KayhanNews759797104121504854171513.pdf
10.93M
بسم الله الرحمن الرحیم
تمام صفحات روزنامه کیهان
با کیفیت عالی
امروز چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹 @dini12
💠 #قلمرو_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
آیت الله مصباح یزدی
🔶قسمت اول (تعلیم کسی که نمی داند)
🌹امام على علیه السلام :
همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره اى است در درياى عميق.
نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴
اولين مصداق امر به معروف و نهي از منکر از قبيل تعليم است؛ گاهي فردي به دلايل مختلف از قبيل اين که تازه به تکليف رسيده، يا به مقتضاي محيطي که در آن زندگي مي کند نتوانسته احکام اسلام را ياد بگيرد و اين فرد به اصطلاح نسبت به احکام اسلام جاهل قاصر است؛ يعني کسي است که حکم يا راه اجراي آن را نمي داند و در بي اطلاعي خود مرتکب تقصير نشده است. به اين معني که، براي او شرايط فرا گرفتن احکام اسلام فراهم نشده است، و او در اين امر کوتاهي نکرده است. تعليم احکام اسلام به چنين فردي واجب است.
چنين تعليمي بايد با کمال نرمي، ملايمت و مهرباني انجام گيرد، چون طرف در جهل خود تقصيري نداشته است. همچنين در اين تعليم به مقتضاي سن، شرايط زندگي و مرتبه استعداد و فهم شخص، بايد سعي کرد از شيوه هاي مناسب آموزشي استفاده کرد تا او بهتر ياد بگيرد. مثلاً برا ي نوجواني که تازه به سن تکليف رسيده نمي توان همان روش آموزشي که براي افراد بزرگسال استفاده مي شود به کار برد. و به همين ترتيب روش آموزش بر حسب مراتب استعداد و معلومات افراد نيز فرق مي کند. اين يک قسم امر به معروف و نهي از منکر است.
حالت ديگر بحث اين است که جاهل، مقصر باشد؛ يعني توانايي ياد گرفتن را داشته اما در اين کار کوتاهي کرده است. در اين فرض اگر شخص جاهل مقصر درخواست تعليم کرد، لازم است به او تعليم داده شود. اما اگر درخواست هم نکرد، ولي شما مي دانيد که جاهل مقصر وظيفه خود را نمي داند و در يادگرفتن آن کوتاهي کرده است، در اين جا علاوه بر اين که بايد به او تعليم داد، بايد در تعليم او روشي را به کار برد که او تشويق به يادگرفتن شود. «جاهل قاصر» خود به خود انگيزه براي يادگرفتن داشته، اما شرايط يادگيري براي او فراهم نبوده، لذا توانايي ياد گرفتن را نداشته است. امام براي «جاهل مقصر» شرايط يادگيري فراهم بوده و مي توانسته ياد بگيرد، لکن در اين کار کوتاهي کرده است. لذا براي اين که در اين مقام برآيد که گوش بدهد و توجه کند تا ياد بگيرد، بايد در او ايجاد انگيزه کرد. يعني در اين مورد بايد روش پيچيده تري را در تعليم به کار گرفت، تا اين آمادگي در جاهل مقصر ايجاد شود که خود او درخواست تعليم کند.
