قبݪ از خوابـــ😴
فقطــ بہ #تُ فڪـــر مے ڪنم
و مے دانم ڪه می خوابے
و قبݪ از بستہ شدڹ چشــم هایت
بہ همہ چیز فڪـــر می ڪنے
جز #من ...
#شبتون_بخیر💫
🍃امام #حسین(ع)
همانا من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی در کنار ظالمان را جز ننگ و عار نمی دانم.✊
.
🔴 آنچه در هر گام در قیامت از انسان میپرسند
✍ پرسش از مال :
سومین سؤالی که می کنند، از دارایی و اموال انسان است که از کجا کسب کرده ای؟ از راه حلال بوده، یا حرام؟ در چه راهی خرجش کرده ای؟
بعضی راه در آوردنش را بلد نیستند، از راه حرام در می آورند. از دست ابلیس می گیرند. بعضی راه خرج کردنش را بلد نیستند، در راه ابليس خرجش می کنند. نوبت به خدا که می رسد، برایشان سخت است خرج کنند.
یکی از علمای بزرگوار ما درباره یکی از هم ولایتی هایش می گفت: آدم پولداری بود. آخر عمرش به او می گفتیم آقا وصیت بکن. نمی فهمید اصلا وصیت چیست. در این باغها نبود. گفت: خمس که الان مد نیست. این که هیچ. اما زكات، اگر من مُردم ورثه ندهند؛ چون فقیر می شوند. اگر زنده ماندم حالا شاید یک کاری کردم. اتفاقا مُرد و ورثه اش خمس و زکات خور شدند و ندادند. خوشی اموالش مال دیگران شد و جواب و بازخواست قبر و قیامتش به گردن خودش ماند. بعضی این طورند.
📚 کتاب قیامت و حشر
🆔
🔴 حضرت عیسی (ع) و مشاهده عذاب قبر
✍ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
حضرت عيسی (ع) از كنار قبری عبور می کرد، متوجه شد كه صاحب قبر در عذاب است. سال آینده وقتی از همان جا عبور كرد، متوجه شد عذاب از او برداشته شده است، همین مطلب را از خداوند سؤال كرد. خطاب آمد: يا روح الله ! از این مرد فرزندی به سن بلوغ رسيد كه صالح و نيكوكاراست. راهی را برای مردم هموار كرد و اصلاح نمود و يتيمی را مسكن ومأوی داد، به برکت اعمال خير اين
فرزند، عذاب قبر از پدرش برداشته شد.
از پیامبر صلی الله علیه نقل شده که فرمودند:
در بهشت مقام و درجه كسی بالا برده می شود، سؤال می كند چنين درجه و مقامی از كجا برای من حاصل شده است؟ به او گفته می شود اثر دعای فرزندت می باشد که برای تو استغفار و طلب رحمت كرده است.
🔹 اری، فرزندان تربیت شده و صالح میتوانند باعث رشد و بالا رفتن درجه و مرتبه والدین در برزخ وايجاد توسعه و رفاه در زندگی آخرتی آنها، یا اگر خدای ناکرده در عذاب باشند، حداقل موجب تخفیف عذاب برای آنها باشند.
📚 کتاب دوران حیرت، استاد عالی
🔴 #شاهدان_قیامت
✍ حاکم شاهد!
شهادت خداوند، مهمترین و فراگیرترین شهادتهاست. چنانکه قرآن میفرماید: «خداوند بر هر چیزی گواه است، سوره حج آیه۱۷.»
امیر المؤمنین (ع) هم در یک جمله تکان دهندهای در نهج البلاغه میفرمایند: «از گناه کردن در خلوتها بپرهیزید؛ چرا که کسی دارد شما را میبیند که خودش قاضی و حاکم دادگاه است!»
خیلی عجیب است که قاضی دادگاه، خودش جرم را دیده باشد و بخواهد شهادت دهد. اینجا دیگر چه کسی میتواند انکار کند و بگوید من نکردم؟! اگر آدم این را باور کند آیا دیگر در خلوتها گناه میکند؟
📚 کتاب صراط و شفاعت
.
⁉️سوال
بیان چه عیوبی غیبت محسوب میشود؟🤔
📚 پاسخ :
✍آیات عظام(خامنه ای و سیستانی):
ذکر هر عیب و نقصی از انسان غایب، غیبت است؛ چه آن عیب پنهان،در اندام آن شخص باشد یا در نسب یا خاندانش یا در کردار و رفتار و اخلاقش یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی.
