eitaa logo
باکرمحله
9 دنبال‌کننده
228 عکس
25 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
(صفخه دوم) 📜کهن روستای لزور ✍روستای لزور در دهستان و بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. لزور با تهران و شهرستان فیروزکوه به‌ترتیب ۱۶۵ و ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. موقعیت مکانی روستای لزور با قرار‌گرفتن در ۴۷.۵ کیلومتری کوه دماوند خاص‌تر و باارزش‌تر شده است. امام‌زاده خوشنام، تنگه فرح‌رود، قله میشینه مرگ، سد لزور، قلعه قل‌دوش، پل سنگی و منطقه لاسک از جمله جاهای دیدنی نزدیک تهران و روستای لزور هستند. 📌مردم روستای لزور به گویش فیروزکوهی که یکی از گویش‌های اصیل مازندرانی است، صحبت می‌کنند و بیشتر آن‌ها به شغل‌های کشاورزی، دام‌داری، نجاری و خیاطی مشغول هستند. دشت‌های سرسبز و رودهای جاری پرآب در روستای لزور انگیزه‌ای قوی برای مردم این روستاست تا به کشاورزی و دام‌داری بپردازند. در زمین‌های روستای لزور محصولات کشاورزی مثل گندم، جو، سیب‌زمینی و میوه‌های گیلاس، گلابی و آلبالو کاشت و برداشت می‌شود. 📜پیشینه ی روستای لزور: ✍به گزارش خبرنگار ایرنا «گری لوییس» كه اهل كشور «باربادوس» در آمریكای جنوبی است، سه شنبه شب در جریان دیدار یك روزه از روستای لزور در فیروزكوه افزود: این پیشینه كهن در مقایسه با قدمت فقط ۴۰۰ ساله كشورم ، بسیار بالا و ارزشمند است و حاكی از عمق فرهنگ، تاریخ و آداب و سنن در ایران دارد. ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ساعت ۰۹/۲۰ کدخبر: ۸۱۵۱۰۷۳۷ 📌روستای لزور جزو روستاهای اطراف تهران با قدمت تاریخی ۴۰۰ ساله است و به این روستا در قدیم می‌گفتند. ماجرای استفاده از روستای لزور از این قرار بوده که در زمان‌های خیلی قدیم که وسایل حمل‌ و‌ نقل به‌ شکل امروزی نبوده، در مسیر جنوب به شمال و شمال به جنوب این روستا محلی برای توقف و استراحت بوده است. این ماجرا تا زمانی ادامه پیدا کرد که راه‌آهن تهران- فیروزکوه هنوز افتتاح نشده بود، اما همین که این راه‌آهن شروع به‌کار کرد، دیگر خبری از توقف در روستای لزور نشد. لزور در زبان مازندرانی به‌معنای انسانی با شکل‌ و‌ شمایل درشت و قوی است که زیاد غذا می‌خورد. 👇 📝[اما من معتقدم افزون بر ظاهر مردمانِ تنومند این دیار، واژه ی می تواند اقتباس از فرهنگ اصیل و باستانی آن باشد. طوری که با کنکاش در طبیعت و حتی واژگان آسمانی و همچنین سلسله حمکرانی در این منطقه پی به چرایی این نام پرده برداشت. در میان اهالی همواره مردمان لزور حاضر در این خطّه به معمّرین و افراد خلاق و سختکوش معرفی شدند که قطعا این آوازه حاکی از اصالت قومی ایشان است. روزگاری مسیر قدیمی شرق به غرب چارویداران بندپی که به جاده ی قدیم شاه عباسی تهران در مسیر آمل پیوند می خورد از ابتدا به دیار کهن لزور نیز متصل بوده است. محسن داداش پور باکر] 🖊: ۱۴۰۳/۰۹/۲۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
(صفحه سوم) ✍در برخی از نوشتار های مربوط به این روستا آمده است: روستای لزور در گذشته و در غیاب وسایل حمل و نقل نوین، یکی از توقفگاه های اصلی در مسیر گذر از جنوب به شمال و بالعکس قرار داشت. این ارتباط از طریق مسیر مال رویی برقرار می شد که میان لزور و روستاهای نشل و ورزنه از توابع بابل وجود داشت. اما پیشرفت صنایع و ورود راه آهن، سرنوشت این روستا را تغییر داد. با افتتاح راه آهن تهران – فیروزکوه، راه جنوب به شمال تغییر مسیر داد و به این ترتیب لزور از مسیر رفت و آمد خارج شد. 📌پژوهش های باستان شناسی، نشانه هایی با قدمتی چندین هزار ساله از سکونت بشر در این منطقه را آشکار کرده است. این نشانه ها از اهمیت دیرپای این منطقه حکایت دارد. از آنجا که عمده ساکنان این منطقه از هستند، این ناحیه از دیرباز با لقب دارالمومنین هم شناخته می شد. 📌علاوه بر این ساکنان این روستا اهمیت فراوانی برای علم آموزی قائل بوده اند و به همین دلیل این روستا جایگاه چندین و چند مکتبخانه هم بوده است. از دیرباز پیشه اصلی مردمان این دیار کشاورزی و دامداری بوده است. به دلیل وجود مراتع و دشت های سرسبز، دامداری این منطقه از رونق خاصی برقرار بوده است. پشتوانه کشاورزی این منطقه رودخانه فرح رود است، که منبع اصلی آب شرب منطقه هم محسوب می شود. عمده محصولات کشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. از دیگر مشاغل پر رونق این منطقه می توان به خیاطی و نجاری هم اشاره کرد. از جمله محله های قدیمی لزور که هنوز هم محل سکونت اهالی روستا است می توان به محله هایی مانند کشک ریز، اوپه، کلاً چین و شجاع خلیل اشاره کرد. مردمان این منطقه به گویش لزوری که یکی از گویش های مازنی است صحبت می کنند. 👈واژه لزور هم در این گویش به معنای « فردی قوی هیکل که بسیار غذا می‌خورد» است. 📌از جمله دلایل قدمت بالای این روستا وجود برج نیمه است. قدمت این برج که متاسفانه تا حد زیادی تخریب شده است، به حدود قرن ۷ یا ۸ هجری باز می گردد. این برج باستانی دلیلی بر قدمت روستای لزور است. از دیگر بناهای باستانی این منطقه می توان به قلعه قل دوش و پل سنگی هم اشاره کرد. 🕌 وجود پر طنین شهدای گرانقدر لزور و همچنین اماکن مذهبی هم می توانند در پی بردن به اسرار شگفت انگیز آن نقش مهمی ایفا کنند. بقاع متبرکه امامزاده معصوم و امام زاده خوشنام در آن حومه شاخص و مورد توجه هستند. در امام زاده خوشنام، بقعه متبرکه ای وجود دارد که بنابر بعضی روایات قدمت آن به قرن ده یا یازده باز می‌گردد. بر طبق اسناد موجود، این امام زاده مدفن بانویی سیده است. 📌از جمله امر پژوهشی در این سامان پرداختن به روستای لزور است که مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ ه.ق است. 📌در هر صورت روستای کهن و پر رمز و راز لزور نیاز به همت جدی پژوهشگران در راستای شناخت عمیق و معرفی آن دارد. بر اساس تحقیقات بعمل آمده در پژوهش ادملاوند خوانش از سند خطی ملانجف لزوری مربوط به سال ۱۱۲۱ قمری می باشد که حکایت از حضور نخبگان فقهی و علمی در آن سامان را دارد. این سند خطی اشاره به شخصیت مطرح بندپی؛ حاجی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن علیه الرحمه مدفن روستای شیخ موسی بندپی شرقی بابل دارد. 🖊بازنگری: ۱۴۰۳/۰۹/۲۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867 https://mrbilit.com/mag/lazoor/#comment-24251 rasekhoon.net/article/amp/show/1641170/ایرانگردی‬" https://rasekhoon.net/article/amp/show/1641170/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C https://firoozkooh.farhang.gov.ir/fa/tarekchai https://www.alibaba.ir/mag/tehran/firuzkuh/lazur-lake/ +📘 گویش فیروزکوه (روستای لزور) اصغر اسفندیار https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۴۱۳۱۱ 💠 [همواره نخبگان و علمای دین، یکی از مهمترین ارکان جامعه دینی و فرهنگ عامه بودند. تبیین نقش سازنده ی عرفا، مبلغین و علمای عامل در سلامت ایمان و دیانت مردم ضرورت دارد. بنحوی که این مقوله منتج به چگونگی شکل‏گیرى انقلاب اسلامى از طریق ابزارهاى جامعه‏پذیرى سیاسى با مدیریت و نقش آفرینی عالمان دین واضح و پذیرفته می شود. جمعیت روحانیت؛ این عالمان دین در کشور ایران همواره به عنوان مجموعه ی تاثیرگذار، راهبر بوده و در این مسیر پایدار و ثابت قدم است. محسن داداش پور باکر] ✍ملا هادی سبزواری فرزند میرزا مهدی در دوران سده ی سیزدهم هجری (۱۲۱۲–۱۲۸۹ هجری قمری) دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف و عارف و شاعر و  فقیه  ایرانی است. 📌ملا هادی سبزواری در سال ۱۲۱۲ ق. در شهر سبزوار به دنیا آمد. پدر او حاج میرزا مهدی از تجار سبزوار و از خیرین آن شهر بود که مسجد و آب انبار متصل به هم واقع در کوچه «حمام حکیم» یکی از آثار به جا مانده از اوست. ملا هادی ۷ ساله بود که پدرش از دنیا رفت و سرپرستی اش را پسر عمه او ملاحسین سبزواری بر عهده گرفت. 📌ملاهادی ۸ سال داشت که به جمع محصلان علوم مقدماتی پیوست و در اوان نوجوانی ادبیات عرب را فراگرفت و در ده سالگی به همراه ملاحسین سبزواری راهی مشهد شده و در حوزه علمیه مشهد مشغول به تحصیل شد. او ده سال در کنار بارگاه امام رضا علیه‌السلام به تحصیل پرداخت. سپس شهرت حکمای اصفهان او را برای تحصیل عرفان و فلسفه به اصفهان کشانید. حضور ملا هادی در حوزه اصفهان از روزی آغاز شد که وی در سفر حج از راه اصفهان گذر می‌کرد و چون هنوز موسم حج نبود مدتی در این شهر اقامت گزید. 📌حکیم ملا هادی با همه شخصیت علمی خویش روح بلندی داشت و زندگی را تنها از دریچه  حکمت و  فلسفه نمی‌نگریست؛ به گونه‌ای که گاهی هم‌صحبتی با فقرا و همنشینی با طبقات دیگر جامعه را مغتنم می‌شمرد. زاهدانه می‌زیست و به اشراف و حتی شخص شاه نیز بی‌توجه بود. 💌عناوین ایشان: علامه دهر، حاجی، خاتم الفلاسفه، اعظم الفلاسفه، فقیه، حکیم سبزواری، استاد الحکما و المتالّهین 🖤وفات: مرحوم حکیم سبزواری در عصر روز ۲۸ ذی الحجه سال ۱۲۸۹ قمری دار فانی را وداع گفت. پیکر مطهر آن عالم فرزانه با شرکت اقشار مختلف مردم سبزوار، تشییع شد و در بیرون دروازه سبزوار به نام دروازه نیشابور (معروف به فلکه زند) مدفون گردید. مرحوم میرزا یوسف فرزند میرزا حسن مستوفی الممالک وزیر اعظم ایران، در سال ۱۳۰۰ قمری آرامگاهی در آنجا احداث نمود که در اطراف صحن آن حجره‌های متعددی برای سکونت زوار ساخته بودند. 📚آثار معروف: وی مجموعه‌ای از منطق، الهیات و طبیعیات، علم النفس و فقه را به صورت منظوم فراهم آورده و آن را شرح کرده است. این کتاب شرح المنظومه نام گرفته است. برخی از آثار ایشان عبارتند از: 👇 اسرار الحکم، النبراس فی اسرار الاساس (منظومه فقه و شرح آن)، حکمت و شرح و حاشیه زدن بر آن، منظومه منطق و شرح آن، الراح القراح، مفتاح الفتاح و مصباح النجاح، رسائل حکیم سبزواری، شرح حدیث علوی، دیوان اشعار، الرحیق 📜این عالم وارسته غزل‌های حکمی و عرفانی سروده است و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد. گلچینی از اشعار عرفاتی ایشان بدین شکل است: شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت بر جگری نیست که نیست موسی ای نیست که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمه‌اندر شجری نیست که نیست گوش «اسرار» شنو نیست وگرنه اسرار برش از عالم معنی خبری نیست که نیست 📚منابع پژوهش: ۱/گلشن ابرار، جلد ۱، زندگی نامه "حاج ملاهادی سبزواری" از سید حسین قریشی. ۲/شرح زندگانی حاج ملا هادی سبزواری، ولی‌الله اسراری، ص۱ ۳/مطلع الشمس، ج ۳، ص ۹۸۴ ۴/دیوان اشعار حاج ملا هادی سبزواری. 🖊: ۱۴۰۳/۰۹/۲۴ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3871 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 🌺 علیه السلام: ((هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.)) 🌸رویکرد مصرف کنندگی علم را باید به رویکرد تولید علم تبدیل کنیم. مقام معظم رهبری الامام خامنه ای مدظله العالی (مدظله‌العالی) 🔻۲۵ آذرماه، روز پژوهش گرامی باد. ✍سپاس بیکران خداوند متعال را که بار دیگر شاهد درک در عرصه ی پژوهشی هستیم و قلم را به یافته ها جانی بیش از معمول تقدیم میشود. 📌قرار گرفتن قلم کهن ز آبای ادملاوند در بین صفوف برتر دوستداران به فرهنگ عامه، تاریخ پژوهان و احراز رتبه ی ارادت مخاطبین پژوهشی به حسب اهتمام و پیگیری های مشهود در استان مازندران و دیگر بلاد که برگ زرین دیگری بر افتخارات این رسانه افزود را ارج می نهیم. 📌تلاش همه ی همکاران، همراهان و دوستداران حوزه ی پژوهش به ویژه گروه‌های محترم خوانش اسناد، اعضای محترم پژوهشگر، همکاران مصاحبه و روابط عمومی پژوهش و سایر همکاران در کسب این اعتماد و اعتبار ارزشمند، شایسته ی تقدیر و سجده ی شکر به درگاه الهی است. 📌بی‌تردید جهت‌گیری سیاست‌های پژوهشی در راستای خوانش اسناد، جمع آوری اسناد از راه مشروع، تقویت فعالیت‌های میدانی گروه‌های داوطلب، بسترساز مجموعه داری و احداث ساختمان اسناد انحصاری و ظرفیت‌های آموزش و نمایشگاههای تخصصی خواهد شد که امید است این چشم انداز با کمک مسئولین، مردم و کارگروههای تخصصی ادملاوند تحقق یابد. 📌حال با عنایت بر اینکه اختصاص یک‌هفته از سال تحت عنوان برای ترویج فرهنگ پژوهشگری و تکریم پژوهشگران کشور، به شان والای امر پژوهش و نیز پژوهشگران اشاره دارد. 📌امروزه سرمایه گذاری در پژوهش از روش های شناخته شده برای توسعه کشورها است. بسیاری از توفیقات به دست آمده در کشور ما نیز مرهون انجام پژوهش ها و فعالیت پژوهشگران می باشد. 📌پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن است. پژوهش راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق های درخشان است. 📌اینجانب محسن داداش پور باکر به مناسبت روز و هفته ی پژوهش، از زحمات محققیقن، نویسندگان و پژوهشگران ، فعال در عرصه ی پژوهش که با روحیه ی جهادی در راستای پیشبرد اهداف متعالی ایران اسلامی بویژه صیانت از تلاش می کنند تشکر کرده و از خداوند متعال توفیقات روزافزون را برای شما نازنینان بی ادعا خواستارم. 🖊 ۱۴۰۳/۰۹/۲۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3873 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟢 📜 🕌 🌍 🌍 [در پژوهش آقای سیدمهدی بیژنی حاجی فکچالی مقیم قم آمده است:] 👇👇 📝سید مهدی بیژنی حاجی: 🔲قسمت اول یکی از شخصیت های بزرگ و کهن حاجی تبار کیا (بنا به تاریخ شفاهی متواتر طایفه) حاجی شیخ موسی حاجی است و بنا بر شواهد نسب نامه شناسی احتمالا در قرن هشتم هجری می زیست، داستان شاگردی مستقیم ایشان نزد حضرت امام صادق علیه السلام یک افسانه است و او هم عصر امام علیه السلام نبود، این داستان از آنجا نشأت می گیرد که او چون عموزاده اش سیدعلی کیا [علیه الرحمه] مدفون در لفور ملا و منشأ تبلیغ دین شیعه ی جعفری اثنی عشری در منطقه بود. 📌پسوند حاجی در نام اکثر اجداد و بزرگانمان هم به این خاطر بود که آنها حمله دار منطقه بودند و اگر اهالی بندپی و لفور می خواستند جهت سفر زیارتی به عتبات و مکه بروند به آنها مراجعه می کردند و راه اندازی کاروان عتبات قرن ها از فعالیت طایفه ی ما بود و آخرین فردی که برایم از سفر زیارتی اش با پای پیاده گفت مادربزرگم مرحومه حاجیه خانم گلین گرجی نشلی (متوفی ۱۳۵۹ شمسی) فرزند مرحوم آیت الله ملا مهدی گرجی نشلی بود که مفصل است. 📌بنا به نقل حضرت علامه جلالی بحرالعلوم نسابه از پژوهشکده ی حج و زیارت و دانشنامه بزرگ بقاع متبرکه، افرادی که حمله دار بودند در مازندران با پسوند حاجی شناخته می شدند. 📌اگر پا را از طایفه ی ام در بندپی فراتر بگذاریم، حدود سه دهه قبل بزرگان طایفه ی کریمی آلاشتی که از عموزادگان ما هستند بیان می کردند امامزاده حاجی آلاشت، یکی از اجداد برخی حاجی تباران علوی تبار است و بعضی گفته اند نامش سید علی است، در پرونده ی این امامزاده در اوقاف خواندم او یکی سادات بلند مرتبه ی مربوط به قبل از قرن نهم بوده که اجدادش به جهت حفظ جانشان سیادتشان را مخفی نموده اند. 