قسم سوم از امر به معروف که از قبيل تعليم است، اين است که کسي به خيال خود، حکم را ياد گرفته، روش انجام آن را مي داند، ولي اشتباه مي کند. مثلاً در مسائل فردي، افرادي هستند که قرائت نمازشان غلط است، ولي گمان مي کنند درست است. يا فردي به خيال خود تکليف اجتماعي اش را درست انجام داده است، اما اشتباه مي کند. مثلاً همين وظيفه ي امر به معروف و نهي از منکر، از سابق که زمان طاغوت بود و شرايط فرهنگي و ديني جامعه با امروز خيلي فرق داشت، موارد زيادي را به خاطر دارم، که البته امروز هم ممکن است مشابه آن ها در بعضي موارد پيدا شود، کساني بودند که با تندي، ترشرويي، خشونت، و حتي گاهي با توهين به ديگران مي گفتند آقا چرا فلان امر را انجام مي دهي؟ اين فرد گمان مي کند که وظيفه خود را به درستي انجام مي دهد، اما از روي ناآگاهي همراه انجام تکليف واجب امر به معروف، مرتکب گناه نيز مي شود. اين گناه توهين به مؤمن است که حرام است، ولو آن مؤمن گناهکار باشد. در اين جا فرض بر اين است، که فرد، جاهل مرکب است. يعني نمي داند و گمان مي کند که مي داند. چنين کسي را بايد تعليم داد، اما روش تعليم چنين فردي پيچيده تر از دو روش قبل است. يعني آن چنان بايد با نرمي سخن گفت، که فرد آماده بشود. ابتدا احتمال بدهد که اشتباه کرده است. چون فرض ما اين است که او گمان مي کند وظيفه ي خود را درست انجام مي دهد. لذا به آساني قبول نمي کند که کارش غلط است. ابتدا بايد کاري کرد که احتمال بدهد در نحوه انجام وظيفه اشتباه مي کند. سپس عمل صحيح به او تعليم داده شود.
✨هر سه مورد، جاهل قاصر، جاهل مقصر و جاهل مرکب احتياج به تعليم دارند، مي بايست مسائل را به آن ها ياد داد، اما بايد روش هاي آموزش متناسب با سن، استعداد و موقعيت اجتماعي افراد باشد، تا انسان در امر به معروف و نهي از منکر موفق شود. صرف اين که انسان براي «اتمام حجت» چيزي بگويد، کافي نيست.هدف ياد گرفتن است. هدف ياد دادن به جاهل است؛ نه اين که انسان چيزي را بگويد که اتمام حجت کرده باشد. اين سه قسم از امر به معروف و نهي از منکر است، که اسم هر سه «تعليم جاهل» است. در مورد جاهل قاصر، جاهل مقصر، يا جاهل مرکب، نيازي به استفاده ي از برخورد تند، خشونت و برخورد فيزيکي نيست. بلکه در اين موارد بايد به جاهل آموزش داد، و سعي کرد که او بهتر یاد بگیرد.
🌹 @dini12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد حسن عباسی:
#زمینه_سازی برای ظهور یعنی #زدودن_ربا_از_اقتصاد
⚡️ ۶۱ بار مراجع تقلید فریاد زدند که بانک ها ربوی(آلوده به ربا) است...
#ربا_جنگ_با_خداست
🌹 @dini12
⚡️ خیلی مهم
👇لطفا حتما بخونید👇
🔶آیتالله جوادی آملی: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش ۸۰ درصد از کار افتاده و با ۲۰ درصد کار میکند هستیم. تعارف هم نکنیم، با ۲۰ درصد زندهایم و ۸۰ درصد با #ربا بسر میبرند.
وی با اشاره مجدد به ماهیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما منبع را کنار گذاشتیم و خیال میکنیم که کار مجلس قانون گذاری است در صورتی که قانون گذاری فقط کار خداوند است.
وقتی تسهیلات بانکی با سود ۲۰ درصد ارائه میشود این سودها بعد از ۵ سال ۱۰۰ درصد میشود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمیماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد
khabaronline .ir/detail/220872
_____________________
خداوند در قرآن کریم در سوره بقره آیه ۲۷۸ و ۲۷۹ می فرماید:
ای کسانی که ایمان آوردید، از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و آنچه از ربا باقی مانده رها کنید و اگر چنین نکردید ، بدانید به #جنگ_با_خدا_و_رسول_او برخاسته اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه های شما از آن شماست؛ نه ستم میکنید و نه بر شما ستم وارد می شود.
امام على علیه السلام :
اى مردم! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است.
من لا یحضره الفقیه ج۳، ص۱۹۵
امام صادق علیه السلام :
ربا خوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه اش کند.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج۱۰۰ ، ص۱۲۰
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
خداوند عزوجل به ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهدینش لعنت کرده است.
