگر ميشود.
منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم گاهى در قدحهاى آبگينه كه از شام ميآوردند آب تناول ميكردند و گاهى در قدح چوب و گاهى در پوست و گاهى در خزف و اگر ظرف حاضر نبود آب در كف ميكردند و ميآشاميدند.
✨﷽✨
✅روضه خوانی که یک عمر دروغ گفته بود
✍آیت الله مجتهدے تهرانی(ره):
روضه خوان های قدیم اول شروع روضه شان مےگفتند: « یا لَیتَناٰ کُنّا مَعَک فَاَفُوزُ فَوْزاً عَظیٖما» کاش ما هم در رکاب تو ای حسین بودیم و به آن رستگاری بزرگ مےرسیدیم. یک نفر روضه خوان مقید بود حتما این جمله را هر بار بگوید. یک شب برای اینکه به این شخص بفهمانند که تو اهل این ادعا نیستے، در عالم خواب دید کہ روز عاشوراست. لشکر ابن سعد این طرف و لشکر امام حسین علیه السلام آن طرف صف آرایی مےکردند.
او در خواب مراقب بود که مبادا امام حسین علیه السلام او را ببیند و بگوید بیا مرا یاری کن. اتفاقا امام حسین علیه السلام او را دید و گفت: «آشیخ حسین ، بیا این اسب و زره و شمشیر را بگیر و مرا یاری کن!» او هم بہ ناچار اسب آقا را گرفت، سوار شد، زره را پوشید و شمشیر را برداشت، اما با این حال مراقب بود که به محض اینکه آقا به خیمه گاه مےروند فرار کند، که همینطور هم شد. به محض اینکه امام حسین علیه السلام وارد خیمه شدند، اسب امام علیه السلام را برداشت و فرار کرد.
وقتی از خواب بلند شد فهمید کہ یک عمر دروغ مےگفته که: « یا لَیتَناٰ کُنّا مَعَک فَاَفُوزُ فَوْزاً عَظیٖما» کاش ما هم در رکاب تو ای حسین بودیم و به آن رستگاری بزرگ مےرسیدیم. و امشب به او فهماندند که تو مرد این سخن نبودی! مگر کسے مۍ تواند حبیب بن مظاهر یا زهیر بشود؟ در شب عاشورا امام حسین علیه السلام فرمودند: «من بیعت خود را از شما برداشتم ، هر کدامتان دست یکی از افراد خانوادهٔ مرا بگیرید و از اینجا بروید»
حضرت سرشان را پایین انداخته بودند کہ اصحاب خجالت نکشند. اما زهیر در همان حال بہ امام حسین علیه السلام عرض کرد: «آقا، ما اگر هزار مرتبه در راه شما شهید شویم ، دست از یاریتان بر نخواهیم برداشت.»
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
گمان می کنم هر آدمی
باید پشت پنجره ی اتاقش،
یک گلدان گل شمعدانی داشته باشد،
که هر بار گلهایش خشک می شود و دوباره گل می دهد،
یادش بیفتد که روزهای غم هم
به پایان می رسند!👌👌⭐️
#پوشش_زنان
💬سوال:
آیا جایز است حجاب و لباس زن بهگونه ای باشد که توجه دیگران را بخود جلب کند و یا باعث تهییج شهوت شود مثلاً طوری چادر سر کند که توجه دیگران را به خود جلب کند و یا پارچه و رنگ جوراب را بهگونهای انتخاب کند که شهوت برانگیز باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
پوشيدن چيزی که از جهت رنگ يا شکل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبی شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد، جايز نيست.
حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست⁉️⁉️
برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگیهای بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، اینگونه است که تمام هندسهی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوعهای رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر بهقدری چسبان نباشد که هندسهی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش بهگونهای نباشد که فرد انگشتنما شود و بهاصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.
📝آيت الله مكارم شيرازي
اخیرا شلوارهای به اصطلاح ساپورت که چسبان و تنگ است همراه با مانتوهای کوتاه پوشیده می شود و حجم بدن زن نیز نمایان است؛ پوشیدن آنها در جلوی نامحرم و مخصوصا در ملأ عام چه حکمی دارد⁉️⁉️
این گونه لباس ها از نظر شرعی جایز نیست و مفاسد بسیاری دارد.
📝آيت الله سيستاني
پرسش: آیا یک زن جوان می تواند جوراب به رنگ پا که معمولا ساق پا را زیباتر نشان می دهد به عنوان حجاب بپوشد⁉️⁉️
پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته اشکالی ندارد امّا چون، زینت به حساب می آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند.
آیا پوشیدن جورابی که ساتر است امّا پا را مجسّم می کند، جایز است⁉️⁉️
پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته جایز است.
حکم جوراب پوشیدن خانمها در مقابل نامحرم چیست⁉️⁉️
لازم است پاهای خود را از نامحرم مستور کند.
پوشاندن پا برای خانمها با جوراب تا چه حدی باید باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
اگر پا و ظاهر آن مرئی نباشد اشکال ندارد و لو اینکه حجم آن را نشان بدهد .
🆔👇👇
@resule10📚
‼️احکام تکبیرة الاحرام
🔷اگر نمازگزار کیفیت صحیح تلفظ تکبیرة الاحرام را نمیداند واجب است یاد بگیرد، و اگر قادر به یادگیری نیست و نمیتواند آن را با تلقین دیگری به صورت حرف حرف با مراعات موالات عرفی بگوید باید ترجمه آن را بگوید.
