eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
89 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️ #شهید_ابراهیم_عقیل .
💠 آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما 🔺و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (139) 🔹شما مسلمانان، نه در كار ، كنيد و نه به خاطر از دست دادن تان، باشيد چرا که شما فاتح و و بلندمرتبه ‏ترين مِلَل دنيا هستيد، البته اگر در ايمان خود ثابت قدم و استوار باشيد. 🔺إنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (140) 🔹اگر به شما در آسيبى رسيد، به دشمنان شما نيز در شكست و آسيب سخت وارد شد. و ما اين روزهای و را میان مردم میگردانیم و این خاصیت زندگی دنیاست. چرا؟ چون از دل همین بالا و پایین شدن ها، شده و خداوند اهل ایمان را خواهند شناخت تا از میان آنها، شاهدانی بگیرد. و خداوند ستمكاران را دوست ندارد. 🔺و لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ (141) 🔹علت دیگر آنکه خداوند از دل همین حوادث، اهل ایمان را و از هر عيب و نقص، و كامل میگرداند و در مقابل، را به تدریج، محو و نابود میکند. 🔺أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (142) 🔹آیا چنین پنداشته اید که تنها با و بدون آنکه بشوید، وارد بهشت خواهید شد، درحالیکه خداوند هنوز مجاهدان و صابران از شما را مشخص نساخته است؟ 🔺و ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144) 🔹(ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند که از این دنیا درگذشتند. اگر پیامبر شما نيز به مرگ يا در گذشت، باز شما به خود بازخواهید گشت؟ بدانید که عقبگرد شما، هرگز ضرری به خدا نخواهد رساند، بلکه خود را به زيان انداخته اید. خداوند بزودی شاکران و استقامت کنندگان را پاداش خواهد داد. 🔺و كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146) 🔹چه بسيار رخ داده كه مردان الهی ای همراه با پیامبر خود به نبرد با دشمنان پرداخته و کشته شدند اما اهل ایمان هیچگاه در برابر آنچه از سختی ها، در این مسیر به آنها میرسید، و نشده و نشدند بلکه راه صبر و مقاومت درپیش گرفتند كه خداوند صابران را دوست میدارد. 🔺و ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِي أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (147) 🔹سخن آنها تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و از تندروی های ما در امور، چشم پوشی کن! و قدم های ما را استوار بدار! و ما را بر کافران پیروز بدار!» 🔺فآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (148) 🔹پس خداوند فتح و در دنيا و ثواب در آخرت را نصيبشان گردانيد، كه خدا نيكوكاران را دوست میدارد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که (ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من نشان بده. خداوند فرمود: «اى موسى! تو تاب ديدن آنها را ندارى؛ امّا فقط يك از منزلت‌هاى بزرگ و باشكوه او را به تو نشان میدهم كه به واسطۀ همان، او را بر تو و بر تمام آفريدگانم دادم». (يا موسىٰ‌، إنَّكَ لَن تُطيقَ ذٰلِكَ‌، و لٰكِن اريكَ مَنزِلَةً مِن مَنازِلِهِ جَليلَةً عَظيمَةً فَضَّلتُهُ بِها عَلَيكَ و عَلىٰ جَميعِ خَلقي) 🔺آن گاه، خداوند از ملكوت آسمان براى او پرده برداشت و موسى(ع)، منزلتى را ديد كه از شدّت پرتوهاى آن و قُربش به خداوند، نزديك بود قالب تُهى كند. 🔺گفت: پروردگارا! به واسطۀ چه چيز، او را به اين كرامت رساندى‌؟ فرمود: 🔸«به واسطۀ خصلتى كه از ميان ايشان، آن را به او اختصاص دادم، و آن خصلت، است. (بِخُلُقٍ اختَصَصتُهُ بِهِ مِن بَينِهِم و هُوَ الإِيثار) 🔸اى موسى! هيچ يك از ايشان نيست كه دمى از عمر خويش به اين خصلت عمل كرده باشد، مگر آن كه از او مى‌كنم و در بهشت خود، هر جا كه او بخواهد، جايش مى‌دهم». 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
اتفاق ، اتفاقی بسیار و غم انگیز بود، نمیدانم چرا برای مسئله معدن کاری نمیشود، هر از گاهی یک بار، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. اما اتفاق جالب و عجیب برای من، کاری بود که یکی از کارگران معدن نسبت به همکارانش انجام داده بود، وقتی خود را نجات میدهد اما میبیند همکارانش هنوز در معدن مانده اند، اینجا با اینکه میداند جانش در خطر است و ممکن است خود نیز گرفتار شود اما چند بار باز میگردد و جان چند تن از همکارانش را نجات میدهد، تا اینکه خودش هم از حال میرود و می افتد. چنین هایی که البته کم هم نیستند و هر از گاهی برخی از آنها رسانه ای میشود، امری بسیار ارزشمند نزد خدای متعال است، بسیار ارزشمند. کلیپ آن کارگر را از اینجا ببینید. .
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
حقیقت آن است که خیلی از ما، هنوز به مرز هم نرسیده ایم. ایثار گاهی بالاتر از جان دادن در راه خداست. چه بسا بتوان گفت، سخت تر از جان دادن و ایثار برای خدا، ایثار نسبت به است. انسان برای خدا راحت جانش را میدهد اما سخت است که مثلا بخواهیم برای یک برادر مومن خود را به سختی و جان خویش را به خطر بیندازیم. شاید حتی حاضر باشیم ده ها بار در راه خدا جان بدهیم اما حاضر نیستیم نسبت برای برادر دینی خود هزینه کنیم. انسان وقتی در قرار گرفت، اینجاست که تازه و دعواها شکل میگیرد. چه بسا بتوان گفت یکی از بسترهای مهم بروز ایثار، نوع تعامل و کنش در همین بستر اجتماعی است. به نظرتان مصدایق چنین مدل ایثارهایی، چه چیزهایی میتواند باشد؟
💠 روش برداشت از قرآن 🔺 برخی از دوستان نسبت به مسئله از آیات و روایات سوال داشتند. به نظرم این بحث، جزو مباحث بسیار لازم و ضروری است، اگر بخواهیم مانوس با آنها باشیم و از دل آنها مباحث جدید برای امروزمان کنیم. 🔺 برخی از بزرگان به این مسئله پرداخته اند که خوب است به مباحث آنها رجوع کرده و استفاده کنیم. برای شروع توجه به دارای ضرورت بیشتری است لذا ابتدا به آن اشاره خواهیم کرد. یکی از این بزرگان، شهید آیت الله است که مباحث تفسیری ایشان هم اخیرا چاپ شده. 🔺 در ابتدای کتاب «»، مصاحبه ای از ایشان با همین عنوان آمده که خواندنش در این مسئله به ما کمک میکند. ➕ در ادامه خلاصه و اقتباسی از مباحث ایشان، ذیل 10 نکته مطرح میشود. ان شاالله بتواند به ما در برداشت های صحیح از قرآن کمک بکند. 👇👇👇👇👇👇
💠 مقدماتی لازم برای فهم قرآن 🔺عمده ی برای عموم مردم، قابل فهم است اما: اولا به زبان عربی است، ثانیا به زبان عربی عصر پیامبر است، نه عربی معاصر، ثالثا به صورت القای شفاهی و تدریجی نازل شده، نه اینکه بخواهد به صورت یک کتاب مرسوم نوشته و تالیف شده باشد. 🔺لذا حداقل حدّ و مقدار لازم، برای فهم قرآن چند چیز است: 1️⃣ آشنایی کافی با + توانایی استفاده از کتب 2️⃣ آن هم عربی معاصر عصر نزول قرآن، نه عربی معاصر 3️⃣ داشتن در فهم قرآن: ▫️چون قرآن به صورت نازل شده، لذا باید ناظر به شرایط محیطی، زمانی و اجتماعی همان عصر فهم کرد چرا که همه اینها، قرائنی است برای فهم قرآن که اگر لحاظ نشود، درست فهم نمیشود. ➕مثلا فلان آیات در نازل شده و مخاطبین با توجه به شرایط زمانی و مکانی، به راحتی پی به مقصود خداوند میبرده اند اما عدم لحاظ آن شرایط و قرائن، ممکن است فهم را مختل کند لذا با مطالعه ، باید آن شرایط زمانی و مکانی و قرائن را برای خود محیا کرد. 🔺«بنابراين، فهم صحيح از مقصود آيات قرآن، كم‌وبيش به حضور در صحنه‌هاى نزول اين آيات ارتباط دارد. اين حضور براى مردم عصر پيغمبر، به‌خودى‌خود حاصل بوده است، ولى براى مردم ديگرى كه در آن عصر يا عصرهاى بعد زندگى مى‌كردند و از صحنه دور بودند، به چه وسيله‌اى بايد حاصل شود؟ به‌وسيلۀ . اين است كه يكى از شرايط فهم صحيح بسيارى از آيات قرآن، تحقيق و مطالعۀ تاريخى و حضور نسبى از طريق رجوع به تاريخ در شرايط نزول قرآن است.» 🔺خلاصه اینکه «مطالعۀ دقيق يك دورۀ براى فهم بسيارى از بخش‌هاى قرآن دارد.» 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