سفینة البحار جلد۱ صفحه۵۰۷
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
هر کس ربا بخورد خداوند عزوجل به اندازه ربایى که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که قیراطى (کمترین مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند.
ثواب الاعمال، ص ۲۸۵
رسول اکرم (ص) : هرکه ربا فراوان خورد، سرانجام او به فقر و بی چیزی انجامد.
نهج الفصاحه حدیث ۲۶۰۷
رسول خدا (ص) در ضمن وصیتى به امیرالمومنین علی (ع) فرمود:
یا على ربا هفتاد جزء است آسانترین جزءاش مانند آن است که کسى با مادر خودش در خانه کعبه عمل جنسى انجام دهد یا على یک درهم ربا از هفتاد زنا که شخص با محرم خود در بیت اللَّه الحرام (خانه کعبه) بجا آورد بزرگتر است.
خصال شیخ صدوق جلد۲ صفحه۷۰۵
☑️ نتیجه: برای رضای خدا و هلاک نشدنمان از هم اکنون گرفتن سود های بانکی (ربا خواری) را ترک کنیم و تمام حساب های سرمایه گذاری و سود دار را ببندیم و از خدا طلب مغفرت کنیم و حتی سراغ وام های بانکی هم نرویم.
ان شاء الله که مورد بخشش خدا واقع شویم و به هیچ وجه به بهانه به ظاهر اسلامی بودن کشور و بانک ها خود را فریب ندهیم.
☑️ بعضی ها به اشتباه فکر میکنند که همه ی مراجع تقلید تمام وام ها و سود های بانکی را قبول دارند در صورتی که اینطور نیست بعضی مراجع آن هم با یک سری شرایط و قواعدی که بیان کرده اند سود و وام های بانکی را ربا نشمرده اند که غالبا بانک ها نیز متاسفانه آن شرایط و قواعد را عمل نمیکنند چراکه بانک ها صرفا به سودآوری فکر میکنند نه شرعی بودن آن به همین دلیل اخیرا اعتراض های شدیدی از سوی مراجع و علما شده است.
☑️ برای دیگر مصادیق ربا همچون #رهن_ملک ، #مبادله_جنس و ... به مرجع تقلید خود رجوع کنید.
🔊این مطالب را به اشتراک بگذاریم و پخش کنیم تا ان شاء الله دیگران را از این گناه بزرگ و هلاک کننده نجات دهیم.
🌹 @dini12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پاسخ به یک سوال کلیدی:
👈🏻 اول درونم را اصلاح کنم تا رفتارم درست بشه؟ یا اول رفتارم را اصلاح کنم تا درونم درست بشه؟
⚠️ نکته ای که صهیونیستها(دشمنان اسلام) خوب فهمیدند!
🌹 @dini12
🔖 در بيمارستان ها وقت شام و ناهار ، غذاها خيلي متفاوت است . به يك نفر سوپ ، چلوكباب و دسر مي دهند و به يك كسي فقط سوپ مي دهند و به يك نفر حتي سوپ هم نمي دهند و مي گويند كه فقط آب بخور . به يك كسي مي گويند كه حتي آب هم نخور .
جالب است كه هيچ كدام از اين بيمارها اعتراض ندارند زيرا آنها پذيرفته اند كه كسي كه اين تشخيص ها را داده است طبيب است و آن كسي كه طبيب است حكيم است .
❗️پس اگر خدا به يك كسي كم داده يا زياد داده ، شما گله و شِكوه نكنيد كه چرا به او بيشترداده اي و به من كمتر داده اي .
🔸اين كارها روي حساب و حكمت است. به کار خدا شک نکنید و به حکمتش و عدالتش ایمان داشته باشید و همیشه اظهار رضایت کنید و شکر گزار خدا باشید.
🌹 @dini12
KayhanNews759797104121504855171513.pdf
7.15M
بسم الله الرحمن الرحیم
تمام صفحات روزنامه کیهان
با کیفیت عالی
امروز پنجشنبه ۲۷ دی ۹۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹 @dini12
✴️ واکنش حسین شریعتمداری ، سردبیر روزنامه کیهان به شلوغکاری غربگراها درباره کامپیوترش:
رایانه اپل داشتن، غیرقانونی است
یا پول و رسانه و امکانات از آمریکا و انگلیس و عربستان و اسرائیل گرفتن⁉️
____________________
تحلیل:
#بی_بی_سی مدعی بود نظام بهتان می زند و بعد شریعتمداری دستشان را با اسناد آشکار رو کرد.
حالا رایانه روی میز را بهانه می کنند که فراموش کنید اصلا بحث سر چی بود ! راستی #نخود_سیاه اعلا را کجا می فروشند؟!
🔹به رایانه حاج حسین شریعتمداری بند کردن مثل این است که بگویند چرا خلبانان ایرانی با اف 4 و اف 14 آمریکایی، به رژیم صدام حمله و جنگ نیابتی آمریکا را ناکار کردند.
♦️یکی از افراطیون فراری مدعی اصلاحات، چند سال قبل نوشت: حسین شریعتمداری تک تیرانداز جمهوری اسلامی است و هدف را [با روشنگری و افشاگری] دقیق می زند.
🌹 @dini12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ| فضای مجازی ابزاری برای مقابله با دشمن
رهبر معظم انقلاب:
امروز یکی از شگردهای فعّال دشمن، شایعهسازی است که مردم را مضطرب کنند، مردم را با هم مخالف کنند، علیه این و آن تهمت بزنند، مردم را به جان یکدیگر بیندازند که البتّه چنین اتّفاقی نمیافتد به توفیق الهی؛ امّا آنها قصدشان این است؛ مردم باید هوشیار باشند.
از جملهی کارهایی که مردم میتوانند انجام بدهند، مواجهه و مقابلهی با شایعهسازی دشمن[بواسطه روشنگری] است
جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.» ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ لازمه که هر شیعه امیرالمؤمنین علیه السلام،
🏴 قبل از فاطمیه
👈 این کلیپ رو حتماً ببینه
🌹اگر یک نفر را به او وصل کردی برای سپاهش تو سردار یاری...
🌹 @dini12
#قلمرو_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
آیت الله مصباح یزدی
قسمت دوم ( تذکر و موعظه)
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام :
همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره اى است در درياى عميق.
نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴
یکی از اقسام امر به معروف و نهي از منکر مصداق موعظه و نصيحت کردن و پند و اندرز دادن است. اين قسم هم چند صورت دارد، که مصاديق آن فرق مي کند. مثلاً شما اطلاع پيدا کرديد که فردي با وجود اینکه حکم را مي داند و مي داند که فلان کارگناه است، در عين حال، عالماً و عامداً، آن گناه را مرتکب مي شود. اما همين فرض چند حالت دارد: گاهي آن فرد به تنهايي و در خلوت گناهي را مرتکب شده است و شما به طور اتفاقي از عمل او اطلاع پيدا کرديد، و او اصلاً نمي خواهد کسي در مورد اين مسأله چيزي بفهمد و حتي اگر متوجه شود که شما از عمل او اطلاع پيدا کرده ايد، خجالت مي کشد. در اين جا شما بايد او را امر به معروف و نهي از منکر کنيد، اما اين امر به معروف و نهي از منکر بايد به گونه اي باشد که او خجالت نکشد. چون خجالت دادن افراد، مصداق ايذاء مؤمن ( اذیت مؤمن ) است و ايذاء مؤمن هم حرام است. بايد به گونه اي با او صحبت کنيد، که او متوجه نشود شما از گناه او خبر داريد. مثلاً با گفتن مسائل کلي او را موعظه کنيد. چه رسد که راز او را نزد ديگري فاش کنيد و گناه او را به ديگران بگوييد. بازگو کردن گناه ديگران، خود گناه کبيره(مصداق غیبت کردن) است. ممکن است شخصي در خفاء گناه ساده اي را انجام بدهد، بعد شما گناه ساده او را به اسم نهي از منکر در جلوي ديگران بازگو کنيد! اولاً او خجالت مي کشد، که اين خود يک گناه است. اگر ديگران بفهمند که او آن گناه ساده را مرتکب شده است، شما يک گناه کبيره مرتکب شده ايد. او يک گناه صغيره کرده بود، اما شما براي انجام تکليف واجب، مرتکب گناه کبيره شديد!
