✅اول مسلمان باش بعد...
✍️آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی (ره): علامه طباطبائی رحمت الله در صفحه ۶۷ کتاب «آموزش دین» چاپ سوم نشر جهان آرا میفرماید: «یک فرد مسلمان اول باید مسلمان واقعی باشد بعد یک تاجر یا کشاورز یا صنعتگر یا کارگر.» ایشان ریشه مطالب را بیان میکنند، در صورتی که ما زندگی را بر اساس تاجر بودن و کشاورز بودن و اینها حساب میکنیم بعد میگوییم خب شب هم میرویم مسجد و نماز میخوانیم! نه؛ اول باید وجود ما نمازی باشد بعد کشاورز، صنعتگر، کارگر، تاجر، روحانی، دانشجو، استاد، رئیس جمهور و هر چه که بشود.
علامه در ادامه میفرمایند: «و نیز فردی که میخواهد تشکیل خانواده دهد اول باید مسلمان باشد (چه دختر چه پسر) سپس تصمیم خود را عملی سازد. خلاصه دست به هر کاری که بخواهد بزند و هر مقام و منصبی که میخواهد اختیار نماید در آن دین و ایمان صحیح لازم است.» ما فکر میکنیم که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چرا تشریف نمیآورند؟ به خاطر این است که این گونه مسلمانی هنوز در اجتماع و حوزه و دانشگاه ما رسمیت پیدا نکرده!
ما اول مسلمانیم؛ نه اینکه اول دانشآموز میشویم، بعد دانشجو میشویم، بعد استاد میشویم، یا اداری و تاجر و صنعتگر میشویم، در ضمن میگوییم نمازی هم هست، روزه هم هست، خدا هم هست. ما این گونه فکر میکنیم. الآن این گونه شده و این کار استعمار است که از ریشه مسئله را واژگون کرده. دنیایِ طبیعیِ خدا را اصل قرار داده، خودِ خدا را مخفی کرده!
✅بوسیدن فرزندان
✍در سیره اهل بیت، محبت به فرزندان توصیه بسیاری شده و اگر دینداران ما به این توصیه ها عمل کنند، هیچگاه فرزندانشان دچار کمبود محبت و آسیبهای اجتماعی نمیشوند. رسول مهربانی ها حضرت محمد(ص) میفرمایند: «هرکس فرزندش را ببوسد، خدا برایش نیکی مینویسد»۱ همچنین میفرمایند: «فرزندانتان را زیاد ببوسید، براستی که برای شما در برابر هر بوسه درجه ای در بهشت است که مسافتش پانصد سال است.»۲
💥امروزه با پیشرفت علم، اهمیت مهروَرزی به ویژه نقش بوسیدن کودکان در تربیت و پرورش شخصیت سالم آنها روشن شده است.
📚 ۱- کافی، ج ۶ ، ص ۴۹
📚 ۲- روضة الواعظین، ص ۳۶۹
↬
.
✅استغفار
✍هر جا غصّه دار شدی استغفار کن. استغفار امان انسان است. به این کاری نداشته باش که چرا محزون شده ای ، اذیّتت کرده اند؟ گناهی کرده ای؟
محزون که شدی استغفار کن. چه غم خود را داشته باشی و چه غم مؤمنین را، استغفار غم ها را از بین می برد
همان طور که وقتی خطا می کنی
همه صدمه می خورند،
مثلاً وقتی چند نفر کفران نعمت می کنند
به همه ضرر می رسد؛
استغفار هم که می کنی به همه ماسوای
خودت نفع می رسانی ...
دلهاتون خالی از غصه❤️
.
✍لقمان حکیم، مدتی برده کسی بود که چندین غلام داشت، ولی از میان آنان، لقمان را بسیار دوست می داشت؛ تا آن جا که هرگاه می خواست غذا بخورد، ابتدا آن را برای لقمان می برد تا میل کند و بعد برای تبّرک، باقی مانده غذای او را با میل و اشتیاق می خورد.
در یکی از روزها خربزه ای برای ارباب لقمان هدیه آوردند. ارباب در محضر لقمان نشست و آن خربزه را قطعه قطعه نمود و به لقمان داد. لقمان قاچ های خربزه را از او می گرفت و با میل و اشتها می خورد و وانمود می کرد که بسیار شیرین است. وقتی ارباب مشاهده کرد که لقمان خربزه را با اشتها می خورد، همه خربزه را که هجده قارچ بود به او داد و یک قاچ برای خود برداشت.