4️⃣ : 🔸آيات قرآن با یکدیگر ارتباط دارند، اما این ارتباط، گاهى خیلی روشن و واضح است اما گاهی نیز ، چرا که آیات و سوره ها براساس ترتیب نزول شان کنار هم چیده نشده است. 🔸بنابراين، اگر گاهى ديده مى‌شود كه معنى ظاهر و روشن يك آيه، با آيات قبل يا بعد از آن ارتباط روشنی ندارد، نبايد دچار ترديد شده و درصدد آن برآييم كه معنى ديگرى را براى آن آيه دست و پا كنیم، تا به آيات قبلى يا بعدى كاملاً مرتبط بشود. 🔸برای اینکه بتوان در مواردی که ارتباط آیات خیلی روشن نیست، از آن ابهام زدایی کرده و پیوند آیات را آشکار کرد، نوعى انس و آشنايى با قرآن لازم است که اين امر با مراجعه به قرآن و بررسى زمان نزول آيات، تا حدود خوبی ميسر مى‌شود. 5️⃣ ضرورت با یک موضوع: 🔸در قرآن در مورد يك موضوع آياتى را مى‌بينيم كه در زمان‌هاى مختلف نازل شده است. يك‌بار چند آيه آمده و دو سال بعد، چند آيۀ ديگر و چون شرايط تازه‌اى بوده، مطلب تازه‌اى را گفته يا مطلب قبلى را تكميل كرده است؛ هر گوينده يا نويسنده‌اى اين كار را مى‌كند. 🔸اگر امروز بخواهيم مراد قرآن و حكم اسلام دربارۀ مطلبى را بدانيم، بايد تمام آيات مربوط به آن مطلب را در قرآن بيابيم و با رعايت ترتيب تاريخى نزول آيات، آن‌ها را جمع‌بندى كنيم تا بتوانيم بفهميم كه مقصود نهايى اسلام چه بوده است. 🔸اينكه گفته مى‌شود: «القرآن يفسر بعضه بعضاً»؛ بيش‌تر ناظر به اين بحث است. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
6️⃣ محدود و منحصر نبودن آیات به عصر نزول بلکه ضرورت تعمیم، تطبیق و گسترش آیات به آینده به عنوان قواعد کلان 🔹هرچند گفته شد در فهم آیات باید رویکرد تاریخی داشت، اما آیات منحصر و محدود به عصر نزول نیست بلکه است که باید به تعمیم، و گسترش داد. 🔹چرا که قرآن به بیان خودش، كتابى جاويد و است لذا هرگز نمى‌توان مقصود از آيات را به آنچه مربوط به شرايط ويژۀ آن زمان بوده است، محدود كرد و بايد بتوان معنى آيات را به شرايط زمانى و مكانى ديگر نيز گسترش داد. 🔹البته گسترش دادن مطالب قرآنى به شرايط زمانى و مكانى ديگر، كارى مهم‌تر از فهم سادۀ قرآن است كه به حد و درجۀ بالاترى از تسلط و فهم قرآن احتياج دارد؛ اين به نوعى تسلط كلان بر آيات قرآن نياز دارد. بنابراين، نمى‌توانيم انتظار داشته باشيم كه هر فردى بتواند اين كار را انجام دهد بلکه این کار نیاز به اجتهاد و از آيات و روايات دارد. 🔹البته درك اين گستردگى غير از تخصص علمى، به كمال ديگرى نيز احتياج دارد و آن كمال، است. بسط و گسترش يك حكم از شرايط زمانى و مكانى معين به شرايط زمانى ديگر، ظرافتى دارد كه هر عالم و محققى نمى‌تواند آن را درك كند. 🔹 بلکه فقط یک امام و راهبر اجتماعی است که آن را مى‌فهمد و درك مى‌كند چون اوست که وسط صحنه درگیری است و میتواند قواعد کلان را تطبیق بر شرایط کنونی بدهد اما کسی که شرایط زمانی و مکانی عصر خویش را نمیشناسد، فاقد چنین توانمندی است. 