قوم غول پیکران « عمالقه » 💀🔻
قسمت(اول) 1️⃣
♦️ در این مطلب سعی داریم که بیشتر با یکی از بزرگترین اقوام عرب بائده یعنی ( عمالقه) آشنا شویم.
🔷 نام عمالقه آن گونه که تاریخ نویسان ذکر کرده اند از نیای این قبیله ( عملیق بن لاوذ بن ارم بن سام ) گرفته شده است و آنان امتی بسیار عظیم بودند.
🔶 عمالقه قومی بسیار جنگجو بودند و سرزمین های بسیاری را فتح کردند و همچنین حکومت های بزرگی را بوجود آوردند که ان شاء الله در ادامه مطلب توضیح بیشتری خواهیم داد.
🔷 یکی از بارزترین خصوصیات این قوم یا بهتر بگوییم بسیاری از قبائل عرب بائده داشتن جثه های تنومند و غول آسا بود.
🔶 تصاویر کشف شده از اجسادی متعلق به انسان هایی بلند قامت در مصر که طی حفاری های باستان شناسی بدست آمده است. که به احتمال بسیار زیاد متعلق به عمالقه مهاجرت کرده به مصر(هکسوس ها) می باشد.
🔷 یا همچون عاد که خداوند در قرآن آنان را به تنه های نخل تشبیه کرد. ( کانهم اعجاز نخل خاویه)…….سوره ی حاقه آیه ۷
♦️ و یا ثمود که در دل کوه ها خانه های خود را می ساختند و قرآن در مورد آنان می فرماید: ( و تنحتون من الجبال بیوتا) و از کوه ها خانه هایی برای خود می سازید.
https://eitaa.com/Basir_MN
ادامه دارد....👇👇👇
قوم غول پیکران « عمالقه » 💀👆👆👆
قسمت(پایانی) 2️⃣
♦️ عمالقه نیز از قبائل عرب همنژاد عاد و ثمود بودند مسکن اصلی این قوم در جنوب جزیره ی عرب بود بعدها به نواحی شمال جزیره یا عراق کنونی مهاجرت می کنند و در آنجا حکومت های بزرگی را تاسیس می کنند.
🔷 یکی از بزرگترین حکومت هایی که آن را به مهاجران عمالقه به عراق نسبت میدهند همان حکومت بزرگ ( حمورابی) می باشد. قانون گذاری و تمدن حکومت حمورابی در جهان باستان بی سابقه بود. برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به (کتاب تاریخ اسلام نوشته ی علی اکبر فیاض ص ۱۳٫)]
🔶 اما پس از تکاثر نسل فرزندان نوح در عراق مجبور به ترک آنجا شده و دوباره به سوی جزیره ی عرب برمیگردند و تیره هایی از آنان به سوی مناطق نجد، عمان، بحرین، یمامه، تهامه،یمن، و بلاد شام مهاجرت میکنند و در آنجا منتشر میشوند.
🔷 همچنین قسمتی از آنان به سرزمین مصر مهاجرت کرده و بر آنجا حکومت میکنند. در تاریخ از تیره هایی از عمالقه که بر مصر حکومت کردند با نام ( هکسوس) یاد شده است.
🔶 هکسوس متشکل از دو واژه ی ( هکا+سوس) می باشد این واژه به زبان مصری باستان یعنی ( پادشاهان چوپان).
🔷 تاریخ نویسان مدت حکومت (هکسوس ها) یا همان (عمالقه) را از سال ۱۵۴۰ پیش از میلاد تا سال ۱۷۹۰ پیش از میلاد ذکر کرده اند.
🔶 عمالقه به تدریج با اقوام مصری مندمج گشتند و بسیاری از لغات عربی سامی را وارد زبان مصریان کردند. جالب است بدانید که در زمان حکومت پادشاهان عمالقه بر مصر بود که بنی اسرائیل وارد مصر شدند.
🔷 و به احتمال زیاد پادشاه مصر در زمان حضرت یوسف (علیه السلام) اولین یا دومین پادشاه از نسل عمالقه باشد. و در کتاب تورات در قسمت عهد قدیم از جنگ بین بنی اسرائیل و عمالقه سخن می رود.
🔻 همچنین آیات قرآن نیز از جنگ میان بنی اسرائیل و ستمگران مصر سخن می گویند. طبری تاریخ نویس معروف و صاحب کتاب تاریخ طبری ذکر می کند که قبیله ی (جاسم) از عمالقه در شهر (یثرب) یا همان مدینه ی امروزی سکنی گزیدند. همچنین تاریخ نویس معروف دیگر ( ابن خلدون) تیره هایی از عمالقه را نام می برد که عبارتند از:
🔷 * بنو لَفٍّ. * بنو هزان. * بنو سعد بن هزان. * بنو الغوث بن سعد بن هزان. * بنو الأزرق. * بنو مطر. * بنو الأرقم. * بنو عفار. * بنو خیبر. * بنو قطران. * بنو غفار. * بنو النار. * بنو حراق. * بنو راحل. * بنو عبیل. * بنو السمیدع. * بنو عمرو. * بنو نعیف. * بنو نظرون.* بنو عبدین ضخم. * جرهم. * الکنعانیون. * الأموریین (العمور)
🔶 عمالقه را جزء عرب های بائده می شمارند چون به مرور زمان و با اختلاط نسل آنها با اقوام دیگر کمتر اثری از آنان به جای ماند.
🔷 در طی سالیان دراز و پس از امتزاج نسل آنان و ازدواج با قبائل عرب های باقیه مانند عدنان و قحطان و حتی اقوام دیگر خصوصیات ژنتیکی خود را که شامل جثه های تنومند بود را از دست دادند و نسل آنان یا منقرض شد و یا برخی در قبائل و اقوام عرب و غیر عرب دیگر تحلیل یافت.
🔶 اما با این حال تا سال های بسیار زیادی هنوز برخی فرزندان آنها جثه های تنومند خود را حفظ کرده بودند؛ هرچند که دیگرهرگز مانند اجداد خود نبودند.
🔷 لازم به ذکر است که تا مدت ها پس از تحلیل یافتن آنها و تبدیل شدن آنها به امتی بائده (منقرض شده) هنوز بقایایی از آنان بین عرب های باقیه زندگی میکردند. مانند ( بنی انیف) که با یهود یثرب و قبائل قحطانی اوس و خزرج زندگی کردند.
🔻 اما بعد از ورود اسلام تنها افرادی از آنان وجود داشتند که به بزرگی قامت ضرب المثل بودند. تاریخ از برخی شخصیت های عمالقه نام برده است در این جا برخی از شخصیت های بزرگ و تاریخی عمالقه را ذکر خواهم کرد:
۱🔷 سمیدع بن لاوذ بن عملیق که با قبائل یمنی در حال جنگ بود.
۲ 🔶 اباغ بن قطورا بن هوبر عملیقی از عمالقه ی مشهور در عراق که امروزه چشمه ی اباغ در عراق را به او نسبت میدهند.
۳ 🔷 عمرو بن ظرب ابن حسان بن أذینه بن السمیدع بن هوبر العملیقی او بر شام حکومت کرد و در جنگی که با ( جذیمه ی وضاح) پادشاه عراق درگرفت کشته شد. او پدر ( زباء) شاهبانویی است که بین عرب های پیش از اسلام بسیار مشهور بود. و گویند این زباء همان (زنوبیا) ملکه ی کشور تدمر زن اذینه پادشاه عرب کشور تدمر یا همان (پالمیرا)می باشد.
۴ 🔶 عمره بنت اسعد بن اسامه عملیقی زن حضرت اسماعیل بن ابراهیم (علیهم السلام) بود که اسماعیل(علیه السلام) او را به دستور پدرش ابراهیم (علیه السلام) طلاق میدهد.
۵ 🔷 هاجر مادر حضرت اسماعیل علیه السلام گویند که هاجر نیز از نسل یکی پادشاهان مصر از نسل عمالقه می باشد.
۶ 🔶 معاویه بن بکر عملیقی وهمچنین بسیاری از شخصیت های دیگر....
#اقوام_ناپدیدشده
#تمدنهای_ناپدیدشده
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجایب_خلقت
#عجیب_غریب
https://eitaa.com/Basir_MN
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ واکنش #رییسی به تخریب ها و بی اخلاقی ها
https://eitaa.com/Basir_MN
💠 #دلایل_بی_اخلاقی_در_انتخابات
رعایت نکردن #اخلاق در #انتخابات، پی آمدهای سیاسی و اجتماعی فراوانی دارد که به برخی از مهم ترین آنها اشاره میشود:
الف) کاهش اعتماد عمومی نسبت به حکومت
ب) تضعیف ارزشهای دینی
ج) کاهش مقبولیت نظام و افزایش نارضایتی
د) ایجاد و افزایش دشمنی
ه) ایجاد و افزایش حس انتقام جویی
ز) گسترش فرهنگ نادرست انتخاباتی
و ...