🔲قسمت دوم: مردم آلاشت می گویند او برادر شیخ موسی است و حتی در کتب عامه شناسی آنجا چون کتاب افسانه های سوادکوه دکتر فریده ی یوسفی مدیر نشر شلفین و کتاب دو جلدی فرهنگ مردم سوادکوه نوشته ی دکتر کیوان پهلوان به این برادری اشاره شده است, در کتاب تاریخ بندپی هم به برادر دیگر ایشان بنام درویش یوسف اشاره شده که طبق تاریخ شفاهی نقلی نزد من او در انتهای حاجیکلای تاریخی آمل (یعنی اگر مستقیم از فکچال به سمت زرگرشهر بروید) می زیست، که جایی میان محدوده ی بندپی، لاله آباد و دشت سر می باشد، اگر کسی در منطقه مزار درویش یوسف یا امامزاده یوسف می شناسد به من اطلاع دهد تا تحقیقاتم را گسترش دهم. 📌تعدادی از اهالی غیر حاجی تبار فیروجاه بخاطر مجاورت و علاقه مندی خالصانه ی اجدادشان به حاجی شیخ موسی حاجی، پسوند حاجی را در انتهای فامیلی شان دارند که به طایفه ی ما مرتبط نیستند ولی حاجی تباران لفور، بابلکنار و هراز چون: گنج کلا، گنج افروز، چهره، رزکه، بوالقلم و... با ما از یک ریشه اند. 📌در گذشته چون تلاش بسیاری جهت یافتن حلقه های مفقوده ی نسب نامه ی اجداد و امامزادگان طایفه ی ما توسط افراد غیر متخصص صورت گرفت نهایتاً عنوان شد طایفه و حاجی شیخ موسی [علیه الرحمه] سید نیست ولی بسیاری دیگر او را امامزاده دانسته و خالصانه زیارتش می کردند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟢 📜 🕌 🌍 🌍 [در پژوهش آقای سیدمهدی بیژنی حاجی فکچالی مقیم قم آمده است:] 👇👇 🔲قسمت سوم: تمام حاجی تباران کیا که از طایفه ی ملا یا همان ملاخیل و ابوخیل بحساب می آیند معتقدند از نسل یک علوی مهاجر به مازندران بنام ابومحمد هستند، این مطلب در کتب فرهنگ عامه ی متعدد مازندران هم منعکس شده که من دارم، علامه بحرالعلوم در کتاب زین الدین مهدی به استناد نسب نامه های تاریخی، حاجی تباران و آل کی و کیا را از نسل پسر امامزاده سید مهدی زین الدین مدفون در سمنان می داند که به مازندران مهاجرت کرده اند، بطور مثال سید کمال الدین کیا نوه ی مهدی زین الدین در نفت چال مزار دارد و پسر او هم سید علی کیا سلطان در شاه کلا و... در کتب انساب پسر سید مهدی زین الدین، ابو محمد حسن کیاکی ذکر شده و این حسن بنا به دلایل مفصل و مستند، امامزاده حسن بالای بندپی بوده که جد تمام طایفه و تعداد زیادی از امامزادگان منطقه است، کهن ترین آیین سنتی مازندران که آیین (دعوت) و مراسم ۲۶ عید ماه و... است در امامزاده حسن [علیه الذحمه] چسبیده به بندپی برگزار می شود و بنا به اسناد مراتع آن محدوده از املاک اجدادی حاجی تباران بود بطور مثال حاجی علیجان چراتی حاجی که جد اهالی سادات گنج کلاست و از نسل میرزا محمد مقیم فکچالی بود آنها را وقف کرد.... 📌پس در نتیجه امامزاده حسن [علیه الرحمه] جد شیخ موسی [علیه الرحمه] هم هست، شیخ موسی فرزندی نداشت و در نزدیکی مادرش و امامزاده سید عبدالله [علیه الرحمه] بخاک سپرده شد، او مراتع گسترده و اجدادیش را عام کرد و بسیار از اهالی منطقه شاکرِ خوردن نان این سفره اند. 🔲قسمت چهارم: در بالا عرض شد، نقل فراگیر این است که حاجی شیخ موسی [علیه الرحمه] ییلاقات بندپی شرق که منتهی به لفور می شود را وقف عام نمود، اسنادی تاریخی در نزد ذی نفعان وجود دارد که به نوعی این املاک وقفی را تایید و یا تقسیم کرده و طوایفی آنرا بر عهده دارند، این طوایف چون ذینفع هستند اسنادشان را حراست کرده و به احدی نشان نمی دهند، بنا به گواهی دوستی پژوهشگر در دادگاه هم بابت اختلافات ملکی مرتبط اخیراً پرونده ای مفتوح بود، بنا به پیگیری بسیار زیاد دوست عزیزم جناب آقای در منطقه به دو سند تاریخی برخوردیم که اولی به تاریخ ۱۰۱۸ قمری بوده که شیخ موسی [علیه الرحمه] در آن تاریخ در قید حیات نبود او چنین معرفی شد: 《مرحوم آقا شیخ موسی بن فیض الله بن علی》 و در سند دومی به تاریخ ۸۴۱ قمری هم آقا شیخ موسی [علیه الرحمه] دارای مزار بود اینگونه معرفی شده است: 《موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن.》 