🔷هنگام تکبیرة الاحرام باید بدن آرام و مستقر باشد، پس اگر عمداً و از روی اختیار، تکبیرة الاحرام را در حالی بگوید که بدنش حرکت دارد، باطل است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
🏴نوحه خوانی همراه با آهنگهای موزون
🔷س 3470: ارائۀ نوحهها همراه با آهنگهای موزون به صورت زنده یا نوار کاست چه حکمی دارد؟
✅ج: صِرف موزون بودن، یعنی منطبق بودن بر یکی از آهنگها و الحان موسیقی، به هیچ وجه مناط حرمت نیست. بلکه مناط لهوی بودن آن است که مضل عن سبیل الله باشد. اگر آهنگی، لهوی مضل باشد، چه در نوحه و روضه باشد و چه در غیر روضه، حرام است. نوحه و روضه بودن موجب نمیشود که از حرمت خارج شود.
📕منبع: khamenei.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
🏴استفاده از طبل و سنج و شیپور در عزاداری
🔷س 3476: استفاده از طبل و سنج و شیپور در مجالس و دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟
✅ج: استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای استفاده شود که موجب اذیت دیگران شود.
📕منبع: leader.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
🏴سوالات رایج درباره حكم #قمه_زنی از نظر امام خامنهای
🔷س 3474: آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟
✅ج: همه مومنین و #مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید #تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است پرهیز کنند.
📕منبع: leader.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
‼️نماز به نیت قضا
🔷س 3481: اگر شخصى به اشتباه گمان برد که وقت نماز صبح تمام شده و نماز خود را به نيّت قضا بخواند و هنگام نماز ظهر بفهمد که نماز صبح قضا نشده بود، حکم نمازى که خوانده چيست؟
✅ج: اگر به قصد وظيفه فعليه و آنچه بر عهده او مىباشد نماز را خوانده، صحيح است
📕منبع: khamenei.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
‼️لوازمالتحریر
🔷س 3482: آیا به لوازمالتحریر خمس تعلّق میگیرد؟
✅ج: اگر مورد نیاز -در حد شأن عرفی- باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، خمس ندارد. مگر لوازمالتحریر مصرفی که از مصرف سال اضافه آمده باشد و عرفاً مالیت داشته باشد که خمس آن باید پرداخت شود.
📕منبع: leader.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
🔔 نشانه شیعه بودن
✅ امام حسن عسکری علیهالسلام:
شخصى به زنش گفت: پيش فاطمه زهرا عليهاالسلام برو و بپرس آيا من از شيعيان اهلبيت هستم. زن آمد و پرسيد. حضرت زهرا عليهاالسلام در پاسخ فرمود: به همسرت بگو اگر به آنچه تو را فرمان دادهايم، عمل مىكنى و از آنچه نهى كردهايم، پرهيز نمودهاى، از شيعيان خواهى بود و در غير اين صورت از شيعيان نيستى.
📙 مجلسی، بحار الأنوار، ج65.
🔴 گفت و گوی حضرت یحیی و شیطان!
✍ وسائل الشیعة به نقل از حفص بن غیاث: از امام صادق علیه السلام، درباره سخنانی که میان یحیی علیه السلام و ابلیس رد و بدل شد:
حضرت یحیی به #شیطان گفت: این آویزها چیست؟ شیطان گفت: اینها شهوات و امیالی است که فرزند آدم گرفتار آنها شده است.
یحیی گفت: آیا چیزی از آنها برای من نیز هست؟ شیطان گفت: گاه سیر و پر میخوری و ما هم تو را از نماز و یاد خدا باز میداریم.
یحیی گفت: با خدا عهد میبندم که هرگز معده خود را از غذا پر نکنم. و ابلیس گفت: من هم با خدا عهد میبندم که از این پس هرگز مسلمانی را اندرز ندهم.
🔹آن گاه امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: ای حفص! با خدا عهد میبندم که جعفر و خاندان جعفر هرگز شکمهای خود را از طعام انباشته نکنند و با خدا عهد میبندم که جعفر و خاندان جعفر هرگز برای دنیا کار نکنند.
📚 میزان الحکمه جلد۱ ص ۱۸۷
🏴معنای تبری و لعن
🔷س 3513: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟
✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمهی اطهار علیهمالسلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبهی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است.
✅ تبرّی نقطهی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا.
✅ لزوماً اینگونه نیست که کسی که میخواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونهاش حضرت امام رحمهالله و حضرت آیتالله خامنهای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند.
✅ بنابراین انسان میتواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام میدانند.
✍به نقل از حجتالاسلاموالمسلمین فلاح زاده
📕منبع: کانال رسمی امام خامنهای
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
‼️شرکت در نمازهای اهل تسنن
🔷س 3512: بنده به علت شرایط کاری در شهری که برادران اهل سنت در آن ساکن هستند زندگی میکنم. آیا میتوانم در نماز جماعت و جمعه آنان شرکت نمایم؟
✅ج: نماز جمعه و جماعت با آنان برای حفظ وحدت اسلامی صحیح و مُجزی (کافی) است.
📕منبع: khamenei.ir
【﷽】
#رساله_تمام_مراجع
♡ @Resule10
💠 خواستگاری در حال عده طلاق
💬 سوال:
خواستگاری از زنی که در عده طلاق است چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 به طورکلی خواستگاری از زنی که در عده طلاق است تصریحا حرام است، فرقی ندارد برای عقد دائم باشد یا عقد موقت.
🔹 خواستگاری از زنی که در عده طلاق رجعی باشد چه به صورت تصریح و یا به صورت کنایه و اشاره حرام است ولی خواستگاری از زنی که در عده غیر رجعیه (مانند وفات یا طلاق بائن) باشد به نحو کنایه ای حرام نیست؛ و در هر صورت این خواستگاری باعث حرام ابد نمیشود.
💢 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای