لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ و الذینهم فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لا یُجاوِرُونَکَ فِیها إِلَّا قَلِیلًا{احزاب60}
«مرجفون» از ماده ارجاف به معنى اشاعه اباطیل به منظور غمگین ساختن دیگران است، و اصل ارجاف به معنى اضطراب و تزلزل است، و از آنجا که شایعات باطل ایجاد اضطراب عمومى مى کند این واژه به آن اطلاق شده است
«نغرینک» از ماده اغراء به معنى دعوت به انجام کار یاد گرفتن چیزى توأم با تشویق و تحریض است
@BALAGH69
نخست منافقین بودند که با توطئه هاى ضد اسلامى براى براندازى اسلام مى کوشیدند
دوم اراذل و اوباش که قرآن از آنها تعبیر به بیماردلان کرده (الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ) همانگونه که این تعبیر در آیه ۳۲ همین سوره احزاب در مورد افراد هوسباز و شهوتران نیز آمده است «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ: اى همسران پیامبر هنگامى که سخن مى گوئید با نرمش سخن مگویید مبادا بیماردلان در شما طمع کنند»
گروه سوم کسانى بودند که پخش شایعات در مدینه مخصوصا به هنگامى که پیامبر (ص) و ارتش اسلام به غزوات مى رفتند به تضعیف روحیه بازماندگان مى پرداختند، و خبرهاى دروغین از شکست پیامبر (ص) و مؤمنین مى دادند، و به گفته بعضى از مفسران این گروه همان یهود بودند
@BALAGH69
و به این ترتیب هر سه گروه را قرآن مورد تهدید شدید قرار داده است.
این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که برنامه هاى تخریبى سه گانه فوق همگى کار منافقان بوده و جدا ساختن آنها از یکدیگر جداسازى اوصاف است نه اشخاص.
به هر حال قرآن مى گوید: اگر اینها به اعمال زشت و ننگین خود ادامه دهند دستور حمله عمومى و یورش به آنها را صادر خواهیم کرد، تا با یک حرکت مردمى مؤمنان، همه را از مدینه ریشه کن سازیم، و آنها نتوانند دیگر در این شهر بمانند.
و هنگامى که از این شهر رانده شدند و از تحت حمایت حکومت اسلامى طرد گشتند هر کجا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید! (مَلْعُونِینَ أَیْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلًا)
@BALAGH69
شايعه، خبري دروغين است که به راحتي در جامعه جريان مي يابد و باعث تبيين واقعيت به صورتي دگرگون مي شود و بيشتر درباره برجستگان و خواص جامعه صورت مي گيرد
همچنين از شايعه در جنگ نرم و جنگ هاي رواني بسيار استفاده مي شود
دو اصل اهميت و ابهام، محورهاي اصلي پديد آمدن شايعه اند
به عبارت ديگر اصولا شايعه نسبت به اموري صورت مي گيرد که از حساسيت بالايي براي مخاطب برخوردار باشد و همين حساسيت و ابهام، زمينه گسترش آن را فراهم مي آورد
@BALAGH69
شايعه داراي انواع گوناگون است از جمله:
1- شايعات عليه شخصيت رسول خدا (ص) با عناوين
الف: شايعه شاعر، مجنون، ساحر، مسحور و دروغ گو
ب) شايعه خيانت
ج) شايعه بي عدالتي
د) شايعه سادگي و زودباوري پيامبر (ص) است.
2- شايعات عليه خانواده پيامبر (ص) (ناموسي و اخلاقي) که در داستان افک مطرح است
3- شايعات مرتبط با اصول امنيتي جامعه (شايعات نظامي، اجتماعي، سياسي) که اغلب توسط افراد ساده لوح و ضعيف الايمان، تحت تاثير سخنان منافقان منتشر مي شد
که بيشتر حاوي اخبار مربوط به جنگ هاست که از جمله آن ها شايعات در جنگ احد (شايعه شهادت پيامبر (ص))،
جنگ تبوک (شايعه شکست سپاه اسلام) و جنگ احزاب را مي توان ذکر کرد.
@BALAGH69
طول عمر شایعه:
عمر شایعه نیز با توجه به محتوا و موضوع آن متفاوت است
شایعاتی که طول عمر مشخص دارند: مثلا در انتخاب وزرا، تا زمانی که وزیران معرفی نشوند، عمر شایعه پایدار است
گاهی طول عمر شایعه تمدیدپذیر میشود؛یعنی در موضوعات اجتماعی شرایط برای تمدید شایعه خود به خود به وجود میآید. مثال: زمانی که یک وزیر رای نیاورد.
شایعاتی که طول عمر ثابت ندارند: شایعاتی که به شکل متناوب شروع و ادامه مییابند
وضعیت ثابت ندارند مثل: گرانی و یا اتفاقاتی که یک باره و دفعتا روی میدهد
وضعیت ثابت ندارند؛ ترور و زلزله.
به هر حال شایعه همیشه دروغ نیست و همیشه داستان بدخواهانه ای را شامل نمی شود. ممکن است شایعه سبب درز کردن اطلاعات گردد، بویژه در زمان جنگ، یعنی زمانی که کنترل اطلاعات نظامی از جهت امنیت ملی کشور ضروری است
@BALAGH69
در زیارت آل یاسین میخوانیم:
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ{ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ }
در زیارت اربعین آمده است: {اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة}
پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ویژگی های ماه مبارک رمضان:
«قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»
از اعمال شب های قدر زیارت سیدالشهداءاست
مقدرات ما می بایست درشب قدر به تایید وامضای امام صاحب العصر والزمان صلوات الله علیه برسد...