هنگامی که ارباب آن یک قاچ خربزه را به دهان گذاشت، دریافت که مانند زهر، تلخ است و از تلخی آن گلویش سوخت و حالش به هم خورد. به لقمان گفت: چگونه این خربزه تلخ را خوردی، می خواستی عذر و بهانه ای بیاوری و آن را نخوری!؟
لقمان پاسخ داد: تو ماه ها و سال ها به من غذاهای شیرین و گوارا و مطبوع داده ای، اکنون که یک بار تلخ شده، آیا سزاوار است من آن را نخورم و به آن اعتراض کنم و نمک دان شکن گردم.
لقمان اینگونه بود ...
🌼به سوی خدا فرار کنید
✍️آیت الله حائری شیرازی (ره): آیه قرآن تعبیری دارد که «فَفَّرُوا الی الله» بیایید و به سوی خدا فرار کنید. فرار از چه و به سوی چه؟ چرا تعبیر به فرار میشود؟ آنها که میخواهند از مملکت فرار کنند، عمل آنها و خود آنها عبرتی برای همهاند. فراری چه کار میکند؟ فراری اگر زمینی، خانهای از اشیاء غیر منقول داشته باشد، سعی میکند زود اینها را نقد کند، بفروشد، بعد وسائل منقول و سنگین خودش را مثل یخچال، تلویزیون و چیزهای بزرگ را هم نقد میکند. بعد نگاه میکند ببیند به کجا میخواهد برود؟
آن که میخواهد برود آمریکا، ریالهای خودش را هم به دلار و ارز تبدیل میکند، چون میخواهد به آنجا فرار کند. مؤمن اگر خواست به سوی خدا فرار کند، باید مثل همان فراری باشد. وقت و مال و هر چه دارد، همه را نقد کند و نقدش را هم تبدیل به ارز کند، یعنی ارز دنیا فانی است، ارز آخرت باقی است. از این فرصتی که دارد به یک بنده خدا خدمتی و کمکی کند. تبدیل ارز کردنش این است که مسجدی، حسینیهای میسازد، یا قسمتی از پول حسینیه و مسجدی را میدهد. این تبدیل ارز است.
این که خطیب در جمعهها میگوید تقوا را رعایت کنید، یعنی هر که ارزهایش را تبدیل نکرده، زود تبدیل کند، هر که گذرنامهاش را نگرفته، زود گذرنامهاش را بگیرد، هر که برای فرار به سوی خدا آماده نشده، زودتر خودش را آماده کند، هر که توبه نکرده توبه کند، هر که حلال بودی نطلبیده، حلال بودی بطلبد. چرا؟ چون اجل بیخبر میآید. به انسان قول نداده پیری یا جوانی، سالمی یا مریضی، بازنشستی یا سر کاری، داری نامه را مینویسی تمام کردی یا تمام نکردی، راه میروی به مقصد رسیدی یا نرسیدی.
صلوات خاصه امام علی علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ
🔸خدايا بر امير مؤمنان على بن ابى طالب درود فرست،برادر پيامبرت و ولىّ و برگزيدهاش،و وزير و جايگاه سپردن دانشش،و موضع راز و درگاه حكمتش،و گوياى به حجّت،و دعوتكننده به شريعتش و جانشين او در امّتش،و برطرف كننده رنج و اندوه از چهرهاش،و درهم شكننده كافران،و به خاك مالنده بينى بدكاران،آنكه او را نسبت به پيامبرت به منزله هارون از موسى قرار دادى.خداى دوست بدار هركه دوستش دارد،و دشمن بدار هركه دشمنش دارد،و يارى كن هر كه يارىاش نمايد،و خوار كن هركه او را واگذارد،و لعنت كن هركه به دشمنىاش برخاست،از پيشينيان و پسينيان،و بر او درود فرست برترين درودى كه بر يكى از جانشينيان پيامبرت فرستادى،اى پروردگار جهانيان.
📚 مفاتيح الجنان
#کعبه
صدای مهیبی برخاست...
چشمها بهسوی کعبه دوخته شد.
دیوار کعبه... روبروی بانویی که آنجا ایستاده بود
بی آنکه فروریزد، از هم میشکافت.
فاطمه دختر اسد هاشمی...
وارد شد و میهمان بیتالله گردید.
این بار، دیوار، چون دری که بسته میشود
به هم رسید.
مردم، مبهوت بودند.
ناگهان هجوم آوردند.
