پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایام شهادت حضرت.mp3
22.62M
🏴 فرار رسیدن شهادت حضرت امام موسی بن جعفر علیهم السلام
🟢 امام رضا علیه السلام :
«اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ یُدَانِیهِ أَحَدٌ وَ لاَ یُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لاَ یُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِیرٌ مَخْصُوصٌ بِالْفَضْلِ کُلِّه....»
📚كافى» ، ج ۱ ، ص ۲۰۱ ، ح ۱ ، باب «نادر جامع فى فضل الامام و صفاته»
🔮 اهلبیت علیهم السلام ریشه همه ی خوبی ها هستند 🔰🔰🔰
🟣 «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»
📚 زیارت جامعه کبیره
✅️ «اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه نهایتش شمایید»
🔮امام رضاعلیه السلام :
....إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ يَتَوَارَثُ أَصَاغِرُنَا عَنْ أَكَابِرِنَا الْقُذَّهَ بِالْقُذَّه»،
📚 الكافي، ج ۱، ص ۳۲۰ ، ح ۲
امام رضا علیه السلام :
«ما خاندانی هستيم كه خردسالانمان مو به مو از بزرگسالانمان ارث می برند»
🏴🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _ جمعه ۵ بهمن _ ۲۳ رجب ۱۴۴۶ قمری _ بیت المهدی علیه السلام_قم مقدسه
✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🟣...بِكُمْ فَتَحَ الله وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ وَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّرَّ.
📚 زیارت جامعه کبیره
✅️ خداوند [عالم وجود را] به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم مىكند و به واسطه شما، باران را فرو مىريزد و به واسطه شماست كه آسمان را از اينكه بر زمين افتد [جز به اذن او] نگه مىدارد و به واسطه شما، اندوه را مىزدايد و سختى را برطرف مىكند.
🟣....مَنْ أَرَادَ اَللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ بِكُمْ يُبَيِّنُ اَللَّهُ اَلْكَذِبَ وَ بِكُمْ يُبَاعِدُ اَللَّهُ اَلزَّمَانَ اَلْكَلِبَ وَ بِكُمْ فَتَحَ اَللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اَللَّهُ وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ وَ بِكُمْ يُثْبِتُ وَ بِكُمْ يَفُكُّ اَلذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اَللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُ بِهَا وَ بِكُمْ تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِكُمْ تُخْرِجُ اَلْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا وَ بِكُمْ تُنْزِلُ اَلسَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اَللَّهُ اَلْكَرْبَ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اَللَّهُ اَلْغَيْثَ وَ بِكُمْ تَسِيخُ اَلْأَرْضُ اَلَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ...
📚 مفاتیح الجنان _زیارت امام حسین علیه السلام
الکافي ج ۴، ص ۵۷۵
✅️...خداوند به واسطه شما، دروغ را آشكار مىكند و دوران سخت را دور مىسازد و به واسطه شما، كارها را مىگشايد و به پايان مىبرد و به واسطه شما، هر آنچه را بخواهد محو يا ثابت...
🟢 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام با فدای جان خویش شیعیان را نجات دادند 🔻🔻
🟢 یکی از ویژگی های حضرت باب الحوائج الی الله موسی بن جعفر علیه السلام مهربانی بی نظیر حضرتش است
🔮حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مانند پدری مهربان و دلسوز نگذاشتند شیعه به بلا و عذاب دچار شود
🔰🔰🔰
🌱 مرحوم کلینی از حضرت امام کاظم علیه السلام روایت کرده است: «خداوند متعال بر شیعه غضب کرد؛ و مرا بین جان خودم و آنان مخیّر فرمود؛ پس به خدا قسم من با جان خودم شیعیان را حفظ کردم»
🌱إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي.
📚«کافی» ج ۱ ص ۲۶۰
ایام شهادت حضرت (1).mp3
25.09M
🔮 👈 موضوع منبر امیرالمومنین علی علیه السلام
🔮 علم حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به گذشته و آینده🔰🔰
..ادْنُ لِأُحَدِّثَكَ بِمَا كَانَ وَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ وَ بِمَا لَمْ يَكُنْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ..
📚بحار ج۴۳، ص۸
🔮حضرت امام باقر(علیه السلام):
«إِنَّ اللَّهَ أَقْدَرَنَا عَلَى مَا نُرِيدُ، وَ لَوْ شِئْنَا أَنْ نَسُوقَ الْأَرْضَ بِأَزِمَّتِهَا لَسُقْنَاهَا»
📚 بحار ج ۴۶ ، ص: ۲۴۰.