✍آیت الله مکارم: غیبت آن است که انسان پشت سر کسی که عیب و عملش پوشیده است، سخنی بگوید که اگر به گوش او برسد، ناراحت
شود.
#نکته👈چند مثال برای عیب👇👇👇
🔹عیب در بدن👈 فلانی عقیم است یا بدن فلانی لکه و پیسی دارد.
🔹عیب در نسب👈او پسر فلان فاسق یا فلان حمال یا.. است.
🔹عیب در صفات👈 فلانی ترسو یا بخیل یا دزد یا بداخلاق یا حسود یا حق نشناس است.
🔹عیب در افعال👈 فلانی پرخور یا پرخواب است یا ادب ندارد.
🔹عیب در اقوال👈 فلانی بلد نیست سخنرانی کند یا لکنت زبان دارد.
🔹عیب در امور دینی: فلانی در نماز مسامحه گر است، در منزلش شراب میخورد، وسواس دارد یا از نجاسات پرهیز
نمیکند.
🔹عیب در امور دنیوی👈 فلانی کندذهن است، بیسواد است یا تنبل و بینظم و شلخته است.
#غیبت
🌷 آیت الله #سعادت_پرور (پهلوانی):
ای عزیزان من! قیامت جای پر خوف و خطری است برای کسانی که در این دنیا عمر خود را به بطالت و غفلت از خدا گذرانده اند .
📚 رساله ی وصایا، ص۱۹۳
(🤲خدایا کمک کن تا عمر خود را به بطالت(غفلت از تو) نگذرانیم.)
#محاسبه
🌷 آیت الله #بهجت :
اگر ارتباط ما با انبیا و اوصیا (علیهمالسلام) قطع شود، شکست خوردهایم، هرچند مردم ندانند.
📚زمزم عرفان، ص٣٣۴
(ان شاالله خدا عاقبت بخیرمون کنه که ارتباطمون با انبیا و اوصیای الهی قطع نشه. زیارت بریم و مرگمون در حال زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام باشه.)
.
🌷 آیت الله #سعادت_پرور:
🔖 اى عزيز من! از بيدارى شب غفلت مكن، و هم چنين از تضرّع و زارى كه بهترين معين و مقرّب سالك است.
🔖 اى عزيز من! مراعات نشاط را در تمام اعمال بكن كه عمل بى نشاط معلوم نيست نتيجه اى براى سالك داشته باشد، ولى اين را هم بايد دانست كه شيطان ملاحظه نكند و بگويد: نشاط ندارى؛ زيرا گاه مى شود در اوّل عمل نشاط ندارى و چون داخل عمل شوى، نشاط حاصل شود.
📚 رسائل عرفانى، ص 238
🌼عزیزِ باتقوا
✍تقوا یعنی مرتکبِ گناه نشدن؛ یعنی ترس؛ ترس از چیزهایی که راهِ آسمان را به رویت میبندد. یعنی مواظبِ چشممان باشيم؛ مواظبِ گوشمان باشيم به چراغ قرمزِ دين كه رسيديم، ترمز كنيم و از حرام پرهیز کنیم. شاه کلید اصلیِ رابطه با خدا همین است.
یاران حضرت مهدی چنین خصوصیاتی دارند. علاوه بر این، زرق و برق دنیا چشمشان را نمیگیرد و حضرت هم از آنان بیعت میگیرد که طلا و نقره پسانداز و گندم و جو ذخیره نکنند.*۱
جاذبههای دنیایی دلِ آنان را نمیلرزاند و تاثیری در آنان ندارد. چنان ممتازند که پیامبر اکرم آنان را بهترینِ امتش میداند.*۲ رعایت این قوانین و چهارچوبهاست که انسان را نزدِ خدا و بندگانش محبوب خواهد کرد. پس بدانید برای یار امام زمان شدن باید تقوای الهی پیشه کنیم. یعنی چه؟ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. یعنی ترس از دست دادن توجه خدا و ولیّ او.
📚 ۱. روزگار رهایی، ج۱، ص۴۶۵
۲. کمالالدین و تمامالنعمه، ج۱، ص۵۳۵
.