🔷 در مناظره دیروز همگان شاهد بودیم که #جنابان همتی و مهر علیزاده نهایت بی اخلاقی رادر مناظره انتخاباتی داشتند به راستی چرا این دو هیچ قید و بندی به رعایت اخلاق نداشته و حریف را با تهمت های ناجوانمردانه خود مواجه کردند،برای پی بردن به این امر شما را به مطالعه متن زیر دعوت می کنم:
1️⃣ کینه
کینه ورزی (حقد)، یکی از عوامل غیراخلاقی در انتخابات است.
کینه، پنهان کردن دشمنی در دل است که عالمان اخلاق آن را از ثمرههای خشم و غضب دانسته اند.
🔹#غزالی یکی از عالمان بزرگ علم اخلاق بر این باور است:
[اگر] خشم و غضب، به سبب ناتوانی و عجز از انتقام نتواند تشفّی پیدا کند و از روی ناچاری فروخورده شود، تبدیل به حقد و کینه میشود که از مهلکات بزرگ اخلاقی به شمار میرود.
🔹درباره ناپسندی کینه، روایتهای بسیاری وجود دارد که به چند روایت اشاره میکنیم:
🌸 رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
اَلْمُؤْمِنُ لَیْسَ بِحُقُودٍ؛
هیچ مؤمنی کینه توز نیست.
🌸 حضرت همچنین میفرماید:
هیچ گاه جبرئیل نزد من نیامد، مگر اینکه گفت: ای محمد، از دشمنی مردم، دوری کن.
⚠️ متأسفانه در روزهای انتخابات، گاهی برخوردهایی را میبینیم که ناشی از کینه ورزی نامزدها یا هواداران آنها نسبت به یکدیگر است. ازاین رو، برای بیرون راندن حریف از صحنه رقابت، حربههایی مانند دروغ، غیبت، تهمت و بهتان، سرزنش، استهزا و آزار را به کار میبرند.
2️⃣ دنیا دوستی و ریاست طلبی
دنیا، محل آزمایشهای گوناگون انسان است. وقتی دنیادوستی و ریاست طلبی بر انسان چیره شود، انسان برای رسیدن به آن، هر کاری انجام میدهد و دیگر فکرحلال و حرام را از سر بیرون میکند و از یاد خدا و آخرت غافل میشود.
🌸 قرآن کریم از ریاست دوستی، با عنوان اراده علو و فساد در زمین یاد میکند و میفرماید:
♦️تلْکَ الدّارُ اْلآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی اْلأَرْضِ وَ لا فَسادًا وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ. (قصص: ۸۳)
این جهان آخرت است و آن را برای کسانی قرار دادیم که در زمین نه اراده علو (برتری) داشتند و نه اراده فساد و عاقبت از آن پرهیزکاران است.
🌸 رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرموده است:
دوستی مال و بزرگی (ریاست)، نفاق را میرویاند، همچنان که آب، گیاه را میرویاند.
🌸 امام صادق علیه السلام فرمود:
از رؤسایی که ریاست طلبند، بپرهیز؛ به خدا سوگند، هر کس که دیگران پشت سرش حرکت کردند، هلاک شد و دیگران را هلاک کرد.
🌸 امام صادق علیه السلام در جای دیگر فرموده است:
ملعون است کسی که ریاست طلبی کند و کسی که به ریاست همّت گمارد و کسی که در فکر آن باشد.
🔷 یکی از انگیزههای مهم تبلیغات غیراخلاقی، دنیازدگی است.
🔹شخصی که به ریاست علاقه دارد، ممکن است برای رسیدن به آن از هر حربه ای بهره گیرد.
🔹اگر انسان به ریاست به دیده مسئولیت نگاه کند، هرگز برای رسیدن به آن، کارهای ناپسند انجام نمی دهد، بلکه از راههای غیراخلاقی میگریزد.
🔹اگر انسان، مقام را یک امتیاز یا به گفته برخی جامعه شناسان، جزو منابع کم یاب اجتماعی بداند، به آن به دیده ارزش مینگرد و برای رسیدن به آن، بسیاری از ارزشها و هنجارهای دیگر را قربانی میکند.
#ابوعباس
https://eitaa.com/Basir_MN
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
✅ در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
https://eitaa.com/Basir_MN
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟
✅ تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.
https://eitaa.com/Basir_MN