پس اگر کسي در خفا گناهي کرد، حتي اگر گناه کبيره هم باشد، اولاً شما حق نداريد که راز او را فاش کنيد، و به کسي بگوييد. حتي شما حق نداريد راز او را به پدر و مادرش بگوييد. چون آن فرد خجالت مي کشد، آبرويش مي ريزد، و ريختن آبروي مؤمن حرام است. مگر يک مورد که استثنا شده و آن اين که راه اصلاح فرد گناهکار منحصرا در اين باشد که به ديگري بگوييد. يعني به هر دليلي اصلا حاضر نمي شود، دست از گناه خود بردارد، و تنها راه باز داشتن او اين است که به شخص ديگري که مي تواند او را از گناه باز دارد، بگوييد، تا او آرام آرام شخص خلافکار را وادار به اصلاح کند. فقط در اين مورد جايز است گناه شخصي براي ديگري نقل شود. اما تا ممکن است بايد خود شما درصدد اصلاح او برآمده، و او را از منکري که مرتکب آن مي شود نهي کنيد. اما به گونه اي که متوجه نشود شما خبر داريد، تا آبروي مؤمن نزد شما نريزد. خداوند ستارالعيوب است، و راضي نمي شود که راز مؤمن براي ديگري فاش شود، و يا آبرويش بريزد.
بسياري از مردم از اين موضوع غفلت دارند، گمان مي کنند هر کس گناهي را مرتکب شد، مخصوصاً اگر گناه کبيره باشد، بايد افشاگري کرد، و به مراجع ذي صلاح خبر داد، يا بايد او را تعزير کرد، و يا اگر مرتکب گناهي شده که حد دارد، بايد او را حد زد. در صورتي که حتي گناهي که موجب حد است، افشاي آن به اين سادگي جايز نيست. مگر آن که چهار نفر به اتفاق يکديگر آن گناه را ببينند، در اين صورت آن چهار نفر حق دارند گناه او را مراجع ذي صلاح گزارش کنند. اما اگر سه نفر مؤمن مي دانند که اين فرد مرتکب عملي شده که موجب حد است، و بروند در محکمه شهادت دهند، اگر نفر چهارم حاضر نباشد، قاضي بايد خود آن سه نفر را حد بزند. اسلام تا اين مقدار خواسته است که اسرار مردم آشکار نشود و آبروي کسي نريزد. البته اگر رسوايي به جايي رسيد که چهار نفر عادل با هم ديدند، آن هم به نحوي که جاي هيچ شبهه اي براي آن چهار عادل وجود نداشته باشد، در اين حالت بايد حد الهي اجرا شود، و نبايد حدود الهي تعطيل گردد. ولي تا ممکن است، بايد اسرار مردم فاش نشود و حتي به خود طرف هم نبايد گفت که من از گناه تو خبر دارم، تا مبادا او خجالت بکشد.