✅️ امام باقر(علیه السلام):
خداوند ما را بر آنچه اراده کنیم توانا ساخته است، زمامِ زمین بدست ماست، به هر کجا که بخواهیم میکشیم.
🟣 «نَزِّلُونَا عَنِ الرُّبُوبِیّة وَ قُولُوا فِینَا مَا شِئْتُم وَ لَنْ تَبلُغُوا»
📚 الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ۲، ص: ۴۳۸
ما را از مقام ربوبیت پایین آورید و هرچه میخواهید، دربارۀ [مقامات] ما بگویید؛ که هرگز به کنه آن نخواهید رسید
🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _ جمعه ۵ بهمن _ ایام شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام _۲۳ رجب ۱۴۴۶ قمری _ حسینیه هیئت زینبیون _قم مقدسه
✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🕋 مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ(۱۹) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ(۲۰)... یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ(۲۲)
سوره مبارکه الرحمن
🔵 سیوطى در تفسیر روایى الدّر المنثور، به نقل از ابن عباس آورده و میافزاید:
ابن مردویه از ابن عباس در تفسیر آیه:
(مَرَجَ الْبَحْرِیْنِ یَلْتَقیانِ) نقل کرده که منظور على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام میباشند و سپس مىافزاید:
پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمود :
(یَخْرُجُ مِنْهُما اللُؤْلُؤ وَ الْمَرجان) منظور حسن و حسین (علیهما السلام) میباشند. (الدّر المنثور، جلد ۶ ، صفحه ۱۴۳).
🔵 «ثعلبي در تفسير خود در تأويل و تفسير آيه از سفيان ثوري و سعيد بن جبير نقل کرده است :
مقصود از دو دريا علي و فاطمه و برزخ پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) و لؤلؤ و مرجان که از آن دو دريا بيرون مي آيد، حسن و حسين (عليهماالسلام) مي باشند».
📚تذکره ي سبط ابن جوزي، ص ۲۴۵.
🔮 علم دیگران در مقایسه با علم امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مانند قطره در مقابل دریا است 🔰🔰🔰
🟣 فس، [تفسير القمي ]...الصّادق (علیه السلام)- عَن ابْنِأُذَیْنَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال: الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ هُوَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ سُئِلَ عَنِ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَعْلَمُ أَمِ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ فَقَالَ مَا کَانَ عِلْمُ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ عِنْدَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ إِلَّا بِقَدْرِ مَا تَأْخُذُ الْبَعُوضَهًُْ بِجَنَاحِهَا مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ وَ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَلَا إِنَّ الْعِلْمَ الَّذِی هَبَطَ بِهِ آدَمُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْضِ وَ جَمِیعَ مَا فُضِّلَتْ بِهِ النَّبِیُّونَ إِلَی خَاتَمِ النَّبِیِّینَ فِی عِتْرَهًِْ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ.
📚 بحار الأنوار، ج۲۶، ص۱۶۰
بحار الأنوار، ج۳۵، ص۴۲۹
امام صادق (علیه السلام)- ابناذنیه نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که علم کتاب [و آگاهی بر قرآن] نزد اوست. (رعد/۴۳)، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. از آن جناب سؤال شد: «کسی که دارای علم کتاب است داناتر است یا کسی که مقداری از علم کتاب را دارد»؟ فرمود: «نسبت علم کسی که مقداری از علم کتاب را دارد به کسی که علم کتاب را دارد، نیست مگر به اندازهای که یک پشه از آب دریا با بال خود بر می دارد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «تمام دانشی را که آدم از آسمان به زمین فرود آورد و همهی امتیازات علمی پیامبران تا خاتم انبیاء، در اختیار عترت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) است».
🟣 شیعه و سنی نقل کرده اند که این آیه در مورد امیرالمومنین علی علیهالسّلام است 🔰🔰
🕋...وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
🍃 آیه ۴۳ سوره رعد
🔰🔰
🔵 مفسرین اهل سنت در تفسیر آیه ی ۴۳ سوره رعد و روایاتی را كه در ذیل این آیه به آن استدلال و استناد نموده اند ، كه : آیه مزبور در باره امیر المؤمنین علیه السلام نازل شده
🔵...فقال : إنما ذلك علی بن أبی طالب علیه السلام عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب.
