⚡️درباره جریان مدعی مهدویت مقتدی صدر
✍مهدی مسائلی
کشور عراق در یکی دو دهه اخیر مَهد جریانها و فرقههای نوظهور مدعی مهدویت بوده است. بعضی از این فرقهها به خارج این کشور و از جمله ایران نیز قدم گذاشتهاند ولی بعضی محدود به کشور عراق هستند. در چند سال اخیر کلیپهایی از مدعیان مهدویت مقتدی صدر در رسانهها دستبهدست میشود که برای خیلی تعجب برانگیز است. چنانچه در کلیپ جدید پربازدیدی از منارههای یک مسجد در عراق، اذانی با شهادت به حجت بودن مقتدی صدر و قیام وی گفته میشود.
اما این افراد چه کسانی هستند؟
جریان مدعی مهدویت مقتدی صدر در عراق به عنوان "اصحاب قضیه" شناخته میشوند، این جریان بخشی جدا شده از جیشالمهدی(شاخه نظامی جریان صدر) هستند که به سبب اختلاف با مسئول دفتر جنبش صدر در اماره، از جیش المهدی در استان میسان عراق جدا شدند. این گروه معتقد به استفاده از خشونت در راه رسیدن به اهداف خویش است و یکی از علل جدایی آن از جریان صدر نیز همین موضوع بوده است. اما ریشههای فکری این جریان به زمان حیات پدر مقتدی صدر، آیت الله سید محمد صدر(۱۳۲۲-۱۳۷۷ش) باز میگردد. در آن زمان جریانی به نام سلوکیین (نام دیگر: منتظرون) با گرایش شدید عرفانی، به دنبال مقدمهسازی برای ظهور امام زمان بودند. گفته شده از باب مقدمهسازی جهت ظهور امام فسادها و انحرافات رفتاری زیادی نیز مرتکب میشدند. این گروه به غلو درباره سید محمد صدر میپرداختند و به عصمت او معتقد بودند. عدهای از آنها نیز معتقد به حلول امام زمان در سیدمحمد صدر شدند. در آن زمان سید محمد صدر از این جریان اعلام برائت نمود و آنها را طرد کرد، ولی جماعت سلوکیین با گسترش در عراق، پایهگذار بسیاری از جریانهای مدعی مهدویت در عراق کنونی شدند. در جنگ دوم نجف در سال ۲۰۰۴ گروهی از وابستگان به همین جریان به نام "حرکت نبأ العظیم" مدعی شدند که مقتدی صدر در این جنگ کشته شده است و شخصی که هماکنون وجود دارد، در واقع امام مهدی است که در جسم مقتدی صدر حلول پیدا کرده است و این آغازی برای پیدایش "اصحاب قضیه" در عراق بود. بعضی از اعتقادات سیاسی و دینی این گروه عبارتند از:
۱. اعتقاد به اینکه امام مهدی در سید محمد صدر حلول کرده بود و هماکنون در شخص مقتدی حلول کرده است.
۲. این گروه معتقد به دجال بودن آیت الله سیستانی هستند و سفیانی اول را سید عبدالعزیز حکیم میدانند؛ زیرا او رهبری اولین ائتلاف شیعیان عراق را در مقابل جیش المهدی برعهده داشت. آنها نوری مالکی را نیز سفیانی دوم میدانند.
۳. آنها معتقدند که امام مهدی(مقتدی صدر) بر علیه جریانهای سیاسی مخالف خود و هواداران آنها قیام خواهد کرد و در این جنگ، داخل کوفه میشود و هرمنافق تردیدگری را میکشد و کاخهای آنها را ویران میکند. سپس وارد بغداد میشود و همین جنگ را در آنجا خواهد داشت.
۴. این گروه برای آغاز عملیات نظامی خویش و حرکت به سمت کوفه در انتظار ندایی هستند که به آن "خبر فوری" میگویند.
۵. این گروه معتقدند که جنگ نجف در سال ۲۰۰۴ که بین جیشالمهدی با نیروهای امنیتی عراق و ارتش آمریکا روی داد، اولین معرکهای بود که امام مهدی و اصحابش ضد سفیانی ورود پیدا کردند. همچنین آتشبس سال ۲۰۰۷ میان مقتدی صدر و دولت نوری مالکی آتش بس میان امام زمان و سفیانی بود.
۷. این جریان معتقد است هرکس ادعای مرجعیت و اعلمیت طبق مفهوم حوزوی شیعه داشته باشد، فردی دروغگو و دغلباز است و بدینوسیله موضعگیری غیرمستقیمی در برابر مراجعی دارد که فتوا به انحراف این جریان میدهند.