🔹رهبر است كه مى‌تواند متوجه شود. بنابراين، گسترده كردن آيات در مدار و قلمرو امامت قرار مى‌گيرد. اگر امامت، مطلق و معصوم باشد، مى‌گوييم مخصوص امام معصوم (ع) است و اگر در قلمرو امامتِ نسبى است -كه غيرمعصوم را هم شامل مى‌شود- مى‌گوييم از شئون امامِ نسبى است؛ 🔹ولى يك عالِم محقق كه اصلاً در مدار امامت نيست، ولو علامه هم كه باشد، نمى‌تواند اين گستردگى را لمس كند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
7️⃣ توجه به مسئله برداشت های متفاوت از قرآن که نباید به تفسیر به رأی بکشد 🔺قرآن، كتابى است ناظر به انسان و بافت‌هاى تودرتو و گوناگون روح، روان، انديشه و رفتار برخاسته از خواست‌هاى آدمى. لذا به‌دليل گوناگونى انسان‌ها و تنوع بى‌اندازه‌اى كه در بافت‌هاى روانى، ذهنى و رفتارى بشر وجود دارد، تأثير قرآن بر انسان‌ها است. 🔺به تجربه گاهی یک آیه بر یک شخص، اثری شگرف میگذارد اما بر دیگری خیر. گاهى يك جوان به‌دليل آمادگى و تشنگى روحى‌اش، از يك آيه چنان برداشت زنده و جالبى مى‌كند كه چه‌بسا افراد بسيار متخصص كه واجد اين روحيات نيستند، نتوانند از آن آيه برداشتى چنين دلنشين كه ناظر بر جنبه‌ها و نكته‌هاى ظريف روحى است، داشته باشند. 🔺البته این برداشت های جدید باید به‌شرطی باشد که با صراحت بگويند: «من از اين آيه چنين برداشتى دارم» و اصرار نداشته باشند كه حتماً مقصود از آيه همان برداشتى است كه آن‌ها مى‌كنند. چون با اين كار ممكن است راه را بر برداشت و تعبير شخص ديگرى كه داراى روحى مترقى‌تر و تشنه‌تر، همراه با بافت‌هاى انديشه‌اى و رفتارى والاتر است ببندند. 🔺البته در همين برداشت‌هاى زنده و متفاوت، گاهى به برخورد مى‌كنيم که عملا برداشت ها خلاف ظاهر قران میشود و قطعا چیزی جز و نخواهد بود و باید از اینها پرهیز کرد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 قدرت عجیب دعا 🔺(ع): تا مى‌توانيد كنيد؛ زيرا كه خواندن خدا و درخواست از او، بلايى را كه قلم و بر آن رفته، اما هنوز نشده است، برمى‌گرداند. (عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ یَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ) 🔺در اين صورت، هرگاه به درگاه خداوند، دعا شود و برگرداندن آن درخواست گردد، خداوند آن را به یکباره برمى‌گرداند. (فَإِذَا دُعِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُئِلَ صَرَفَ الْبَلَاءَ صَرْفَةً) 🔰 روایات با این مضمون که را نشان میدهد، کم نیستند. در فضای کنونی که مقاومت خصوصا لبنان در مرز درگیری با کفر، در وجود دارد، قطعا یکی از ابزارهای قدرت ما، همین دعاست. 🔺پس برای دعا وقت بگذاریم، زحمت بکشیم، اثر دعا را دست کم نگیریم، چه اینکه (ص) فرمود: دعا مقدرات قطعی الهی را هم تغییر می دهد. (الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً) 🔰 رهبر معظم انقلاب در جریان حزب الله با صهیونیست ها، چند توصیه معنوی به آنها داشتند. دعای ، و . [مجله مسیر، ص104، به نقل از سیدحسن نصرالله] ➕کلیپ حاج قاسم از ماجرای توصیه رهبری به خواندن دعای جوشن صغیر را اینجا ببینید. 