eitaa logo
آیت الله بحرالعلوم میردامادی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
677 ویدیو
70 فایل
.:.. رسانه نشر آثار علمی و تبلیغی ..:. ـــــــــــــــــــــــــ ارتباط با ادمین: @daftar_qom 🌐 لینک شبکه‌های مجازی👇 https://zil.ink/ayatollahbahrololom
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ▪️سبب الانحراف عن الدين الإلهي ✍🏻 إنّ التجاهل لأهل الذِّكر و عدم الرجوع إليهم في تلقّي المعارف الدينيّة، هو سبب الانحراف عن الدين الإلهي. فلا شكّ أنّ الفلسفة ليست علماً، و أنّ العلم لا يوجد لدى الفلاسفة، و كذلك عرفاء الصوفيّة ليس لهم من العلم نصيب. فما يذكرونه من الكشف والشهود ليس علماً، و كذا لا أثر للعلم في سقيفة الظلم و الظلام، و إنّ أهل الجبت والطاغوت لم يشمّوا رائحة العلم، على هذا الأساس أنّ العاقل لا ينبغي له أبداً أن يصرف عمره الغالي في قراءة الفلسفة واصطلاحاتها الخاوية المضلّلة الَّتي يخدعون بها العوامّ، ولا يسوغ له أن يتوجّه صوب الدروشة وصناعة الأقطاب، أو أن يرتمي في أحضان السقيفة بالابتعاد عن مدرسة أهل‌البيت. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۴۲) لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دام‌ظله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️سبب انحراف از دین الهی ✍🏻 بی‌معرفتی نسبت به اهل‌ذکر و عدم مراجعه به ایشان برای اخذ دین سبب انحراف از دین الهی می‌شود. بدون تردید فلسفه علم نیست و علم نزد فیلسوفان یافت نمی‌شود. همچنین عرفای صوفیّه هیچ بهره‌ای از علم ندارند، کشف و شهود آنان علم نیست و علم در خانقاه نیز یافت نمی‌شود. در سقیفۀ ظلم و ظلمت هم اثری از علم نیست و جبتیان و طاغوتیان بویی از علم نبرده‌اند، بر همین اساس عاقل هرگز نباید عمر گرانمایه را به خواندن فلسفه و اصطلاحات عوام فریبانه و پوشالی سپری کند. جایز نیست که به دنبال درویشی و قطب تراشی رود و یا با دور شدن از مکتب اهل‌بیت علیهم السلام به دامان اهل سقیفه افتد. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۴۲) دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله { @AyatollahBahrololom }
⭕️ عبدالرحمن بن سیابه می گوید: هنگامی که پدرم از دنیا رفت، یکی از دوستان پدرم به منزل ما آمد و بعد از تسلیت گفت: آیا از پدرت ارثی باقی مانده است تا بتوانی به وسیله آن امرار معاش کنی؟ گفتم: نه. او کیسه‌ای که محتوی هزار درهم بود، به من تحویل داد و گفت: این پول را بگیر و از سود آن زندگی خود را اداره کن. بعدا اصل پول را به من برگردان! من با خوشحالی پیش مادرم دویدم و این خبر را به وی رساندم. هنگام شب پیش یکی دیگر از دوستان پدرم رفتم و او زمینه تجارت را برایم فراهم کرد. به این ترتیب که با یاری او مقداری پارچه تهیه کرده، در مغازه‌ای به تجارت پرداختم. به فضل الهی کار معامله رونق گرفت و من در اندک زمانی مستطیع شدم و آماده اعزام به سفر حج گردیدم. 🔸قبل از عزیمت پیش مادرم رفتم و قصد خود را با او در میان گذاشتم. مادر به من سفارش کرد که پسرم! قرض‌های فلانی را (دوست پدرم) اول بپرداز، بعد به سفر برو! من نیز چنین کردم. با پرداخت وجه، صاحب پول چنان خوشحال شد که گویا من آن پول‌ها را از جیب خودم به وی بخشیدم و به من گفت: چرا این وجوه را پس می‌دهی، شاید کم بوده؟ گفتم: نه، بلکه چون می‌خواهم به سفر حج بروم، دوست ندارم پول کسی نزدم باشد. 🕋 عازم مکه شدم و بعد از انجام اعمال حج در مدینه به حضور امام صادق صلوات الله علیه شرفیاب شدم. آن روز خانه امام خیلی شلوغ بود. من که در آن موقع جوان بودم، در انتهای جمعیت ایستادم. مردم نزدیک رفته و بعد از زیارت آن حضرت، پاسخ پرسش‌هایشان را نیز دریافت می‌کردند. 🔹هنگامی که مجلس خلوت شد، امام به من اشاره کرد و من نزدیک رفتم. فرمود: آیا با من کاری داری؟ عرض کردم: قربانت گردم من عبدالرحمن بن سیابه هستم. به من فرمود: پدرت چه کار می‌کند؟ گفتم: او از دنیا رفت. حضرت ناراحت شد و به من تسلیت گفت و به پدرم رحمت فرستاد. آن‌گاه از من پرسید: آیا از مال دنیا برای تو چیزی به ارث گذاشت؟ گفتم: نه. فرمود: پس چگونه به مکه مشرف شدی؟ من نیز داستان آن مرد نیکوکار و تجارت خود را برای آن بزرگوار شرح دادم. هنوز سخن من تمام نشده بود که امام پرسید: هزار درهم امانتی آن مرد را چه کردی؟ گفتم: یابن رسول الله! آن را قبل از سفر به صاحبش برگرداندم. امام با خوشحالی گفت: احسنت! 🔅 سپس فرمود: آیا سفارشی به تو بکنم؟ گفتم: جانم به فدایت! البته که راهنماییم کنید! امام فرمود: 💠 عَلَیک بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ تَشْرَک النَّاسَ فِی أَمْوَالِهِمْ هَکذَا وَ جَمَعَ بَینَ أَصَابِعِه؛ 🔺بر تو باد راستگویی و امانت داری، که در این صورت شریک مال مردم خواهی شد. سپس امام انگشتان دستانش را در هم فرو برد و فرمود: این چنین. عبدالرحمن بن سیابه می‌گوید: در اثر عمل به سفارش امام، آن چنان وضع مالی من خوب شد که در مدتی کوتاه سیصد هزار درهم زکات مالم را به اهلش پرداختم. 📜 بحارالأنوار، ج۴۷، ص۳۸۴ { @AyatollahBahrololom }
🧿 چشم زخم، از حقائق عالم است... صفوان جمّال از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کند که حضرت فرمودند: ⚠️ اگر قبرها برایتان نبش شوند، هر آینه خواهید دید که اکثر مرگ‌ها بر اثر چشم زخم بوده، چرا که حقّ است؛ آگاه باشید که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: چشم زخم حقّ است؛ اگر کسی از چیزی درباره‌ی برادرش به شگفت آمد، باید در آن خدا را یاد کند؛ که اگر خدا را یاد کند، چشم زخم به آن فرد آسیبی نخواهد رساند. [۱] در حدیث دیگر از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که فرمودند: ⭕️ همانا چشم زخم، مرد را داخل قبر می‌کند و شتر را وارد دیگ غذا! [۲] (حیوان بر اثر چشم‌زخم، ممکن است به بیماری مبتلا شود که صاحبش برای تلف نشدن سرمایه، او را نَحر و طبخ کند.) 💠 «عَنْ‌ صَفْوَانَ‌ الْجَمَّالِ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِاللَّهِ‌ الصَّادِقِ‌ عَلَيْهِ‌‌السَّلاَمُ‌ أَنَّهُ‌ قَالَ‌: لَوْ نُبِشَ‌ لَكُمْ‌ عَنِ‌ الْقُبُورِ لَرَأَيْتُمْ‌ أَنَّ‌ أَكْثَرَ مَوْتَاهُمْ‌ بِالْعَيْنِ‌ لِأَنَّ‌ الْعَيْنَ‌ حَقٌّ‌ أَلاَ إِنَّ‌ رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى‌اللَّهُ‌‌عَلَيْهِ‌‌وَآلِهِ‌ قَالَ‌ الْعَيْنُ‌ حَقٌّ‌ فَمَنْ‌ أَعْجَبَهُ‌ مِنْ‌ أَخِيهِ‌ شَيْ‌ءٌ فَلْيَذْكُرِ اللَّهَ‌ فِي ذَلِكَ‌ فَإِنَّهُ‌ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ‌ لَمْ‌ يَضُرَّهُ‌. [۱] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله إِنَّ الْعَيْنَ لَتُدْخِلُ الرَّجُلَ الْقَبْرَ وَ تُدْخِلُ الْجَمَلَ الْقِدْرَ. [۲]» 📜 منابع: [۱] طب الائمة (ابن‌بسطام)، ص۱۲۱ بحارالانوار (علامه‌مجلسی)، ج۶۰، ص۲۵، ح۲۰ [۲] جامع الاخبار (شیخ‌شعیری)، ص۱۵۷ بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۶، ح۲۹ { @AyatollahBahrololom }
38.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪴سابقه‌ی دوستی تا کجا؟🪴 ○ ضرورت واسطه بین ما و خداوند! ● اعتقاد به امام مهدی از زمان پیامبر! ● الا المودة في القربی در مورد کیست؟ ○ نماز و روزه را چه کسی به ما آموخت؟ 🎙بخشی از بیانات: آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله 🗓 اصفهان | سال ۱۳۹۷ هـ.ش 🏫 مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه { @AyatollahBahrololom }