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹ 🌸 📑 | 💠 📜 🔲 📜گزارش ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری 📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی 🔎پژوهش ادامه دارد... 📑در بخشی از نوشته های وی آمده است: {{...در وصف [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری. زمین را به شریعت گسترد و پریجان [] را همت ز جان روحانی امر کرد...[ناخوانا]. بسم الله الرحمن الرحیم الله القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] [پرمینا] [اون کنار] [سیجج] [درکامیان] اقریب [چاچلل] [سبزه خامن] [کلارزمین=کرازمین ] [ویتله] [سرجیکلا] [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا] خمسه قرار تیول محمدعلی ولد ابراهیم باشلق [ شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 📌نکته ۱: نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۱) 📜علما و روحانیون باکر | ادملا از صفویه تا عصر پهلوی 🔲علمای باکر: مستندات حضور و فعالیت علمای باکر در ادملا: 🕌: 🟢 بن اسکندر 🟢 بن رضی ادملا الف)ملاآقابابابیک باکر در حاشیه کتاب خطی مرحوم ملاشاه بابا باکر می نویسد: «هو الله سبحانه تعالی الحکیم. در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرااعلام بودند. رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند. وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمل نهاد صفربیک باکر امر به سنت کرد و از آن وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند...» | کتاب اسناد بارفروش، از صفویه تا پهلوی، حامد ابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول، بهار ۱۴۰۳،صص ۳۱۳،۳۱۴ ب)در بخشی از کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد در سنه ۱۳۴۱ق آمده است: «ده تن و مخلصین ائمه هدی ده ملا بندپی با فوجی از جماعت باکر...بهر تعظیم و تعزیه یوم السابع محرم الحرام سنه ۱۲۷۱ ق سنت سلام و ارادت خالصانه به مزار کثیرالانوار شاه علی خادم الفقرا حاضر آمدند...»| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۴ ج)نقش علما در آئین و رخدادها در ادملا: ملااسماعیل باکر [۲۱ محرم ۱۲۱۹ ق] می‌نویسد: «...چهار تن و اطهر نفس اسباب آب طاهر به زمزم نشان از جوی جاریه نیای باکر روآر چادرکا به چهار دلو فرصت و رخصت دادند تا محرم و صفر سنه جاریه پسندیده نظر آید.» | ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۱ د)مزار علمای باکر: ۱/ادملا: قبرستان های امامزاده سیدیحیی رضی، پادشاه علی مرعشی و پیت قبرستان ۲/قبرستان مزار سیده میرمریم حسنی کرازمین بندپی ۳/قبرستان محله پاشا امیر بندپی ۴/قبرستان باکرده انندسواده کوه ۵/قبرستان خِرنوای [خرم آباد] باکر دودانگه ساری ۶/قبرستان باکرکلا بابل ۷/قبرستان باکرمحله گرگان ۸/قبرستان وادی السلام اعراق ۹/قبرستان روستای هلی کتی آمل ۱۰/شهرستان قزوین و .... 📌نکته: شوربختانه مزار علمای باکر بصورت دقیق واضح و معین نیستند. ۱/: مدفن پیت قبرستان ادملا|فاقد اطلاعات | فرزندش ملا اسماعیل باکر از علمای به نام و موثر در بندپی و ادملا بود.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹ و ۳۳ ۲// بن ملامحمدباکر: متوفای سنه ۱۲۶۴ ق | اثر خطی وی در شش نسخه اصیل مربوط به ۲۱ محرم الحرام سنه ۱۲۱۹ ق میباشد که در ید مرحوم حسین باکری بن سلمان باکر ادملایی بوده و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۱۲ رویت و خوانش شد.| در کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد از او یاد کرده است.