برای شروع قرآن رعایت دو ادب لازم است: یکی ادب استعاذه است و دیگری ادب تسمیه. یکی گفتن «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» و دیگری بر زبان راندنِ «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ».
در همه اذکار از جمله استعاذه، لفظ مطرح نیست؛ بلکه این اذکار باید در جان، متمکّن و متمرکز شوند و در عمل جلوه کنند.
کسی که «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» را صرفاً از سرِ عادت و تقلید و تکرار بر زبان آورد، از پناه خداوند بهره چندانی نمیبرد. اما اگر در جانش، هم خداوند و بندهپروریاش را شناخته باشد و هم شیطان و دشمنیاش را، و آنگاه این لفظ را بر زبان جاری کند و در عمل نیز از شیطان به سوی خداوند بگریزد، از پناه امن خداوند برخوردار میشود و شیطان صدمهای به او نمیرساند.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۴، صص ۳۴-۳۶.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۴
@MohammadaliAnsari
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
آل عمران-192
پروردگارا! هر که را تو (بخاطر اعمالش،) به آتش افکنی، او را خوار و رسوا ساختهای! و برای افراد ستمگر، هیچ یاوری نیست!
**************
نکته ها:
از امام باقرعلیه السلام درباره ى «و ما للظالمین من انصار» سؤال كردند، حضرت فرمودند: یعنى آنها امامانى ندارند تا آنان را به نام بخوانند، (و از آنان شفاعت كنند).[215]
-----
215) تفسیر عیّاشى، ج 1، ص 211.
**************
پیام ها:
- آتش قیامت سخت است، امّا نزد اولوا الالباب كه خواهان كرامت انسان هستند خوارى ورسوایى قیامت، دردناك تر از آن است. «من تدخل النّار فقد اخزیته»
- ستمگران، از شفاعتِ دیگران محروم هستند. «ما للظالمین من انصار»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
🔰۱۷۴-دو کارکرد اصلی لباس از نظر قرآن کریم چیست؟ نگاه قرآن چه تفاوتی با دیگر نگاهها دارد؟
خداوند در قرآن کریم دو كاربرد اصلی برای «لباس» مطرح میكند؛
نخست، پوشش و عفاف: «یوَارِی سَوْآتِكُمْ» و دوم، زینت و زیبایی ظاهر: «وَ رِیشاً».
لباس انسان هم باید پوشش و عفاف او را تأمین كند و هم زینت و جمال او باشد.
در فارسی نیز بن مضارع «پوش» در تمام مشتقات این واژه وجود دارد. اما در زبان انگلیسی و فرهنگ غربی، واژۀ «dress» به معنای «لباس» از ریشۀ «Directus» میآید كه به معنای مرتب كردن و آماده ساختن و آراسته كردن و زینت كردن است.
بنابراین فلسفۀ لباس در فرهنگ شرقی بیشتر بر پوشش و در فرهنگ غربی بیشتر بر آراستگی و زیبایی تأكید دارد.
اما همان طور كه بیان شد قرآن میان این دو نگاه جمع كرده است و فلسفۀ لباس را هم پوشش و هم زیبایی میداند. بر این اساس، اگر لباس فقط پوشانندۀ جسم انسان باشد و از زیبایی بیبهره باشد، یا فقط از زیبایی و جمال برخوردار باشد اما عفت و پوشش انسان را تأمین نكند، از نگاه قرآن كریم لباس كاملی نیست.
کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۱۵، صص ۳۱-۳۲
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد15
@MohammadaliAnsari
✅ بدان که از برای صبر نتایج بسیار است، که از جمله آنها ارتیاض و تربیت نفس است. اگر انسان مدتی در پیشامدهای ناگوار و بلیّات روزگار و در مشقت عبادات و مناسک و تلخی ترک لذات نفسانیه، به واسطه فرمان حضرت ولیّ النعم، صبر کند و تحمل مشاقّ را گر چه سخت و ناگوار باشد بنماید، کم کم نفس عادت می کند و مرتاض می شود و از چموشی بیرون می آید و سختی تحمل مشاقّ بر آن آسان می شود.
✍ کتاب شرح چهل حدیث
🌺🌼🌸🌺🌼🌸
هدایت شده از خطاط
✋ سلام بر سلام
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس امام عصر علیه السلام...
🎵 قسمت اول و دوم و سوم👇
👇👇👇
هدایت شده از خطاط
Salam Bar Salam E1.mp3
1.66M
✋ سلام بر سلام
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس امام عصر علیه السلام...
🎵 قسمت اول
هدایت شده از خطاط
02 salam Bar Salam.mp3
1.68M
✋ سلام بر سلام
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس امام عصر علیه السلام...
🎵 قسمت دوم
هدایت شده از خطاط
Salam Bar Salam E3 .mp3
1.78M
✋ سلام بر سلام
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس امام عصر علیه السلام...
🎵 قسمت سوّم