💠پيامبر صلي الله عليه و آله:
خَيْرُ اِخْوانِكُمْ مَنْ اَهْدى اِلَيْكُمْ عُيوبَكُمْ؛
بهترين برادران شما كسى است كه عيب هايتان را به شما هديه كند.
نهج الفصاحه، ح 1509
✳️ امام خمینی رحمت الله علیه :
💠اسلام منهای روحانیت، خیانت است
ما بیزار هستیم از آزادی منهای قرآن، ما بیزار هستیم از استقلال منهای اسلام. ما بیزار هستیم از اینکه بگویند اسلام منهای روحانیت، اسلام منهای روحانیت خیانت است. می خواهند اسلام را ببرند، اول روحانیت را می برند، اول می گویند اسلام را می خواهیم، روحانیت را نمی خواهیم، روحانیت استثناء شود، اسلام در کار نیست، اسلام با کوشش روحانیت به اینجا رسیده است.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۶ ، صفحه ۲۷۰
💠حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری
✔️مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى خامس آل عبا، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است.
در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على(علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.(۱)
در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.(۲)
لازم به یادآورى است که هر چند فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.(۳)
پی نوشت :
(۱). «لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ لَبِسَ نِساءُ بَنِی هاشِمِ السَّوادَ وَ الْمُسوُحَ» (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۸۸).
(۲). «فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَیَّةٌ وَ لا قُرَشِیَّةٌ إِلاَّ وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَیْنِ(علیه السلام) وَ نَدَبُوهُ عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَیّام» (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۳۲۷).
(۳). گرد آوری از کتاب: «عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، ۱۳۸۸ ه. ش، ص ۸۱.
💠پيامبر صلي الله عليه و آله :
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ مِفتاحُ كُلِّ كِتابٍ؛
بسم اللّه الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته اى است.
الجامع الصغير، ج 1، ص 481
📚بخوانید : سه شنبه ها . پای درس لقمان حکیم
💠خشم
✔️لقمان عليه السلام به پسرش گفت:
اى پسرم! هنگام خشم، بر خودت مسلّط باش تا هيزم جهنّم نشوى.
بحار الأنوار: ج 13 ص 427
✔️در حكمت لقمان، مكتوب است:
«اى پسرم! از شدّت خشم بپرهيز؛ زيرا شدّت خشم، دل حكيم را نابود مى كند».
الدرّ المنثور: ج 6 ص 517
✔️از سفارش هاى لقمان عليه السلام به پسرش:
با بردبارى ات بر خشمت، و با وقارت بر چالاكى ات، و با تقوايت بر شهوتت، و با يقينت بر شكّت، و با حقّت بر باطلت، و با كار خوبت بر بخلت غلبه كن.
الحكمة الخالدة: ص 127
✔️لقمان گفت:
«چيزى سنگين تر از بار خشم نيست».
جمع الجواهر في الملح و النوادر: ص 793
https://eitaa.com/BARADARANH1_IR
✔️ الإمامُ الحسينُ عليه السلام
ـ لِرجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رجُلاً ـ : يا هذا، كُفَّ عنِ الغِيبَةِ؛ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ .
امام حسين عليه السلام : ـ به مردى كه در حضور ايشان از ديگرى غيبت كرد ـ فرمود: اى مرد! دست از غيبت بردار؛ زيرا غيبت خورش سگهاى دوزخ است.
تحف العقول : 245.
🕌 امام خمینی رحمت الله علیه :
💠 هدف، کوبیدن اسلام است!
اگر یک اهل علمی خدای نخواسته یک خلافی بکند، میگویند آخوندها اینجورند؛ میروند سراغ آخوندها. اگر یک کمیتهای یک کاری بکند، میگویند کمیتههای اسلام این طوری است. دشمنها ایستادهاند که از #شخص، مطلب را ببرند بالا، برسانند به #نوع؛ از آنجا ببرند بالا برسانند به #اسلام. دشمنهای ما اینطوری؛ فکر این مطلب هستند؛ یعنی آن مرکزی را که از آن ترسیدهاند میخواهند بکوبند؛ و آن «اسلام» است، آن را میخواهند بکوبند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه امام.جلد ۱۰، صفحه ۱۱۱.
مورخ: ۲ مهر ۱۳۵۸
🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
✔️ دکتر عبدالحسین زرینکوب :
در زماني كه شارلماني(امپراتور رم) در قلمرو خويش بزحمت مي توانست چند تن با سواد پیدا کند مسلمین در دربار مأمون با کتابهای افلاطون و ارسطو و اقلیدس و جالینوس سر و کار داشتند. دور زمین را اندازه می گرفتند و در مذاهب و عقاید فلاسفه و درباب طبقات ارضی و اجرام فلکی تحقیقات و مباحثات می کردند.
📌منبع : کارنامه اسلام , دکتر عبدالحسین زرین کوب , مؤسسه انتشارات امیر کبیر , چاپ بیست و دوم , ص 38 و 39