🔻اما موضعگیری مقتدی صدر در برابر این جریان چگونه بوده است؟
مقتدی صدر از همان ابتدای ظهور این جریان، آنها را گمراه و منحرف دانست و اعلام برائت خویش را بارها از آنها اعلام کرده است. تنشهای زیادی نیز در روابط این گروه و جریان صدر وجود داشته است و درگیریهای کوچکی میان آنها رخ داده است که به درگیری گسترده تبدیل نشده است. آخرین موضعگیری مقتدی صدر در برابر این جریان مربوط به فروردین سال۱۴۰۲ شمسی بود که مقتدی در اعتراض به فساد فکری این جریان و انتساب آنها به وی، همه فعالیتهای سیاسیاش را - به جز مواردی خاص - به مدت یک سال تعطیل کرد. او حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) را نیز معلق کرد. همزمان با این اقدام تعدادی از اعضای جریان اصحاب قضیه نیز توسط دولت عراق بازداشت شدند.
نفوذ این گروه بیشتر در استان میسان عراق است و اخیراً در ناصریه، بصره و شهر بغداد، به ویژه شهرک صدر، هوادارانی پیدا کردهاند. هرچند این گروه به نسبت سایر گروههای مدعی مهدویت نوپا و نسبتا کوچک است، اما به خاطر اعتقاد به حرکت نظامی و خشونت خطر بیشتری از سایر گروهها دارند.
جریان صدر این گروه را یک عامل نفوذی و توطئهای میدانند که برای ایجاد فساد در درون آنها و تخریب چهره جریان صدر گسترش یافتهاند.
......
@azadpajooh
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
بسمه تعالی
فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما
استاد عزیز و بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط
محقق و پژوهشگر توانمند و جریان ساز جناب حجت الاسلام مسائلی
با سلام و تهیت و تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا س
چندی پیش مطلبی پیرامون جایگاه حضرت زهرا در نزد اهل سنت توسط آقای مسائلی بیان شد و مورد نقد استادخطاط قرار گرفت که شایسته بررسی است:
۱- ابتدائا جای گله از بزرگان و اساتیدی است که به جای رفتار پدرانه بر تذکر نکات قابل نقد و توجه به مراد جدی متکلم در تفسیر متن ذهنیات خود را تحمیل و پس از آن به نقد آن نشسته اند.
آیا بهتر نبود این استاد عزیز تنها مجاهد راه مبارزه با تشیع انگلیسی در اصفهان را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند یا حداقل تبر بر همین تک درخت حوزه اصفهان در این حیطه نزنند؟
آیا عقل مدیریتی حکم نمیکند برای مقابله با تفکر تکفیری شیعی -که بنده با سابقه حضور ۱۴ ساله در حوزه اصفهان از نزدیک شاهد یکه تازی پیروان این فرقه از اساتید و طلاب بوده ام- از منابع انسانی موجود نهایت بهرهبرداری را کنیم و نه آنکه با تهمت مذهب سوم آنها را مورد نوازش قرار دهیم؟
از بزرگان و اساتیدی که از نزدیک شاهد مهربانی های بی دریغ آنها نسبت به طلاب بودهایم انتظار میرفت در روزگاری که صدای الرحمان تحقیق و پژوهش در میان طلاب و اساتید اصفهان بلند است از تنها فردی که عَلَم مبارزه با بدعتها را در حد وسع خود برافراشته و به جای مشغول شدن به تدریس صدباره رسائل و کفایه بضاعت علمی خود را در خدمت مبارزه با بدعتها و فرقهها گرفته است حداقل با سوء ظن رفتار نکنند
اینگونه برای نسل بعد در جهت گام نهادن در مسیر پژوهش انگیزه سازی میکنید؟
۲- جای تاسف است اساتیدی که آن همه در دقت و عدم تسرع در فهم متن تاکید دارند چگونه از این چند خط نوشته لزوم کتمان حقایق تاریخی را برداشت کردهاند که تهمتی همیشگی برای خفه کردن صدای طرفداران اخوت اسلامی است
چگونه برای رد گزاره منطقی "نباید اهل سنت را رفیق قاتل حضرت زهرا س دانست و در صورت اثبات هرگز از افراد قاتل تبعیت نمیکنند " به قاعده ارشاد جاهل تمسک میکنید؟
از کجای قاعده ارشاد جاهل متوجه شدید برای گفتگو با اهل سنت باید دست روی حساسترین نقطه اعتقادی آنها گذاشت و آنها را از همان ابتدا مجبور به انتخاب میان خلفا و حضرت زهرا کرد تا خدایی نکرده عدهای بخش اول را انتخاب کنند؟
اگر کسی معتقد باشد در ارشاد جاهل باید از مشترکات و نقاط غیر حساس شروع کرد این قاعده را زیر پا گذاشته است؟ این استاد عزیز را به کتاب الحوار الصحیح مع الوهابین دکتر عصام العماد استاد مستبصر دانشگاه مدینه ارجاع میدهم تا دقت های موضوع شناسی در صدور حکم رعایت شود
از بررسی حدیث"صلوا فی عشائرهم و ..." میگذریم که دلالت آن بر آمیختگی اجتماعی اهل سنت و شیعه آشکار است