👈 دورههای خانگی قرآن باید احیا شود
🔻 رهبرانقلاب، هماکنون در پایان در محفل انس با قرآن:
🔹️ یکی از کارهایی که خیلی مهم است این است که #جلسات_قرآن را زیاد کنیم.
🔸️ در گذشته، آن زمانی که ما بودیم در عرصه و میدیدیم، توجه قرآنی یک هزارم الان هم نبود، اما بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که یکی از آنها، همین دورههای #خانگی قرآن بود.
👈 مساجد را #پایگاه_قرآن قرار بدهید. دو جور میشود [این کار را کرد]؛ یکی این که دور هم جمع بشوند و اساتید تذکرات را بگویند؛ یکی هم این که جمع بشوند و یک نفر برود بالای منبر و بخواند.
🔺️ این کار البته کمکم معمول شده؛ من واقعاً کاری که در ماه رمضانها در مشهد و قم و ... راه افتاده که یک جزء را همه میخوانند، واقعا لذت میبرم. این حرکت که از قم هم شروع شد خیلی کار خوبی است. این بایستی در مساجد مختلف در طول سال تکرار بشود. مساجد گوناگون پایگاه های قرآن باشند. یک نفر قرآن بخواند، و به #ترجمه هم نگاه کنید. ۹۸/۲/۱۶
💻 @Khamenei_ir
محتوای ماه رمضان
ارائه در #سروش و #ایتاء
@BALAGH69
نکته قرآنی جزء2
سوره مبارکه البقرة آیه ۲۴۹
فَلَمّا فَصَلَ طالوتُ بِالجُنودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبتَليكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنهُ فَلَيسَ مِنّي وَمَن لَم يَطعَمهُ فَإِنَّهُ مِنّي إِلّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبوا مِنهُ إِلّا قَليلًا مِنهُم ۚ فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَالَّذينَ آمَنوا مَعَهُ قالوا لا طاقَةَ لَنَا اليَومَ بِجالوتَ وَجُنودِهِ ۚ قالَ الَّذينَ يَظُنّونَ أَنَّهُم مُلاقُو اللَّهِ كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ
اوصاف یاران طالوت در جنگ با جالوت
امام باقر (علیه السلام) در ضمن حدیثى فرمودند: آن عده قلیلى که در داستان طالوت از آب نهر ننوشیدند سیصد و سیزده نفر بودند. پس لشگر طالوت دو طائفه شدند:
یک عده آن هایى که با مشت خود از آب نهر نوشیدند و عده دیگر آن هایى که ننوشیدند. همین که در برابر لشگر جالوت قرار گرفتند،
آن هایى که آب نهر را نوشیده بودند گفتند: «لا طاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ» و آن هایى که از آن ننوشیدند گفتند: نکَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ».
علامه طباطبایی: اینکه باقى ماندگان با طالوت سیصد و سیزده نفر و به عدد مجاهدین در جنگ بدر بودند، مطلبى است که روایات بسیارى از طرق خاصه و عامه بر طبقش وارد شده است.
اینکه گویندگان (لا طاقَةَ لَنَا ...) آن هایى بودند که مشتى آب نوشیدند
و گویندگان (کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً ...) آن هایى بودند که اصلا آب ننوشیدند، ممکن است از نحوه استثنا در آیه (البته بنا بر آن بیانى که ما در معناى استثنا کردیم) استفاده کرد
در روایات متعدد ساختن کشتی به عنوان امتحانی دیگر برای قوم نوح مطرح شده است
در این روایات که علامه مجلسی در کتاب تاریخ پیامبران جمع آوری کرده است آمده است که از زمان دستور خداوند به نوح(ع) برای ساختن کشتی تا وقوع عذاب الهی حدود ۵۰ سال طول کشید و در این مدت حضرت نوح(ع) حدودا ده مرتبه مامور به کاشتن درخت از هستههای درختهای قبلی شد تا چوب مورد نیاز ساخت کشتی تامین شود
در این مدت اصحاب او سه فرقه شدند برخی مرتد شدند، برخی منافق و برخی نیز به ایمان خود باقی ماندند و به نوح میگفتند که ما به پیامبری و راستگویی تو ایمان داریم هر چند در وعده الهی برای عذاب کافران تاخیر بیافتد
@BALAGH69
عزيزان من!
ما از حصر اقتصادي نمي ترسيم،
ما از دخالت نظامي نمي ترسيم،
آن چيزي كه ما را مي ترساند وابستگي فرهنگي است ،
ما از دانشگاه استعماري مي ترسيم كه جوان هاي ما را آن طور تربيت كنند كه خدمت غرب بكنند،
ما از دانشگاهي مي ترسيم كه آن طور جوان هاي ما را تربيت كنند كه خدمت به كمونيسم كنند.
ما مي خواهيم كه دانشگاه ما مثل اشخاصي كه (بعضي از اين اشخاصي كه) اشكال به اين مساله كردند، نباشند
اينها نمي فهمند معناي استقلال و معناي اسلاميت دانشگاه را.
معني اسلامي شدن دانشگاه اين است كه استقلال پيدا كند و خودش را از غرب جدا كند و خودش را از وابستگي به شرق جدا كند و يك مملكت مستقل، يك دانشگاه مستقل، يك فرهنگ مستقل داشته باشيم.
از بيانات امام خميني (ره) در جمع دانشجويان عضو انجمن اسلامي و سازمان هاي دانشجويان مسلمان دانشگاه هاي سراسر كشور و گروهي از مردم تهران
1/2/1359
@BALAGH69