اَلْكُتُبُ بَساتينُ الْعُلَماءِ
💠 تطوّرات مرجعیّت در سده اخیر 🔹 پس از وفات میرزای شیرازی، آسیّد محمّد فشارکی زیر بار مرجعیّت نرفت.
🔹 در طول این مدّت تمام جمعیّت به احترام وی سرپا ایستاده بودند، با این که او جمعیّت را نمیدید. آن آقا میگفت: در آن جلسه اهل فن فهمیدند که مرجعیّت از آنِ که خواهد بود و پیدا بود که همه علما به آسیّد عبدالهادی توجّه دارند.
🔸 بعد از رحلت آقای آسیّد عبدالهادی مرجعیّت از آنِ آقای حکیم شد. آقای حکیم و آقای شریعتمداری از نظر تعداد مقلّدین بر دیگران تقدّم داشتند. اکثریت ترکها مقلّد آقای شریعتمداری و کمی از ترکها و نیز کمی از فارسها مقلّد آقای حکیم و آقای خویی بودند. در منطقه آذربایجان آقای شریعتمداری و آقای خویی مقلّد داشتند ولی در غیر آذربایجان و غیر ایران مرجع عمده آقای حکیم بود.
🔹 آقای شریعتمداری هم به همین نکته توجّه داشت، چون وقتی آقای حکیم به علمای ایران تلگراف کرد و از آنها خواست که به نجف بیایند تا در موضوع شاه تصمیم بگیرند، آنها عذرخواهی کرده بودند که شرایط ما اجازه نمیدهد ما از ایران حرکت کنیم. آقای حکیم در آن تلگراف از آقای شریعتمداری و آقای گلپایگانی و آقای خمینی با تعبیر «آیةالله» نام برده بود و آقای خمینی و آقای گلپایگانی نیز در جواب با همان تعبیر پاسخ گفته بودند ولی آقای شریعتمداری با تعبیر «آیةاللهالعظمی» از آقای حکیم یاد کرده بود.
🔸 بعضی از اصحاب ایشان عرض کردند که شما چرا از این تعبیر استفاده میکنید در حالی که ایشان چنین تعبیری درباره شما به کار نبردهاند؟ آقای شریعتمداری پاسخ داده بود: چون آقای حکیم اثباتاً بر ما مقدّم است. ما در ایران در مرجعیّت با او مشارکت داریم ولی در غیر ایران، مرجعیّتِ منحصر از آنِ اوست و باید اینها رعایت شود.
🔹 امّا ثبوتاً آقای شریعتمداری از نظر سرعت انتقال و اطّلاع بر اشباه و نظائر و فهم عرفی بر اقران تقدّم داشت و آقای حکیم هم در اصول و بعضی از مباحث صناعی فقه بر آقای شریعتمداری ترجیح داشت. در اصول خیلیها بر آقای شریعتمداری مقدّم بودند. در مکتوب، حاشیه آقای حکیم بر حاشیه آقای شریعتمداری مقدّم و آقای شریعتمداری در خیلی از موارد از «مستمسك» آقای حکیم بهره برده است.
📚 جرعهای از دریا [سیّد موسی #شبیری زنجانی]؛ ج ۳ ص ۵۲۸
🤖 اینفوگرافیک و ویدئو براساس متن بالا (تطورات مرجعیت در سده اخیر) توسط هوش مصنوعی ساخته شده است
🆔 @darolketabb
❖ آموزش عقائد و دستورهای دینی ج ۱
✍ علامه سیّد محمّدحسین طباطبایی
@darolketabb
• نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ اَلرَّحْمَةَ
ياران و دوستان ما در انتظار رحمت الهى هستند،
• وَ عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ اَلسَّطْوَةَ
و دشمنان و كينهتوزان ما در انتظار كيفر خداوند به سر مىبرند.
📚 نهجالبلاغه؛ خ ۱۰۹
@darolketabb
✦ اَلسّلامُ عَلَی الحُسَین وَ عَلَی عَلي بنِ الحُسَین
✦ وَ عَلَی اَولادِ الحُسَین وَ عَلَی اَصحابِ الحُسَین
• ما هم از مستانِ این میْ بودهایم
• عاشقانِ درگه وی بودهایم
• نافِ ما بر مِهْرِ او بُبْریدهاند
• عشقِ او در جانِ ما کاریدهاند
- میلاد نور مبارک 🌷✨
@darolketabb