فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آمادهسازی حرم سیدالشهدا در آستانۀ ماه محرم
🔸@BasijAsatidkh
#گزارش_تصویری
#روایت_جهاد
🔺 گزارش تصویری روز اول هجرت
🔻 شهر باغستان فردوس
🔹گروه جهادی وارثان، پایگاه مقاومت بسیج دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔸@BasijAsatidkh
#تحلیل #گفتار_روز
💢استقلال ملی و ماهیگیری از آب گل آلود
🔸وزرای خارجه شش کشور عربی حوزه خلیجفارس نشستی را در مسکو برگزار کردند. در بیانیه پایانی این نشست، ضمن نادیده گرفتن حاکمیت مطلق ایران بر جزایر سهگانه، از تلاشهای امارات برای ایجاد راهحل مسالمتآمیز برای حل مسئله این جزایر از طریق گفتوگوهای دوجانبه یا دیوان بینالمللی دادگستری حمایت شد. بعد از آن بود که سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار و مراتب شدید اعتراض دولت ایران به روسیه ابلاغ گردید.
🔰در این خصوص توجه به چند نکته ضرورت دارد:
🔹بدیهی است که مسکو اقدامی خلاف روابط دوستانه با تهران انجام داده است و در همین زمینه ایران نیز هشدارهای اعلامی و اعمالی لازم را مطابق عرف دیپلماتیک به روسیه ارسال نمود. نکته مهم اینکه دولت سیزدهم در چارچوب ملاحظات مربوط به روابط دو کشور باقی نماند و اقدامات تقابلی لازم را در قبال مسکو در دستور کار قرار داد.
🔸در روابط بینالملل هر کشوری بر اساس منافع ملی خود، اهدافش را تعیین کرده و در جهت تحقق آن برنامهریزی و کنش دارد. هیچ حاکمیتی نیز منافعش را فدای منافع دیگری نمیکند. در واقع میزان همکاریهای دو کشور تابعی از سطح اشتراک و افتراق منافع میباشد. درخصوص نشست اخیر، مسکو به دنبال این است که از وضعیت اقتصادی اعضای شورا و برخوردار بودن آنها از منابع عظیم انرژی و داشتن بازار مصرف بزرگ، و همچنین از این جهت که به نوعی متحد آمریکا و همکار اروپا در منطقه هستند، استفاده کند. در نقطه مقابل نیز کشورهای عربی خلیجفارس، متوجه تغییرات حاصله در روابط بینالملل هستند و سعی در ایجاد موازنه در روابط شرق و غرب دارند. از این جهت، همکاریهای شورا و مسکو برای هر دو منفعت داشته و در این بین روسیه به دنبال منافع خود است ولو به قیمت رنجاندن تهران منجر شود.
🔹روابط تهران مسکو راهبردی نیست بلکه در مسیر همکاریهای مشترک امنیتی و اقتصادی برای رسیدن به سطح راهبردی است. آنچه باعث نزدیکی دو کشور گردیده، منافع مشترک و انطباق تاکتیکی اهداف و داشتن منافع مشترک است. وگرنه تهران و مسکو از حیث راهبردی و هویتی اختلافاتی دارند و این اختلافنظرها در عملگرایی و مواضع اعلامی آنها بارها بروز کرده است. برای مثال مخالفت تهران با مسکو در یمن یا مخالفت ایران با جنگ در اوکراین، یا به رسمیت نشناختن همهپرسی در مناطق روستبار اوکراین از جمله مسائلی است که ایران بر اساس اصول خود موضعگیری داشته است.
🔸اساسا افرادی که زمینهسازی برای دخالت مستقیم آمریکا در کشور و خدشهدار شدن استقلال ملی، از جریان تحصن مجلس ششم تا #فتنه۸۸ و از آشوبهای سال ۹۰ تا #اغتشاشات ۱۴۰۱ داشتند، یا افرادی که نامه به مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای تحریم ایران ارسال کردند، بهتر است پاسخگوی عملکرد خود در قبال تضعیف استقلال ملی باشند و از آب گل آلود ماهی نگیرند. چگونه افراد تندرویی که از آمریکا، حل و فصل سریع توافق هستهای جهت پیروزی در انتخابات را درخواست کردند و در کارنامه خود سابقه تحت فشار نهادن رهبری برای حضور مستقیم در کنار صدام جهت مقابل آمریکا را دارند، نگران استقلال کشور شدهاند؟!
🔅نکته راهبردی: جمهوری اسلامی همچون رژیم گذشته نیست که بنشید تا قدرتهای دیگر برای او تصمیم بگیرند و سرزمینهایش را جدا نمایند. بلکه محکم بر اصول و حفاظت از سرزمین خود میایستد و بر سر منافعش در دریا و خشکی با هیچ دولتی تعارف ندارد. در این بین، دولت سیزدهم نیز ضمن دنبال کردن پویایی و توازن بین شرق و غرب در سیاست خارجه، خود را محدود به ملاحظات خاصی ندانسته و منافع ملی را در اولویت قرار داده است.
✍🏻علی محمدی
🔸@BasijAsatidkh