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹،۱۱،۱۲،۳۳ ۳/ بن گرشاسب باکر: فاقد اطلاعات | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۴/ بن جمال باکر: وی به مدت ۹ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او مدفن کرازمین بندپی شرقی بابل است. | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۵/ بن اسکندر باکر: متولی برجسته مزار پادشاه علی مرعشی ادملا و مدفن در همین بقعه اما محدوده قبرش نامشخص است| معروف به درویش فتح الله| امین ادملا| وی به مدت ۱۷ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او اما ۹ سال در یزد اقامت داشت و با دو همسر یزدی و اصفهانی خویش به زادگاهش ادملا بازگشت. | مدفن کربلا معلی می باشد.| بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۲) ۶/ بن درویش عباس باکر: فاقد اطلاعات | محل تدفین قبرستان امامزاده یحیی ادملا | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۷/ بن حاجی آقالر باکر ادملائی: نام و سجع مهرش در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز در حدود ۱۱۲۹ ق بعنوان سجلات مشهود است. (کتاب پادشاه امیر، معرفی امازاده سیدنطام الدین بندپی بابل، نبی اله باقری زاد گنجی، چاپ اول، تهران ۱۳۹۳، صص ۱۲۲ و ۱۲۳) شجره نامه: ملامحمدفاضل باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک (اول) بن نامدارخان بن خان داش خان بن جانبرار خان بن فرج خان بن میرعلی خان بن میرزا آقاخان باکر بن جانقلی داش بن رخش سوار قلیخان باکر بن بابا کریم باکر بن غفران پناه علیشاه باکر | وی در برخی اسناد فاضل باکر و در تعدای از اسناد به نام محمدرضا باکر شهرت و ثبت شده است. | فرزندش ملا احمد باکر از روحانیون باسواد منطقه بوده است. | این عالم برجسته بندپی به اتفاق برادرش بمدت ۱۱ سال در نجف مشغول به تحصیل بوده اند. | وی از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بود بنحوی که از او بعنوان «معتمد» نام می بردند. | فعالیت در مدرسه ی علمیه پاشاامیر، اظهار نظر در امورات دراویش بارگاه حضرت سید نظام الدین علیه الرحمه ، حل دعاوی، ایجاد مکتب خانه در ادملا ، تعلیم و تبلیغ احکام دین در ادملا و منطقه و... از جمله فعالیت های ایشان بود. | وی متوفای سنه ۱۱۴۱ قمری و مدفن امامزاده سیدیحیی رضی ادملا می باشد ولی احدی از مکان دقیق مزار ایشان مطلع نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷ ۸/ بن حاجی آقالر باکر ادملایی: وی برادر ملامحمدفاضل باکر است که جماعت باکر آنان را دوقلو بر می شمارند. | وی به همراه برادرش به مدت یازده سال در حوزه های علمیه ی اعراق مشغول به تحصیل بوده و حتی تدریس نیز می نمود. | متوفای سال ۱۱۳۲ قمری و مدفن در قبرستان پادشاه علی مرعشی ادملا در محلی موسوم به شهر اما مزارش مشخص نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷ ۹/ بن میرزاآقا باکر ادملائی: نام وی در ابتدای کتاب خطی ملاشاه بابابیک باکر بصورت حاشیه نویسی چنین نامیده است: «تاریخ تولد جان عموی محمد شفیع باکر طول الله عمره ... [ناخوانا] در یوم جمعه بیست دوم محرم الحرام فی شهور سنه ۱۲۵۹ ق» همچنین در ذیل این متن نوشته شده است: «تاریخ مرحوم شدن جناب آقا میرزا شفیع جنت مکان در شب دوشنبه پنجم شهر شعبان سنه ۱۳۳۲ ق» | وی مدت ۱۲ سال مقیم باکرمحله گرگان بوده است. | مدفن قبرستان امامزاده سیدنظام الدین پاشاامیر بندپی ولی مزارش معین نیست.