🌹 @dini12
4_5884296106816308756.mp3
3.18M
♨️ #حقیقت_آثار_گناه_در_دنیا
حجت الاسلام عالی
🌹 @dini12
🌹 ختم صلوات به نیت تعجیل در ظهور و سلامتی و نصرت الهی امام زمان و رسیدن به توفیق یاری و اطاعت کامل از حضرت و عاقبت به خیر شدنمان به نحو احسن و بهره مندی جمیع مومنین از تمام برکات و ثواب های این صلوات ها
✨ این صلوات ها را به نیابت از تمام مؤمنین بفرستیم و ثواب آن ها را هدیه کنیم به حضرت صاحب الزمان(عج)
⚡️ (از آنجا که شب و روز جمعه فرستادن صلوات بسیار تاکید شده از دست ندید)
یکی از بسته های زیر را انتخاب کنید و مطابق تعداد آن صلوات بفرستید
(نیازی نیست بسته انتخابی را اعلام کنید فقط مطابق تعداد آن با نیت گفته شده در بالا صلوات بفرستید )
۱۰۰ صلوات
۳۱۳ صلوات
۱۰۰۰ صلوات
۷۰۰۰ صلوات
۱۴،۰۰۰ صلوات
متن صلوات:
اللهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
🌹 @dini12
✅ این قسمت بسیار مهم و کاربردی است حتما بخونید و عمل کنید👇
#قلمرو_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
آیت الله مصباح یزدی
قسمت سوم و آخر ( فرد لا ابالی)
🌹 امام على علیه السلام :
همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره اى است در درياى عميق.
نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴
یکی از اقسام امر به معروف و نهي از منکر اين است که فرد گناهکار انساني لاابالي است. درست است که الآن در خلوت يک گناهي را مرتکب شده، اما اگر ديگران متوجه عمل او شوند، او احساس شرم و خجالت نمي کند. در مورد چنين فردي مانند کسي که از گناه خود خجالت مي کشيد، پنهان کاري و حفظ سِرّ(راز) لازم نيست. اما در عين حال، بايد به نحوي او را از منکر نهي کرد که کساني که خبر ندارند بي جهت مطلع نشوند. بايد محرمانه و به طور خصوصي به او گفته شود. نه اين که در ميان جمع به او بگويند، تا سِرّش فاش شود. گرچه خود آن فرد هم ابايي نداشته باشد، ولي شما نبايد به انتشار فحشا کمک کنيد.
اما اگر کسي متجاهر به فسق بود، يعني عملاً در حضور ديگران گناه مي کند و احساس شرمساري هم نمي کند. امر به معروف و نهي از منکر در مورد چنين کسي سخت تر از ديگران است. اما در عين حال برخورد با او مراحلي دارد. اينجا ديگر مسأله حفظ سِرّ مطرح نيست. لازم نيست در خلوت يا به گونه اي به او گفته شود که متوجه نشود شما از گناه او خبر داريد. زيرا خود او اين گناه را در مقابل مردم انجام مي دهد، خود او آبروي خودش را ريخته است. شما چيزي را بر آبروريزي او نمي افزاييد. او در حضور مردم از اين که گناه مي کند باکي ندارد. در اين جا نيز بايد مراحلي را براي امر به معروف در نظر گرفت. اول با قول ملایم، با ادب و احترام و با نرمي، او را موعظه کنيد و از او بخواهيد که گناه را ترک کند، يا به وظيفه ي واجب عمل کند. به اصطلاح او را نصيحت کنيد و آثار دنيوي و اخروي اين عمل را براي او ذکر کنيد تا تشويق شود و گناه را ترک کند و يا حتي اگر هزینه ي ظاهري براي شما ندارد، غير از تشويق زباني، تشويق هاي ديگري براي جذب او انجام دهيد. البته اين کار هرکسي نيست. اما کساني هستند که متمولند، يا شرايط خاصي دارند که مي توانند کمک مالي بکنند. مثلاً به او مهماني بدهند، يا از او پذيرايي کنند، او را به سفري ببرند. اين تشويق بستگي به نوع گناه و اطلاعاتي که اشخاص پيدا مي کنند دارد. مرحله ي اول امر به معروف و نهي از منکر از اين اشخاص در ابتدا با آرامي، نرمي، ادب، لطافت و تشويق همراه است.
