🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | شاخصههای رسانه حسینی
🍃🌹🍃
🔻تقارن ایام سوگواری حضرت اباعبداللهالحسین (ع) با روز خبرنگار در سال جاری یادآور ابعاد رسانهای نهضت عاشورا و مسئولیت فعالان رسانه در پیروی از مکتب و نورانی حسینی است. اینکه رسانه تراز نهضت حسینی دارای چه ویژگیهایی است و فعالان این عرصه چه مسئولیتی در سپهر رسانهای دارند، مجالی مستوفا میطلبد، اما در حوصله این نوشتار به برخی از مهمترین شاخصههای رسانه عاشورایی تراز نهضت حسینی پرداخته خواهد شد:
1⃣ مسئولیتشناسی: اساس نهضت حسینی به مسئولیتی است که امام در قبال وضعیت جامعه اسلامی آن روز احساس مینمود. رسانه حسینی به تأسی از سیره سیدالشهدا (ع) خود را در قبال آنچه در جامعه و دنیا میگذرد مسئول میداند و برای مواجهه منطقی و اثرگذار با چالشها برنامهریزی و اقدام میکند.
2⃣ انقلابیگری: نهضت امام حسین (ع) یک حرکت انقلابی بهمعنای اصیل کلمه بود و پیروان ایشان باید انقلابی باشند. انقلاب عاشورا در روز عاشورا پایان نیافت و اتفاقاً حضرت زینب کبری (س) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا این راه را ادامه داد. رسانه حسینی نیز باید انقلابی باشد و از هرگونه محافظهکاری، جمود و ایستایی پرهیز کند.
3⃣ هدایتگری: چنانکه گفتهاند امام حسین (ع) مصباحالهدی است و امام هادی است که خداوند عزوجل میفرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّه یهْدُونَ بِأَمْرِنَا». رسانه حسینی نیز وظیفه خود را هدایت ابنای بشر میداند و علاوه بر دنیا، برای عقبای آنان تکلیف دارد. رسانه عاشورایی نمیتواند با این توجیه که «ما مسئول بهشت بردن کسی نیستیم» چشم خود را بر انحرافات فرهنگی و اجتماعی ببندد و سکوت اختیار کند.
4⃣ امربهمعروف و نهیازمنکر: حضرت اباعبدالله (ع) فلسفه قیام خود را «امربهمعروف و نهیازمنکر» معرفی میکنند و اصولاً فلسفه اصلی رسانه حسینی نیز چنین است. مخاطب این امربهمعروف و نهیازمنکر هم مردماند هم مسئولان. ارشاد هرکدام رافع ارشاد به دیگری نیست. هم باید جامعه را مخاطب قرار داد و برای اصلاح آن تلاش کرد و هم مسئولان و مدیران را و راه و چاه را بدانها نشان داد. طبیعی است که اجرای این دو فریضه فراموششده مراتب و آدابی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.
5⃣ مبارزه با مستکبران: نوک اصلی پیکان مبارزه حضرت چه در طول قیام و حتی بعد از واقعه کربلا، در قبال مستکبران آن روز یعنی دستگاه فاسد اموی و یزید بود و الگوی نهضت حسینی، مقاومت در برابر نظام سلطه و مستکبران در هر زمان است. رسانه حسینی نیز در برابر استکبار و سلطهگران موضع دارد و مبارزه با آن را رسالت خود میداند. جنس مبارزه رسانه با نظام سلطه از سنخ و سیاق رسانهای است، ازاینرو رسانه عاشورایی، استکبار را بهخوبی میشناسد و به مخاطبان خود معرفی میکند و میشناساند؛ نقشههای شوم مستکبران را افشا میکند، نقاب از چهره عوامل و پادوهای نفوذی دشمن میاندازد و از مبارزه با استکبار شرمسار نیست.