بهگمان آن که بانوی باردار را بیرون آورند
امّا در کعبه باز نمیشد.
کلیددار آوردند ولی در باز نشد که نشد.
میهمانی خصوصی بود.
چهار روز بعد، همان دیوار دوباره شکافت!
پیشوای پارسایان، امام پرهیزکاران
و شیر بیشه امکان
امیرمومنان علی(علیهالسلام)
در آغوش مادر آمد
و جهان نور باران شد.
✏ سیدحمید موسویگرمارودی
📚 معانیالاخبار، صدوق، صفحه۶۲
↬
.
٬دُنیاپُراَزقَشَنگیه،مِثلِبودنِتوکِنارِمَن:)💙🌱٬
✦
.
همه حواسم سال جدید به توعه
کجاست حواست دلت بی خیاله
این عشق با کسی شوخی نداره
آدمو از پا زود در میاره
#ظهرتون بخیر
لبخند بہ لب🙂
چہ مهرباني آقا
اصلا☝️🏻
خودِ عشق بي ڪراني😍
آقا😋
در هر سفرم 🕌
تو را خواستہ ام
#عصرتون بخیر
#جانان
اصحاب رسولخدا، کنار ایشان بودند.
انتظار را میشد در چهرهی ایشان دید.
برخی حاضران میپرسیدند:
مگر جای کسی خالی است؟!
ناگهان لبخند شادی بر لبان پیامبر نقش بست.
اصحاب، سمت دَرِ ورودی مسجد چشم گرداندند.
امیرمومنان بود که میآمد.
علی جان بیا... نزدیکتر بیا!
رسولخدا او را فرا میخواند...
تا آنجا که در آغوشش کشید و فرمود:
علی از من و من از علی هستم!
جان او از جان من و سرشت او سرشت من است.
اطاعت از او، اطاعت من...
و مخالفتش، مخالفت من است.
با آمدن او، لطف و رحمت خدا نصیب شما گردیده است.
آری! جای امام کنار پیامبر خالی بود!
✏ سیدحمید موسویگرمارودی
📚 امالی، صدوق، حدیث۵۸، صفحه۸۸
📚 مستدرک، حاکم، جلد۳، صفحه۱۲۱
.
#پيامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
ذكْرُ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ
ياد و ذكـر على، عبـادت است
📚 بحار الأنوار ج36 ص370
.
🔴احادیث بسیار تکان دهنده درباره پیامدهای شوم تجرد
۱_«بیشتر دوزخیان، بی همسرانند».
۲_«دو رکعت نماز کسی که همسر دارد، بهتر از هشتاد و دو رکعت نماز انسان بی همسر است».
۳_«بیچاره است، بیچاره است، بیچاره، مردی که همسر ندارد» گفتند: «گرچه ثروتمند باشد؟» فرمودند گرچه ثروتمند باشد. بیچاره است، بیچاره است، بیچاره، زنِ بی شوهر. گرچه ثروتمند باشد؟
ـ گرچه ثروتمند باشد.«وقتی مرد به همسرش و همسرش بدو می نگرد، پروردگار، مهربانانه به آنان می نگرد».
⏪یکی از راههای نفوذ و استحاله فرهنگی جامعه، سبک شمردن ازدواج در جامعه مومنین و منوط آن به اصلاح شرایط اقتصادی و سن زیاد و پیدا کردن شغل و مستقل شدن دختران میباشد.
نگاه منفعت طلب ما از خسارتهای معنوی که میبیند غافل است و دشمن از این اهمال ما نهایت بهره را اعمال شبیخون فرهنگی میبرد.
منابع :
۱_. مستدرک الوسائل، ج 8، ص 281؛ نزهه الناظر، ص 34.
۲_ . بحارالانوار، ج 74، ص 53.
۳_ . کنزالعمال، ج 16، ص 278؛ مجمعالزوائد، ج 4، ص 252.
.
🔴 دهان روح و دهان جسم
انسان دو دهان دارد:
یکی گوش که دهان روح اوست و دیگر دهان که دهان تن اوست. این دو دهان خیلی محترماند.
انسان باید خیلی مواظب آنها باشد، یعنی باید صادرات و واردات این دهنها را خیلی مراقب باشد.
آنهایی که هرزهخوراک میشوند، هرزه کار میگردند. کسانیکه هرزهشنو میشوند، هرزهگو میگردند.
✖️وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف میشود. یعنی قلم او هرزه و نوشتههایش زهرآگین خواهد شد.