📚تفسیر الثعلبی،ج ۵ ، ص ۳۰۳
🔵... ومن عنده علم الكتاب»قال : ذاك أخی علی بن أبی طالب صاحب المناقب
📚شواهد التنزیل،الحاكم الحسكانی،ج ۱،ص ۴۰۲
🔵...قالوا فی قوله تعالى :«قل كفى بالله شهیدا بینی وبینكم ومن عنده علم الكتاب» هو علی بن أبی طالب علیه السلام.
📚ینابیع المودة،القندوزی ، ج ۱ ، ص۳۰۷ .
📚ابن الجوزی،أبو الفرج ، ۵۰۸هـ ۵۹۷ ،۶– ۱۲۰۱،زاد المسیر ، ج ۴ ص ۱۶ .
📚السُّیوطی ، جلال الدین،۸۴۹ - ۹۱۱ هـ، ۱۴۴۵- ۱۵۰۵،الدر المنثور ، ج ۶ ، ص ۳۰ .
📚الجامع لاحکام القرآن، قرطبی، ج ۹ ، ص ۳۳۶
🔮آيه «ومن عنده علم الكتاب» درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل شده.منابع شیعی
🔰🔰
📚بصائر الدرجات ، ص ۲۳۶ .
📚امالی صدوق ص۶۵۹
📚بحار ج ۴۰ ص
🔮 علم حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به گذشته و آینده🔰🔰
..ادْنُ لِأُحَدِّثَكَ بِمَا كَانَ وَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ وَ بِمَا لَمْ يَكُنْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.. 🔰🔰
🟣...عُيُونُ اَلْمُعْجِزَاتِ ، رُوِيَ عَنْ حَارِثَةَ بْنِ قُدَامَةَ قَالَ حَدَّثَنِي سَلْمَانُ قَالَ حَدَّثَنِي عَمَّارٌ : وَ قَالَ أُخْبِرُكَ عَجَباً قُلْتُ حَدِّثْنِي يَا عَمَّارُ قَالَ نَعَمْ شَهِدْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَدْ وَلَجَ عَلَى فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَلَمَّا أَبْصَرَتْ بِهِ نَادَتْ اُدْنُ لِأُحَدِّثَكَ بِمَا كَانَ وَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ وَ بِمَا لَمْ يَكُنْ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ حِينَ تَقُومُ اَلسَّاعَةُ قَالَ عَمَّارٌ فَرَأَيْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَرْجِعُ اَلْقَهْقَرَى فَرَجَعْتُ بِرُجُوعِهِ إِذْ دَخَلَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ اُدْنُ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ فَدَنَا فَلَمَّا اِطْمَأَنَّ بِهِ اَلْمَجْلِسُ قَالَ لَهُ تُحَدِّثُنِي أَمْ أُحَدِّثُكَ قَالَ اَلْحَدِيثُ مِنْكَ أَحْسَنُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ كَأَنِّي بِكَ وَ قَدْ دَخَلْتَ عَلَى فَاطِمَةَ وَ قَالَتْ لَكَ كَيْتَ وَ كَيْتَ فَرَجَعْتَ فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نُورُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورِنَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَ وَ لاَ تَعْلَمُ فَسَجَدَ عَلِيٌّ شُكْراً لِلَّهِ تَعَالَى قَالَ عَمَّارٌ فَخَرَجَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ خَرَجْتُ بِخُرُوجِهِ فَوَلَجَ عَلَى فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ وَلَجْتُ مَعَهُ فَقَالَتْ كَأَنَّكَ رَجَعْتَ إِلَى أَبِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَخْبَرْتَهُ بِمَا قُلْتُهُ لَكَ قَالَ كَانَ كَذَلِكِ يَا فَاطِمَةُ فَقَالَتْ اِعْلَمْ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ نُورِي وَ كَانَ يُسَبِّحُ اَللَّهَ جَلَّ جَلاَلُهُ ثُمَّ أَوْدَعَهُ شَجَرَةً مِنْ شَجَرِ اَلْجَنَّةِ فَأَضَاءَتْ فَلَمَّا دَخَلَ أَبِي اَلْجَنَّةَ أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ إِلْهَاماً أَنِ اِقْتَطِفِ اَلثَّمَرَةَ مِنْ تِلْكَ اَلشَّجَرَةِ وَ أَدِرْهَا فِي لَهَوَاتِكَ فَفَعَلَ فَأَوْدَعَنِي اَللَّهُ سُبْحَانَهُ صُلْبَ أَبِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ أَوْدَعَنِي خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ فَوَضَعَتْنِي وَ أَنَا مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ وَ مَا لَمْ يَكُنْ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ اَلْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ بِنُورِ اَللَّهِ تَعَالَى .