🔺ایشان در نامه ای به در همان ماجرا، در انتهای آن میگویند: «به همه برادران حزب الله سلام اینجانب را برسانید، از توجه به حضرت بقیة الله و استمداد از آن بزرگوار غفلت نشود.»[27/4/1385] 🔺سید حسن تاکید میکند: «این ها نقاط قوت حزب الله در نبردها و جنگ هاست. دعا و توسل و استغاثه و متوسل شدن به خداوند همواره در دستور کار ما بوده است و السید القائد همیشه روی آن تاکید داشته اند.» 🔺شاید در این جنگ نامتقارن، ما هم به وسیله همین دعاها، بتوانیم قدرت جبهه مقاومت را بالا ببریم. پس در این امر کوتاهی نکنیم... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
7️⃣ توجه به مسئله برداشت های متفاوت از قرآن که نباید به تفسیر به رأی بکشد 🔺قرآن، كتابى است ناظر به
8️⃣چگونگی استفاده از روایات تفسیری ▪️خیلی از معتبر نیست لذا اگر از حیث سند به و قطعیت رسیدیم، میتوان به آن اخذ کرد. ▪️هر روايتى كه استنادش به پيامبر (ص) و امام (ع) قطعى و باشد و خود روايت از نظر عبارت، مبهم و تودرتو نباشد و معنى روشنى به‌دست دهد، در تفسير قرآن نقش قطعى و تعيين‌كننده دارد، ولى مادون آن هيچ‌گونه ندارد و مى‌تواند همانند و چيزى در رديف همان مطالعۀ تاريخى باشد. ▪️روايات جالبى در تفسير قرآن وجود دارد كه بسيار مفيد است، ولى به‌شرط اينكه به آن‌ها بدهيم، نه . نقش تعيين‌كننده را تنها مى‌توانيم به روايتى بدهيم كه استناد آن به پيامبر (ص) و امام (ع) قطعى باشد و اين نقش شامل مظنون و حتى خبر صحيح هم نمى‌شود. ▪️ به خبرى مى‌گوييم كه راويان آن شيعه و باشند؛ اين‌گونه خبر هميشه قطعيت و يقين ايجاد نمى‌كند و خبرى غيريقينى است كه فردى مورد اعتماد گفته است. اين نوع خبر ممكن است در فقه حجت باشد، ولى در تفسير حجت نيست. ▪️در تفسير قرآن فقط خبر يقينى، آن‌هم در حدود دلالت روشن و يقينى، است كه مى‌تواند نقش تعيين‌كننده داشته باشد و روايات ديگر فقط نقش تذكردهنده دارند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
9️⃣ برای برداشت اجتماعی از قرآن، باید مطالعات اجتماعی داشت 🔺اگر بخواهیم از قرآن برداشت فلسفی، عرفانی، اخلاقی و... داشته باشیم، لازمه اش این است که آن علوم را اولا بلد باشیم تا بتوانیم به کمک آن علوم، برداشت های خود ناظر به آن علوم را به خوبی از دل قرآن کنیم. 🔺همان‌طور كه صاحب‌نظرانى كه در انديشه‌هاى فلسفى، عرفانى، اخلاقى و سيروسلوك درجۀ بالايى از تكامل را داشتند و لذا مى‌توانستند اشارات قرآن را در آن زمينه‌ها بهتر درك كنند، 🔺به همین دلیل، کسانی که بخواهند از قرآن داشته باشند، باید در زمينه‌هاى اجتماعى مطالعات گسترده‌اى داشته باشند و با حضور ذهن سعى كنند اشارات ارزندۀ قرآن را در اين زمينه‌ها درك و بر ديگران عرضه كنند. البته به‌شرط رعايت همۀ‌نكاتى كه قبلاً مطرح شد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9