| فرزندش آخوند ملااسماعیل باکر از علمای باکر بود. | شجره نامه: ملامحمدشفیع باکر بن میرزاآقا بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲ ، محسن داداش پور باکر ص ۵۷ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۴) ۱۰/ بن میرزاآقا باکر ادملائی: شجره نامه: آخوند ملاعلی باکر فرزند میرزا آقا باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | وی واقف زمین تکیه ی امام حسین علیه السلام در ادملا می باشد. | ملا علی باکر از جمله عالم برجسته، خلاق بوده که توانست در ادملا در منزل و تکیه ی محل اقدام به آموزش قرآن و احکام شریعت نماید. از جمله شاگردان او اما میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار [صدراعظم دولت قاجار] بود که در زمان حضور آقامحمدخان قاجار در قریه ادملا توسط ایشان به حضورش معرفی گردید. | وی به رسم اجدادش متولی امور بقاع متبرکه ی ادملا بود.|در سرودن شعر مهارت داشت و دارای خط خوش بود.| این شخصیت وارسته در تولید زنبور عسل، کشت برنج، دامداری خوش روزی و مهارت کافی داشته است. | ملاعلی باکر در ترویج دین بویژه آیین در ایام محرم و صفر سرآمد و پیشکار بوده است.| حسب نذر مرحوم ملا شاه بابابیک باکر اول [تهیه و اهدا سدر و کافور و کفن] کلیه ی امور غسل و تکفین و تدفین مردگان جماعت باکر به عهده ی ایشان بود که او در انجام آن ممتاز و متعهد بوده است.| وی متوفای سنه ۱۲۰۷ ق و در ضلع جنوبی مزار امامزاده یحیی رضی ره ادملا به خاک سپرده شد. امروزه قبر ایشان بصورت دقیق مشخص نیست. | وی برادر ملامحمدشفیع باکر و پدر ملاشاه بابابیک باکر دوم است که نوه اش نیز نیز از علمای جماعت باکر بود. | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر ، ص۵۷ | در سند خطی ملاآقابابابیک باکر در چهارم محرم سنه ۱۲۲۲ ق آمده است: «...چهار مِن روغن دروازه تکیه ملاعلی باکر» | فرامرز عمران به نقل از کتاب التاریخ العزا الحسین ع فی بلوک البندپی می نویسد: «در تکیه ی بسیار قدیمی ادملا صندوق چوبی قرار دارد که بر آن چنین حک شده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ بِه نَحمده و نستعین إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. اللهم اغفرلنا. راقم الحروف ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر عن بطن حاجی آقالر» | همچنین در همین کتاب آمده است: «اعیان و معارف بن پی و سوات کوه چون چندی از تبعید کیومرث و قشونش به... اده ملا و....به حکنی قاطع فی سنه ۱۱۹۴ ق ملاسلمان عابد و ملاعلی باکر و ملا کاظم قزومچاهی و ملاسهراب باکر و ملاعلاالدین بارفروش و ملاصادق لفوری و ملاعلی پرجایی و میرزااحمد عمران و میرزامحمودملکشاه ... سر جهاد بر آن خبیث نهادند...» | در طومار وقفنامه سنه شش محرم ۱۲۰۱ قمری روستای ادملا آمده است: «بعدالحمد و الصلواه نظر به خط و ختم رضوان جایگاه قدوسی الصفات ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر بن عزت آثار حاجی آقالر باکر ادملا ...»| ک خطی انجام نامه محسن، ص ۱۲،۱۳،۱۶،۴۰،۶۳ ۱۱/: وی متوفای ۱۱۶۷ ق و مدفن جوار بقعه سیده میرمریم در ییلاق کرازمین بندپی شرقی بابل است.| مزارش مشخص نیست. | این سید بزرگوار عموی ناتنی سیده میر مریم محسوب می شود.| این عالم وارسته مورد توجه و احترام خاص جماعت باکر بوده است بگونه ای که در تصمیمات کوچک و بزرگ خانوادگی و اجتماعی از ایشان مشورت می گرفتند.| از این عالم فرهیخته یک نسخه کتاب خطی با محتوای چهارده معصوم علیهم السلام باقی مانده است. شوربختانه ابتدا و انتهای کتاب امحاشده و تنها در یک صفحه سجع مهر آن عالم مندرج است. | در سند خطی رجب ۱۱۴۷ آمده است: «عالیجناب مقدس القاب حقایق و معارف اکتساب سلاله السادات العظام آقامیر سید محمدادملایی که از هر جهت خالص عیار و همه نوع عمل رجا و وثوق و توجهات شرعیه اهالی بندپی...[ناخوانا] جماعت باکر...[ناخوانا] به هیچ وجه علف چرا کلارزمین ممانعت نکرده و امر به...» | ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۶ و ۹۷ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