✍️ یادداشت
📌 حق انتخاب کودک و تربیت دینی
🔹 بیش از هر شخص دیگری، این پدر و مادر هستند که در تربیت کودک نقش دارند. اگر والدین باورهای دینی داشته باشند، کودک براساس همان باورها رشد میکند.
🔸 آیا پدر و مادر با رفتارهایشان، حقوق کودک را نقض نمیکنند؟ بهتر نیست بگذاریم کودک در فضای آزاد و بدون هیچگونه عامل خارجی خودش تصمیم بگیرد؟ چرا باید والدین مذهبی، تفکرات دینی خود را به یک انسان دیگر تحمیل کنند؟
🔹 از کسانی که این پرسشها را مطرح میکنند؛ باید پرسید مگر والدین غیرمذهبی کار دیگری میکنند؟ آنها کودک را به خاطر کارهایی که به نظرشان غلط است، تنبیه و به خاطر کارهایی که فکر میکنند درست است، تشویق نمیکنند؟ آیا والدین غیرمذهبی قبل از ثبت نام فرزندشان در مهد کودک، با او در مورد تفکرات مدیر و مربیان مهد صحبت میکنند و از او میخواهند که نظر خودش را در این باره بگوید؟
🔸 بیگمان هر خانوادهای، فرهنگ و آداب و رسومی دارد که بر پایه عقاید و باورهایی شکل گرفته است. فرهنگ را نمیتوان از انسانها جدا کرد، تقریبا میتوان گفت در جهان، انسانِ بیفرهنگ نداریم؛ حتی بومیان جنگلهای آمازون نیز باورهایی دارند که براساس آنها، از آداب و رسومی خاصی در زندگی پیروی میکنند.
🔹 محیطی که در آن فرهنگی شکل نگرفته باشد و انسانها بدون هیچ باوری زندگی کنند، وجود ندارد. بنابراین از آنجا که چنین محیطی یافت نمیشود، این ادعا که باید کودکان را به دور از هر باور و اعتقادی بزرگ کرد، سخنی پوچ و باطل است. که فقط برای دیده شدن در فضای مجازی و جذب دنبالکننده به کار میرود.
🔸 قراردادهای بینالمللی والدین را بیش از هر کس دیگری مسئول تربیت کودک میدانند. در بند ۳ ماده ۲۶ کنوانسیون حقوق کودک آمده است: «حق تقدم در انتخاب نوع آموزش فرزندان با والدین است.» همچنین بر اساس بند ۱ ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر، «والدین یا قیم قانونی، مسؤولیت اصلی برای رشد و پیشرفت کودک را برعهده دارند.» به تازگی در کشور پرو نیز حق آموزش مذهبی برای والدین به رسمیت شناخته شده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210516
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #حقوق_کودکان
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✍️ یادداشت
📌 نقش امام باقر علیهالسلام در نجات شیعیان از انحرافات علمی
🔹 بعد از شهادت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به خاطر ممنوعیت نشر احادیث پیامبر و به حاشیه رانده شدن اهل بیت علیهمالسلام، ائمه فرصت کمی برای تبیین صحیح احکام اسلامی داشتند. این موضوع موجب شده بود که مسلمانان در بسیاری از احکام دچار انحراف شوند و بر خلاف آن چه پیامبر رفتار میکرد، عمل کنند.
🔸 در چنین فضایی شیعیان به سختی به ائمه دسترسی داشتند و برای آگاهی از احکام صحیح اسلام دچار مشکل بودند.
🔹 در دوران امامت امام باقر علیهالسلام فرصت مناسبی ایجاد شد تا حضرت بتوانند نشر احکام صحیح اسلامی را با وسعت و گستردگی بیشتری دنبال کنند.
🔸 امام صادق علیهالسلام دربارهی خدمت ارزشمند پدر بزرگوار خود و نقش امام باقر علیهالسلام در احیاء احکام اسلامی می فرمایند: «شيعيان پيش از ابو جعفر مناسك حج و حلال و حرام خود را نمیدانستند؛ چون ابوجعفر آمد، درِ علم را گشود و مناسك حج و حلال و حرام مردم را بيان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شيعیان به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام) خود، محتاج شيعه گشتند.»
🔹 عدهای از این حدیث، سوء استفاده کرده، میگویند شیعه پیش از امام باقرعلیهالسلام به احکام اسلامی عمل نمیکردند و از آن آگاهی نداشتند. با این توضیحاتی که دادیم روشن گردید منظور این حدیث بیاطلاعی شیعه یا عدم عمل آنها به مراسم حج نیست. ائمه علیهمالسلام و یاران ایشان همواره احکام اسلامی را رعایت میکردند؛ اما همانطور که بیان شد، به خاطر عدم دسترسی آسان به ائمه علیهمالسلام گاهی اوقات شیعیان نیز مانند عامه مسلمانان در عمل به دستورات شریعت دچار اشتباه میشدند.
