eitaa logo
برادرانه
219 دنبال‌کننده
26.8هزار عکس
10.9هزار ویدیو
322 فایل
حسین برادران پرسش سوالات دینی @Hossein_baradaranh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عدالتخواهی مصداق محور یا مساله محور برخی تصور می کنند ما تنها دو نوع عدالتخواهی داریم؛ یا مصداقی یا کلی گوئی. اما بغیر ایندو ما یک سبک عدالتخواهی داریم به نام مساله محوری که نه کلی گوئی است و نه جزئی نگر. 📌چرا عدالتخواهی مصداقی اشکال دارد؟ 🔹یکم. درمصداق عمدتا اطلاعات ما درباره یک مصداق دقیق نیست و قضاوت کردن در مصداق منجر به ارزیابی غیراخلاقی و خدای نکرده تهمت زدن و آبرو بردن می شود. حتی جزئیات ماجرا هم روشن نیست. مثلا یک آقازاده ممکن است واقعن تخلف داشته باشد، اما ما هیچ وقت تصویر دقیقی از رابطه آقا و آقازاده نخواهیم داشت و معلوم نیست با فسادآقازاده بشود به اشتباه آقا رسید. 🔸دوم و مهمتر اینکه مصداق محوری در مخاطب یاس ایجاد می کند چطور؟ وقتی مخاطب مورد آماج نقطه زنی های مصداقی قرار می گیرد، تصویر فساد سیستمی و ساختاری برایش شکل می گیرد. اخیرا رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد 98 درصد مدیران ما پاک دست هستند. اما این آمار نه دیده شد و نه حتا باور. چرا؟ چون مخاطب سالهاست مورد هجمه بی امان افشاگری های مرتبط با همان دو درصد است. این یاس خیلی وقت ها نیز به اقدامات خودسرانه و غیرقانونی منجر می شود. شرحش مفصل است. 📌اما وقتی ما با یک مصداق مواجه می شویم چه باید کنیم؟ اساسا ما همیشه با مصداق ها مواجهیم. با حقوق نجومی فلان آقا. فلان قرارداد نفتی پنهان و بهمان تصمیم غیرشفاف مجلس. اما راه اینست که از مصداق به مساله برسیم. 📌مساله محوری چیست؟ مساله، موضوعی است که عامل شکل گیری دهها مصداق است. مثل اجرای ماده 29 در برنامه ششم که موجب شفافیت درآمد مسئولین و مانع حقوق نجومی است. یا طرح شفافیت در تصمیمات مجلس که به نتیجه نرسید. یا طرح شفافیت در قراردادهای نفتی. یا طرح اصلاح قانون انتخابات که مانع هزینه های گزاف و غیرمتداول می شود. یا تصویب قوانین مرتبط با تعارض منافع که از تصمیمات رانتی جلوگیری می کند. و دهها مثال دیگر. مساله محوری، منتقد را از معلول به علت می برد و به جای حل یک مشکل، مساله ای که می تواند صدها مصداق بسازد را رفع می کند. اما چطور این فرآیند ساخته می شود؟ سوال و پرسش از مصداق. وقتی با مصداق مواجه می شویم، برای اینکه هم مصداق تعیین تکلیف شود و هم به مساله برسیم باید سوال کنیم تا ابعاد ماجرا روشن شود. اما توجه شود که بین "پرسش" و "قضاوت" تفاوت است. کاری که عمدتا ما در مواجهه با مصادیق می کنیم قضاوت و حکم دادن است که همان دو آسیب ابتدای متن را دارد. روشنست که وقتی می گوئیم پرسش، منظورقضاوت کردن در قالب پرسش نیست. بلکه حقیقتا سوال دلسوزانه است تا فرد از خود دفاع کند و ابعاد ماجرا روشن شود. 📚 منبع:
⁉️ چرا حکومت اسلامی تشکیل دادیم در حالی که نمیتوانیم به طور کامل اسلام را اجرا کنیم؟ ✅ از ابتدا هم قرار نبود تا همه چیز مثل یک رویا یکباره دگرگون و ۱۰۰ درصد اسلام محقق شود. ⬅️ وقتی استفاده کامل از یک نعمت امکان پذیر نیست، تا آنجا که امکانش هست و ظرفیت وجود دارد باید از آن بهره مند شد. ⬅️ ما شاید به طور کامل نتوانستیم اسلام واقعی را با تمام زوایا و معیارهایش عملیاتی کنیم ولی تا آنجا که در توانمان بود یک حکومت مبتنی بر اسلام شکل دادیم. ✅ نه ابتدای انقلاب و نه اکنون، کسی ادعا ندارد که ۱۰۰ درصد اسلام در جمهوری اسلامی اجرا میشود، اما میتوان گفت که ما اسلام ناب و صد درصدی را به عنوان یک الگو و هدف در پیش خود قرار دادیم و به سمت آن حرکت کردیم و تا جایی هم که امکان دارد میخواهیم خود را به آن نزدیک تر کنیم. ✅ ما دو راه داشتیم؛ یکی اینکه دست روی دست بگذاریم و حکومت قبلی که هیچ اشتراکی با اسلام نداشت ادامه پیدا کند. 💠 دوم اینکه تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد ابعادی از حکومتی اسلامی را در جامعه برقرار کنیم. ✨ با وقوع انقلاب اسلامی، راه دوم انتخاب شد. منبع:
☑️چطور افشاگری انقلابی کنیم؟ چطور اشکالات انقلاب را فریاد کنیم که منجر به تضعیف انقلاب نشود؟ این سوال ذهن خیلی هاست. چطور افشاگری کنیم که انقلاب تقویت شود. چند مولفه ساده عملیاتی در این رابطه وجود دارد. 1⃣یکم تشخص.اول و از همه مهمتر تصویری است که از منتقد باید ساخته شود. مخاطب در اغلب موارد محتوای یک انتقاد را با سابقه ذهنی اش از منتقد تطبیق می دهد. ساخت این سابقه ذهنی نیز بر اساس تلاش نویسنده برای تقویت و پیشبرد انقلاب است. رسانه ای که همتش تقویت امید در کشورست در نقد ضعف ها موثرتر است. 2⃣مولفه دوم تناسب است. نقد یک بدسلیقگی شبیه نقد یک تصمیم غلط و فاحش نیست. نقدی که مربوط به رفتار غلط است باید متفاوت از نقدی باشد که مربوط به انحراف اعتقادی است. توجه به این تناسب اندازه صدا و فریاد ما را تنظیم می کند. 3⃣مولفه سوم اصلی و فرعی کردن امورست. نقد امور فرعی نباید امور اصلی را تحت الشعاع قرار دهد. توجه به یک گل خشکیده نباید در مخاطب، یک گلستان را بیابان کند. نقد تصمیم اشتباه یک مدیر، نباید منجر به سوء ظن به ساختارهای نظام شود و یا خطا را ساختاری ترسیم کند.   4⃣مولفه چهارم دیدن دارایی هاست. نقد نباید بی اعتنا به راه طی شده باشد. از کنار نکات مثبت ماجرا نمی گذرد. دیدن دارایی ها نه تنها نقد را منصفانه می کند، بلکه موجب تاثیر بیشتر انتقاد می شود. 5⃣مولفه پنجم ادبیات و لحن انتقاد است. ادبیات نقدانقلابی با ادبیات نقدضدانقلابی باید کاملا متفاوت باشد. مخاطب درین ادبیات باید حس دلسوزی و خیرخواهی را درک می کند؛ ولو اینکه با صراحت همراه باشد. 6⃣مولفه ششم پایان بندی امیدوارانه است. پیشنهاد و راهکار نقش موثری در این پایان بندی دارد. نقد نباید حس بن بست در مخاطب ایجاد کند. ⭕️در نهایت اینکه مهمترین کلید برای فهم "نقد تراز" اینست که بعد از نقطه پایان، مخاطب را امیدوار می کند و به حرکت وادار می سازد نه ناامیدی و نشستن. منبع:
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید : مستند سفیران هدایت 🌹 قسمت بیستم (سلام بر ابراهیم) 💠پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: يشفع الشّهيد في سبعين من اهله. شهيد هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت مي کند. ✍کنز العمال، حدیث 11119 https://eitaa.com/BARADARANH1_IR
