eitaa logo
بحرُ العِلم
244 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️✨⚜⚪️⚜✨⚪️ ⚪️✨⚜⚪️ ا❁﷽❁ا ✨ قُلْ إِنَّني هَداني رَبِّي إِلى صراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ ﴿بگو: «پروردگارم مرا به راه راست هدايت كرده؛ آيينى استوار [و ضامن سعادت دين و دنيا]؛ آيين ابراهيم؛ كه ايمانى خالص داشت؛ و از مشركان نبود».﴾ (آیه ۱۶۱ - سوره مبارکه انعام) ۱)💠 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَثَلُ إِبْرَاهِيمَ جَرَى فِيَّ لِأَنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ وَ دِينُهُ  دِينِي وَ دِينِي  دِينُهُ وَ سُنَّتُهُ  سُنَّتِي وَ سُنَّتِي  سُنَّتُهُ وَ فَضْلِي فَضْلُهُ وَ أَنَا أَفْضَلُ مِنْهُ وَ فَضْلِي لَهُ فَضْلٌ ⚜ پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : شبيه ابراهيم در من نيز جارى است چون او از من و من از اويم دينش دين من و دين من دين او، سنت او سنت من و از من سنت اوست، فضل من فضل او است ولي من از او برترم و برترى من براى او يك نوع برترى و فضل است. 📚 بحار الأنوار ج ۲۳، ص ۲۲۷ / البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۶۱۵ / التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۱۶۹ ۲)💠 الباقر (علیه السلام)- مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ یَدِینُ بِدِینِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) غَیْرَنَا وَ غَیْرَ شِیعَتِنَا. ⚜ امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: هیچ‌کس از این امّت جز ما و شیعیان ما در دین ابراهیم (علیه السلام) نیست. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸/ بحار الأنوار، ج۶۴، ص۳۳/ البرهان ⚪️✨⚜⚪️ ⚪️✨⚜⚪️⚜✨⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃⚜🍃⚜🍃⚜🍃 🍃⚜🍃 🌙 سه شب اول هر ماه قمری توسل به حضرت قمر العشیره ابالفضل العباس علیه السلام و مادر بزرگوارشان حضرت خانم ام البنین سلام الله علیها. 💠 آیه شریفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ (سوره بقره، آیه ۲۰۷) در اتم و اکمل معنا، به قائد و علمدار اصحاب الحسین، یعنی حضرت سیدنا و مولانا اباالفضل العباس (علیه السلام) دلالت می نماید (۱) 💠آن حضرت فدایی شدن و بذل جان و تحمل مصائب و بلایا در راه حضرت حق را از محضر مادرشان حضرت أم البنین (سلام الله علیها) آموخته بودند. بانویی که با نور معرفت و علمی که از شأن و جایگاه آل الله المعظم (علیهم السلام) داشت، فرزندان خود را برای فدایی شدن در رکاب امام خود حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) راهی طف نینوا کرد و پس از آن نیز، با شنیدن خبر شهادت هر یک از فرزندانشان، تنها از حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خبر می گرفت و می فرمود: ✨«لَقَد وَاللهِ قَطَعتَ نِیاطَ قَلبی، اَخبِرنی عَنِ الحُسَین» ➖ای بشیر! به خدا قسم، با آوردن خبر شهادت پسرم ابالفضل العباس و فرزندانم، بند دلم را پاره کردی و مرا کُشتی، از حسینم خبر ده، اگر حسین (علیه السلام) زنده باشد، کُشته شدن چهار فرزندم اهمیت ندارد. ➖و پس از شنیدن شهادت آن حضرت، شروع به گریستن نموده و می فرمود: ✨«لَیتَ اَولادی جَمیعاً قُتِلُوا وَ عادَ اَبُو عَبد اللهِ الحُسَین علیه السلام سالِماً» (۲) ای کاش تمام فرزندانم کُشته می شدند و حسینم سالم برمی گشت. ➖➖➖➖➖➖ (۱) مصداق این شریفه در مطلق معنا، حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشند [البرهان في تفسير القرآن ج۱ ص۴۴۲] (۲) امّ البنين عليها السلام النّجم الساطع في مدينة النبيّ الأمين، ج۱، ص۱۴۶ و ۱۴۷ 🍃⚜🍃⚜🍃⚜🍃 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃✨📃✨📃✨📃 📃 آیه پانزدهم سوره مبارکه یس ✨قالُوا ما أَنْتُمْ إِلّا بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمانُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلّا تَكْذِبُونَ ﴿امّا آنان [در جواب] گفتند: «شما جز بشرى همانند ما نيستيد، و خداوند رحمان چيزى نازل نكرده، شما فقط دروغ مى‌گوييد»﴾ 📃 قسمت اول ✍ در این‌ شریفه، علت تکذیب و عدم ایمان به رسل الهی (انبیاء، اوصیاء ، مومن آل...) از سوی کافران ، این مطلب بیان شده که فرستادگان خداوند «بشری مِثل دیگران» هستند: «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلّا بَشَرٌ مِثْلُنا» ➖ در آیات متعددی نیز همین مطلب بیان گردیده است: ✨ فَقالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ‌‏ ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکم «جمعيّت اشرافى [و مغرور] از قوم او كه كافر بودند گفتند: «اين [مرد] بشرى همچون شما است» (سوره مومنون، آیه ۲۴) 🖋 از طرف دیگر،‌ انبیاء و رسولان نیز خود بر «بشری مثل دیگران» بودن تاکید می کردند: ✨ قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرࣱ مِّثۡلُكُمۡ «بگو: من فقط انسانى مثل شما هستم» (آیه ۶ سوره فصلت) ✅ آنچه از جانب کافران برای تکذیب انبیاء و رسولان الهی بعنوان «بشری همانند دیگران بودن» بیان شده است، با توجه به آیات ،‌ اشاره به تشابه ظاهری در خوردن و‌آشامیدن و مشی فی الاسواق، و مشابهت در ظاهر هیکل بشری دارد : ✨ ما نَراک إِلَّا بَشَراً مِثْلَنا «ما تو را جز بشرى همچون خودمان نمى‌بینیم» (سوره هود، آیه ۲۷) ✨ وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا .. ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ* «ولى اشرافيان از قوم او كه كافر بودند .. گفتند: «اين بشرى است مثل شما، از آنچه شما مى‌خوريد مى خورد و از آنچه مى نوشيد مى‌نوشد! [پس چگونه مى‌تواند پيامبر باشد]؟!» (سوره مومنون ،‌آیه ۳۳) ✅ این مشابهت در ظاهر، از سوی خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن مورد تصدیق و تایید قرار گرفته است: ✨ وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلاَّ إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ الطَّعامَ وَ يَمْشُونَ فِي الْأَسْواق «ما هيچ‌يك از پيامبران را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه آن‌ها نيز غذا مى‌خوردند و در بازارها [براى تهيّه‌ی نيازشان] راه مى‌رفتند» (سوره فرقان، آیه ۲۰) 🔹 اما این «مِثل» بودن،‌ به معنای ذات الشیء نیست. «مِثل» در سه معنا استعمال می شود: ➖ يستعمل على ثلاثة أوجه: بمعنى الشبيه، و بمعنى نفس الشيء و ذاته، و زائدة «به سه صورت استعمال می شود : در معنای متشابه ، به معنای عین و خود ، و علاوه بر آن.» 🖋اراده خداوند عزوجل بر این است که هدایت کننده از جنس هدایت شونده باشد تا هدایت پذیری ممکن شود. لذا انبیاء و رسولان و فرستادگان الهی از جنبه جنس بشر بودن (نه از جنس ملک و جن و .. ) با بقیه بشر اشتراک دارند. به عبارت دیگر «من انفسکم» هستند: ✨ لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُم به يقين، پيامبرى از خودتان به‌سويتان آمد  (سوره توبه،‌آیه ۱۲۸) ✍ نکته حائز اهمیت و مورد بحث اینست که "بشری همانند (مثل) شما" بودن، به معنای "بذاته و في ذاته عین شما بودن" نیست. ✅ از آنجا که انبیاء و رسولان نفرموده اند: «انّما انا بشر» ، بلکه تاکید کرده اند :«انما انا بشرٌ مثلکم»؛ این «مِثل» حامل معنای نفس الشیء و ذاته نیست،‌ بلکه شباهت است و در شباهت، برخی صفات مشترک،‌ و برخی خصوصیات و اوصاف متفاوت است. ⚪️ لذا در آیات حضرت قرآن می بینیم که انبیاء و رسولان بلافاصله پس از بیان «بشری همانند دیگران» بودن ، بر وجه تمایزشان با افراد عادی نیز تصریح نموده اند: ✨ قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ «پیامبرانشان به آن‌ها گفتند: درست است