✍️ محمدجواد اخوان
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | در مذاکرات چه میخواهیم؟
🍃🌹🍃
🔻مذاکرات هستهای از چند روز گذشته وارد فاز جدیدی شده است و این موضوع باعث گردیده تا رسانهها و تریبونهای رسمی و غیررسمی طرفین به انتشار خبرها و تحلیلهای جتدهی شده در راستای اهداف خود بپردازند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین اعلام کرد: «۵ دقیقه یا ۵ ثانیه با خط پایان فاصله داریم. مذاکرات بهویژه برای ایرانیها و آمریکاییها حساس است. نمیتوانم ضمانت کنم؛ اما برداشت موجود این است که گفتوگوها در مسیر درست پیش میرود».
🔸گزارههای تحلیلی:
1⃣ آنچه از سوی رسانهها، چه خوشبینانه و چه بدبینانه بهعنوان گام آخر مذاکرات مطرح میگردد، صرفاً جنبه رسانهای و روانی دارد. هرچند ایران از فرسایشی شدن توافق استقبال نمیکند ولی تا حصول نتیجه مدنظر خود، از مواضع اصولیاش کوتاه نخواهد آمد. لذا نکتهای که باید از سوی رسانههای انقلابی و جریان انقلابی مدنظر قرار گیرد، عدم پمپاژ خبرهای با پشت زمینه ناامیدکننده و یا ارسال خبرهایی است که موجب خوشحالی کاذب میگردد.
2⃣ در شرایط فعلی ایران درخواستهایی را بر روی میز دارد که یکی از موضوعات محوری، حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده است که نمونهای از آن بستن ادعاهای پادمانی علیه برنامه هستهای است. علت این خواسته هم مشخص است؛ چراکه بسته نشدن این موارد به آژانس بینالمللی انرژی اتمی اجازه میدهد هر از چند گاهی به بهانه ادعاهای طرفهای ثالث ازجمله رژیم صهیونیستی، سؤالات و ادعاهای تازهای علیه ایران باز کند و این کار آثاری سوء بر محیط داخلی و ریسک سرمایهگذاری در ایران خواهد گذاشت.
🔺نکته پایانی: این یک اصل اساسی است که برجام نقطه پایانی در مواجهه ایران با غرب نبوده و نیست و آنچه طرف مقابل مدنظر دارد، تخلیه قدرت ایران و گرفتن مؤلفههای قدرتساز جمهوری اسلامی است؛ لذا علاوه بر تیزبینی در مواجهه با دشمن، آنچه باید مدنظر قرار گیرد، متوازن کردن سیاست خارجی و دیپلماسی از یکسو و قویتر شدن پایههای اقتصادی از سوی دیگر است؛ چراکه از قدیمالایام گفتهاند برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی؛ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است.
✍ یعقوب ربیعی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
1.52M
══════════﷽❀ ⃟⃟ ⃟🇮🇷 ⃟✤
🔅🏴 ثامن ۲۴🏴🔅
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
🔰موضوع: مکتب حسینی؛مکتب انسان ساز،عزت واقتدار
🎙سخنران:حجت الاسلام شیاسی ،مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه فریدونشهر
#نشست_بصیرتی
#جهاد_تبیین
#محرم_امام_حسین(ع)
#ثامن_24
🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
#سوال
🔴چرا «خیام» توسط روسیه پرتاب شد؟
❇️جواب👇
🔹ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره «نور ۲» توسط ماهوارهبر قاصد، در تزریق ماهوارههای زیر ۵۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین موفق عمل کرد.
🔹 در گام بعدی تزریق ماهوارههای تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا انتهای ۱۴۰۱ هدف گذاری شد.
🔹ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابر اعلام سازمان فضایی ایران به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است.
🔹با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده میکنند.
#پرسش وپاسخ
#ثامن۲۴
🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
#سوال
▪️ سیره اخلاقی امام سجّاد (ع) قبل و بعد از امامت بخصوص در واقعه کربلا چگونه بوده است؟
🔹 پیشواى چهارم، انسانى کامل و برگزیده حق و در همه جهات اخلاقى، عبادى و علمى به اوج کمال رسیده و نمونه مجسم و عینى قرآن و رسول خدا (ص) بود.
🔹 در دوران سیاه حکومت اموى که ارزشهاى انسانى و فضائل اخلاقى به فراموشى سپرده شده بود آن امام همام، چون خورشیدى فروزنده درخشید و وجودش مجمع همه فضائل و ارزشهاى فراموش شده گردید.