📖 تفسیر زیبای سورۀ عصر مفضّل گوید: از حضرت علیه‌السلام درباره تفسیر سورۀ والعصر پرسیدم؛ حضرت فرمودند: 🌎 وَالعَصرِ: یعنی عصر و دوران ظهور حضرت قائم علیه‌السلام؛ إِنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ: یعنی دشمنان ما در زیانکاری و خسران هستند؛ إِلاَّ الَّذينَ آمَنوا: غیر از کسانی که ایمان به آیات ما دارند؛ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ: و مواسات (مالی) با برادران دینی خود می‌کنند؛ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ: و یکدیگر را سفارش به امامت و ولایت می‌کنند؛ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ: و یکدیگر را توصیه به صبر و استقامت در دوران سخت غیبت می‌نمایند. 💠 «عن المفضل قال: سألت الصادق علیه‌السلام عن قول الله عزوجل (والعصر إن الإنسان لفي خسر) قال علیه‌السلام (والعصر) عصر خروج القائم علیه‌السلام (إن الإنسان لفي خسر) يعني أعداءنا (إلا الذين آمنوا) يعني بآياتنا (وعملوا الصالحات) يعني بمواساة الإخوان (وتواصوا بالحق) يعني بالإمامة (وتواصوا بالصبر) يعني فی الفترة.» 📜 کمال الدین (شیخ‌صدوق)، ج۲، ص۶۵۶ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۲۴، ص۲۱۴ { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ▪️ما الدین؟ ✍🏻 الدين عبارةٌ عن أحكام و قوانين و وظائف العبوديّة، و هذه الوظائف تشمل حوزتي الاعتقاد و العمل؛ إذن فالدين يعني: مجموعة التعاليم الاعتقاديّة و العمليّة. الأحكام و الأخلاق تتعلّق بأعمال المكلّفين، أمّا الأمور الاعتقاديّة فهدفها الأصلي هو المعرفة و الاعتقاد. و من ثمّ فالتفقّه في الدين يشمل التفقّه في الاعتقادات و الأحكام و الأخلاق، ولا ينحصر في التفقّه في الفروع و الأحكام فقط؛ فإنّ هذا الحصر يعدّ انحرافاً بيِّناً في امتثال الأمر الإلهي بالتفقّه في الدين مطلقاً. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۳۵) لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دام‌ظله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️دین چیست؟ ✍🏻 دین عبارت از احکام، قوانین و وظایف بندگی است. وظایف بندگی شامل دو حوزۀ اعتقاد و عمل می‌شود. پس دین به معنای مجموع آموزه‌های اعتقادی و عملی است. احکام و اخلاق به عمل بندگان نظر دارند و عقاید اموری‌اند که هدف اصلی در آن‌ها معرفت و اعتقاد است؛ در نتیجه تفقّه در دین شامل تفقّه در اعتقادات، اخلاق و احکام می‌شود و منحصر کردن فقه و فقاهت به فروعات احکام انحرافی آشکار در امتثال امر الهی به تفقّه در دین است. آری تذکار به معرفت فراموش شده کار حجّت‌های الهی است و بدون این تذکار انسان‌ها هرگز از غفلت بیرون نمی‌آیند و به خدای معروف فطری توجّه و تذکّر نمی‌یابند. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۳۴) دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله { @AyatollahBahrololom }
14.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️حضرت عبدالعظیم که نسب ایشان با چهار واسطه به امام مجتبی علیه‌السلام می‌رسد، در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری در مدینه تولّد یافت. ایشان از راویان برجسته احادیث و از مبلّغان و مدافعان مذهب حَقّه‌ی امامیه به شمار می‌آید و مورد توجّه معصومین زمان خود، امام رضا، امام جواد و امام هادی صلوات الله علیهم‌ بوده است. ● حضرت عبدالعظیم در عین دارا بودن علم و کمال، خدمت امام هادی علیه‌‌السلام مشرّف شد و عقاید دینی خود را خدمت ایشان عرضه داشت و حضرت با جمله "مرحباً أنتَ وَلیُّنا حقّاً" (تو به راستی از دوستان ما هستی)، بر عقاید او مهر تأیید زدند. حضرت عبدالعظیم، برای فرار از جور دستگاه خلافت متوکل عباسی ملعون، به شهر ری وارد شد و در خانه یکی از شیعیان مخفی گشت. ▪️ایشان تمام تلاش خود را برای انتقال معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام به شیعیان بکار بست و در این راه زحمات و سختی‌های فراوانی را به جان خرید و در نهایت در سال ۲۵۲ هجری دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییعی باشکوه، در شهر ری مدفون گردید. 🕌 تشرّف به محضر سیدالکریم عبدالعظیم حسنی و امامزادگان واجب التعظیم علیهم السلام 🗓 سال ۱۴۰۲ ه.ش { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺بُقعه و بارگاه منوّر حضرت حمزة بن عبدالمطلب عمـوی گرامی پیـامبـر اکـرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و یـار بـا وفای ایشان، قبـــل از توسّــــط وهابيــــت|      🏴 @AyatollahBahrololom