✨حضرت وصی، امیرالمومنین علیه السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بینیاز نیست و آبها گوناگوناند. هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوهاش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل، حاکی است که از چه آبی روئیده شده است.
✍علامه حسنزاده آملی
⭕️ علت طول عمر برخی از علما از زبان آیتالله بهجت (ره)
♻️ يکی از معمرين علمای نجف که حدودا #صد_سال از عمر شريفش میگذشت، می فرمود: تا اين ساعت به طبيب مراجعه نکردم، عرض شد: چه طور؟ شما چه برنامهای در زندگی پياده کردهايد که تا کنون بيمار نشدهايد؟
فرمودند: #فقط تابع شرع مقدس اسلام بودهام، در خوردن غذاها از نظر کم و کيف و جهات ديگر، فقط به #دستورات_طبی_دين عمل کردهام.
📌 مرحوم مجلسی رحمه الله عليه در يکی از مولفاتش نوشته است: " اگر انسان به طب مأثور از ائمه اطهار عليهمالسلام عمل کند، به بيماری مبتلا نمیشود؛ زيرا آنان عالِم به خواص مأکولات و سبزیها و چيزهای ديگر هستند. "
📌 بنده هم فی الجمله ديده ام شخصی به طب مأثور عمل کرد، حدود 80 سال داشت و مريض نشده بود. زمانی که ما در نجف بوديم، #وبا زياد شيوع داشت، ايشان به عيادت بيماران میرفت. با اين حال به بيماری دچار نشد و فقط در اواخر عمر مرضش اين بود که به نماز جماعت نمیآمد و به استراحت میپرداخت. البته برای کارهای ديگر به بيرون میآمد و نمیدانم که در وقت وفات مريض شد يا نه.
انسان می تواند با رعايت آداب شرعی و دستورهای دينی، از اطبا مستغنی ( بی نیاز ) شود.
📚 کتاب بهجت عارفان، ص ۱۸۶
.
✍امام صادق عليه السلام:
پدرم [ امام باقر عليه السلام] فرمود: «از پيشى گيرندگان در كارهاى خير باشيد ، و گل بى خار باشيد، كه كسانى پيش از شما وجود داشتند كه گل بى خار بودند، و من مى ترسم كه شما خار بى گل باشيد! دعوت كنندگان به سوى پروردگارتان باشيد و مردم را وارد اسلام كنيد و از آن، بيرونشان نكنيد. آنان كه پيش از شما بودند، اين چنين بودند ؛ مردم را وارد اسلام مى كردند، نه آن كه ايشان را از آن خارج سازند».
📚مستدرك الوسائل حدیث 13997
↬
.
🔴کمال خوش رفاقتی
حضرت صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام روایت می کند : علی علیه السلام با مردی از اهل ذمّه همراه شد . مرد ذمّی به او گفت : ای بنده خدا ! قصد کجا داری ؟
حضرت فرمود : کوفه . هنگامی که بر سر دوراهی راه ذمّی تغییر کرد حضرت هم مسیرش را از کوفه به مسیر ذمّی تغییر داد . ذمّی گفت : تو خیال کوفه نداشتی ؟
فرمود : آری خیال کوفه داشتم . ذمّی گفت : راه را رها کردی ؟ فرمود : دانستم .گفت : در حالی که دانستی چرا همراه من شدی ؟ فرمود : این از کمال خوش رفاقتی است که مرد دوستش را هنگام جدایی مشایعت کند و پیامبر ما این گونه به ما فرمان داده است . ذمّی گفت : پیامبر این چنین گفته است ؟
حضرت فرمود : آری . ذمّی گفت : تنها پیرو واقعی او کسی است که از او در کارهای باارزش پیروی کرده است و من نزد تو شهادت می دهم که من هم بر طریقه و روش تو هستم . پس ذمّی با علی علیه السلام بازگشت و زمانی که حضرت را شناخت مسلمان شد
کافی : 2 / 670 ، باب حسن الصحابه و حق الصاحب فی السفر ، حدیث 5 ؛ وسائل الشیعه : 12 / 134 ، باب 92 ، حدیث 15863
هدایت شده از تبلیغات گسترده ریحون
#حراجی خفن عیدانه سایز 36 تا 60 😍
‼️کار بالا موووجوووود فقطططط ۱۲۰ تومن‼️
😳بالاترین کیفیت با پایین ترین قیمت😳
#ارسال_رایگان
#پرداخت_درب_منزل ☺️
#تعویض_و_مرجوعی
به دلیل حذف واسطه ها قیمتامون ارزونه 😍
https://eitaa.com/joinchat/616366334Cd0f1e98c72
موجودیا محدوده بدووووو تا تموم نشده‼️
💠 عبادت هاى باطل 💠
✍هیچ چیز و هیچ كس جز خدا، لایق پرستش نیست. زیرا این معبودهاى باطل، یا وجود خارجى ندارند و ساخته ذهن اند، یا موجوداتى بى خاصیّت و ناتوانند، یا اگر كارآیى دارند، موقت و محدود و همراه با منّت ها و هوس ها و تحقیرهاست. پس در هر سه صورت، شایسته نیستند كه انسان، طوق بندگى آنها را به گردن اندازد. انسان در برابر هیچ مخلوقى، به قیمت نافرمانى خداوند، نباید اطاعت و پرستش و فرمانبردارى كند.