اگر مرحله ي اول اثر نکرد، مرحله ي دوم کمي سخت تر است، يعني در اين مرحله اخم کنيد. هنگامي که ديديد با زبان نرم نمي پذيرد، با خشم و تندي به او بگوييد، «صکوا بها جباههم» در اين مورد بايد با افراد گناهکار همراه با سختي و تندي برخورد کرد. بايد آمرانه مسأله را به آن ها گفت. بگويد اين کار را نبايد بکني. اگر ديديد باز هم گفتار آمرانه تأثير نداشت، مي توانيد او را تهديد کنيد که اگر کار خود را ترک نکني تو را به مراجع ذي صلاح معرفي مي کنم. به او بگوييد که اگر گناه را ترک نکند او را به نيروي انتظامي معرفي مي کنيد و نيروي انتظامي حق دارد طبق قانون در مورد او عمل کند. حتي گاهي حق دارد او را تعزير يا زنداني کند؛ که مراحل آن را قانون تعيين کرده است. اما هنگامي که گناه او را ديديد، ابتدائاً لازم نيست شکايت کنيد. بلکه اگر گفتار نرم اثر نکرد و نصحیت و خیرخواهی و بیان آثار بد گناه در دنیا و آخرت هم اثر نکرد، با زبان تند برخورد شود و اگر آن هم اثر نکرد، تهديد کنيد که او را به مرجع ذي صلاح معرفي خواهيد کرد. اگر تهديد هم اثر نکرد، در اين صورت، فرد گناهکار را معرفي کنيد. يعني اين تدريج را در مراحل امر به معروف بايد لحاظ کرد و بي جهت به کسي تندي، بي ادبي و بي احترامي نکرد. اما اگر کار به جايي رسيد که ديگر نرمي و ملاطفت اثر نمي کند، بايد تندي کرد.
البته اين را هم فراموش نکنيد که نبايد افراط و تفريط در کار باشد. چون بسياري از مشکلات ما از افراط و تفريط پيدا مي شود. گاهي از يک طرف بعضي افراط و از طرف ديگر بعضي تفريط مي کنند. زيرا گاهي کندروي موجب اين مي شود که ديگران با تندي عمل کنند، و رفتارهاي نا به جای برخي باعث مي شود که اصل يک عمل معروف انکار شود. ولي اسلام همه چيز را در حد خودش قرار داده است، تا ممکن است بايد با نرمي و ملاطفت رفتار شود. ولي اگر اثر نکرد، درجامعه ي اسلامي نبايد به گونه اي باشد که قبح گناه بريزد، بايد در جامعه ي اسلامي حريم ها حفظ شود. جامعه ي اسلامي بايد به گونه اي باشد که اگر کسي در آن مرتکب گناه شد، خجالت بکشد[ یا اگر خجالت نمیکشد حداقل از برخورد قانونی بترسد]. اگر به اين ارزش ها عمل نشود، در اين صورت در جامعه ي اسلامي مشکلات ديگري پيش مي آيد.
🌹 @dini12
🌼 امام صادق (ع):
اگر مرد مومنی در قله کوهی هم باشد، #خدا کسی را می فرستد که او را آزار دهد، تا بخاطر این کار به او پاداش دهد.
📚علل الشرايع، ج۱، ص۴۲
🌸 پیامبر مهربانیها (ص):
خداوند برای انسان مقام و منزلتی در نظر گرفته است که او با عمل خود بدان نمی رسد تا آن که در بدن خود به بلایی گرفتار شود و بدین وسیله به آن مقام رسد.
📚میزان الحکمه، ماده بلاء
🌹پیامبر خدا (ص):
هرگاه #خدا بنده ای را دوست بدارد مبتلایش گرداند و چون فراوان دوستش بدارد او را برای خود میکند.
عرض کردند: چگونه برای خود می کند؟
فرمود: مال و فرزندی برایش نمی گذارد.
[البته این در همه موارد نیست و معمولا در مواردی است که خدا میبیند بندهی خوبش، به جهت زیادی مال و فرزند ممکن است به کوچک ترین انحراف و دوری از خدا کشیده شود و به همین جهت مال و فرزند را از او میگیرد]
📚بحارالاءنوار، ج۷۸، ص۱۸۸
🌹 @dini12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حماسی هاشم الحیدری (معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق) درباره سفر خفت بار ترامپ به عراق:
آقای ترامپ ، اینجا عراق شهداست ، اینجا عراق علی و حسین است.
🌹 @dini12