📚بحار ج۴۳، ص۸
🟢 سجده کردن بزغاله برای خدا به دستور و امر امام موسی کاظم علیه السلام 🔰🔰🔰🔰🔰
🟣....عَنْ صَفْوَانَ اَلْجَمَّالِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ فَقَالَ إِنَّ صَاحِبَ هَذَا اَلْأَمْرِ لاَ يَلْهُو وَ لاَ يَلْعَبُ وَ أَقْبَلَ أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى وَ هُوَ صَغِيرٌ وَ مَعَهُ عَنَاقٌ مَكِّيَّةٌ وَ هُوَ يَقُولُ لَهَا اُسْجُدِي لِرَبِّكِ فَأَخَذَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي مَنْ لاَ يَلْهُو وَ لاَ يَلْعَبُ .
📚 الکافي ج ۱، ص ۳۱۱
عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > بَابُ اَلْإِشَارَةِ وَ اَلنَّصِّ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
✅️ صفوان جمّال گويد:از امام صادق عليه السّلام پرسيدم از صاحب امر امامت؟فرمود: صاحب اين أمر بازى و كارهائى بيهوده نمىكند آنگاه
ابو الحسن موسى كه كودك بود و با خود بزغالهاى مكّى داشت و به او مىگفت:پروردگار خود را سجده كن آمد،امام صادق او را در بر گرفت و در آغوش خود كشيد و فرمود:پدر و مادرم فداى كسى كه بازى و بيهودهگرى ندارد.
درس خارج فقه (86).mp3
23.99M
👌 درس #خارج فقه آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
✅️🔰 کتاب عروة الوثقی
✅️ مبحث 👈 روزه های مکروه و حرام
🔶️ شنبه ۲۴ رجب _ ۱۴۴۶قمری _
۶ بهمن ۱۴۰۳ هجری شمسی
🔰🔰🔰🔰🔰
💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
وَ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ (3).mp3
17.44M
🔰✅️ مبحث امروز 👈...آمَنْتُ بِكُمْ وَ تَوَلَّيْتُ آخِرَكُمْ بِما تَوَلَّيْتُ بِهِ أوَّلَكُمْ
وَ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ الشَّيَاطِينِ....
📚 زیارت جامعه کبیره
🟢 مبحث 🔰🔰🔰🔰
✅️ آثار تولی و تبری
🟢 [إكمال الدين]...مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ :...طُوبَى لِشِيعَتِنَا اَلْمُتَمَسِّكِينَ بِحُبِّنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا اَلثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً وَ طُوبَى لَهُمْ هُمْ وَ اَللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ .
📚 بحار ج ۵۱، ص ۱۵۱
امام كاظم(علیه السلام): خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى وخشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.
✏ درس امامت _تفسیر زیارت جامعه کبیره
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 شنبه ۲۴ رجب _۱۴۴۶ قمری _ ۶ بهمن ۱۴۰۳ هجری شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🔥 کسانی که از فرمان و دستورات پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) تخلف کردن و اذیت کردند مورد لعنت خدا هستند🔰🔰
⛔ ایذاء و اذیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ، ایذاء و اذیت حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)👈مَنْ اَسخطَ فاطمةَ فقد اسخطنی ، ایذاء و اذیت حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ایذا و اذیت خداوند است👈وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ﴿۶۱﴾توبه_إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ..عَذَابًا مُهِينًا ﴿۵۷﴾احزاب
خداوند با خشم فاطمه(سلام الله علیها)، به خشم مى آيد و با خشنودى او خشنود مى شود.🔰🔰
عنه صلى الله عليه و آله ـ لِفاطمةَ عليها السلام ـ:إنّ اللّهَ يَغضَبُ لِغَضَبِكِ ، و يَرضى لِرِضاكِ
📚كنز العمّال : ۳۷۷۲۵
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليها السلام فرمود : خداوند با خشم تو به خشم مى آيد و با خشنودى تو خشنود مى شود.
🟢 قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله -: مَنْ ارضی فاطمةَ فقد ارضانی و مَنْ اَسخطَ فاطمةَ فقد اسخطنی.