🔸 امام باقر و پس از ایشان امام صادق علیهماالسلام با فرصتی که برایشان ایجاد شد، توانستند شیعه را از انحراف علمی که بعد از پیامبر ایجاد شده بود، نجات بخشند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210309
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #امام_باقر_علیه_السلام
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 تقیه اهلبیت؛ برای حفظ جان شیعیان
🔷 ائمه علیهم السلام حتی در جایی که مخالفان هم نبودند، در یک مسأله حکم های متعدد می گفتند.
🔶 پاسخ متفاوت به یک پرسش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ همانند تفاوت در درک و ظرفیت مخاطبان و شرایط فردی و اجتماعی سوال کننده و اغراضی که می توانند داشته باشند و... که همه این موارد نقشی مؤثر در نوع پاسخ به مخاطب دارند.
🔶 از مهم ترین دلایلی که در برخی روایات وارد شده، بیان احکام متفاوت، برای حفظ جان شیعیان بوده است؛ چراکه دشمنان و حکومت در آن روزها نسبت به شیعیان بسیار سخت گیر بودند و شیعیان پیوسته برای حفظ جان خویش مجبور به تقیه بودند.
🔷 تقیه در مذهب شیعه جایگاه ویژه ای داشته و ائمه معصوم علیهم السلام نیز بعد از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از طرف حکومت و مخالفان همیشه در حال تقیه بودند و اهمیت آن انکار شدنی نیست.
🔶 شرایط خفقان شدید حاکم بر ائمه و شیعیان در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس، باعث می شد تا ائمه و شیعیان برای حفظ جان خویش و شیعیان دست به تقیه بزنند؛ گاهی حتی هم رأی بودن شیعیان باعث شناسایی و کشته شدن آن ها می شد و چاره ای جز اختلاف در نقل احکام برای حفظ جان شیعیان وجود نداشت.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210778
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #تقیه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 شجاعت پیامبر اکرم
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 كنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ.
🔹 هرگاه آتش جنگ، سخت شعله ور مى شد ما به رسول خدا صلي اله عليه و آله پناه مى برديم ودر آن هنگام هيچ يك از ما به دشمن از او نزديكتر نبود!
📚 حکمت 9-260 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠ماهر و کاربلد باش!
🔹زمانهای قدیم وقتی مدرسه بچهها تموم میشد و وارد تعطیلات میشدن، اونها رو میفرستادن سر یه کاری تا در کنار درس خوندن یه مهارت و حرفه ای هم یاد بگیرن اینجوری هم یه سرگرمی داشتن، هم تعطیلاتشون رو بیهوده نمیگذروندن.
🔸مثلا دخترها رو میفرستادن تا خیاطی و قالیبافی یاد بگیرن، پسرها رو هم میذاشتن کنار دست یه اوستا کارِ تعمیراتی، بنّای ساختمون و یا هر شغل دیگهای تا کلی مهارت جدید یاد بگیرن. در کنارش بهش یاد میدادن که توی اون کاری که یاد میگیره، درستکار باشه.
💥از آموزههای دین عزیزمون اینه که دوست نداره کسی بیکار و بی مهارت بچرخه. برای همین اگه کسی که بیکار بود، پیش اهلبیت هم ارزش آنچنانی نداشت.
✅امام علی علیهالسلام میفرمایند: «اِنَّ اللهَ عَزَّوجَلَّ يُحبُّ المُحتَرِفَ الأَمينَ»؛ خداوند کاربلدِ درستکار را دوست دارد. (وسائل الشیعه، ج17، ص26)
🕋 شاخصه: کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی خود.
📝 لینک مطلب
https://btid.org/fa/news/211363
📎 #دانش_آموزی
📎 #کودک
📎 #کرامت_نفس
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️ #مهارت
🌹 کاردستی جذاب کودکانه
📎 #دانش_آموزی
📎 #کاردستی
📎 #سینمای_خانگی
❇️لینک کاردستی در سایت اندیشه برتر👇
https://btid.org/fa/video/211622
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔍 دوستت رو محک بزن ...
💢 نمک و شکر از دور خیلی شبیه هم هستن و شاید قابل تشخیص هم نباشن؛ اما وقتی اونها رو از نزدیک تست و مزه کنی، متوجّه میشی که نهتنها از حیث طعم، بلکه از لحاظ ذات و ماهیت هم خیلی با هم فرق دارن.
🔌 بهعنوانمثال اگه نمک رو با آب قاطی کنی، رسانای الکتریسیته است، بر خلاف محلول آبشکر که جریان برق رو از خودش عبور نمیده.
✅ آدمها هم مثل نمک و شکر هستند؛ از دور شبیه هَمَن، اما از نزدیک، هیچکس شبیه دیگری نیست!