📚بخوانید : شنبه ها . احادیث پزشکی ✔️تأثير زكام و عطسه در پيشگيرى از بيمارى هاى پوستى https://eitaa.com/BARADARANH1_IR Ÿ👇Ÿ
✔️تأثير زكام و عطسه در پيشگيرى از بيمارى هاى پوستى 🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: «در هر يك از آدمى زادگان، دو رگ هست: رگى در سر، كه جذام را تحريك مى كند، و رگى در بدن، كه پيسى را مى انگيزد. چون آن رگى كه در سر است، به حركت آيد، خداوند، زكام را بر آن مسلّط مى سازد تا هر بيمارى اى كه در آن است، بيرون رود؛ و چون آن رگى كه در تن است، به جنب و جوش آيد، خداوند، كورَكها را بر بدن مسلّط سازد تا هر چه بيمارى در آن است، بيرون رود. از اين رو، اگر كسى از شما در بدن خود، احساسِ زكام كرد يا كورَكى ديد، خداوند را شكر عافيت گويد». همچنين فرمود: «زكام، فضولاتى در سر است». الكافي، ج 8، ص 382 🌼 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: چهار چيز را ناخوشايند مداريد؛ زيرا كه براى چهار چيز، سودمندند: زكام را ناخوشايند مداريد؛ زيرا مايه ايمنى از جذام است. كورَكها را ناخوشايند مداريد؛ زيرا مايه ايمنى از پيسى اند. چشمْ درد را ناخوشايند مداريد؛ زيرا مايه ايمنى از كورى است. و سرفه را ناخوشايند مداريد؛ زيرا مايه ايمنى از فلج شدن است.  بحار الأنوار، ج 62، ص 185،
⭕️خبرگزاری یدیعوت آحارنوت اسرائیل ‼️ بیش از 2 میلیون نفر از ساکنان اسراِئیل در فقر زندگی می‌کنند که 1 میلیون نفرشان کودک هستند 🔺تقریبا یک چهارم کودکان اسرائیلی نیاز به خدمات رفاهی دارند و یک سوم کودکان یک وعده غذایی را از برنامه خود حذف می‌کنند ! 🔺از میان خانواده‌هایی که جزو فقرا تعریف شده‌اند 53 درصد گفته‌اند غذای کافی برای خوردن ندارند ! 🔺بیش از نیمی از خانواده‌های فقیر در زمستان حتی به وسایل گرمایشی دسترسی ندارند!
⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد ولی پراید 7 میلیونی را 45 میلیون با التماس بخرد؟ ⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد ولی گوشت کیلو 25 تومان را 100 تومان بخرد؟ ⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد ولی دلار 4 تومان را20 تومان بخرد؟ ⁉️ مگرمیشود ملتی فقیر باشد ولی بیشترین خریدار لوازم آرایشی درجهان باشد؟ ⁉️ مگرمیشود ملتی فقیر وگرسنه باشد ولی بیشترین خریدار داروی لاغر کننده درجهان باشد؟ ⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد ولی ترافیک شدید ماشینهای تک سرنشينش همه را کلافه کرده باشد؟ ⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد ولی بعد از هند دومین استفاده کننده طلاوزیورآلات درجهان باشد؟ ⁉️ مگر میشود ملتی فقیر باشد اما فروشگاههای زنجیره ا ی رستورانهای مدرن وسنتی وکافی شاپهای بزرگ مانند قارچ رشد کنند ؟ ✅ آری ملت ما فقیر ترین مردم جهان است اما نه فقیر مالی بلکه فقیر فرهنگ است. خدا کند انسان زیر خط فقر باشد اما زیر خط فهم نباشد!