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است.
📚 «احقاق الحق، ج ۱۰، ص ۲۱۷»
🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی».
فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است.
منابع: صحیح البخاری ج 3 کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَة ص
🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة إِنّ اللّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبَک».
فاطمه، خدا با غضب تو غضبناک می شود.
الصواعق المحرقة
🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی مَنْ آْذاهَا فَقَدْ آذانِی».
فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزرده است.
السنن الکبری ج ۱۰ باب من قال:
🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «ما رَضِیْتُ حَتّی رَضِیَتْ فاطِمَة».
هیج گاه راضی نشدم تا فاطمه راضی می شد.
منبع: مناقب الإمام علی لابن المغازلی: ص ۳۴۳.
🔥 اذیت و آزار حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها 👈 اذیت و آزار پیامبر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم
👈 اذیت و آزار پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم 👈 اذیت و آزار خداوند است 🔰🔰🔰
وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ﴿۶۱﴾توبه
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا ﴿۵۷﴾احزاب
⛔️ نارضایتی و خشم حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها از ابوبکر و عمر در منابع اهل سنت 🔰🔰🔰🔰
بخارى در صحیح خود؛ بیهقی در السنن الکبری؛ ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام و...، از غضب و قهر حضرت فاطمه سلام الله علیها بر ابوبکر و عمر سخن گفته اند.🔰🔰
⛔️👈 بخارى در صحیحترین کتاب اهل سنت از غضب و قهر فاطمه(سلام الله علیها) بر ابوبکر، سخن گفته است.👈درباب فرض خمس مىنویسد: «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ»
📚صحیح بخاری، ج 3، ص 1126، ح2926، باب فَرْضِ الْخُمُسِ،
(فاطمه دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از ابوبکر خشمگین و از وى روى گردان شد و این ناراحتى ادامه داشت تا از دنیا رفت).
⛔️👈 بخاری در باب غزوة خیبر، مىگوید: «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبی بَکْرٍ فی ذلک فَهَجَرَتْهُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى تُوُفِّیَتْ»
📚 صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۵۴۹، ح۳۹۹۸، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر،
(فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و دیگر با وى سخن نگفت تا ازدنیا رفت).
⛔️👈 بخاری در «باب قَوْلِ النبى (صلی الله علیه و آله) لا نُورَثُ ما تَرَکْنَا صَدَقَةٌ» مىنویسد: «فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى مَاتَتْ»
📚صحیح البخاری، ج ۶، ص ۲۴۷۴، ح۶۳۴۶، کتاب الفرائض، بَاب قَوْلِ النبی (صلی الله علیه و آله) لا نُورَثُ ما تَرَکْنَا صَدَقَةٌ،
(پس فاطمه از ابوبکر کناره گیرى کرد وبا وى سخن نگفت تا از دنیا رفت).
⛔️👈 بیهقی در السنن الکبری می نویسد: «فَغَضِبَتْ فاطمةُ علی أبی بکر و هَجَرتْه فَلَم تُکَلمه حتیّ ماتَتْ فدفَنَها علیٌ لیلاً»
📚السنن الکبری ج ۶ ص ۳۰۰ چاپ بیروت
(حضرت فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و از او اعراض نمود و با او صحبت نکرد تا اینکه وفات یافت . پس علی شبانه او را دفن کرد).
⛔️👈 ابن قتیبه در کتاب الامامة و السیاسة می نویسد : عمر به ابوبکر گفت: بیا با هم به پیش فاطمه برویم؛ زیرا ما او را غضبناک کردیم، پس به را ه افتادند و از فاطمه اذن ورود خواستند، ولی او اجازه نداد. به نزد علی(علیه السلام) رفته و با او سخن گفتند، او آنها را به داخل خانه آورد و چون نزد فاطمه نشستند، آن حضرت صورتش را به طرف دیوار برگرداند و جواب سلام آنان را نداد.
پس ابوبکر گفت: ای محبوب رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! به خدا سوگند خویشاوندی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نزد من دوست داشتنی تر از خویشاوندی خودم می باشد، و من تو را از دخترم عایشه بیشتر دوست دارم، روزی که پدرت وفات کرد دوست داشتم من هم می مُردم تا بعد از او باقی نمانم، آیا گمان می کنی من با این که تو را می شناسم و فضل و شرف تو را می دانم تو را از حق و میراثت محروم می کنم؟ امّا از پدرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) شنیدم که می گفت « ما ارث بجا نمی گذاریم و هر چه از ما باقی بماند صدقه است».