که ما بشرى همانند شما هستیم ولى خداوند بر هرکس از بندگانش بخواهد [و شایسته باشد]، نعمت مى‎بخشد»  (سوره ابراهیم،‌آیه ۱۱) ➖ «و لکن» در این شریفه ؛ وجه افتراق در مشیت و اراده خداوند نسبت به ایشان است که به هر کس از بندگانش که بخواهد منت گذاشته و او را ممتاز می سازد. ✨ قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَي.. (سوره کهف، آیه ۱۱۰) 🖋 در تفسیر این آیه شریفه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند ؛ يعنى من مثل شما هستم از جهت "مخلوق" بودن : ⚜ يَعْنِي فِي الْخَلْقِ أَنَّهُ مِثْلُهُمْ ، مَخْلُوقٌ‏ يُوحى‏ إِلَي 📔تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۷ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۲۴؛ ص۳۷۷ 📃✨📃✨📃✨📃 @BahrulEilm
📃✨📃✨📃✨📃 درباره شباهت در جسم بشری؛ امام باقر علیه السلام از پیامبر اعظم صلی الله علیه و‌آله این عبارت را نقل فرمودند: ⚜ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»؛ أَتَزَوَّجُ فِيكُمْ وَ أُزَوِّجُكُمْ «به راستى كه من انسانى همانند شما هستم، در ميان شما با دختران شما ازدواج مى‌كنم و دخترانم را به شما تزويج مى‌كنم.» 📔الکافي ج ۵، ص ۵۶۸ 📔تفصیل وسائل الشیعة ج ۲۰، ص ۷۴ 💠 اما از جنبه اصطفاء و اختصاص در وحی؛ حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و‌اله و سلم) فرمودند: ⚜ أَيُّهَا النَّاسُ‏ «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ أَوْحَى إِلَيَّ رَبِّي » فَاخْتَصَّنِي بِرِسَالَتِهِ وَ اصْطَفَانِي لِنُبُوَّتِهِ وَ فَضَّلَنِي عَلَى جَمِيعِ وُلْدِ آدَمَ وَ أَطْلَعَنِي عَلَى مَا شَاءَ مِنْ غَيْبِهِ .. «اى مردم! من هم بشری مانند شما هستم كه فقط‍‌ پروردگارم به من وحى مى‌كند و مرا به انجام رساندن پيامش مخصوص گردانيده و به نبوتش برگزيده و بدين‌سان مرا بر همۀ فرزندان آدم برترى داده و مرا هر آنچه بخواهد از غيب آگاه مى‌كند..» 📔اسرار آل محمد علیهم السلام ( کتاب سليم بن قيس الهلالي) ؛ ج‏۲ ص۸۵۳ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۲۲ ص۱۴۷ ✍ هنگامی که یکی از منکران رسالت رسول الله (صلی الله علیه  و آله و سلم) دلیل انکار خود را بشر بودن آنحضرت به استناد اکل و شرب بیان میکند ،‌ آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف نازل میشود.امام حسن عسگری (علیه السلام) در تفسیر این شریفه فرمودند ؛ ⚜ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ: يَا مُحَمَّدُ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ‏»؛ يَعْنِي آكُلُ الطَّعَامَ‏ . «يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ »؛ يَعْنِي قُلْ لَهُمْ: أَنَا فِي الْبَشَرِيَّةِ مِثْلُكُمْ، وَ لَكِنْ رَبِّي خَصَّنِي بِالنُّبُوَّةِ دُونَكُمْ، كَمَا يَخُصُّ بَعْضَ الْبَشَرِ بِالْغَنَاءِ وَ الصِّحَّةِ وَ الْجَمَالِ دُونَ بَعْضٍ مِنَ الْبَشَرِ، فَلَا تُنْكِرُوا أَنْ يَخُصَّنِي أَيْضاً بِالنُّبُوَّةِ «سپس اين آيه بر آن حضرت نازل شد كه:«بگو من بشری هستم همچون شما» كه غذا مى‌خورم «كه به من وحى مى‌شود كه خداى شما يگانه است(سوره كهف، آیه ۱۱۰). يعنى: به آنان بگو من در ساختار بشرى مانند شما هستم، جز آنكه پروردگارم مرا به مقام نبوّت اختصاص فرموده، همان طور كه برخى از انسانها را به ويژگى خاصّى اختصاص داده، و همان گونه که شما حقّ‌ اعتراض به هيچ يك از آنان _ غنى، سالم، زيبا _ را نداريد، نسبت به مقام نبوّت من نيز حقّ‌ اعتراض نداشته و بايد مطيع و تسليم باشيد.» 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام) ؛ ص۵۰۴ 📔الاحتجاج ج ۱، ص ۲۹ 📔تفسير كنز الدقائق ج‏۸، ص ۱۸۰ ✅ بنابراین «بشری مثل و همانند بودن» به معنای نفس الشیء نیست،‌ بلکه دلالت بر این معنا دارد که فرستادگان الهی در خلقت،‌ مثل دیگران ، «مخلوق» هستند، اما در جنبه «يُوحى‏ إِلَي» برگزیدگان خدای سبحان و‌ متفاوت از دیگر بشر می باشند. 