امام جواد علیه السلام مى فرماید: «مَنْ اَصْغى اِلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدهُ» (تحف العقول، ص 456) هر كس به سخن كسى گوش دهد. او را پرستیده است! پس اگر گوینده حق بگوید، بنده حقیم و اگر باطل بگوید، باطل را پرستیده ایم. و امام صادق علیه السلام در حدیثى فرموده است: «مَنْ اَطاعَ مَخلُوقاً فى مَعْصِیَةِ الْخالِقِ فَقَدْ عَبَدهُ» (نورالثقلین، ج3، ص357) هر كس با اطاعت از مخلوقى، خالق را نافرمانى كند، آن مخلوق را پرستیده است.
👈🏼 پس عبادت باطل، تنها به پرستش سنگ و چوب و خورشید و ستاره منحصر نیست. دل و جان سپردن به هر فكر و سخن و قدرت و حكومتِ غیر الهى، عبادت كردن ناروا است، حتى پذیرش فرهنگ ضدّ الهى هم، از عبادت هاى باطل بشمار مى رود.
📚 کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی
.
#STORY
✍ آدما هر چقدر بیشتر مقصر باشن
بیشتر سعی میکنن طوری رفتار کنن
که تو خودتو مقصر
.
🔴امام جواد(ع) از نگاه بزرگان
✍سبط بن جوزی پس از بیان تاریخ تولد و شهادت حضرت می گوید:
«او در علم، تقوا، پرهیزکاری و سخاوت، چون پدر بزرگوارش امام رضا(ع) و دنباله رو او بود».[۱]
ابن ابی طلحه در کتاب مطالب السئوول فی المناقب آل الرسول درباره شخصیت امام جواد(ع) می نویسد:
«او گرچه صغیرالسن است، ولی کبیرالقدر و رفیع الذکر است».[۲]
علی بن محمد احمد مشهور به ابن صباغ که فقیهی مالکی است، درباره آن حضرت می گوید:
ما چه گوییم در جلالت و مقام امام جواد(ع) و فضیلت و کمال و عظمت و جلال او. حضرتش در میان طبقات ائمه(ع) سنش کمتر از همه و قدر و شأنش عظیم است. او در اندک مدتی از عمر شریفش کراماتی بسیار و معجزاتی بی شمار از خود نشان داد و فضیلت کمال را طی کرده و از تراوش دانش و بینش خود اثرها گذاشته... چه بسیار مجالس و محافلی که احکام و مسائل حلال و حرام را بیان نموده و زبان دشمنان بدفرجام را به منطق صحیح خود الکن کرده است. چه بسیار انجمن ها و محافلی که در رأس خطبا قرار گرفته و در مقابل خود، تمام فصحاء و علما و حکما را تحت الشعاع قرار داده است.[۳]
ابن تیمیه می گوید:
«محمد فرزند علی ملقب به جواد، از بزرگان و اعیان بنی هاشم است که در سخاوت و بزرگواری شهرت تام دارد».[۴]
ابن هجر هیثمی می نویسد:
«مأمون او را به دامادی انتخاب کرد؛ زیرا با وجود سن کم، از نظر علم و آگاهی و حلم، بر همه دانشمندان برتری داشت».[۵]
📚منــابع:
۱- تذکرة الخواص، ص ۲۰۲
۲- کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۸۶
۳- حلیة الابرار، ج۴، ص۵۶۸؛ موسوعه الامام الجواد(ع)، ج۱، ص۳۶۴
۴- منهاج السند، ص ۱۲۷
۵- مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص۵۵۵
.