#پندانه
🔴شیطانی که در کمین توست
✍پیرمردی به نام «مشهدی غفار» حدود ۱۲۰ سال پیش، در بالای مناره مسجد ملاحسن خان، سالها اذان میگفت. پسر جوانی داشت که به پدرش میگفت: ای پدر! صدای من از تو سوزناکتر و دلنشینتر و رساتر است، اجازه بده من نیز بالای مناره بروم و اذان بگویم.
پدر پیر میگفت:
فرزندم تو در پایین مناره بایست و اذان بگو. بدان در بالای مناره چیزی نیست. من میترسم از آن بالا سقوط کنی، میخواهم همیشه زنده بمانی و اذان بگویی. تو جوان هستی، بگذار عمری از تو بگذرد و سپس بالای مناره برو.
از پسر اصرار بود و از پدر انکار!
روزی نزدیک ظهر، پدر پسر خود را بالای مناره برای گفتن اذان فرستاد. مشهدی غفار تیز بود و از پایین پسرش را کنترل میکرد. دید پسرش هنگام اذان گاهی چشمش خطا رفته و در خانه مردم نظر میکند.
وقتی پایین آمد، به پسر جوانش گفت:
فرزندم من میدانم صدای تو بلندتر از صدای پدر پیر توست. میدانم صدای تو دلنشینتر از صدای من است. هیچ پدری نیست بر کمالات و هنر فرزندش فخر نکند.
من امروز به خواسته تو تسلیم شدم تا بر خودت نیز ثابت شود، آن بالا جای جوانی چون تو نیست و برای تو خیلی زود است.
آن بالا فقط صدای خوش جواب نمیدهد، نفسی کشته و پیر میخواهد که رام مؤذن باشد. تو جوانی و نفست هنوز سرکش است و طغیانگر، برای تو زود است این بالارفتن. به پایین مناره کفایت کن!
بدان همیشه همهٔ بالارفتنها بهسوی خدا نیست. چهبسا شیطان در بالاها کمین تو کرده است که در پایین اگر باشی، کاری با تو ندارد.
.
🔴چگونه می شود به امام زمان (عج) نزديک شد؟
✍خشنودي امام زمان عج در گرو خشنودي خداوند است؛ و خشنودي خداوند در تبعيت از اوامر الهي و انجام واجبات و ترک محرمات است. در روايتي از حضرت امام محمد باقر عليه السلام همين معنا را مييابيم: «خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد.»(1)
در روايتي امام باقر عليه السلام وظايف شيعيان را در زمان غيبت بيان کرده اند که عمل به اين وظايف قطعا زمينه ساز خشنودي حضرت ولي عصر را فراهم ميکند. حضرت ميفرمايند: اصبروا علي اداء الفرائض و صابروا عدوكم و رابطوا امامكم المنتظر». بر انجام واجبات صبر كنيد و در برابر دشمنان مقاومت نماييد و پيوندتان را با امام منتظران مستحكم نماييد.(2)
حضرت امام صادق ـ عليه السلام ـ در روايتي پر محتوا مي فرمايد: «هر شخصی دوست دارد از دوستان و ياوران حضرت قائم ـ عليه السلام ـ باشد بايد كه منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكاري و اخلاق نيكو رفتار نمايد.
براي نزديک شدن به حضرت رعايت اين نکات توصيه ميشود: پيدا کردن شناخت کامل از امام زمان عج. قدم اول در ايجاد ارتباط با امام زمان عج شناخت صحيح ايشان است. پيدا کردن محبت عميق نسبت به ايشان. پس از شناخت کمالات حضرت نسبت به ايشان احساس محبت پيدا ميکنيم. ترک گناه. محبت يک رابطه دوسويه است. بنابراين با ترک گناه بايد محبت امام زمان را به خودمان جلب کنيم.
همانندي و همراهي با امام در اعمال نيک. تا آنجا که ميتوانيم بايد خودمان را به ايشان شبيه کنيم. سعي کنيم نمازمان را اول وقت بخوانيم تا با نماز حضرت مورد قبول قرار گيرد. ان شا الله. مطالعه کتاب مکيال المکارم و کتاب نجم الثاقب نيز توصيه مي شود. در اين دو کتاب وظايف شيعه در زمان غيبت و راه هاي ياد کردن ايشان ذکر شده است.
📗 (1) بحارالانوار، ج 75، ص 187، حديث2.
(2) نعماني، محمد ابن ابراهيم، کتاب الغيبه، ص 300.
.