🖋 ادامه دارد ... 📃✨📃✨📃✨📃 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ «سلام بر تو ای تلاوت‌کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‌اش» 📃فرازی از زیارت آل یاسین @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️✨⚜⚪️⚜✨⚪️ ⚪️✨⚜⚪️ ا❁﷽❁ا ✨ قُلْ أَ غَيْرَ اللهِ أَبْغي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿بگو: «آيا غير خدا، پروردگارى را بطلبم، در‌حالى‌كه او پروردگار همه چيز است؟! هيچ‌‌كس، عمل [بدى] جز به زيان خودش، انجام نمى‌دهد؛ و هيچ گنهكارى بار گناه ديگرى را به دوش نمى‌كشد؛ سپس بازگشت همه‌ی شما به‌سوى پروردگارتان است؛ و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتيد، باخبر خواهد كرد».﴾ (آیه ۱۶۴ - سوره مبارکه انعام) ۱)💠 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ‌بْنِ‌صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) یَا ابْنَ‌رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا تَقُولُ فِی حَدِیثٍ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قَتَلَ ذَرَارِیَّ قَتَلَهًِْ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) بِفِعَالِ آبَائِهَا فَقَالَ (علیه السلام) هُوَ کَذَلِکَ فَقُلْتُ وَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری مَا مَعْنَاهُ قَالَ صدَقَ اللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ وَ لَکِنْ ذَرَارِیُّ قَتَلَهًِْ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) یَرْضَوْنَ بِفِعَالِ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِیکَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ قُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْکُمْ إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَهًَْ فَیَقْطَعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ. ⚜ عبدالسّلام هروی گوید: به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «در مورد این حدیث: «هنگامی‌که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، نسل و ذرّیّه‌ی قاتلان امام حسین (علیه السلام) را به‌واسطه‌ی آنچه پدرانشان انجام دادند به قتل می‌رساند، که از امام صادق (علیه السلام) روایت شده چه می گویید»؟ حضرت فرمودند : «بله، همین‌طور است». عرض کردم: «پس معنای این کلام خداوند عزّوجلّ: وَ لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی چیست»؟ آن حضرت فرمودند : «خدای بلند مرتبه در تمامی سخنان خویش راست می گوید ولکن طوایفی که پدرانشان امام حسین (علیه السلام) را به قتل رساندند، از اعمال پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می‌کنند و کسی که به کاری راضی باشد، مثل کسی است که آن کار را انجام داده باشد. اگر شخصی در مشرق کشته شده باشد و شخصی دیگر در مغرب زمین از آن قتل راضی باشد، نزد خدای عزّوجلّ شریک قتل محسوب می‌شود و اگر هنگامی‌که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، آنان را به قتل برساند، به این دلیل است که آنان به عمل پدرانشان راضی بودند». به آن حضرت عرض کردم: «امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از خاندان شماست، خروج خویش را با چه کسانی آغاز می‌کند»؟ فرمودند : «با بنی‌شیبه آغاز می‌کند و دستان ایشان را قطع می‌کند، زیرا آنان سارقان خانه خدای عزّوجلّ هستند». 📚 بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۹۵/ علل الشرایع، ج۱، ص۲۲۹/ عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، ج۱، ص۲۷۳/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۳۸ ⚪️✨⚜⚪️ ⚪️✨⚜⚪️⚜✨⚪️ @BahrulEilm