۳- ۱۵ سال است رهبر انقلاب بر خطر فرقه تشیع انگلیسی تاکید دارند و این جریان خزنده در میان روحانیون اصفهان همچون سرطان بدخیمی در حال رشد است و نه تنها شاهد هیچ اقدام مقابله فرهنگی در حوزه و غیر آن نبودیم بلکه برخی اساتید با تحریک طلاب از لعن و تکفیر خلفا به لعن و تکفیر مجاهدان راه وحدت و اخوت اسلامی رسیده اند و هیچ بیانیهای صادر نشد
آیا قاعده ارشاد جاهل بر مقابله با پیروان تشیع انگلیسی در حوزه علمیه اصفهان و خارج از آن دلالتی ندارد؟
اگر دیگر فرقهها همچون بهائیت در حوزه رشد میکرد شاهد این حجم از بیتفاوتی بودیم یا مسئولان خطر تشیع انگلیسی را دست کم گرفتهاند؟
سالیان پیش حقیر سعی کردم از زاویه فقهی مسئله برائت و لعن را بررسی کنم که منتج به نگارش کتاب "لعنهای شیطانی" شد و جز از سوی علمای انقلابی استان همچون آیت الله مهدوی و امام جمعه فقید خمینی شهر هیچ حمایتی صورت نگرفت و کتابی که به عرض سه ماه چاپ آن تمام گشت بدون حمایتی رها شد تا مخاطب تشنه هیچ پناهی نداشته باشد
۴_ اساساً مطلب اصلی قابل نقد در نوشته آقای مسائلی ادعای ایشان مبنی بر عدم اثبات شهادت حضرت زهرا در منابع اهل سنت حتی در حد گمان است!!
پرداختن به این ادعا فرصت جداگانه میطلبد و فقط به حدیث معتبر نقل شده از خلیفه اول بسنده میکنیم که در بحث جریان هجوم میگوید:"أما إني لا آسي علي شيء إلا علي ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم أفعله: وددت أني لم أكن كشفت بيت فاطمة وان أغلق علي الحرب... من به چيزي تأسف نمي خورم ، مگر بر سه چيز ... ایکاش خانه ی فاطمه را هتك حرمت نمي كردم هر چند براي جنگ بسته شده شود (تاريخ الإسلام، ج3،ص118،تاريخ الطبري،ج 2،ص619)
۵_ از آنجا که اساتید حوزوی هیچ گاه برای گفتگو شرط تناسب شان را لازم نمیدانستند به خود جرات داده و از این اساتید در جهت گفتگو و تلمذ پیرامون مواد بالا در محیطی علمی و صمیمی دعوت مینمایم و صد حیف که خاکستر گفتگوهای علمی و آزاد اندیشی در اصفهان را هم باد برده است
ارادتمند: جوادسالمی
۲۰ آذر ۱۴۰۲
📎 وقایع ۲۵ آذر ماه
#شمسی
🗓 سال ۱۲۹۴
📌 درگذشت آیت الله میرزا عبدالرحیم کلیبری از فقها و اساتید حوزه علمیه در تبریز.
🗓 سال ۱۳۰۸
📌 درگذشت آیت الله سید محمدحسن میرجهانی فقیه و از مفسرین شیعه.
🗓 سال ۱۴۰۱
📌 درگذشت آیت الله سید محمدصادق حسینی روحانی، از مراجع تقلید شیعه و استاد درس خارج فقه و اصول در قم و صاحب اثر عظیم فقه الصادق.
📎 وقایع ۲ جمادیالثانی
#قمری
🗓 سال ۱۳۸۴
📌 درگذشت آیتالله محمدابراهیم آیتی، روحانی شیعه، محقق، مترجم و نویسنده.
#تقویم_علماء
🌸🌸🌸🌸🌸
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مهم آیتالله نصرالله شاهآبادی(ره) درباره حضرت زهرا(س) و بیان توسل ویژه پدرشان مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی به آن حضرت
🏴طلاب پاسخگو 🔻
🏴 @tollabe_pasokhgoo
🖤متن زیارت نامه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها)🖤
بسم الله الرحمن الرحیم
🕊یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ
أَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ
🕊فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ
إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ
🕊اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّه
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّه
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّه🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ 🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَهُ الْمَقْهُورَهُ
🕊السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
🕊صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَى رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ
🕊أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
🕊وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
🕊وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
🕊وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
🕊وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
لِأَنَّکِ بَضْعَهٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ
مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ
أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً
🌹🌹🌹🥺
هدایت شده از مصباحیه ...