‼️ مراقب باش با کی دوست میشی! تا کسی رو نشناختی، تا کسی رو تست نکردی و اون رو محک نزدی، بهطور کامل بهش اعتماد نکن.
💯 اگه میخوای کسی رو بشناسی، یا باهاش همسفر شو و یا همسفره.
📎 #گرافیک
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
🖇 لینک مطلب:
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
❣️دانایی و ارزشمندی در بین مردم
🔹همهمون توی مدرسه یا بین فامیل افرادی رو دیدیم که همه بهشون احترام میذارن. بچههایی هستن که توی مدرسه به هر مناسبت و موقعیتی بهشون جایزه میدن. معمولا هم برای دیگران سوال پیش میاد که چرا اینهمه احترام فقط برای یکنفره؟
🔸اینکه یه نفر برای دیگران انقدر ارزشمند باشه، راههای خاص خودش رو داره. راههایی که به دست آوردنشون یه کمی سخته. یکی از کارهایی که باعث میشه انسان ارزشمند بشه، اینه که دانایی خودش رو بالا ببره.
✅پیامبر عزیزمون میفرمایند: «أَکثَرُوا النّاسِ قِیمَةً أَکثَرُهُم عِلماً»؛ ارزشمندترین مردم کسی هست که علم بیشتری داشته باشه. (امالی شیخ صدوق، ص ۷۳)
🕋 شاخصه: اهمیت علم و احترام به عالم.
📝 لینک مطلب
https://btid.org/fa/news/210352
📎 #دانش_آموزی
📎 #کودک
📎 #اهمیت_علم
📎 #احترام_به_عالم
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 انتظار پیروزی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 كالْيَاسِرِ الْفَالِجِ يَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ.
🔹 (هرگاه مسلمان دست به عمل زشتى نزند كه از آشكار شدنش شرمنده مى شود و ممكن است افرادِ پست آن را وسيله هتك حرمتش قرار دهند) به مسابقه دهنده ماهرى مى ماند كه منتظر است در همان دورِ نخست پيروز شود.
📚 حکمت 8-260 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 سالم زندگی کنیم...
⚔️ جهاد تغذیه
📌 دنیا تقابل خوب و بد است...
💠 مدّتها گذشت تا دشمن بهصورت نرم و بدون التفات مسئولین، بازار ما را در دست گرفت و فرهنگ تغذیۀ ما را دستکاری کرد.
❎ هر مادّۀ غذایی که در بازار مشاهده میکنیم، محصول ارگانیک و غیرتراریختۀ آن نیز وجود دارد که سالمتر از نمونه صنعتی و کارخانهای آن است.
⚠️ روغن، میوه، شکر و نمک، مرغ و ... هم طبیعی دارند و هم غیرطبیعی.
✅ برای اینکه سالم زندگی کنیم و عمرمان طولانی شود، سعی کنیم طبیعی مصرف کنیم.
‼️ غذاهای ناسالم را در بین مردم جایگزین کردند؛ تبیین کنیم تا مردم غذای سالم را جایگزین کنند.
📎 #گرافیک
📎 #زندگی_سالم
📎 #جهاد_تغذیه
🖇 لینک مطلب:
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
🔻 پرهیز از کنار گذاشتن روایات در فهم قرآن
🔹 البانی می گوید: «ای مسلمان! بپرهیز از اینکه قرآن را بدون کمک از روایات نبوی بفهمی! چرا که چنین چیزی امکان پذیر نیست، حتی اگر در فهم لغت همانند سیبویه زمان خود باشی.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/37408
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #مکاتب_اهل_سنت
📎 #وهابیت_و_سلفیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 نرمافزارِ نماز
💠 گاه در مسیر نصب یک برنامه یا بازی در رایانه، سیستم پیام خطا میدهد و ظرفیت و جای خالی برای نصب برنامه را کافی نمیداند؛ در این موارد با حذف برخی مطالبِ اضافی و انتخابِ گزینۀ صحیح، ادامۀ برنامه بهدرستی نصب و قابل اجرا خواهد شد.
✳️ فکر و ذهن انسان هم گاه، بهدلیل حجم بالای اطلاعات اضافی و پر بودن از تصاویر، فیلمها و تخیّلات متفرّقه، حسّ و حال نماز و عبادت ندارد و هنگام اذان، سیستم معنویت، پیام خطا و هشدار میدهد و امکان نصب نرمافزار عبادت و اقامۀ نماز را نمیدهد. اینجا هم باید با حذف و پاککردن اطلاعات اضافی توسّط استغفار، مسیر را برای نصب نرمافزارِ ذکر و نماز فراهم نماییم.
📚 مثبت هفده، ص 55.
📎 #گرافیک
📎 #تمثیلات
📎 #نماز
📎 لینک مطلب:
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org