🔹 در این مجال جلوهها و نمونههایی از فضائل، سیره و مکارم اخلاقى آن حضرت را که الگویی بیبدیل برای جوامع بشری است به تصویر میکشیم:
1️⃣ فزونى عبادت و نیایش امام چهارم (ع) در پیشگاه خدا به حدى بود که آن حضرت سرور و زینت بخش عبادت کنندگان (سیّد العابدین، زین العابدین) و بسیار سجده کننده (سجّاد) لقب یافت.
2️⃣ عفو و گذشت و پاسخ بدى را به نیکى دادن از دیگر خصلتهاى پیشواى چهارم (ع) بود.
3️⃣ بخشش به نیازمندان و رسیدگى به مشکلات آنان، خصلت فراگیر همه امامان معصوم علیهم السّلام و از جمله فضیلتهای امام سجاد (ع) بود.
4️⃣ امام چهارم همچون سایر امامان علیهم السلام، شجاع، دلیر و ظلمستیز بود. موضع سخت و سخنان کوبنده آن حضرت در برابر ستمگران خودکامهاى همچون عبیدالله، یزید و عبدالملک بهترین گواه قوّت روحى و شجاعت آن بزرگوار در جریانهای بعد از واقعه کربلا و دوران امامت آن امام همام است.
💠 نتیجه آنکه سیره اخلاقی و فضایل و کرامات اهل بیت (ع) کاملترین و بیبدیلترین سیره و فضایل اخلاقی است و منحصر به یک دوره یا مرحلهای از زندگی پربار ایشان نمیشود و در لحظه لحظه زندگی ایشان ساری و جاری است. اما این روحیات و کمالات بسته به شرایط زمانی و مکانی و در برابر افراد و جریانها متفاوت است.
#پرسش و پاسخ
#ثامن ۲۴
🌹▪️▪️🌹▪️▪️🌹▪️▪️🌹
🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹
#سوال
🔴آیا عزاداری و سوگواری ریشهقرآنی دارد!؟
❇️جواب
✍️ در قرآن مجید آیات متعددی را میتوان یافت که حتی اگر تصریح به مشروعیت گریه و عزاداری نداشته باشند، اما میتوان از آنها استفاده کرد که موضوع عزاداری تحت عناوینی خاص میتواند مورد تأیید آیات قرآن باشد.
🔹 با این همه آیهای نیز در قرآن وجود دارد که صریحا بر گریه و ناراحتی یکی از انبیای الهی از فراق یکی از عزیزانش دلالت میکند و با توجه به عصمت انبیاء، میتوان اینگونه جمعبندی کرد که موضوع عزاداری، مسألهای امضا شده در قرآن است. در آیه ۸۴ سوره یوسف و در بیان حالت افسرده و رنجور حضرت یعقوب از فراق فرزندش حضرت یوسف (علیهما السلام) میخوانیم: «یا أَسَفَا عَلی یُوسُفَ وَ ابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِیمٌ»؛ ([حضرت یعقوب] گفت: وا اسفا بر یوسف! و چشمان او از اندوه سفید شد اما او خشم خود را فرو میبرد).
🔸 طبق مضمون این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) در فراق فرزندش دچار حزن و اندوه فراوانی گشت به طوری که سالیان درازی در غم یوسف اشک ریخت تا دیدگانش سفید شد و بینایی خود را از دست داد.
🔹 زمخشری روایت کرده است که حضرت یوسف (علیه السلام) از جبرئیل مدت اندوه و گریه پدر را جویا شد. پاسخ داد: هفتاد سال به طول انجامید و درباره پاداش گریه او سؤال کرد. پاسخ داد: گریه او پاداش برابر هفتاد شهید دارد.
🔸 طبق این آیه، اصل موضوع اظهار ناراحتی و گریه در فراق یک شخص عزیز امری مشروع و بلااشکال است.
#پرسش وپاسخ
#ثامن ۲۴
🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️🌹▪️
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از شناخت رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 آیتالله ناصری: اینجا جای موندن نیست ، نخوای بری هم به زور میبرنت...
⭕️ @shenakhte_rahbari