📋 قالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ: اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ علیهاالسلام بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَسَلِيهَا عَنِّي، أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ، أَوَ لَسْتُ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا، فَقَالَتْ علیهاالسلام: قُولِي لَهُ: إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلا...
(التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام؛ ص۳۰۸)
● حضرت زهرا علیهاالسلام حجت خدا و خیر محض است. وظیفه ما تسلیم محض و تنظیم رفتارمان با حجت خداست. غیر حجج الهی را راهنمای خود قرار ندهیم.
#حدیث_زندگی ۱۵۹
🌸🌸🌸🌸🌸
▪️حضرت صدیقه کبری(س) نماد عقلانیت سیاسی ائمه شیعه است؛ زیرا در کمال شجاعت و بصیرت در موقعیت مناسب، بیملاحظه از امام خود دفاع کرد و آنجا که بهخاطر همراه نبودن مردم، میرفت تا به اختلاف و افتراق در جامعه بینجامد دست از حق خود کشید و با روشهای ملایمتر دفاع از ولایت را دنبال کرد؛ مانند گریههای طولانی و بلند، نپذیرفتن خلفاء برای عیادت، راه ندادن آنان به مراسم کفن و دفن خودشان و مخفیانه انجام گرفتن آن.
▪️این یعنی شناخت درست زمانه و واقعیتهای جبهه خودی و در نهایت موضعگیری متناسب با کمترین تنش
🖊محمدتقی اکبرنژاد
#فاطمیه
#سیره_حضرت_زهرا
🆔 @AkbarNejad_ir
هدایت شده از صدای فکر
📚به لطف خدا کتاب ادبستان مطهر توسط دفتر نشر معارف، منتشر شد.
این کتاب برای اولین بار به ارائه منسجم، نظامند و جامع آراء تربیتی استاد مطهری با رویکردی کاربردی و ناظر به فرزند پرداخته است.
از جمله ویژگی های دیگر کتاب غلبه ی جنبه روان شناختی در روش های تربیتی است که موجب اتقان و اعتبار هر چه بیشتر و فرازمانی بودن آنها شده است.
🔹کتاب از فروشگاههای نشر معارف و پاتق کتاب در سراسر کشور و نیز از طریق سایت نشر معارف با ارسال رایگان قابل تهیه است. سایت:
https://patoghketab.ir/book/115439/
🔸ضمنا اگر عزیزی قصد تهیه کتاب در تعدادبالا داشت، می تواند به بنده اطلاع بدهد تا با حدود۴۰درصد تخفیف( تخفیف ناشر به مولف) کتاب را برایشان سفارش دهم.
ان شا الله مقدمه صوتی کتاب در کانال قرار می گیرد.
تماس:
09014152797
#ادبستان_مطهر
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
📎 وقایع ۲۶ آذر ماه
#شمسی
🗓 سال ۱۳۰۳
📌 درگذشت آیت الله میرزا بهاءالدین فاضل نوری، از علمای بنام عصر قاجار، ادیب و شاعر.
🗓 سال ۱۳۵۰
📌 درگذشت آیتالله حاجشیخ محمدتقی آملی، از عرفا و علماء حوزه علمیه نجف و تهران.
🗓 سال ۱۳۶۸
📌 درگذشت آیتالله سید اسماعیل اصفیائی روحانی واعظ و استاد دروس حوزوی در حوزه علمیه تبریز.
🗓 سال ۱۳۷۵
📌 درگذشت آیتالله شیخ هادی تألُّهی همدانی روحانی محقق و استاد حوزه علمیه.
🗓 سال ۱۳۸۰
📌 درگذشت آیتالله سیدمحمد شیرازی، از مراجع حوزه علمیه نجف و مقیم قم.
📎 وقایع ۳ جمادیالثانی
🗓 سال ۱۲۷۳
📌 درگذشت آیتالله میر سید حسن مدرس اصفهانی از فقها و اساتید حوزه علمیه اصفهان.
🗓 سال ۱۳۹۹
📌 شهادت آیتالله مرتضی مطهری، فیلسوف، متفکر و نویسنده شیعه.
🗓 سال ۱۴۲۱
📌 نخستین تعطیلی رسمی در ایران، به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)
#تقویم_علماء
🌸🌸🌸🌸🌸
📚 اندیشه های حقوقی شهید بهشتی ؛
( شهید بهشتی و قانون اساسی، ولایت فقیه، نظام سیاسی، آزادی های عمومی ).
۱۶۰ صفحه. قطع رقعی. نو.
📚 سه گونه اسلام ؛
به همراه "مراحل اساسی یک نهضت".
شهید سعید و سرافراز، آیت الله بهشتی.
۹۵ صفحه. قطع رقعی. نو.
📚 بایدها و نبایدها؛
امربه معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن.
شهید سعید و سرافراز، آیت الله بهشتی.
۱۸۰ صفحه. قطع رقعی. نو.