کودتاهای آمریکایی در آمریکای لاتین و کارائیب 🔹ونزوئلا ۱۹۴۸ - ۲۰۰۲ 🔸پاراگوئه ۱۹۵۴ 🔹گواتمالا ۱۹۵۴ 🔸جمهوری دومنیکن ۱۹۶۳ 🔹برزیل ۱۹۶۴ 🔸آرژانتین ۱۹۶۶- ۱۹۷۶ 🔹بولیوی ۱۹۷۱ 🔸اروگوئه ۱۹۷۳ 🔹شیلی ۱۹۷۳ 🔸السالوادور ۱۹۷۹ 🔹پاناما ۱۹۸۹ 🔸پرو ۱۹۹۲ 🔹هائیتی ۲۰۰۴ 🔸هندوراس ۲۰۰۹
💠 آثار اخلاص ✔️از آنجا که اخلاص گرانبهاترین گوهرى است که در خزانه قلب و روح انسان پیدا مى شود، آثار فوق العاده مهمّى دارد که در روایات اسلامى با تعبیرات کوتاه و بسیار پر معنى به آن اشاره شده است، از جمله: در حدیث معروفى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ما اَخْلَصَ عَبْدٌ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ اَرْبَعِینَ صَباحاً اِلاّ جَرَتْ یَنابیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ»؛ (هیچ بنده اى از بندگان خدا چهل روز اخلاص را پیشه خود نمى سازد مگر این که چشمه هاى حکمت و دانش از قلبش بر زبانش جارى مى شود).(۱) در حدیث دیگرى از امام علىّ بن ابیطالب(علیه السلام) مى خوانیم: «عِنْدَ تَحَقُّقِ الاِْخْلاصِ تَسْتَنیرُ البَصائِرُ»؛ (به هنگام تحقّق اخلاص، چشم بصیرت انسان نورانى مى شود).(۲) درحدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «فى اِخْلاصِ النِّیّاتِ نَجاحُ الاُمُورُ»؛ (در اخلاص نیّت پیروزى در کارها است).(۳) این نکته روشن است که هر قدر نیّت خالصتر باشد به باطن کارها اهمّیّت بیشترى داده مى شود تا به ظاهر کار، و به تعبیر دیگر، محکم کارى در حدّ اعلى خواهد بود؛ به همین دلیل پیروزى در کار تضمین خواهد شد. و بعکس اگر نیّت آلوده به ریا باشد به ظاهر بیش از باطن اهمّیّت داده مى شود و کارها و برنامه ها توخالى مى گردد و همین امر سبب شکست است. و نیز به همین دلیل، در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: «لَو خَلَصَتِ النِّیّاتُ لَزَکَّتِ الاَعْمالُ»؛ (اگر نیّات خالص شود اعمال پاکیزه خواهد شد).(۴)،(۵) ✍پی نوشت :(۱). عیون أخبار الرضا(ع)، ابن بابویه، محمد بن على، محقق/ مصحح: لاجوردى، مهدى، انتشارات جهان، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۸ ق، ج ۲، ص ۶۹، باب ۳۱ «فیما جاء عن الرضا ع من الأخبار المجموعة ...»؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق/ مصحح: جمعى از محققان، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق، ج ۶۷، ص ۲۴۲، باب ۵۴ «الإخلاص و معنى قربه تعالى ...». (۲). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: درایتى، مصطفى، انتشارات دفتر تبلیغات، ایران، قم، چاپ اول، ۱۳۶۶ ش، ص ۱۹۸ «بعض آثار الإخلاص ...». (۳). غرر الحکم و درر الکلم، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سید مهدى، انتشارات دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۰ ق، ص ۴۷۹، ح ۶۸. (۴). همان، ص ۵۶۷، ح ۱۱. (۵). گرد آوری از کتاب: اخلاق در قرآن، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ ه.ش، ج ۱، ص ۲۷۹.
📚بخوانید : طنز ثیاسی....😂 https://eitaa.com/BARADARANH1_IR