در این هنگام فاطمه(علیها السلام) فرمود: «اگر حدیثی از رسول خدا برای شما نقل کنم آیا آن را تأ یید می کنید و به آن عمل می کنید؟» گفتند: آری! فرمود: «نشدتکما الله ألم تسمعا رسول الله یقول : رضا فاطمة من رضای وسخط فاطمة من سخطی فمن أحب فاطمة ابنتی فقد أحبنی و من أرضى فاطمة فقد أرضانی و من أسخط فاطمة فقد أسخطنی؟»؛ (شما را به خدا سوگند مىدهم آیا شما دو نفر از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نشنیدید که فرمود: خشنودى فاطمه خشنودى من، و ناراحتى او ناراحتى من است. هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد و احترام کند مرا دوست داشته و احترام کرده است و هر کس فاطمه را خشنود نماید مرا خشنود کرده است و هر کس فاطمه را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است؟!)
ابوبکر و عمر هر دو اعتراف کرده و گفتند: «نعم سمعناه من رسول الله صلى الله علیه و سلم».
آرى ما از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اینگونه شنیده ایم.
سپس صدیقه طاهره فرمود: «فإنّی أُشهد اللهَ و ملائِکَتَه أنَّکُما أسخطتُمانی و ما أرضَیْتُمانی وَ لئِنْ لَقیتُ النَّبیَ لأشْکونَّکُما إلیْه»؛ (پس من خدا و فرشتگان را شاهد مىگیرم که شما دو نفر مرا اذیت و ناراحت کردهاید و در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شکایت خواهم کرد).
حضرت به این نیز بسنده نکرده و فرمود: «والله لأدعون الله علیک فی کل صلاة أصلیها»؛ (به خدا قسم پس از هر نماز بر تو نفرین می کنم).
📚 . ابن قتیبة دینوری (متوفای۲۷۶هـ)، الإمامة والسیاسة، ج ۱، ص ۱۷، باب کیف کانت بیعة علی رضی الله عنه، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - ۱۴۱۸ هـ - ۱۹۹۷ م.
🔮 در فضیلت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🔰🔰
رسول اللّه صلي الله عليه و آله ـ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ـ : مَثَلُكُم يا عَلِيُّ مَثَلُ بَيتِ اللّه ِ الحَرامِ ، مَن دَخَلَهُِ كانَ آمِناً ، فَمَن أحَبَّكُم ووالاكُم كانَ آمِنًا مِن عَذابِ النّارِ ، ومَن أبغَضَكُم اُلقِيَ فِي النّارِ . يا عَلِيُّ «وللّه ِِ عَلَى النّاسِ حِجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ إلَيهِ سَبيلاً » ومَن كانَ لَهُ عُذرٌ فَلَهُ عُذرُهُ، ومَن كانَ فَقيرًا فَلَهُ عُذرُهُ ، ومَن كانَ
مَريضًا فَلَهُ عُذرُهُ ، وإنَّ اللّه َ لا يَعذِرُ غَنِيًّا ولا فَقيرًا ، ولا مَريضًا ولا صَحيحًا، ولا أعمى ولا بَصيرًا في تَفريطِهِ في مُوالاتِكُم ومَحَبَّتِكُم .
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ـ به على بن ابى طالب عليه السلام ـ : اى على! شما همانند بيت اللّه الحرام هستيد كه هر كس بر آن درآيد ايمن شود، پس هر كه شما را دوست بدارد و از شما طرفدارى كند از عذاب آتش در امان خواهد بود و هر كه به شما كينه ورزد به آتش افكنده مى شود. اى على! «وَللّه ِِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سبيلاً» ، پس هر كه عذرى دارد كه دارد و هر كه كم توشه است عذر او كم توشگى است و هر كه مريض است عذرش بيمارى اوست، ولى خداوند در كوتاهى نسبت به طرفدارى و دوستى اتان نه عذر توانگر را مى پذيرد نه عذر فقير را و نه بيمار و تندرست و نه كور و بينا را.
📚خصائص الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۷۷
عنوان باب : قطعة من الأخبار المروية في إيجاب ولاء أمير المؤمنين عليه السّلام و شيء من أخبار زهده في الدنيا و ما يجري هذا المجرى من خواص أخباره عليه السّلام